تصویر بزرگ تبعات همکاری ایران با FATF+ویدیو

دادن آدرس‌های غلط برای همکاری با FATF موجب تخریب روابط ایران و چین می‌شود.

به گزارش مشرق، کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه قدس در یادداشتی نوشت: در حال حاضر ایران تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد هر از چند گاهی برخی جریان‌ها با فراموشی این موضوع، مشکلات اقتصادی کشور و روابط تجاری را به موضوع FATF نسبت می‌دهند، اظهارات اخیر یکی از مقامات ارشد حوزه سیاست خارجی درباره روابط ایران و چین نیز سبب شد بار دیگر این مسئله مطرح شود. طرح این موضوعات همزمان با تحریم‌های جدید بانکی آمریکا نیز قابل توجه است.

چینی‌ها با آغاز دور جدید تحریم‌ها در سال 90 و 91 همکاری جدی با ایران داشته و بخشی از مسائل را با دور زدن تحریم‌ها و ایجاد پوشش برای ایران حل می‌کردند اما متاسفانه در سال 97 و 98 که تحریم‌ دوباره تشدید شد، این همکاری کاهش پیدا کرد.

عامل اصلی این کاهش همکاری ایران و چین تحریم‌ها بود و ربطی به FATF نداشت. چرا که در زمان خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها ایران هنوز خارج از لیست سیاه FATF بود.

ضعف همکاری فعلی چین و ایران به نسبت سال‌های 90 .و 91 به برخی‌ بی‌تدبیری‌های داخلی برمی‌گردد،‌به نحوی که دولت حتی روابطی هم که از قبل وجود داشت را تضعیف کرد. تاجران چینی جمله‌ای را عنوان می‌کنند که «ایران پس از توافق هسته‌ای ما را به غربی‌ها و اروپایی‌ها فروخت» هرچند به‌خاطر این بی‌تدبیری‌، همکاری‌های ایران و چین محدود شد اما برخلاف سایر کشورها به صفر نرسیده‌ است. تقریبا از سال 97 دولت فهمید باید به چین توجه کرد، اما با یک بی‌اعتمادی عمیق روبه‌رو شد.

رئیس مجلس در سال گذشته به عنوان نماینده حاکمیت به چین سفر کرد تا بتواند این روابط دچار اختلال شده را ترمیم کند، حتی تدوین توافق راهبردی میان ایران و چین مطرح شد اما متاسفانه در فضای داخلی موجی علیه این توافق ایجاد شد که به نهایی شدن این توافق لطمه زد. در این شرایط باز هم همکاری‌های ایران و چین مورد تخریب رسانه‌ای قرار می‌گیرد. متاسفانه به نظر، برخی به صورت عامدانه به دنبال تخریب این روابط در حال ترمیم هستند و این موضوع را به تکمیل برنامه اقدام FATF مرتبط می‌کنند.

باید اذعان کرد اکشن‌پلنی که FATF در حال دیکته به ایران بود، مشکلاتی برای ایران ایجاد می‌کرد و مجموعه آن دستورالعمل‌ها کاملا تکمیل‌کننده فشار آمریکا و پازل تحریمی بود. برای همین شخص ترامپ و پمپئو اصرار داشتند ایران باید اکشن پلن را اجرا کند و اروپایی هم به زبان دیگری آن را عنوان می‌کردند.

از منظر کارشناسی کاملا روشن است استانداردهای FATF نه تنها کمکی به ما در مقابله با تحریم نمی‌کند بلکه به شدت در بخش صادرات غیرنفتی که الان مهم‌ترین تکیه‌گاه ما در بحث صادرات است،‌ فشار خواهد آورد.

عده‌ای می‌خواهند جلوی همکاری ایران و چین که اکنون در حال نهایی شدن مراحل آن است گرفته شود، چرا که این همکاری در مقابل تحریم‌های آمریکاست و خود آمریکایی‌ها هم بارها اذعان داشتند این قرارداد خلاف تحریم‌های ماست و تاکید کردند ما حتما طرفین این قرارداد را تحریم می‌کنیم.

متاسفانه عده‌ای دارند به دروغ می‌گویند اکشن‌پلن FATF باید تکمیل شود تا ایران بتواند با چین همکاری کند. اتفاقا اگر ما این اکشن‌پلن را کامل کنیم نمی‌توانیم هیچ همکاری خارج از آنچه آمریکا بخواهد،‌ انجام دهیم و تنها گزینه در چنین شرایطی تسلیم در برابر آمریکا خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    3 0
    چرا هر جا سخن از خیانت است نام اصلاح طلبان تهوع آور می درخشد!؟؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس