اعدام نکنید

ظاهرا بعد از موفقیت ظاهری ضدانقلاب خارجی و جریانات معاند داخلی در پیشبرد کارزار «اعدام نکنید» و اعمال فشار تبلیغاتی سنگین بر دستگاه قضایی، این شیوه در حال تبدیل شدن به رویه است.

سرویس سیاست مشرق -  قوه قضاییه، ستون و ضمانت اجرایی قانون در هر کشوری است؛ از کشورهای میکروسکوپی اقیانوس آرام با چند ده هزار جمعیت، تا کشورهایی با جمعیت چند صد میلیونی. اگر دستگاه قضای یک کشور با بمباران مداوم و بی وقفه تخریب و سیاه‌نمایی و تشکیک در عملکرد، دچار ضعف «مشروعیت» در افکار عمومی شود، به مرور دیگر فصل‌الخطاب و ضمانتی برای اجرای قانون در آن  کشور وجود نخواهد داشت و به نوعی هرج و مرج سیستماتیک و «سومالیزاسیون» عمیق دچار خواهد شد.

هیچ کس منکر وجود ضعف و نقص در دستگاه قضایی کشور نیست. بخشی از این نقص‌ها البته ذاتی یک سیستم حکومتی است که در کشوری با وسعت و جمعیت ایران فعالیت می کند و میلیون‌ها پرونده در جریان در آن رسیدگی می شود و در هیچ کجای دنیا، دستگاه قضایی وجود ندارد که مورد انتقاد دست کم بخشی از اقشار جامعه نباشد. بخش دیگر اما مشکلات و نقص‌هایی است که قابل رفع و مرتفع شدن است و نیازمند یک نوع اصلاحات اداری و سازمانی است. در این مورد البته انتظار آن است که مسوولان محترم قوه هم سعّه صدر و گشودگی بیشتری در برابر انتقادات ناصحانه و دلسوزانه کسانی که در نیت خیرشان تردیدی نیست، نشان دهند و هم با استفاده از شیوه‌ها و ابزارهای جدید و بازنگری‌های کارشناسانه در نقاط ضعف سیستم، کارآیی و کیفیت کار قوه را بالاتر ببرند.  اما این که این نقایص تبدیل به دستاویزی برای «مشروعیت‌زدایی «از سیستم عدلیه، آن هم به روش بسیار خطرناک «قدیس-سازی» از متهمان شود، تبعات امنیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گسترده‌ای دارد که حیات کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد.

و این دقیقا نقطه‌ای است که «سناریونویسان» سرویس‌های جاسوسی دشمن و همکاران داخلی آنان، دو سه سالی است که آن را به صورت عملیاتی در دستور کار قرار داده‌اند. این سناریوی عملیاتی به نحوی پیش‌رونده و تکمیلی، بر حسب مقتضیات روز، شکل و جامه‌ای جدید به خود می پوشاند و حول محوری تازه فعال می شود.

در ماجرای محکومیت سه شرور و سارق مسلح به نام‌های امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، فاز جدیدی از این سناریو اجرایی شد که همانا بسیج ظرفیت‌های فراگیر شبکه‌های اجتماعی در ایجاد فشار سهمگین روی دستگاه قضا با هدف واداشتن آن به عقب‌نشینی از برخی مبانی و محورهای کاری این نهاد بود. هماهنگی و ارکستراسیون دقیق رسانه‌ها و تریبون‌های خارجی و داخلی حول رمز عملیاتی هشتگ «اعدام نکنید»، فعال شدن طیفی بسیار متنوع و رنگارنگ از صاحبان تریبون و چهره‌های صاحب شهرت (از فلان سلبریتی کوچ‌کرده تا فلان تشکیلات مثلا صنفی سینمایی، از مریم رجوی تا حتی برخی چهره‌های منتسب به جریان انقلابی، از فلان محکوم امنیتی فتنه ۸۸ تا حتی سخنگوی دولت که هشتگ اعدام نکنید را یک «حق طبیعی» افکار عمومی خواند! [۱] ) همه نشان از طراحی دقیق و اجرای دقیق‌تر این پروژه بود. اما هدف از این پروژه چیست؟ با نگاهی دقیق‌تر به صحنه‌ی این نمایش، می توان اهدافی چندگانه را دید که تبعاتی درازدامن بر عرصه امنیت ملی دارند:

 قدیس‌سازی از محکومان جرایم امنیتی حتی از نوع سخت چون قتل و جنایت، به انفعال کشاندن قوه قضاییه و انداختن آن در یک روند فرسایشی مداوم برای کلنجار بی‌وقفه در برابر افکار عمومی تحریک‌شده، کند کردن تیغ اجرای عدالت، خالی کردن زیرپای احکام شرعی منصوص و موکد چون قصاص، ایجاد فشار روانی و عاطفی برای عوامل امنیتی و قضایی به ویژه قضات در مواجهه با جرایم ضدامنیتی، قبح‌زدایی از قانون‌شکنی و عبور از خط قرمز حمله و هجمه فیزیکی و حتی حذف نیروهای حافظ امنیت و در یک نگاه کلی، «مشروعیت‌زدایی» از دستگاه قضایی، به عنوان مدار و محور ایجاد نظم اجتماعی و مدنیت که خود از دست رفتن شیرازه‌ی نظم و قانون و حاکم شدن آنارشیسم و هرج و مرج را به دنبال دارد.

به نظر می رسد که بعد از موفقیت ظاهری کارزار متحد ضدانقلاب خارج از کشور و جریانات معاند داخلی در پیشبرد کارزار «اعدام نکنید» و اعمال فشار روانی و تبلیغاتی سنگین بر دستگاه قضایی، این شیوه اصطلاحا به دهان طراحان و «هادیان» مزه کرده و ادامه این روند با اعلام خبر محکومیت هر متهم امنیتی به اعدام، در دستور کار جبهه‌ی متحد ضدانقلاب قرار گرفته است.

این بار، بعد از اعلام خبر محکومیت «نوید افکاری» به اتهام قتل یک مامور حراست آبقای شیراز در جریان ناآرامی‌های مرداد سال ۹۷ در شیراز، بار دیگر دستگاه  فشار رسانه‌ای ضدانقلاب به کار افتاده تا از فرد محکوم به اعدام، یک «مظلوم بی‌گناه» تصویر کند و با ایجاد فشار تبلیغاتی، جلوی اجرای حکم را بگیرد.

ماجرا از این قرار است که در جریان ناآرامی‌های مرداد ماه ۹۷ در شیراز، شهید حسن ترکمان کارمند حراست آبفای شیراز، که بنا بر وظیفه محوله از آنجا که آب و فاضلاب زیر ساختی حیاتی محسوب می‌شود و کارمندان حراست در شرایط امنیتی موظف به انجام ماموریت در شرایط بحرانی اعم از طبیعی و غیر طبیعی هستند، در آن روز تجمع در حال انجام ماموریت صیانتی خود بود. در همان ایام نهادهای امنیتی کشور نسبت به سوءاستفاده منافقان، عوامل نفوذی سعودی و رژیم صهیونیستی، سلطنت‌طلبان و جریانات ضدانقلاب از این اعتراضات هشدار داده بودند، چراکه سازمان‌های تروریستی برانداز مانند منافقین فراخوان داده بودند تا حمله به مامورین اعم از ملبس و لباس شخصی در دستور کار بگیرد.

شهید حسن ترکمان

نوید افکاری به همراه همدستانش  که تحت تاثیر همین عملیات روانی معاندین و منافقین بودند، در میدان اغتشاش با تصور اینکه مهره ارزشمند امنیتی را نشان کرده، آن شهید بزرگوار را تعقیب می‌کنند و سپس سه نفره به او در جلوی منزلش حمله و با فرو کردن چاقو در گلو و ضرب و شتم آقای ترکمان را رها می‌کنند. آن شهید خود را به سختی به نزدیک منزل می‌رساند و در صحنه‌ای دردناک نزد پدر، همسر، فرزند و خواهرش به شهادت می‌رسد.

بنابراین گزارش، پزشکی قانونی ضمن معاینه از جسد مقتول، علت مرگ را خونریزی شدید متعاقب بریدگی عروق حیاتی گردن، در اثر اصابت جسم نوک تیز و برنده اعلام کرد. تحقیقات در خصوص این پرونده قتل ادامه داشت تا اینکه با بازبینی فیلم دوربین مداربسته واقع در خیابان محل تعقیب مقتول، شخصی به نام نوید افکاری در خصوص این پرونده به عنوان متهم دستگیر شد. براساس اطلاعات موجود در پرونده، متهم پس از دستگیری، در بدو تحقیقات اعلام می‌کند "مقتول را با دوستم تعقیب کردم و در حالی که من ترک موتور نشسته بودم با چاقو اقدام به قتل مقتول کردم". همچنین متهمان پرونده، در پلیس آگاهی و مرحله دادرسی با دست خط خود به تفصیل اقرار به جرم انتسابی کرده‌اند. علاوه بر این، شاهدی که متهمان دقایقی بعد از قتل اقدام به تشریح ماجرا نزد وی کرده‌اند به صراحت ادای شهادت کرده است.

تشییع پیکر شهید حسن ترکمان

نکته مهم این که، پس از انجام تحقیقات پیرامون متهم ردیف اول پرونده، مشخص می‌شود، نوید افکاری قصد ترور یک بسیجی را نیز داشته اما به لحاظ اینکه تردد فرد مورد نظر به صورت نامنظم بوده، موفق به ترور وی نمی شود.

نوید افکاری، عامل شهادت حسن ترکمان
دو برادر دیگر نوید افکاری با اتهام همدستی با او محاکمه شدند

کسانی که حتی اندکی با ساز و کار تشخیص جرم در پلیس آگاهی و همچنین مکانیسم پیچیده احراز وقوع جرمی سنگین چون قتل و احراز هویت قاتل و نحوه احصاء جزییات وقوع قتل در جریان رسیدگی قضایی در کشور آشنا باشند، به خوبی می دانند که صدور حکم در پرونده قتل، تایید آن در دادگاه تجدیدنظر و تایید آن در دیوان عالی، به چه معناست و چه مراحل پیچیده و فرساینده‌ای در آن پرونده طی شده تا حکم قصاص به مرحله اجرا برسد.

همین پیچیدگی‌ها و ظرایف و تشریفات و مراحل متعدد است که پرونده همین نوید افکاری و همدستانش را پرونده‌ای قطور مشتمل بر بیش از هزار و پانصد صفحه کرده که کار رسیدگی ان نزدیک به دو سال به طول انجامیده است. لیکن وقتی موضعگیری‌ها از سر جهل و ناآگاهی به روندهای پلیسی و قضایی و از آن بدتر اغراض سیاسی و حتی ضدامنیتی طراحی شده از آن سوی مرزها باشد، این‌گونه جلوه داده می شود که یک «کشتی‌گیر» مظلوم و بی‌گناه (که عکس‌های او با عضلات پیچ‌خورده و دوبنده کشتی هم برای تاثیرگذاری ضمیمه می شود)، به صورت الله‌بختکی و به «قید قرعه»! از خیابان دستگیر شده و به ضرب داغ و درفش به جرم نکرده اقرار کرده و دستگاه قضاء هم همان را دستاویز کرده و برای اجرای حکم قصاص بی‌تاب است!

«کشتی‌گیرها جنایت نمی کنند!»

جدای از این، اقرار صریح، روشن و بدون تناقض و موکد متهم مبنی بر ارتکاب جرم، در قوانین قضایی کشور، مهم‌ترین اماره و مدرک برای احراز وقوع جرم و انتساب ان به متهم است. طبق قوانین صریح قضایی، اقرار یکی از مهمترین دلایل قانونی بوده و در ادله اثبات در زمره سلطان دلایل احصا شده است. هرگاه متهم اقرار به ارتکاب جرمی کند، اقرار وی نافذ و معتبر است و نوبت به ادله دیگر نمی رسد مگر اینکه با بررسی قاضی رسیدگی کننده قرائن و دلایل برخلاف مفاد اقرار باشد که در این صورت دادگاه تحقیق و بررسی لازم را انجام می دهد و قرائن و شواهد مخالف اقرار را در رأی ذکر می کند.

از قضاء، همین بررسی قرائن و دلایلی که ممکن است مخالف اقرار متهم باشد، موجب می شود که رسیدگی به یک پرونده قتل از نوع همین پرونده قتل شهید حسن ترکمان، حدود دو سال به طول بیانجامد و در این پروسه طولانی، تیمی از بازپرسان مبرز و برجسته‌ی قتل عمد در پلیس آگاهی، کارآگاهان زبده، متخصصان پزشکی قانونی، قضات و مستشاران دادگاه‌های بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی پرونده را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار می دهند، چرا که پای «خون» در میان است و قصاص یک «نفس» جایگاه بسیار مهم و حیاتی در شرع مقدس دارد.

صورتجلسه دادگاه با امضاء و اثر انگشت نوید افکاری و امضای وکیل تعیینی او و انکار هر نوع شکنجه در روند دادرسی

متاسفانه، در این فاز جدید هجمه سازمان‌یافته و هماهنگ به دستگاه قضاء که ذیل رمز عملیاتی «اعدام نکنید» به راه افتاده، نقش وکلایی که خود به خوبی از این روندهای قضایی آگاه هستند، لیکن به نیات و اغراضی آلوده چون شهرت‌طلبی، معروف شدن یا شاید خط گرفتن از کانون‌های مشکوک، دست به هوچی‌گری و انتشار اطلاعات مخدوش و نادرست می زنند، بسیار مخرب است. دست‌کم از ماجرای «محمد ثلاث»، عضو فرقه دراویش که در زمستان ۹۶، در غائله گلستان هفتم نیروهای ناجا و بسیج را با اتوبوس زیر گرفت و به شهادت رساند، معرکه‌گیری وکلایی که عمدتا وابسته به جریان‌های مشکوک سیاسی و حتی امنیتی هستند، در این نوع پرونده‌ها کلید خورد.

البته این نوع نقش‌آفرینی مخرب و بعضا ویران‌گر برخی وکلا، سابقه‌ای قدیمی‌تر دارد، چنان‌ که کسانی بوده‌اند که که در یک دهه گذشته، با اعلام وکالت بعضا خودخوانده روی پرونده‌های حساس، با زدن برچسب «کیس حقوق بشری» روی پرونده، نه تنها کمکی به موکلان خود نکردند، که با تحریک و آزردن اولیای دم، دریچه‌های احتمالی نجات موکلان خود را(که به رضایت اولیای دم بستگی تام دارد) بستند. اینان عمدتا با «هیولاسازی» از مقتول و «فرشته‌سازی» از متهم، با کشاندن چنین پرونده‌های حساسی به بوق‌ها و رسانه‌های خارج از کشور (که صرفا به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند)، تنها کار را برای موکلان خود به بن‌بست می کشاندند و البته شهرت کذایی و به خون‌آلوده‌ی «وکیل حقوق بشری» را برای خود دست و پا کردند و بعضا با آن راه کیس مهاجرتی خود را هموار نمودند!

محمد ثلاث

اما در بررسی فنی چشم‌انداز کلی این معرکه، وقتی ملاحظه می شود که یک محکوم امنیتی فتنه ۸۸(مسوول تبلیغاتی حزب منحله مشارکت) که همین اخیرا محکومیت او به خاطر نقش‌آفرینی در انتشار اخبار دروغ و اتهام‌زنی به نیروهای حافظ امنیت در غائله آبان ۹۸ به او ابلاغ شده، مدعی می شود که بیش از ۱۰۰۰ صفحه از پرونده «نوید افکاری» را خوانده و بی‌گناهی او برای محرز شده؛ یا وقتی فلان عضو رادیکال طیف موسوم به «عدالتخواه» (گه علی‌الظاهر نباید قرابتی با طیف مشارکتی داشته باشد) بر سر همین پرونده به رییس قوه قضاییه عتاب می کند که باید مادر نوید افکاری را به جرم پسرش «اقناع» کند و هیچ حرفی از قربانی مظلوم جنایت نوید افکاری، یعنی شهید حسن ترکمان نمی زند؛ یا وقتی فلان خانم بازیگر، طبق دستور «تشکیلاتی» و به صورت رباتیک در هر کیس اعدام یک محکوم، شروع به هشتگ پرانی با موضوع «اعدام نکنید» می کند و...آن‌گاه می توان یک نخ تسبیح، یک محور، یک خط پیوندی را میان این چهره‌ها و گروه‌های ظاهرا نامتجانس و بعضا متقابل تشخیص داد که به صورت هماهنگ توپخانه را روی دستگاه قضاء تنظیم می کنند. بر اهل فن، دست «شبکه نفوذ» داخلی در این نوع سناریوپردازی‌ها و کارگردانی‌ها عیان‌تر از آن است که قابل کتمان باشد، همان «شبکه نفوذی» که در دست‌کم دو دهه اخیر، هر گاه به زعم خود نظام را زیر فشار سنگین و اصطلاحا گوشه رینگ دیده، عیان‌تر و بی‌نقاب‌تر به میدان آمده و عملیات تخریبی خود را پیش برده است.

این احتمال چندان دور از ذهن نیست که «شبکه نفوذ»، کدها و قراینی را در پشت پرده می بیند که «یوم‌الواقعه» و ساعت صفر برخورد با خود را نزدیک می داند و حال این چنین شمشیر به تخریب و «مشروعیت‌زدایی» از قوه قضاییه بسته است تا در آن روز، از شدت برخورد با خود بکاهد.


[۱] https://p.dw.com/p/4fWyP

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 104
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • مهدی IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    76 11
    سلبریتی حامی تروریست
    • وطن پرست DE ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      40 5
      خدالعنتشون کنه. امنیت اقتصادی و جانی رو از ملت گرفتن بخاطر یک گرین کارت. گوربه گور بشن بالا و پایینشون.
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      27 1
      سلبریتی حامی تمام خباثت ها و فساد هاست . کلمه سلبریتی الان یه فحش خیلی سنگین محسوب میشه
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      3 0
      سلبریدی داره همون کاری رو انجام میده که اسمشه: ریدن به وطن
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      3 0
      سلام ما ملت ایران از دستگاه قضایی حمایت می کنیم ، باید با شرارت و برهم زننده امنیت مردم به شدت برخورد بشه..
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    56 7
    مقصر اصلی این هشتک پرانی ها خود کسانی هستند که تحت تاثیر این هشتک ها قرار گرفته و جلوی اجرای احکام را می گیرند. اگر بدون توجه به هشتک ها احکام سریعتر انجام شود دیگه هشتکی زده نمی شود .
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      17 3
      بهتره یه هشتک اعدام کنید در مقابل بزنیم
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    46 8
    چرا انقدر دیر برای اعدام اقدام شده؟ در فرانسه در همان روز اعتراضات همه رو دادگاهی کردن
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      3 0
      موافقم
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    2 1
    اینها مزدوران چاقوکش و داعشی امثال حجاریان و تاجزاده ملعون برای برپا کردن فتنه آینده افسادطلبان کف خیابان هستند چون این مثلا مغز متفکران! افسادطلبان چهره های خبیثی در بین افکار عمومی دارند سلبرتی های بی شرافت و گرین کارتی زبان و بوقچی افسادطلبان در حمله به قانون و اقتدار قوه قضاییه می شوند
  • فقط اعدام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    49 11
    فورا و در ملاعام و با ضرب شلاق این بیشرف های اغتشاشگر ضدانقلاب را اعدام کنید .
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    23 36
    این دادگاهها را چرا باحضور وکیل متهم،رسانه های ازاد داخلی وخارجی ومردم برگزار نمیکنید؟
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      23 5
      به دلیل اینکه در موارد تروریستی و امنیتی دادگاه طبق قانون نباید علنی باشد و به محلی برای خط دادن به همراهان تروریست طرف تبدیل شود.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    13 40
    اون نامه جعلیه. صدای نوید افکاری در تمام شبکه های اجتماعی پخش شده
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      28 4
      کلا خیلی بازی ساده ای است. می زنم یکی را می کشم و بعد اعتراف هم می کنم و البته می دهم صدایم را پخش کنند که به زور از من اعتراف گرفته اند!
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      28 2
      الغریق یتشبث بکل حشیش
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      23 3
      یارو برا فرار از حکم اعدام هر شامورتی بازی در میاره. یادش دادن که مثل اون سه نفر قضیه رو سیاسی میکنیم که فعلا حکم پیچونده بشه!! سوراخ دعا رو پیدا کردن این جانیها. امثال تو هم که شوت شوت
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      17 3
      مرجع رسیدگی به تخلفات و جرائم قانون و قوه قضاییه هست نه فضای مجازی! تو اگر دزد به خونه ت بزنه میری فضای مجازی شکایت میکنی؟!
    • IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      6 6
      ولی فیلم ارتکاب به قتلش هست
  • وکیل پایه یک US ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    36 11
    این ها را اعدام نکنید، آنقدر شلاق بزنید تا سقط شوند، طناب دار حرمت داره، باتشکر.
    • سام IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      9 20
      عجب جوجه حقوق خوان
  • BE ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    38 4
    غرب از زنده و دم مرگ و مرده خود فروشان سود می برد...تا زنده اند جرثومه فسادند ... وقتی مردند براشون مرثیه میخونه ...مطلب خیلی ساده است...
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    22 73
    کی قراره این قانون وحشیانه اعدام تو این کشور از بین بره
    • کسری US ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      41 3
      یعنی دقیقا از اون کامنتاست که صرفا برای کرم ریزیه
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      30 4
      ان شاء الله بعد از اعدام تو
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      28 4
      اگه با این قانون الهی مشکل داری بفرما جنگل کنار حیوونا زندگی کن
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      45 4
      هر وقت ریشه قاتلین ، متجاوزین به ناموس مردم ، سارقان مسلح ، اراذل و اوباش ، جاسوسان ، خودفروشان بیگانه ، قاچاقچیان مواد مخدر ، آشوبگران و... در این مملکت خشکانده شود.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      48 5
      هر وقت تو را اعدام کردیم
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      16 1
      قصاص حکمی بازدارنده است برای جلوگیری از قتل نفس. و اجراش باعث حیات جامعه است هرچند یک نفر قصاص بشه. اینجور دیگه کسی نمیتونه بگه میکشمش حبسشو میکشم! میدونه نفس در برابر نفسه. پس این.حکم نه تنها وحشیانه نیست بلکه عادلانه و عاقلانه نیز هست.
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    13 51
    در مورد دانشمندای هسته ای هم یه عده رو گرفتید و ازشون اعتراف گرفتید آخرشم معلوم شد همش دروغ بود...نکنید...این کارو نکنید...خدا قهرش می گیره
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      1 1
      مگر در آن مورد هم مصی و مهناز و ترانه سایر اراذل از متهمان دفاع کردند؟ اینهمه که خود را برای این فرد به آب و آتش می زنند نشان می دهد که یک کاری کرده که برایشان خیلی ارزش دارد.
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      16 1
      صرفا جهت افزایش سواد رسانه ای به این شیوه میگن پخش اطلاعات مبهم و مسموم برای انحراف از اصل موضوع. "یه عده ای رو گرفتن" کیا؟" آخرش معلوم شد اشتباه بوده" کی و چطور؟ یه جمله بدون منبع, دلیل و تحلیل
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    40 5
    قاتل باید اعدام شود
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    42 5
    ما نیز از قوه قضائیه می‌خواهیم که قاتل و جانی را اعدام کنید
    • همشهری IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      20 3
      قوه قضاییه اگر خیلی میخواد عدالت نشون بده طبری و تمام همدستانش رو در ملا عام اعدام کنه که تمام مشکلات و اغتشاشات زیر سر این رانت خوارها و زالوهایی است که با فقر و بدبختی مردم حالا ثرتمند شدند
    • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      9 0
      هم طبری هم نوچه هاش که این قاتلین هستن باید اعدام بشن
    • به همشهری IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      17 1
      فرضا طبری اعدام شد. آیا آدمی که چاقو کشیده و قتل کرده باید زنده بماند؟ گودرز و شقایق چه ربطی به هم دارند؟
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    26 5
    از اجرای حکم خدا باید خوشحال بود. کسی که برای کشته شدن میکروبهای جامعه و اجرای احکام الهی ناراحت است لابد خود را مهربانتر و حکیم تر از خدا تصور کرده.
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    20 5
    کسانی که از خدا مهربانتر هستند لابد آیه 93 سوره نساء را نخوانده اند و یا قبول ندارند که و من یقتل مومنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فیها و غضب الله علیه و لعنه و اعد له عذابا عظیما
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    52 3
    اینکه شما به جای اجرای قاطعانه حکم خدا که اعدام قاتل در ملاعام است اصرار دارید اول سلبریتی ها و فضای مجازی را اقناع کنید به این معنی است که از این شیاطین بیش از خدا می ترسید.
  • SE ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    13 40
    مشرقی های کاسه لیس و سانسورچی برای دریافت تکه استخوانی در واقع تبدیل شدید به عمله استبداد. ننگتان باد
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      20 5
      بهتر از خودفروشی در کشورهای بیگانه برای یک لقمه نان است.
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      2 0
      سوسیال بگیر ابله
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      0 0
      هم با مشرق مخالفم و هم با افساد طلبها.... اما حکم قاتل اعدام است....
  • حامد IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    34 6
    قوه قضاییه اعدام نکن بی غیرته اعدامش کنید قاتل یا هرکسی باشه قوه قضاییه نترس حرف نزن عمل کن
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    11 20
    هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است، اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود.اصل ۳۸ جمهوری اسلامی ایران.
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      21 4
      اولا خودت می دانی که داری دروغ می گویی. ثانیا از کی تا حالا براندازها به قانون اساسی جمهوری السلامی ایمان آورده اند؟ ثالثا یادت باشد براندازی انقلابی زمان پهلوی زیر سنگینترین شکنجه های ساواک حرف نزدند و اعتراف نکردند. شما با این افراد ترسو و بزدل که می گویی زیر شکنجه اعتراف می کنند می خواهید براندازی کنید؟
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      7 3
      اولا که ادله در دادگاه مشخص میکنه کی مجرمه کی بیگناه. دوما شما از کجا میتونید ثابت کنید اقراری با زور گرفته شده؟
  • مسعود IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    28 8
    فقط اعدام اعدام اعدام لعنت برنوید افکاری
  • CA ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    12 31
    از همون تایتل مقالتون معلومه چقدر چرند نوشتید. کی دنبال سومالیزاسیون هست آخه احمق ها، انقدر به مردم دروغ گفتید که آدم نمیدونه واقعا این آدم قاتله یا بیگناه ، خدا خودش به مردم ایران کمک کنه
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      26 4
      لازم نیست برای اجرای قانون تک تک مردم را اقناع نمود. همینکه دادگاه به جمع بندی برسد کافیست. شما هم همین بلاهت بمانید و خیال کنید حکومت بیکار است برود یک نفر را بگیرد و همینطوری بیخودی اعدام کند و برای خودش هزینه بتراشد
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      9 2
      تو برو برگرد بی بی سی رو ببین. ههههه
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      7 2
      افکاری قاتله و به یاری خدا جانی به سزای اعمالش میرسه. حالا برو گمشو
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    26 4
    قوه قضائیه کوتاه بیاید ، خیابانها پر از ارازل و اوباش میشود ...اگر کسی حقش قصاص است باید انجام شود ،، دشمنان معاند. هر روز مطلبی حتی سالها اهم از ان گذشته باشد ،،، انها کار خود علیه یران انجام میدهند .. .. در مقابل خلاف نباید کوتاه بیائید
  • حنیف IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    6 10
    شما هم بهتره همه چی رو با هم قاطی نکنین ماجرای اون سه نفر که بدلیل اعتراضات محکوم به مرگ شدن با قضیه این مردک قاتل که باید قصاص بشه زمین تا آسمون فرق داره .
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      9 3
      آن سه نفر سارق مسلح تشریف داشتند و بعد از سرقت مسلحانه از یک زن دستگیر شدند. البته آشوبگر هم تشریف داشتند. چنین موجودی محارب است و به دستور قرآن از قاتل بدتر است که الفتنه اشد من القتل. سوره بقره آیه 191. حکم چنین جانوری فقط اعدام است. در جنگ از سرباز دشمن نمی پرسند چند نفر از ما را کشته ای. فقط او را می کشند.
  • NL ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    31 5
    می خوان ایران رو مثل اوکراین در زمان اوباما و یا سوریه به سمت جنگ داخلی پیش ببرن و با حذف کردن اعدام ترس ضد انقلاب رو از شورش های گرم و کشتار بریزن
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    15 4
    فقط قانون را اجرا کنید.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    19 5
    قوه قضایه باید محکم پیش بره از برندازا جز حمایت از قاتلان انتظار دیگه نیست اگه این کارو نکنن باید شک کنیم به خودمون
  • فرزند ایران IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    25 5
    همه اینا رو ول کنید، این ترانه علیدوستی را اعدام کنید. بی رو در وارسی بعضی ها شریک دزد و رفیق قافله اند
  • محمد IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    10 2
    چرا بازیگران و سلبریتی های سیاهی که در این برهه میشن پیاده نظام دشمن در داخل و کم کم هم داره شک بر انگیز میشه که از خارج در این مواقع خط میگیرن رو دستگیر و در دادگاه بازخواست نمی کنید؟ در همه جای دنیا این موارد هست. دادگاهی کنید تا مشخص شود از کدام آخور مواجب می گیرن
  • رنج کشیده IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    9 17
    کیفیت زندگی تو ایران همین الان اندازه سومالیه پول مملکت صرف ساختن چنین پستهایی میشه
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      11 2
      کیفیت زندگی یعنی زیرساخت های یه کشور تو سومالی بی ارتی و مترو و خدمات الکترونیک و ایترنت بانک و ... دارن؟ دیگه چرت قرار نشد بگی
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    4 2
    جرم این سلبریتی های لعنتی و افرادی که به صراحت تهمت دروغ و شکنجه و غیره می زنند و علیه قوه قضاییه موضع منفی می گیرند اگر بیشتر از قاتل نباشد کمتر هم نیست . قوه قضاییه با اقتدار همه آنها را نیز محاکمه کند بدون هیج ترسی . هر چند بنده نسبت به قوه قضاییه انتقاد های شدید دارم و بعضا آن را قوه افتضاحیه می نامم !!
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    20 2
    کسانی را اعدام کنید که آدم کشته اند
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      4 1
      نکنه شما آدم نماها آدمید و اون بنده خدایی که کشتن آدم نبوده!!
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    23 6
    قوه قضاییه کارش را انجام دهد
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    20 5
    نمی دانم چرا این هیاهو و حمایتی که از قاتلان و ظالمان می شود برای مظلومان نیست
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    19 3
    جریان تحریف و افساد طلبان
  • علـی IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    18 4
    طبق قانون فقط قصاص. هرکس هم هر چرت و پرتی میخواد بگه بگه...
  • شاپرک IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    5 21
    اعدام کسی که با بیرحمی دختر خودش را به قتل میرسونه اشکال نداره ولی کسی که به وضع بد اقتصادی اعتراض میکنه نباید اعدام بشه
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      10 1
      حتی اگر یک نفر را بکشد؟
    • رضا IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      8 2
      هوشه از مرحله پرتی ها عامو اعتراض نکرده آدم کشته، آدم. می فهمی آدم یعنی چه.؟ مگه اینکه خودت آدم نباشی.
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      13 1
      قصاص حق ولی دمه. میتونه ببخشه میتونه نبخشه.در مواقعی که قاتل خود ولی دمه این حکم سلب میشه و تبدیل به مجازات جایگزین حبس بلند مدت میشه مثل تمام موارد قتل در کشورهای غربی که قصاص ندارن.
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    5 13
    علت اصلی این وضع اینه که ادله دادگاه برای صدور این احکام صرفا اعترافات متهمان هست که متهمین مدعی می شوند تحت شکنجه بیان شده.اگر مدارک مستدل مثل اثرانگشت،فیلم آلت قتاله و ... موجود باشه کسی نمی تونه اما و اگر بیاره.
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      5 3
      لابد همه اینها را هم باید به شما نشان دهند. مگر نه؟
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    15 4
    اقای رییسی بدون توجه به این هوچی بازی ها قاتلان مردم بی گناه را به سزای اعمال پلید خود خواهد رساند. جالبه همین هایی که طرفدارای قاتلان هستن گیر داده بود بابای رومینا باید اعدام بشه. اقای رییسی به این خزعبلات گوش نمیده.
  • بنیامین IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    11 9
    مشکل ازخوده قوه قضائیه هم هست که واسه اقناع افکار عمومی دچار ضعف هست وتا اصلاح نشه دشمن هم سوء استفاده میکنه
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      8 3
      اینکه تصور کرده اید باید اول از سلبریتی ها فضای مجازی برای اعدام مجرمین اجازه گرفت باعث شده آنها اینهه پررو شوند.
  • سلام IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 2
    اگر پدر یا برادر یکی ازشما ها را کشته بود باز هم می گفتید اعدام نکنید؟!!! جواب باز ماندگان قربانی را چی کسی باید بدهد؟
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    4 3
    سلبریتی=خود نمایی یا بلند گوی دشمنان؟
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 2
    قوه قضاییه موظف است قاتل، اغتشاش گر و هر کسی که در جامعه ناامنی ایجاد میکند را اعدام کند. نباید با یک کمپین پوشالی که سلبریتیها و معاندین به راه می اندازند خدشه ای در روند اجرای احکام صورت گیرد. شما مشرقی های عزیز لطفا در این امر یاری دهنده باشید.
  • قره چمنی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    8 3
    قوه قضائیه چرا بی خیال این سلبیرتی ها ودخالت کنندگان در امر احکام قضایی می شود باید چند تایشان را نقره داغ کنند تا در کار بزرگتر ها دخالت نکنند
  • ازاده IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 2
    کاربر ۱۸۱۱ آنوقت قاتلان مردم آزادانه به قتلهایشان ادامه دهند کسی که شخصی را از زندگی محروم می کند باید خودش هم از زندگی محروم شود چشم در برابر چشم این است عدالت
  • Arash IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    5 1
    مشرق جان از خدا بترس
  • رضا IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    5 2
    فیلمی که نشون میده اینا قاتل هستند رونشون بدید؛خدای نکرده تهمت نباشه؛این قضیه یکم مبهمه
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      9 3
      سه تا قاضی این مملکت رای دادن بر طبق شواهد بعد رفته دیوان عالی تایید شده بعد میگی مبهمه؟ مگه تو از جزییات این پرونده مطلیعی!؟ وای به حال ما که فضای مجازی از قوه قضاییه برا عده ای معتبر تره وای به حال ما!! همین عده با راییشون مارو به این وضعیت اقتصادی کشوندن. بیچاره ایران!
    • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      3 3
      یعنی خیال کرده ای ما هم مثل آمریکا و اروپا در تمام خیابان ها و کوچه ها صد متر صدمتر دور بین نصب کرده بودیم و حرکات همه مردم را کنترل می کنیم و الان فیلم تمام حرکات همه شهروندان را در همه ساعت شبانه روز را داریم؟ و یا قبلا که فیلم اختراع نشده بود کسی را نباید اعدام می کردند؟
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    1 1
    بفرض که این شخص ازلحاظ خودش وخدایش واقعا قانل باشه،مثل بقیه موارد خودیها اگر سند ودلیل قاطع ندارد،حق اعدام ندارد-اگر هم دلیل قاطع دارد باید با افتخار وشفاف درمعرض عموم مردم،قضات ووکلا بگذارند
  • UA ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    3 4
    اعدام نکنید شاید برای شما هم اتفاق بیفتد
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      13 1
      دوست داری در خونه رو باز کنی به امید اینکه پدرت از سر کار میاد یهو با جنازه خون آلودش طرف بشی! از جانی حمایت نکن شاید برات اتفاق بیفته!
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      8 0
      یعنی ما هم بزنیم یک بی گناه را بکشیم و بعد هم بگوییم به زور از ما اعتراف گرفته اند و بیاییم بیرون و بعدا یکی دیگر را بکشیم!
  • علی IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    1 1
    حرف شما متین جناب محمودیان ولی چطور ممکنه کسی ادعای بیگناهی کنه در حالی که به قول شما پرونده ۱۰۰۰ صفحه ای داره
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    4 1
    وقتش نرسیده با همچین افرادی برخورد قضایی بشه؟ مثلا محمودیان احضار بشه در دادگاه او که پرونده رو خونده اگر ادعاش اثبات شد که افکاری ازاد میشه اگر نشد محمودیان محاکمه بشه به جر تشویش اذهان عمومی علیه دستگاه قضا..و ایضا ترانه علیدوستی این همه مدارا برای چه؟ قاطع باشید
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    6 2
    از این به بعد باید ترانه علیدوستی و مهناز افشار رفقای مجازیشونم در دادگاه ها حضور پیدا کنن برای نظر دادن رو.پرونده های قضایی. حتما نظر آخرو مهناز بده!
  • وحید FI ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    3 3
    کشتی گیر نیست به درک اسفل السافلین! خون مقابل خون
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    2 3
    باید کسانی که همدست او بوده اند نیز به اشد مجازات وحتی اعدام محکوم شوند - .چون اگر این برادر نمی کشت برادر دیگر اینکار را می کرد - ببینید چه خواهد شد اگر عده ای جاهل و چاقو کش و منحرف و احمق و نوکر غرب بخواهند در خیابانها راه بیفتند و هر کس را بخواهند با قمه و چاقو و یا اسلحه بکشند ؛ (. اگر جرمی کرده اند یک جو وجود داشته باشند و پایش بایستند ).خودتان را جای خانواده این بیگناهان کشته شده بگذارید ببینید چه زندگیهایی که از هم پاشیده شده و چه فرزندانی که اینده شان دچار مشکلات روحی و جسمی خواهد شد . به اراجیف عده ای نوکر صقت غرب زده و جیره خوار و جاسوس توجه نکنید . اگر خانواده همین کسانی که با اعدام این افراد مخالفند به همین بلا دچار می شدند انوقت مشخص می شد حرف حسابشان چیست .
  • کسری IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    5 4
    کارمند حراست سلاح نداره ولی یه مشت اوباش کثافت تا دندون مسلحن. محافظان امنیت باید قبل از هر کاری که میخوان انجام بدن باید قبلش یک وصیت نامه بنویسن
  • هادی NL ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    3 1
    اگر این افراد همسر خانم ترانه علیدوستی را به همین شکل به قتل می رساندند و ایشان مرگ همسر را در خانه می دیدند همین موضع گیری را داشت.
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    2 1
    فقط اینجاخلخالی می خوام باشد
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 1
    چرا شرورها اعدام نشدند .. مردم تازه به قوه قضائیه امیدوار شده بودند ... دیوان عدالت یا با توجیه کامل نقض حکم را اعلام و یا. اگرحکم درست است با قاطعیت تمام احکام را اجرا کند
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 3
    مقصر اصلی وزیر جوانی است که مدعی است اما کاری برای کنترل فضای مجازی نمیکند
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    مشرق یکم بی طرف باش شما وظیفه داری خبر ها و همه نظرات رو بازگو کنی ولی همش مغرضانه تیتر میزنی من نظری راجب اعدام ندارم ولی تو هم که میخوای همه رو اعدام کنی
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    حالم به هم میخوره از همه پولبرتی های بیمارانی که عطش دیده شدن دارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس