کد خبر 1113945
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
راز سفرهای مکرر ماکرون به لبنان

تحلیلگر معروف جهان عرب به واکاوی دلایل سفرهای رئیس جمهور فرانسه به لبنان پرداخته و به سیاست چماق و هویج که از سوی ماکرون علیه طبقه سیاسی لبنان اجرا می شود، اشاره کرده است.

به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی با اشاره به سفر چند روز قبل امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به لبنان می نویسد: وقایع دومین سفر ماکرون طی یک ماه به لبنان، میزان اشتیاق و دلتنگی بیشتر مسئولان لبنان و عرب به استعمار خارجی را نشان می دهد و اینکه آنها آماده تن دادن به دیکته هایش  و اجرایی کردن فوری آن و کنار گذاشتن همه ملاحظات مربوط به حاکمیت ملی، هستند.

وی افزود: ماکرون ۲ بار به عنوان سرپرست و کارفرما به لبنان سفر کرد و نخست وزیر و چه بسا بیشتر وزیران را انتخاب کرد و سران لبنان و احزاب و طوایف آن را تهدید کرد که اگر ظرف مدت دو هفته کابینه تشکیل نشود، تحریم هایی علیه کسانی که در مسیر اصلاحات کارشکنی می کنند، در هر رتبه ای که باشند، وضع خواهد شد.

بیشتر بخوانید

انتقاد تند ماکرون از یک خبرنگار در سفر به لبنان +فیلم

عطوان نوشت: همه فراکسیون های پارلمانی هم بلافاصله موافقت کردند و مصطفی ادیب را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کردند و همه شروطی که مانع از تشکیل دولتهای قبلی می شد، محو شد و همه در راستای رضایت نخست وزیر جدید حرکت کردند زیرا انتخاب فرانسوی  و مورد حمایت ماکرون رئیس جمهور آن بود و کفایت و کاردانی در درجه دوم اهمیت قرار گرفت.

چرا طبقه سیاسی لبنان از تحریم های فرانسه هراس دارند

این تحلیلگر جهان عرب در ادامه بیان کرد: علت این است که بیشتر طبقه سیاسی لبنان تا خرخره غرق در فساد هستند و طبیعی است که از تحریم ها بترسند زیرا میلیاردها و میلیونها سپرده خارجی آنها یا آنچه اخیرا به بانکهای سوئیس و فرانسوی منتقل کرده در معرض بلوکه شدن و شاید مصادره قرار خواهد گرفت.

وی نوشت: لبنان همواره عرصه کشمکش قدرتهای منطقه ای و بین المللی برای کسب نفوذ بوده است و این سفرهای متوالی ماکرون بیانگر این است که این کشمکش در ماهها و سالهای آتی ادامه خواهد یافت و به نظر می رسد که رئیس جمهور فرانسه گل مهمی در دروازه رقبای دیگر به ویژه ترکیه و عربستان وارد کرده است.

عطوان می نویسد: ااگر دیدار ماکرون با محمد رعد رئیس فراکسیون پارلمانی حزب الله لبنان نبود، این دستاورد فرانسوی رقم نمی خورد گر دیدار ماکرون با محمد رعد رئیس فراکسیون پارلمانی حزب الله لبنان نبود، این دستاورد فرانسوی رقم نمی خورد و این مفهومش رفع وتو بر حزب الله و ساقط شدن همه شروط و درخواست های برای خلع سلاحش است و اینکه با آن به عنوان بخش اساسی در بافت سیاسی و اجتماعی لبنان تعامل شود.

این تحلیلگر تاکید می کند: ماکرون خواهان نظام سیاسی جدید در لبنان است و این مفهومش لغو توافق سهمیه بندی طایفه در طائف است؛ اما ماهیت نظام جایگزین مشخص نشده است و شاید در نقشه راهی که بشارت آن را داده است و با تشکیل دولت جدید شروع می شود، است. همه تنش هایی که قبل از رسیدن ماکرون بر لبنان حاکم بود از جمله درگیری و اعتراضات که نگرانی درباره ایجاد خلاء سیاسی یا حتی شعله ورد شدن جنگ داخلی را ایجاد کرده بود شاید عمدی یا به غیر عمد برای ترساندن لبنانی ها و مقدمه چینی برای نقشه راه طبق گامهای برنامه ریزی شده بود.

چماق و هویج ماکرون بر سر طبقه سیاسی لبنان

وی نوشت: این به طور تلویحی نظریه چماق و هویج است که هویچ در کمک های مالی و چماق در ارتباط دادن این کمکها به اصلاحات و تهدید به اعمال تحریم بر نمادهای بخش سیاسی فاسد است.

ماکرون در حالی به لبنان آمد که نگاهش به رقیب بزرگش یعنی رجب طیب اردوغان بودماکرون در حالی به لبنان آمد که نگاهش به رقیب بزرگش یعنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بود که فواد آوکتای معاونش را به بیروت با پیشنهاد بازسازی بندر بیروت و ساختمانهای مجاور بندر، فرستاد و بندر مرسین ترکیه را در خدمت لبنانی ها قرار داده است تا بندر بیروت ترمیم شود و مهمتر از آن پیشنهاد مین گذاری شده درباره اعطای تابعیت به همه لبنانی اصالتا ترکیه ای است.

عطوان آورده است: جنگ سرد میان اردوغان و ماکرون در شرق مدیترانه شعله ور است به ویژه در لیبی و آبهای قبرس و یونان که ثروتهای گاز و نفتی فراوان دارد. بعید نیست که به رویارویی نظامی تبدیل شود به ویژه که تنش ها به اوج خود رسیده و منتظر جرقه ای است.

وی در ادامه به تلاش ترکیه برای یافتن جای پایی در لبنان به ویژه با توجه به مشغول بودن مصر به بحران اقتصادی و گرفتن جای سعودی ها اشاره کرده و نوشته است: اینکه مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که همراه آوکتای به بیروت سفر کرد گفت: «جایی که پرچم فرانسه برافراشته است در کنار آن پرچم ترکیه هم خواهد بود»، مفهوم و پیامش این است که پرچمهای فرانسوی و ترکیه ای بسیاری در اراضی لبنان در مرحله آتی برافراشته خواهد بود.

این تحلیلگر می نویسد: ماکرون این روزها هجمه شدیدی را علیه ترکیه به پیش می برد و آنرا دشمن بزرگ می داند و اردوغان همتای ترک خود را به در پیش گرفتن سیاست توسعه طلبانه متهم کرده است و اینکه اردوغان عامل بی ثباتی منطقه است و با منافع اروپایی سازگار نیست و سفرهای ماکرون به لبنان را باید از این منظر نگریست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • کامران IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    8 5
    فقط یک دلیل داره اونم اینه که میخواد بگه فرانسه هنوز میتونه مستعمره های قدیمیش رو تحت کنترل داشته باشه و قدرت بین المللی فرانسه تقلیل نیافته، اما خودشم خوب میدونه که فقط یه شو نمایشی بیشتر نیست!!! و چه بخواد چه نخواد ایران بزرگ جاشو در خاورمیانه گرفته و فرانسه توان بازپس گیری نداره، ب همین خاطر ماکرون فقط دست و پا می زنه و یه بار ب نعل میزنه یه بار ب میخ! مثلا یه بار میگه حزب الله جز حکومت لبنانه و حق سهم خواهی داره ولی از پشت سر به حزب الله جفتک میزنه!! در کل فقط خودش و فرانسه رو بیشتر کوچیک میکنه با این کارها، خیلی وقته اروپا فقط یه قدرت اقتصادی و سیاسی درجه 2 در جهانه که تن به اربابیت آمریکا داده! طی چند دهه اخیر قدرت سیاسی اروپا که خیلی کم شده و آمریکا بالایی سرش آورده که از لحاظ نظامی وابسته مطلق به آمریکا هستن! تازه به فکر افتادن که ازین ذلت بیرون بیان که بعیده بزودی بتونن. عاقبت دوستی با کشوری که می خواد همیشه خودش تنها ابرقدرت دنیا باشه جز این نیست.
  • بیسیمچی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    2 4
    همه این تحلیل های کم و بیش صحیح رو زمانی می توان تکمیل و تصحیح کرد که اونها رو در چارچوب کلان در کنار هم دید و چید، تا شمای کلی و دقیق تری به دست بیاد. شیوع بیماری عالمگیر، فرو ریختن هیمنه ی غرب و انتقال قدرت به شرق، بروز چهره های موثر در تعریف اقتدار و هژمونی در جهان مانند ایران، و موارد مشابه، همه قدرت های غربی خود را در آستانه تحولاتی اساسی می بینند و دست به یارکشی جدید در ابعاد بین المللی زده اند. آرایش جدید یادآور دوران استعمار کهن است. خروج امریکا از منطقه که همراه با زوال قدرت این بازیگر مهم جهانی است، با ورود اسرائیل به منطقه از سویی و فرانسه به عنوان قدرت جایگزین از دیگر سو حائز اهمیت است. بی تردید تحولاتی عمیق تر بویژه در غرب آسیا بوقوع خواهد پیوست تا جریان انتقال قدرت از غرب به شرق با اختلال و کندی بیشتر همراه شود.
  • ملت مظلوم IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    7 4
    آخر پاییز مهمه
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    7 4
    فکر نمی کردم لبنانیها تن به ذلت و حقارت بدهند.
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    9 2
    رازش اینه که کرم داره. چون ماکارونی وقتی پخته میشه شبیه کرم میشه و این ماکارونی هم سیاستمدار پخته ایه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس