به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی درباره آثار توصیه ‌های FATF بر همکاری‌های بانکی قبل برجام در کانال تلگرامی خود نوشت: خیرا ادعایی مطرح شده که بانک‌های روسی و چینی به دلیل تصویب نشدن الحاق به کنوانسیون‌های تکلیفی FATF با ایران کار نمی‌کنند و حتی اگر این مسئله حل نشود، توافق راهبردی با چین نیز اجرایی نخواهد شد!

مطرح کنندگان این ادعاها، یا قصد عملیات روانی برای پیشبرد پروژه فشار حداکثری آمریکا را دارند، یا مشکلشان فقر اطلاعاتی و علمی است. اگر قصد عملیات روانی و کمک به آمریکا را دارند، مخاطب این نوشته کوتاه مردم هستند که فریب دیو و دلبر سازی‌های تجربه‌شده این جماعت را نخورند؛ اما اگر مدعیان، واقعا دچار فقر علمی و اطلاعاتی‌اند، توجه آنان را نیز به نکاتی جلب می‌کنم.

آمریکایی‌ها به دلیل مزیت منحصربفردی که در رهگیری تراکنش‌های بانکی بین‌المللی دارند، از سال ۲۰۰۱ تحریم‌های مالی را علیه رقبای بین‌المللی خود به ویژه ایران، چین و روسیه در دستور کار قرار داده‌اند. مکانیسم اعمال این تحریم‌ها نیز اینگونه است که با رصد تراکنش‌های بانکی، روابط تجاری را کشف می‌کنند و هر شخص حقیقی یا حقوقی را که با اشخاص تحریم‌شده توسط آمریکا معامله کند، یا جریمه می‌کنند یا اموالش در آمریکا را توقیف کرده و از معامله با اشخاص آمریکایی منع می‌کنند. اینجاست که شرکت‌ها، بانک‌ها و افراد از ترس جریمه شدن، توقیف اموال، یا محرومیت از معامله با اشخاص و نهادهای آمریکایی، از معامله با اشخاصی که در لیست موسوم به SDN وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارند، پرهیز می‌کنند.

برای اینکه چنین مکانیسمی دقیق عمل کند، آمریکا طی سال‌های اخیر تلاش زیادی به خرج داده تا هم زیرساخت‌های حقوقی برای اشراف بر تراکنش‌های بانکی بین‌المللی ایجاد کند، و هم زیرساخت‌های فنی-اطلاعاتی لازم را فراهم آورد. می‌توان در یک جمله گفت که زیرساخت حقوقی این اشراف عبارتست از اجرای توصیه‌های FATF توسط قربانیان، و زیرساخت فنی این اشراف نیز عبارتست از اشراف کامل بر دیتابیس سامانه‌های پیام‌رسان بانکی بین‌المللی نظیر سوئیفت. خوآن زاراته مشاور وزیر خزانه‌داری آمریکا در دوره اوباما در  کتاب "جنگ خزانه‌داری" کاملا توضیح داده است که چطور برای رفع نیازهای اطلاعاتی مرتبط با تحریم، آمریکا سوئیفت را وادار به ارائه اطلاعات بانکی مشتریانش کرد و هرجا هم نیاز به شفافیت بیشتر تراکنش‌ها برای رهگیری بود، از دریچه تحمیل توصیه‌های FATF به قربانیان تحریم ورود کرد.

در رابطه با ایران، آمریکا به موجب قوانین متعددی از جمله بخش ۱۰۴ قانون تحریمی سیسادا یا بند "د" از بخش ۱۲۴۴ قانون تحریمی ایفکا، هر بانکی را که با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی تحریم شده یا بخش‌های مشخصی نظیر انرژی، کشتیراتی و... ایران، تراکنش قابل توجهی انجام دهد یا خدمات مالی به آنها ارائه کند، تحریم و جریمه می‌کند.

بنابراین، آمریکا از یک سو قوانینی داخلی وضع کرده که بر اساس آنها، معامله و همکاری بانکی طرف‌های خارجی با اشخاص و نهادهای ایرانی را ممنوع کرده؛ و از سوی دیگر، از طریق رهگیری تراکنش‌های بانکی بین‌المللی، این قوانین تحریمی را اعمال می‌کند. لذا هرچقدر مبادلات بانکی ایران با خارج از کشور برای آمریکا شفاف‌تر شود، اعمال این تحریم‌ها بیشتر و دقیق‌تر خواهد شد. به عبارت دیگر، هرچه ایران بیشتر توصیه‌های FATF را اجرا کرده و کم و کیف مبادلاتش را برای طرف‌های خارجی آشکارتر کند، و از سامانه‌های نظیر سوئیفت که تحت اشراف آمریکا هستند، بیشتر استفاده کند، ضریب آسیب‌پذیری‌اش از تحریم‌های آمریکا افزایش خواهد یافت. اینکه در سال‌های اخیر و به ویژه پس از برجام، تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان کاری‌تر شده، هیچ دلیلی جز اجرای توصیه‌های FATF و شفاف‌تر شدن مبادلات ایران برای رصدکنندگان آمریکایی تراکنش‌های ما ندارد.

بنابراین، واقعیت این است که پیش از امضای برجام، روابط بانکی ایران با بانک‌های خارجی تا سطح قابل قبولی برقرار بود، اما پس از برجام که سیاست ادغام در نظم مالی بین‌المللی با اشتیاق دنبال شد و بیش از ۹۰درصد توصیه‌های FATF در ایران اجرا شد، اشراف آمریکا بر مبادلات بانکی ایران افزایش چشمگیری یافت و کانال‌های مبادلاتی‌مان لو رفت. و البته جای سوال است که با اینکه FATF ایران را وارد لیست سیاه خود کرده، چرا ایران همچنان بیش از ۹۰درصد برنامه اقدام توافق شده با این نهاد غیررسمی و غیرالزام‌آور بین‌المللی را که تیزکننده تیغ تحریم‌های آمریکاست، اجرا می‌کند و حداقل تعلیقشان نکرده است!

در شرایط تحریم، هر اقدامی که موجب افزایش اشراف آمریکا بر مبادلات مالی ایران شود، شرایط را بر ما سخت خواهد کرد و هر اقدامی که مبادلات کشور را از نظام رهگیری آمریکا پنهان کند، تحریم‌ها را بی‌اثر خواهد کرد. به همین دلیل است که ما از اجرای توصیه‌های FATF با عنوان خودتحریمی یاد می‌کنیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    5 0
    دولت با پول مردم هر هفته یک آشی برای مردم می پزد که نگاه ها از خیانت های تمام نشدنی آنها به ایران به سمت دیگری منحرف شود تا تحریم ها آرام آرام اثر خودش را بیشتر بگذارد. جام زهری که گاهی چکه چکه و گاهی بطری به بطری به مردم توسط دولت نوشانده می شود درحالیکه مردم با ساده دلی دولت را امین خود می دانستند.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 4
    آقای یاسر جبرئیلی در برنامه تلویزیونی کلی شاهد و تحلیل آوردی که آمریکا از بدجام خارج نمیشه ولی شد برادر من شما را دوست دارم سوادت و تقواتو کمی بیشتر کن. در تحلیل هم باید تقوی داشته باشی. اونها که می گفتند اف ای تی اف نریم هم روی ارزش دلار اثر نداره مخض اطلاع جنابعالی و همراهان از ۱۳۰۰۰ تومانه به ۲۴۰۰۰ تومان رسیده. اقلا اعتراف کنید اشتباه گفتیم. یا مردانه بگید همینو می خواهیم شاید مردم بهتر قبول کنند. با هوچی گری هیچی درست نمیشه انشالله یگ سال دیگه دست شماها می افته ببینیم چه می کنید فقط للهی اگر کسی از این تحلیلها برعلیهتون کرد نگید اسلام در خطره. چون شما هرچی تونستید در مقابل دشمن دولت را زدید حنی به آقا هم اقتدا نگردید و جانب انصاف را رعایت نکردید.
    • م-ر IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      0 0
      برادر یا خواهر خوش خیال هیچ وقت آقای جبرائیلی نگفت که امریکا در هیچ صورتی از برجام خارج نمی شود بلکه میگفت با این مکانیسم فعلی( که ایران برجام را اجرا کرده) امریکا راضی هست ولی حالا که اروپایی ها از ایران تعهد گرفتند که به برجام پایبند باشه و در طرف دیگر گامهای کاهش تعهد هم متوقف شده دیگه نیازی نیست امریکا حتی ظاهرا در برجام باشه و در چندین نوبت آقای جبرائیلی گفت که هدف غبی ها از FATF و سوئیقت و... رصد دقیقتر مبادلات تجاری ایرانه ولی کو گوش شنوا
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      0 0
      اولا سید کی گفته آمریکا از برجام خارج نمیشه؟؟ چرا حرفای زیباکلام رو میذاری تو دهان سید؟؟سید درباره FATF نگفت که اگه FATF رو نپذیریم قیمت دلار بالا نمیره؛همانطور که حامیان FATF هم تعهد ندادند با تصویب FATF دلار گران تر نشه یا اینکه ارزان شه.سید میگفت FATF اگه پذیرفته شه تحریم ها نقطه زن میشن.علاوه از بین رفتن راه های دور زدن تحریم ، بانک های ما مجبور میشن که به سازمان های تحریم شده و اشخاص تحریم شده خدمات ندن.تازه باید این افراد رو هم تحویل دادگاه های کشور های مطالبه کننده قرار بدیم. اینجور که نمیشه کشور اداره کرد.پس باید بریم برجام ۲ و ۳ هم بپذیریم. پس با اطلاعات کامل نظر بده و تقوی داشته باش و تهمت نزن. بعدشم برادر من مگه فقط FATF روی قیمت دلار تاثیر داره؟؟؟ برو ببین بانک مرکزی چه خلق پولی رو برای جبران کسری بودجه دولت انجام داده.نتیجه رشد نقدینگی میشه کاهش ارزش پول ملی و گرانی همه چیز من جمله خودرو و دلار و ... .
  • علی IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 0
    مشکل کشورمااکنون همین وابستگان غرب وآمریکاهستند.بعضی از رسانه هارادراختیار گرفته اند،دروغ پراکنی می کنند.همه میدانندتمامی سیستم مالی دنیا در دست آمریکاست و این کشور همه اطلاعات آن را کنترل می کند. من گفته های آقای جبرئیلی راقبول دارم.
  • پیام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    7 0
    FATF کیلویی چند. بانک UBS در سوئیس به هیچ کس چواب پس نمی ده که پول از کجا اومده و چی میشه. چند سال پیش سر فرار مالیاتی شهروندان فرانسه که از این بانک استفاده میکنند به فرانسه جواب پس نداد. تازه حسال رمز دار هم دارن که اطلاعاتشو به کسی نمی دن. همه ی این بازی ها برای ایرانه. تازه ترامپ به شهروندان آمریکا که با اون مخالفن میگه تروریست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس