کد خبر 1113997
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
روسیه چین آمریکا

چین از شرق و روسیه از غرب در محاصره متحدان آمریکا قرار گرفته‌اند. بنابراین طبیعی است برای رهایی از انزوای تحمیلی آمریکا، اروپا و متحدان آسیایی‌شان، روابط نظامی و امنیتی قوی‌تری میان خود برقرار سازند.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر درباره ابعاد همکاری‌های دفاعی چین و روسیه نوشت: تنش فزاینده آمریکا با چین و نگرانی از توسعه روابط سیاسی و امنیتی پکن و مسکو، نگرانی برخی سیاست‌مداران و دولت‌مردان آمریکایی را برانگیخته است. عمده این نگرانی به تقویت ائتلاف راهبردی چین و روسیه علیه منافع آمریکا در مناطق ژئوپلتیک جهان است. زمینه این نگرانی به همکاری‌های نظامی و دفاعی این دو کشور بازمی‌گردد.

 چین از شرق و روسیه از غرب در محاصره متحدان آمریکا قرار گرفته‌اند. بنابراین طبیعی است برای رهایی از انزوای تحمیلی آمریکا، اروپا و متحدان آسیایی‌شان، روابط نظامی و امنیتی قوی‌تری میان خود برقرار سازند. مهم‌ترین ابعاد این همکاری در این حوزه‌هاست:

 رزمایش دریایی: یکی از نمودهای مهم این همکاری که با توجه اهمیت قدرت ‌نمایی ناوگان دریایی آمریکا، نگرانی شدید این دولت را موجب شده، برگزاری مانورهای مشترک چین و روسیه است که رزمایش‌ها در دریای چین جنوبی در شهریور 1395، دریای بالتیک در تیر 1396 و در خلیج فارس با حضور ایران در دی 1398 از آن جمله است.

 موشکی: چین در زمینه موشک‌های ضد زیردریایی، ضدکشتی و پدافند هوایی به تسلیحات نظامی روسیه نیازمند است و مسکو قرار است با فروش سامانه S400 به پکن، بازدارندگی این دولت در برابر تهدیدهای نظامی آمریکا در اقیانوس آرام را افزایش دهد.

 سایبری: مباحث مرتبط با امنیت سایبری مانند جلوگیری از عملیات روانی و حملات هکرهای دولتی، امنیت شبکه‌های ارتباطی تلفن‌های همراه و هم‌چنین همکاری‌های احتمالی آفندی علیه منافع غرب از جمله مواردی است که در حوزه همکاری‌های سایبری دو دولت می‌گنجد.

 هوافضا: تلاش برای فعالیت مشترک در خصوص پرتاب ماهواره‌های رصد اطلاعاتی و هم‌چنین ساخت بالگردها و هواپیماهای غول‌پیکر از مواردی است که در صورت نتیجه‌بخشی، مزیت آمریکا در توان‌مندی‌های هوافضا را به چالش می‌کشد.

 تحقیق‌وتوسعه: روسیه با تأمین نیروی انسانی مجرب و متخصص و چین با تأمین فناوری‌ها و تجهیزات مورد نیازی که روسیه درباره آن‌ها مورد تحریم قرار گرفته، همکاری‌هایی در حوزه توسعه صنایع دفاعی و تولید تسلیحات نوین آغاز کرده‌اند.

 به نظر می‌رسد علاوه بر آمریکا، اروپا نیز به شدت باید نگران تداوم این همکاری‌ ها باشد. زیرا اولویت‌ آمریکا به مقابله با تهدید چین در کنار ظرفیت‌های محدود نیروهای آمریکایی و شعارهای مبتنی بر «بازگشت سربازان به خانه» سبب کاهش توان ناتو شده و راه را برای فعالیت‌های روسیه در شرق اروپا باز می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ارسلان IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    2 1
    خیلی ببخشید اما اصلا روسیه تجهیزات نظامی از غرب وارد نمیکرد که تحریم بشه و چین برای اون تامین کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس