کد خبر 1115643
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
بورس

مدیران و مسئولانی که در دوران رشد بازار، خود را قیم این بازار می دانستند و مکررا سخنرانی می کردند و رشد این بازار را به خود نسبت می دادند، حالا بازار سرمایه را همچون طفلی سرراهی، به حال خود رها کردند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، ریزش های بازار سرمایه در چند هفته اخیر، انتقادات فراوانی به همراه داشته است. 

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه و مدرس دانشگاه ضمن انتقاد از عملکرد مدیران و متولیان بازار سرمایه، بیان کرد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد به جای آنکه سازمان بورس و اوراق بهادار، رفتار حقوقی‌ها را مدیریت کند؛ خود تحت تاثیر رفتار و سیاست‌های حقوقی‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند. حقوقی‌ها برای بازار تعیین تکلیف می‌کنند و مدیران سازمان هم سعی دارند با تشکیل جلسات با حقوقی‌ها، آنها را ترغیب به حمایت از بازار سرمایه کنند.

بیشتر بخوانید:

در بورس بمانیم یا نه؟ +عکس

بازار سرمایه با کدخدامنشی اداره نمی شود. این بازار نیازمند مدیریتی در حد و اندازه بازار سرمایه است. متاسفانه برخی حقوقی‌ها، نقش پدرخوانده را در بازار سرمایه ایفا می کنند و به بهانه حمایت، در حال نوسان‌گیری از سهامداران خرد هستند. در حالی که هر شرکتی که وارد بازار سرمایه می شود، باید تعهدی برای بازارگردانی سهم بدهد و همانطور که در روندهای صعودی اقدام به فروش سهم در قیمت های بالا می کند، در منفی ها هم خریدار باشد تا سهم ریزش سنگین قیمتی نداشته باشد. اینکه حقوقی ها منابع کافی برای حمایت از سهم شان ندارند و یا اصلا تعهدی برای بازارگردانی ندارند، اصلا منطقی نیست.

وی افزود: آیا ۱۰ شوکی که به بازار سرمایه داده شد، کافی نبود که حالا پدرخوانده‌های بازار در منفی ها، نوسان گیری می کنند؟ چرا مدیران و مسوولانی که در دوران رشد بازار، خود را قیم این بازار می دانستند و مکررا سخنرانی می کردند و رشد این بازار را به خود نسبت می دادند، حالا بازار سرمایه را همچون طفلی سرراهی، به حال خود رها کرده اند؟ اعتماد مردم به بازار سرمایه و ورود خیل کثیر مردم به بورس، ثمره ۱۰ سال تلاش مدیران قبلی این بازار بود و با سیاست های غیر مدبرانه و ضرر و زیانی که در این چند هفته به مردم تحمیل شد، این تلاش ها بر باد رفت. مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، باید از حقوق سهامداران خرد حراست کنند و امیدواریم قبل از آنکه ته مانده اعتماد سرمایه گذاران به بورس هم از بین برود، کاری انجام شود.

رئیس اداره راهبرد امنیت شبکه و فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: با تخریب بازار سرمایه، هیچ بازاری آباد نخواهد شد و حقوقی ها باید بدانند سلب اعتماد سهامداران خرد و حقیقی، برای آنها هم تبعات منفی به همراه خواهد داشت. کما اینکه با ریزش بازار سرمایه در چند هفته اخیر، رشد بازار ارز و خودرو و مسکن و... متوقف نشد! امیدواریم سهامداران هم چشم خود را بر نرخ تورم و رشد بازار ارز و بازار املاک و... نبندند و تحت تاثیر هیجانات منفی، سهم های با ارزش خود را حراج نکنند.

۱۰ شوکی که به بازار سرمایه وارد شد
کاهش اعتبار کارگزاری‌ها
آزادسازی سهام‌عدالت
ابلاغیه حد نصاب صندوق‌ها
ابلاغیه حد نصاب صندوق‌ها
تایید و تکذیب ETF دوم دولت
دو تکه شدن تایم معاملات
تکذیب طرح گشایش اقتصادی دولت
سیاست‌های پولی و بانکی و افزایش نرخ سود سپرده‌ها
تصویب طرح شناوری سهام
فروش حقوقی‌ها
اختلال هسته معاملات

منبع: بورس نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صدای حق IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 0
    هیچ کدام از گزینه ها بدون شیطنت حقوقی ها تبدیل به شوک و کاهش روند قیمت نمی شد. دوستان باید در هنگام صحبت فرق بین روند کاهشی فرصت ساز را با زیان تشخیص دهند. جالبه بدونید خیلی از این حقیقی ها هم بخاطر دریافت سود سهام در مجموع زیانی نکردند و برای خروج از بازار فرصت دارند. ولی زیانی تا وقتی نفروشند برکسی وارد نمی شود. بلکه بازار کاهشی فرصتی برای خرید سهام است
  • ایرانی DE ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    11 0
    برجدآبادباعث وبانیش لعنت.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 0
    مافیا
  • وحید IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    واقعا حرف دل مارو زدی جناب ، رئیسس بورس رو که میبینیم قیافش جوریه که معلومه کاملا تسلیم حرف های حقوقی و دیگران . .. شده و خودشو باخته و از خود هیچ گونه اراده ای ندارد و بیشتر شکل مال باخته ها به خود گرفته کاش ی کم مردم روانشناسی چهره بلد بودن چون م با دیدن این بزرگوار کلا قید زندگی رو زدم
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    این ادم بی عرضه چرا عوض نمی شود
  • نامی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    4 0
    جوانمرگ بشن اون پدرخوانده های پدرسوخته . انشاله اون سودی که به ناحق از جیب مردم چپاول میکنند هزینه سرطان خودشان و توله هاشون بشه .
  • علی اصغر از تهران IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 0
    این اقتصاد ما که هرکی میخواهد درستش کند بیشتر بویش در میآیید من به اون رئیس و روعسا میگویم شما عروسکهایی هستید که پولدارها شما را میرقصانند کشور ایران بوسیله رانتها و پولدارها و آقازادهها شده اشت ودر واقع آنها حرف اول و آخر را میزنند
  • احمد IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 0
    مهمترین علت ریزش بازار از بین رفتن اعتماد مردم به بازار سرمایه است. اعتماد چیزی است که یک شبه به دست نمی آید لذا بعید به نظر می رسد اعتماد عمومی به این زودی ها بازسازی شود. مقصر افرادی هستند که بدون علم باعث از بین رفتن اعتماد عموم شدند.
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 0
    خدایا خودت یه راهی باز کن از این وضع خلاص شیم
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    دولتی ها و سازمان بورس شما داری برای حفظ موقعیت خود مثل طوطی اونی که بهت گفتن بگو میگویی از طرفی این چه بساطی است که مردم و به سمتی هدایت کردید که آرزو کنند دلار گران شود یعنی همه چیز گران شود و مردم ضعیف خرد شوند خدا دولت بی تدبیر شما را هدایت کند...علی برکت الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس