کد خبر 1116207
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
مایک پمپئو نمایه مایک پامپئو نمایه

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه با بیان این ادعا که برجام به تاریخ پیوسته خواستار همراهی کشورهای اروپایی و سایر کشورها برای اعمال «تحریم‌های قدرتمند» علیه ایران شد.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا به افزایش ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۰ برابر محدوده مجاز در توافق هسته‌ای برجام واکنش نشان داد.

پامپئو نوشت: «حسب گزارش‌ها ذخائر اورانیوم ایران به بیش از ۱۰ برابر محدودیت‌های تعیین‌شده در برجام رسیده است. سه کشور اروپایی و سایر کشورها باید چشمشان را به این واقعیت بگشایند که توافق هسته‌ای به تاریخ پیوسته و باید برای اعمال تحریم‌های قوی با ما همراه شوند. فشار و گفت‌وگوهای جامع تنها راه پیش رو است.»

بیشتر بخوانید:

شیرین هانتر: امیدی به جوبایدن برای حل مسئله ایران نیست

بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود که جمعه گذشته در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته تأیید کرده بود که میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به بیش از ۱۰ برابر محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق هسته‌ای رسیده است. 

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز و تنش‌زا روی آورده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران در پنج گام از تعهدات خود در توافق هسته‌ای کاسته است.  اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد.

کاهش تعهدات ایران به موجب بندهای توافق هسته‌ای برجام صورت گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    15 1
    شما و اصلاح طلبا هم به تاریخ خواهید پیوست.
  • US ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 1
    بی خاصیت شده، دکور
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    2 0
    عجب ! نتونستی از مکانیسم ماشه اهدائی مذاکره کنندگان دست و دلباز دیپل و مات ! ایرانی استفاده کنی میگی برجام به تاریخ پیوسته !!
  • NL ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    16 0
    تو فقط امیدت به شورشیان داخلی و اصلاح طلب هاست که مملکت رو نابود کنند وگرنه هیش غلطی نمی تونی انجام بدی خوک پیر
  • NZ ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    0 0
    امیدوارم تو ....با اوون ترامپ .....از تو و با نتانیاهو ....تر از همه و نچه های عربی هر چه زودتر همراه برجام به درک بروید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس