کد خبر 1114119
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
امانوئل مکرون - نمایه

وزیر دفاع ترکیه می‏‎گوید فرانسه هیچ حقی در منطقه شرق مدیترانه ندارد و نمی‌تواند با قهرمان‎بازی و مافیاگری در امور مربوط به آنکارا-آتن مداخله کند.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، تنش آنکارا-آتن بر سر حق بهره‌برداری از منابع طبیعی مدیترانه شرقی، این هفته با تصمیم آمریکا مبنی بر معافیت یک ساله تحریم تسلیحاتی قبرس جنوبی و آغاز مذاکرات آتن-پاریس برای معامله رافائل‌های فرانسوی، شدت بیشتری به خود گرفت.

بیشتر بخوانید:

اردوغان: اجازه راهزنی و دزدی دریایی در مدیترانه را نمی‌دهم

اما در این بین، جانبداری فرانسه از یونان است که کام ترکیه را بیش از همه تلخ می‌کند تا آنجا که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه، فرانسوی‌ها را متهم کرد که مثل مافیا رفتار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

ماکرون: خطوط قرمزی را با ترکیه در شرق مدیترانه تعیین کردم

وی در این باره افزود: در این میان، مافیاهایی حضور دارند که رفتارشان قابل درک نیست. برای مثال، فرانسه. شما نه کشور حافظ صلح محسوب می‌شوید چراکه عملاً توافقی در این باره با کشورهای منطقه ندارید؛ و نه حتی در این مورد بخصوص نماینده اتحادیه اروپا به حساب می‌آیید. پس به چه حقی در مسائل این منطقه مداخله می‌کنید.

آکار خطاب به فرانسه افزود: اگر می‌خواهی دستِ تنها ادای قهرمان‌ها را در بیاوری، باید بدانی که دوره گانگستربازی و مافیاگری به سر آمده.

او افزود: ترکیه نمی‌پذیرد بعضی‌ها از هزاران کیلومتر آن ورتر بیایند؛ قلدری و اعاده حق کنند و نقش فرشتگان محافظ را بازی کنند.

وی خطاب به یونان نیز مدعی شد: اگر همه دنیا را هم جمع کنی نمی‌توانی به ما بقبولانی که حاصل ضرب دو در دو می‌شود پنج. قبرس (شمالی) مسئله ملی ترکیه است و ما مثل سال‌های ۲۰۲۰ و ۱۹۷۴ از حق مردم این منطقه (ترک نشین) دفاع می‌کنیم.

اظهارات امروز وزیر دفاع ترکیه واکنشی است به تهدید اخیر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه که خطاب به آنکارا گفته بود وقتی پای حق حاکمیت مدیترانه در میان باشد؛ حرف و عمل فرانسه یکی است و سیاست پاریس در قبال این مسئله مشابه سیاستی است که در سوریه، قبل از سال ۲۰۱۸ و بمباران این کشور در مشایعت نیروهای هوایی آمریکا و انگلیس پیش گرفته بود.

پیشتر هم مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته بود آنکارا زیر بار آن قِسم خط قرمزهایی که برای سوریه وضع کردید نمی‌رود و اگر خط قرمزی هم باشد ترکیه و قبرس شمالی آن را وضع می‌کنند.

هفته قبل هم رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، مردم یونان و فرانسه را به جنگ تهدید کرد و پرسید آیا حاضرند بهای بی‌کفایتی رهبرانشان را بپردازند.

به ادعای اردوغان تهدید علیه منافع و حقوق ترکیه در مدیترانه، ازجمله دغدغه‌های اصلی این کشور است.

منافعی که اردوغان از آن نام می‌برد شامل طرح‌های او برای کاوش در بخشی از آب‌های فراساحلی این کشور به امید بهره‌برداری از منابع نفت و گاز موجود در آن است.

این درحالی است که یونان و جمهوری قبرس نیز درخصوص این بخش از آب‌های مدیترانه ادعای مشابهی را مطرح می‌کنند.

همزمان اتحادیه اروپا به جانبداری از یونان، تهدید کرده چنانچه ترکیه پای میز مذاکره نیاید؛ با تحریم مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    29 17
    ایول عالی گفتی
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    13 19
    توهمی ها فکر کردن کشور فرانسه هم مثل عراق و سوریه بدبخت و جنگ زده است.
    • ایرانی IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      18 3
      ترکیه شوخی بردار نیست پسر جان.بفهم باکی داری صحبت میکنی.شما توی تحریم و وابستگیهات دست و پا بزن
    • علی IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      3 22
      ترکیه همان کشوری که روسیه تحریم گردشگری کرد به شکر خوردن افتاده یا از ترس عملیات ایران و حزب الله و سوریه آتش بس تو ادلب کرد یا سر سربازانش آمریکایی ها کیسه زباله کشیدن و دستانش را بستند ترکیه عثمانی رفت .ترکیه ارتش سکولار با تجهیزات وابسته و شکافهای قومیتی و مذهبی و نژادی که تبدیل به گسل میشه فقط هارت و پورت داره مثل توپ قمپوز امیدوارم سانسور نکنی مشرق
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    14 24
    حکایت ترکیه شده مثل اون دروغ گویی که خودش هم دروغ خودش رو باور کرده....حکایت لات بازی ترکیه هم همینه ، با ضعیف کشی خودش رو بزرگ جلو داده و حالا جلوی کسانی که ازشون تجهیزات ارتششو میخره لات بازی درمیاره...خخخخ
  • بهزاد AM ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    17 13
    دمت گرم. بزن پس گردن این زبون نفهم
  • علی IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    16 21
    فرانسه خطاب به ترکیه عثمانی بازی در نیار
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    18 20
    اما شما حق داری در افریقا و.اکراین و استانهای چین.. ارمنستان کردستان عراق قطر و سوریه و... دخالت کنی و نظر بدید ..خخخ
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    8 7
    ایران میدونه که هدف اروپا چزوندن ایران و ترکیه است و سقوط هر کدام سقوط حتمی وقطعی اون دیگری است تنها اشتباه ترکیه در سوریه و با دام داوود اوغلو وزیرامورخارجه خائن آن بود
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    15 4
    ایران نباید بگذارد ترکیه در این خصوص از اتحادیه اسرائیلی درمدیترانه شکست بخورد
  • SE ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 12
    به جای این پرت و پلا ها سریع برو از روسیه سوخو35 رو بخر. اخه تا کِی میخوای با اف16 واسه بقیه پُز بدی؟ ترکیه نیاز فوری به سوخو35 داره. بهترین گزینه
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 4
    بهترین فرصت است ایران در نقش میانجی بین اروپا و ترکیه ظاهر شود
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    17 2
    فرانسه بدون حمایت آمریکا از ترکیه شکست خواهد خورد کشتی جنگی ترکیه ناو جنگی فرانسه را تا سواحل لبنان تعقیب کرد چند روز پیش هم ترکیه به ناو فرانسه حمله الکترونیکی کردن رادار ها و سیستم های ناو فرانسه را از کار انداخت ترکیه دو ضربه به فرانسه زد اما فرانسه فعلا جواب نداده
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    32 4
    فرانسه به پیامبر توهین کرده اما آریایی ها از فرانسه حمایت می کنند لعنت به آریایی ها و فرانسه کافر
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      2 16
      حد اقال کشتار غیر نظامیا که مثل وحشیهای مغول نکردن
    • بهزاد IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      7 1
      الجزایر!
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      13 1
      09:59 کشتار غیر نظامیان لهستان و یهودیهای اروپا و جنایات دولت هخامنشی برای تصرف سوریه و مصر جنایات طالبان کشتار روزانه و تجاوزات گسترده در جامعه هند و....
    • علی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      2 11
      کشتار درسیم تونجالی نسل کشی ارامنه ها و کردها اخراج یونانیها ترانزیت تروریستها بین المللی به سوریه غارت نفت و آثار باستانی سوریه قطع آب 1.5میلیون سوری در حسکه....
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    0 7
    قارپوز
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    0 7
    چقدر این سمبلهای بلاهت ،بامزه اند
    • بهزاد IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      2 3
      چقدر این ها هذیون میگن!
  • US ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    17 1
    فرانسه در طول تاریخش فقط زمان ناپلئون ترسناک بوده. به غیر از اون تاریخ همیشه یه کشور شکست خورده بوده. فکر کرده ترکیه هم امثال سنگاله. ۱۰ درصد فرانسه مسلمانه ترکیه اشاره بکنه فرانسه رو به غلط کردن میکشونن. شیر کردن یونان بی خاصیت تر از خودش چیزی نصیبش نمیکنه. سال ۱۹۷۴ که وضع اروپاییها بهتر بود و ترکیه بدتر نتونستن یونان رو نجات بدن.
  • شاخوان کولبر زاده IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 15
    با شاخهایم شکم اردوغان را میدرم ارباب مکرون
  • CA ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    10 1
    ترکیه نمی‌پذیرد بعضی‌ها از هزاران کیلومتر آن ورتر بیایند؛ قلدری و اعاده حق کنند و نقش فرشتگان محافظ را بازی کنند. اعاده حق؟ مگه حقی داشتن و از دست داده بودن که حالا برای "برگشتش" بیان تو منطقه؟؟ منظورت ادعا بود دکتر؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس