کد خبر 1115626
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
بورس

با روند نزولی شاخص بورس، چه باید کرد؟ آیا نمی‌توان این تهدید را به فرصتی مالی تبدیل کرد؟ سهامدارانی که در چند وقت اخیر شاهد کم شدن ارزش قیمت سهام خود بودند چه کار می‌توانند بکنند؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، تا پیش از این در دوره اوج گرفتن شاخص بازار سهام کمتر سهامداری فرصت یا تمایل به شنیدن توصیه‌های کارشناسان بورسی داشت. استراتژی یا هدف مالی داشتن برای آنها خیلی اهمیت نداشت و شاید مهمترین آسیب رشد شیرین شاخص قیمت سهام آن بود که خیلی از سهامداران را نسبت به فراگیری رفتار مناسب در بازارهای مالی بی‌نیاز می‌کرد. در دوره‌های رشد چشمگیری شاخص بازار سهام تقریبا هر سهامداری با خرید حتی بدون مطالعه و بررسی هم می‌توانست به سودی دست پیدا کند که بعدها به راحتی مدعی شود معامله در بورس چندان هم کار سختی نیست.

بیشتر بخوانید:

فروش هیجانی، بازار سرمایه را ملتهب کرد

اما با ریزش شاخص بورس گلایه‌های سهامداران شروع شده است. آنهایی که تا پیش از این داشتن استراتژی و معامله هدفمند را تنها یک شوخی می‌دانستند حال به دنبال آن هستند که بدانند دقیقا در این دوران ریزش چه باید کرد؟ به همین دلیل هم است که از نگاه برخی از کارشناسان بازار سرمایه افزایش تمایل سهامداران به فراگیری رفتار صحیح همزمان با نزولی شدن شاخص بورس را شاید بتوان یک فرصت مناسب مالی تلقی کرد.

آموزش و صبوری. دو عبارتی است که این روزها به هر سهامداری توصیه می‌شود. درباره آموزش سهامداران شاید در این روزها نحوه رفتار منطقی را در بازار سهام یاد بگیرند تا با این کار در سرمایه‌گذاری‌های خود تصمیمات معقول‌تری بگیرند. اما درباره مقوله دوم، یعنی صبوری، چرا خیلی از کارشناسان مردم را به صبوری دعوت می‌کنند؟ آیا مراجعه به تجربه گذشته اقتصاد ایران این فرضیه را تایید می‌کند که در بلندمدت بازار سهام می‌تواند گذشته تلخ را به یک تجربه شیرین تبدیل کند؟

آخرین کارنامه هفتگی مربوط به بازدهی بازارها نشان می‌دهد که بیشترین سود در دوره نزولی شاخص بازار سهام، نصیب فعالان بازار طلا شده است.

آخرین کارنامه هفتگی بازارها

این اتفاق در کارنامه ماهانه بازارها هم به شکلی دیگر رخ داده است و در دوره‌ یک ماهه یعنی مرداد ماه سال 99 یعنی دقیقا زمانی که شاخص بازار سهام روندی نزولی به خود گرفته بود، بیشترین سود ماهانه سرمایه‌گذاری نصیب مالکان مسکن شد. با این حال هرچه که دوره‌های مورد بررسی طولانی‌تر شود به نظر می‌رسد نتایج جالب‌تر و برای سهامداران مهمتر می‌شود.

آخرین کارنامه ماهانه بازارها

در دوره‌ای کمی مدت‌دارتر یعنی پنج ماهه نخست امسال وضعیت بازارها چطور بوده است؟ در دوره‌ای که بازدهی سه بازار دلار، سکه و مسکن در بالاترین حد ممکن به 80 درصد هم نرسیده بود اما بازدهی شاخص بورس سه برابر این میزان بوده است. سهامداران بازار سرمایه از ابتدای سال تا پایان ماه پنجم این سال می‌توانستند بازدهی‌ای معادل 243 درصد رشد شاخص کسب کنند. رقمی که برای دیگر بازارها در حد یک رویا بود. این اتفاق در دوره بلندتر یعنی سالانه هم قابل مشاهده است.

کارنامه میان‌مدت بازارها در دوره 5 ماهه نخست امسال

آخرین کارنامه سالانه بازارها چه پیامی دارد؟ بازدهی حدود پنج برابری بازار سهام نسبت به نهایت بازدهی در دیگر بازارها. در سال گذشته بیشترین بازدهی بازارها مربوط به بورس با رشد بیش از 189 درصدی بود و پس از این بازار نهایت بازدهی در دیگر بازارها 40 درصد آن هم متعلق به طلا بود. بنابراین تا اینجا به نظر می‌رسد در دوره‌های کمی بلندمدت‌تر از یک دوره ماهانه، بازدهی بورس چشم‌گیرتر از دیگر بازارها بوده است.

آخرین کارنامه سالانه بازارها

با این حال شاید از نگاه برخی این دوره‌ها را نتوان بلندمدت تلقی کرد. در دوره طولانی‌تر وضعیت بازارها چطور بوده است؟ مثلا در یک دهه اخیر کدام بازار سود بیشتری داشته است؟ بازدهی دوره 10 ساله 1388 تا 1398 نشان می‌دهد این بار میزان رشد شاخص بازار سهام 1.5 برابر میزان نهایت بازدهی در دیگر بازارها بوده است. در این دوره 10 ساله هرچند شاخص بازار سهام 27 برابر شده اما بازار دوم از نظر بالاترین میزان بازدهی یعنی ارز تنها 17 برابر رشد داشته است.

آخرین کارنامه 10 ساله بازارها

آیا اگر این دوره بلندمدتردار باشد هم مجددا چنین وضعیتی قابل مشاهده است؟ پاسخ بله است. در دوره 20 ساله سال‌های 1376 تا 1396 بیشترین بازدهی بازارها مربوط به بورس با 5341 درصد است که این میزان رشد حدود 1.5 برابر نهایت رشد دیگر بازارها است. بازار سکه طی این دوره تنها 3710 درصد افزایش داشته است.

آخرین کارنامه 20 ساله بازارها

بنابراین می‌توان گفت هرچند در دوره یک هفته و یک ماهه اخیر بورس نسبت به دیگر بازارها عقب مانده اما در دوره پنج ماهه امسال، آخرین دوره یک ساله، آخرین دوره 10 ساله و آخرین دوره 20 ساله نسبت به بیشترین بازدهی در دیگر بازارها به ترتیب سه ، پنج، 1.5 و 1.5 برابر بیشتر بازدهی داشته است.

با این حال آیا این عملکرد بازارها بهترین معیار برای سرمایه‌گذاری است؟ پاسخ بله نیست. چرا که این معیار تنها یکی از معیارهای هر تصمیم‌گیری مالی می‌تواند باشد و در کنار مولفه‌هایی مثل تشخیص قدرت ریسک، میزان مدت سرمایه نقدشوندگی و تعیین هدف مالی می‌تواند قرار بگیرد.

آنچه نیاز روز هر سهامدار می‌تواند محسوب شود، توجه به روند بازارها در گذشته و فراگیری رفتار صحیح سرمایه‌گذاری مالی است. شاید اگر این دوره باعث یادگیری رفتارهای صحیح و منطقی هر سرمایه‌گذاری شود، آن وقت این دوره تهدید ریزش شاخص بورس به یک دوره‌ فرصت مالی مناسب تبدیل خواهد شد.

منبع: تجارتنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    14 15
    چه تحلیل ابکی داداش تواین ۲۰سال چن صد شرکت بزرگ وارد بورس شدن و اکثر نمادهای بزرگ بازار افزایش سرمایه های نجومی دادن الان دانشمندان با خوندن این مطلب فکر میکنن ۱ تومن بورسی ها تواین ۲۰ سال شده ۵۳۴۱ هزار تومن ضمنا ۶۰ الی۹۰ درصد بازار سرمایه قابلیت معامله نداره و در تصرف مالکان و سهامداران عمده هستش
  • مردم IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    47 19
    عزیز جان این تحلیلها به درد عمه ات میخورد. سهامداری که دو ماه وارد شده و امروز نیمی از دست رنج یک عمرش را از دست داده ، تجزیه و تحلیل نمیخواهد‌ ، رشد بازار را میشناسد و بس ، شما که اینقدر متخصص بودید از اول سال نظر میدادید تا مردم تازه وارد نشوند. و متضرر شوند‌ متضررانی که اکثراً مثل خود من از افراد ضعیف جامعه هستیم.
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      25 1
      از همون اول گفتن که مردم کل زندگیتون رو نفروشین بزارین بورس. کسی گوش نکرد. و بعضا شنیدم بعضی ها ماشین و خونشون رو فروختن پولشو گذاشتن بورس!! واقعا آدم به عقل بعضی از مردم شک میکنه... چندین بار هم اعلام شد که بودس مثل سپرده بانک نیست که همش سود بده و ضرر نده! توی بورس احتمال ضرر وزیان وجود داره و خودت مسئول هستی ، به همین خاطر هم هست کلی امضا و احراز هویت و ... ازت میگیرن. ولی باز هم کسی گوش نکرد...
  • صدای حق IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    30 1
    بنده بارها در بخش نظرات گفتم. این بازار تبدیل عروسک خیمه شب بازی دولت و سهامدار حقوقی شده، اعضای دولت خود و بورس را برای پایان سالها بی تدبیری و ناامیدی مردم با قربانی سرمایه ی سرمایه گذار حقیقی به نفع حقوقی، ملعبه قرار داده اند ولی سرمایه گذار هوشیار و باتجربه روند کاهشی این روزها را به چشم فرصت طلایی می داند
  • محمد IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    6 5
    میشه بفرمایید تو این بازار چه تحلیلی جواب میده من خودم تکنیکالیستم هیچ تحلیلی رو سهام الان جواب نمیده فقط باید مثل حقوقی نوسانگیری کرد
  • شیراز IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    9 1
    میشه کمتر گیجم کنید؟
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    7 5
    الان بهترین فرصت ورود حقیقی ها به بازاره. همیشه باید در کف ورود کرد. کد اولی ها بهترین لحظات تاریخی امسال برای ورود به بازار رو از دست ندین. هر بازاری سقف های قبلی خودش رو مجدد تاچ میکنه دلار رو نگاه کنین عبرت بگیرین. بازار سرمایه هم دیر یا زود سقف های قبلی خود را تاچ خواهد کرد. ولی توصیه اکید دید بلند مدت و آوردن پول مازاده. کسایی هم که تو قله خرید کردن یا با ضرر زودتر خارج بشن یا صبر پیشه کنن تا مجدد بازار سبز پوش بشه. تا سهم رو نفروشی ضرر نکردی این یک حقیقته.
  • محمد IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    30 3
    اعدادی که برای 20 سال نوشته کاملا اشتباه است، قیمت دلار 20 سال پیش حدود 300 تومان بوده که با قیمت امروز 74 برابر افزایش داشته یعنی 7400% که مخصوصا یه صفر کم گذاشته، قیمت سکه 20سال پیش حدود 150 هزار تومان بوده که الان حدود 73 برابر شده یعنی 7300% و به همین نسبت مسکن و دیگر بازارها، اقا یا میخوای سره ما شیره بمالی یا حساب و کتاب بلد نیستی ، بورس ابزاری شده برا پر کردن جیب پولدارا از جیب فقرا
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      3 2
      دیگه اینقدر مزخرف نگو 20 سال پیش دلار کی 300 بود حدود 900 تومن بود 300 ماله سال 71 بود
    • ناشناس IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      0 0
      سلام ۲۰ سال پیش شما چن سال داشتی عزیز دل
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    22 1
    اغتصاد دان های و مشاورین بسیار خبره ی ایرانی گفتند بازار بورس حباب محض است و حالا قیمت سهام چنان افتی کرده که در زمان دلار 10 هزار تومنی بود. و حالا صف خرید دلار و افزایش قیمت دلار رو داریم میبینیم. یا ستون پنجم دشمن هستند اون اقتصاد دان ها یا کار بلد هایی که مملکت رو دارن به فنا میدن. تنها یه جمله دمتون گرم.خخخخخخخخخخخخخخخ
    • NR105410 IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      2 0
      آنچه مشخص بود سقوط بورس قابل انتظار بود و حتمي. منتها يك عده تازه وارد بي محابا فكر مي كردند اين روند روبه رشد هميشه خواهد بود. و خود را گرگ وال استريت و و وارن بافت مي دانستند. نه دوستان بورس هميشه روزهاي خونيني داشته است شما به رند بورس در 20 سال گذشته نگاه كنيد و ببينيد چند تا از اين روزهاي خونين داشته است. بورس محل صبر است و نق نزدن. شمايي كه پولت و اوردي يه شبه ميلياردر شوي بورس از اين وادي ها نيست. بورس صبر كردي بهت حال ميده. عجله كردي چنان يه خم دو خم ميگيره ازت و ضربه فني مي كنه كه همانجا مسابقه تمام بشه. باصبر خود پرسود باشيد
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    32 1
    از این وضعیت اقتصاد مملکت از دولت تدبیر متشکریم !!!
    • 3990812920 IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      تدبیرکه می گفتندمامعنایش رانمی دانستیم وگرنه همین بوده بیچاره مردم ایران فلک زده هرکه میادیک بلای به سرش می آوردمی رودهیچ هم جوابگو نیست
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 1
    اگر بخواهی نمانی ایا الان با 60 درصد ضرر خوبه خارج شوی؟
  • ناشناس IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    16 8
    سلام دیگه تو بورس نمانید هر چه زود تر سهاماتون بفروشین از من گفتن بیشتر ضرر میکنید
    • سعید IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      3 21
      بحال تو چه فرقی میکنه معلومه از ته آلبانی داری ور میزنی حیووون وطن فروش...فقط چاره صبر و آرامشه از یکشنبه هفته دیگه ببینید از یکسال پیش 400 درصد سود کردیم 50 درصد زیان...
  • DE ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    6 3
    اکنون که بورس به این حال و روز دچار شده بهترین کار همون کاری هست که سهامداران دارن انجام میدن صبر
  • رز IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    11 13
    از بورس خارج بشید حتی شده با ضرر دلار بخرید ترامپ رای بیاره دلار میشه سی تومن
    • US ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      3 24
      در پاسخ به کاربری که نظرش در وقت 21.44 ثبت شده : شما با این نظرت ثابت کردی که دشمن این مردم و کشور هستید. ترامپ می بازه. اینو یه یادداشت کن دادش. دلار هم به زودی می آید پایین این را هک زحمت بکش یه جا یادداشت کن.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    6 0
    دولت تبلیغ هرچی رو کرد گند زد بهش..
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    27 3
    بورس دزدی هست بیاید بیرون
    • علی کرمانشاه IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      2 1
      بیچاره بیش از ۵۰٪ ارزش سرمایه اولیه خود را از دست داده و صف فروش بقدری سنگزن است که شاید ماه‌ها طول بکشد تا سهامش را بفروشد پس در صف ماندن در شرایط فعلی حماقت است بهترین گزینه خارج شدن از صف است تا بازار به آرامش برسد و در مسیر درست قرار بگیرد آنوقت اگر خواست خارج شود صف فقط به زیان سهامدار حقیقی و به سود حیوقی است که در اوج قیمت فروخته و العان با بیش از ۵۰:زیر قیمت حاضر نزست سهام خود را بخرد وطمع به سود بیشتر خود و زیان بیشتر سهامداران حقیقی بخصوص آنهایی که کوتاه مدت به بورس آمده و دچار استرس و درصف نشسته و نمیدانند با دست خود درحال بریدن شاخه‌ای هستند که روی آن نشسته اند حقوقی عجله ندارد و از حماقت سهامداران نااگاه عجول وبی‌ظرفیت هر روز نوسان میگیرد و منتظر ریزش بیشتر است مگر اینکه سهامدار خودش بفکر خود باشد و از صف خارج شودتا بازار عادی شود.
  • مریم IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    یه سوال از اساتید دارم لطفا بدون تعصب پاسخ بدید. من یه مقدار پول مازاد دارم که حاصل 30 سال پسندازم هست و فعلا بهش نیاز ندارم آیا الان موقع سرمایه گذاری در بورس هست.من علمشو ندارم چیکار باید بکنم . لطفا راهنمایی کنید
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    همینطوری پیش بره به دولت بدهکارمیشیم ،واله
  • مهدی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    خلاصه میگم خیالتون راحت باشه.به خاطر طعم خیلی شیرین حکومت حتما بورس رو مثبت میکنن.اما صبر کردن توی بهترین موقعیت این کارو انجام بدن که خودشونو منجی نشون بدن.پس تاجایی که مجبور نشدین نفروشید
    • ناشناس IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      این دولت بی تدبیر تو ی کدام صنف موافق عمل کرده همش بی بند باری و هرج هرج شده اون ماشین اون مسکن اون طلا
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 1
    معلومه که نباید بمونیم آشکارا پول رو تو حساب می دزدن عرض دوهفته پنجاه درصد پول بخار میشه بمونیم بقیه اشم میره مگه رو گنج نشسته بودیم یا مفت به دستمون اومده بود یا حروم بود این پولا به زحمت دراز مدت پس انداز شدن همین طوری مفت جارو میشن
  • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    ماندن بهتر از فروش در این شرایط است.
  • ناصر IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    سلام فرمایشات متین و صحیح می باشد ولی دستکاری دولت هر از چند گاهی سراغ یک بازار می رود برای تامین کسری بودجه و آنهم برای تامین هزینه های جاری . دولتی که برای بودجه خود منابع لازم را نداشته باشد یک روز در بازار بورس و یک روز در بازار ارز و یک روز در بازار طلا و یک روز در کالاهای اساسی مردم دستکاری می کند تا منابع مورد نیاز را تامین کند فرمایش شما برای کشورهای دارای ثبات اقتصادی صادق است ممنون
  • غلامرضا IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    سلام خدمت همه دوستان من خون ۴۰درصد تو ضررهستم ولی چاره کاره را در فروش زیر قیمت نمیبینم این بازار با خارج شدن سهام دار حقیقی از صف فروش برمیگرده فقط باید صبوری کرد برای هر ریال این پول ها عرق ریخته شده نباید به این راحتی از دست داد فقط باید صبوری کرد لطفا لطفا عاقلانه تصمیم بگیرید صد در صد با صبر به سود هم خواهیم رسید نزارید یک عده دلال که باجوسازی وایجاد هیجان میخواهند پول این مردم را مفت صاحب شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس