کد خبر 1113621
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
حمایت و مقاومت در بازار سرمایه به چه معناست؟

قیمت یک سهم در نبرد خریداران و فروشندگان تعیین می‌شود، فشار خریداران قیمت‌ها را به سمت بالا و فشار فروشندگان قیمت‌ها را به سمت پایین سوق می‌دهد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی وضعیت بورس در ماه آینده

عبارت حمایت و مقاومت معادل انگلیسی Support و Resistance هستندو منظور از حمایت، سطحی است که در آن تمایل به خرید یا تقاضا به اندازه کافی قوی است و بر فشار فروش غلبه می‌کند. اما مقاومت برعکس حمایت عمل می کند.

مقاومت محدوده، سطحی است که در آن فشار عرضه بر تقاضا غلبه می‌کند به طوری که ارائه دهنده‌ نقاط اتصال کلیدی و مهمی که در آن‌ها نیروهای عرضه و تقاضا به هم می‌رسند.

عرضه با کاهش (قیمت‌ها، فروشندگان و فروش) هم ردیف است و تقاضا نیز با افزایش (قیمت‌ها، خریداران و خرید) زمانی که تقاضا افزایش یابد قیمت‌ها هم افزایش می‌یابند و زمانی که عرضه افزایش یابد قیمت‌ها کاهش می‌یابند. 

زمانی که عرضه و تقاضا برابر هستند، قیمت‌ها نیز همگام با مبارزه خریداران و فروشندگان به کندی بالا و پایین می‌روند.

تصویر زیر بیانگر حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال است.

حمایت و مقاومت در بورس یعنی چه؟

 حمایت به سطحی از قیمت گفته می‌شود که احتمال می‌رود در آن تقاضا به قدری قوی باشد که از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری کند.

در سطح حمایت انتظار می‌رود خریداران به خرید تمایل بیشتری نشان دهند و فروشندگان هم تمایل کمتری به فروش پیدا کنند. به طور معمول  اعتقاد بر این است زمانیکه قیمت به سطح حمایت می‌رسد، تقاضا بیشتر از عرضه می‌شود و باعث می‌شود قیمت به زیر سطح حمایت سقوط نکند.

مقاومت چیست؟ مقاومت به سطحی از قیمت گفته می‌شود که احتمال می‌رود در آن فروش و عرضه  به قئدری بایدقوی باشد که از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری کند. زمانی که قیمت به سمت مقاومت حرکت می‌کند، هرچه به مقاومت نزدیک‌تر می‌شود فروشندگان به فروش تمایل بیشتری پیدا می‌کنند و خریداران خیلی کم می‌شوند.

اکثر افراد معتقدند زمانیکه قیمت به سطح مقاومت نزدیک می‌شود، عرضه از تقاضا بیشتر می‌شود و از افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت جلوگیری می‌کند.

البته توجه داشته باشید که سطوح مقاومت هم مانند سطوح حمایت دائمی نیستند و همواره احتمال شکسته شدن آن وجود دارد.

خطوط حمایتی یا مقاومتی در تحلیل تکنیکال

خط حمایت: خط حمایت خطی است که از اتصال و امتداد نقاط حمایت در یک راستا تشکیل می‌شود. زمانی که فشار فروش فروشندگان زیاد شود و خریداران کم شوند خط حمایت شکسته می‌شود.

خط مقاومت: خط مقاومت خطی است که از اتصال و امتداد نقاط مقاومت در یک راستا تشکیل می‌شود. زمانی که افزایش قیمت به بالای این خط ادامه پیدا می‌کند خط مقاومت بیانگر بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه است.

انواع مختلف خطوط حمایتی و مقاومتی

ترسیم و بررسی خطوط حمایت و مقاومت در معامله کردن بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است. تکنیکالیست‌های بازار سرمایه تقریبا هر روز خطوط حمایت و مقاومت را بررسی می‌کنند و به واسطه آن‌ها سطح قیمت‌ها را تحلیل می‌کنند.

 لازم است به منظور کسب سود بیشتر و یا جلوگیری از ضرر در معاملات پیش از خرید و فروش سهام خطوط و نقاط مقاومت و حمایت سهام مورد بررسی قرار گیرد.

انواع خطوط مقاومت را بشناسید؛

۱. خط حمایت افقی و خط مقاومت افقی

بالاترین نقطه‌ها در یک نمودار خطوط مقاومت و پایین‌ترین نقطه‌ها خطوط حمایت را تشکیل می‌دهند. به این معنی که با متصل کردن بالاترین نقطه ها، یک خط مقاومت افقی ایجاد خواهد شد، همچنین با متصل کردن پایین‌ترین نقطه‌ها به هم، یک خط حمایت افقی نیز ایجاد می‌شود.

در نمودار زیر خط بالایی به عنوان خط مقاومت معادل انگلیسی Resistance line و خط پایینی به عنوان خط حمایت معادل انگلیسی Support line است.

۲. خطوط حمایتی و مقاومتی صعودی

خطوط حمایت و مقاومت صعودی در اثر امتداد نقاط Low و Higher Low‌ها و نقاط High و Higher High‌ها تشکیل می‌شود.در نمودار زیر:

۱:اگر بالا و بالاترین نقاط روند را به هم متصل کنید، یک خط مقاومت صعودی تشکیل خواهد شد.

۲:اگر پایین و پایین‌ترین نقاط روند را به هم متصل کنید و امتداد دهید یک خط حمایت صعودی تشکیل خواهد شد.

Resistance = مقاومت، Support = حمایت، HH=Higher High،  HL=Higher Low

۳:خطوط حمایت و مقاومت نزولی

خط حمایت و مقاومت نزولی به ترتیب با متصل کردن نقطه های Low و Lower Low و یا متصل کردن نقاط High و Lower High ها تشکیل می شود.

در شکل زیر خط نزولی بالا، مقاومت و خط نزولی پایین به عنوان حمایت است. خط حمایت نزولی در اثر وصل کردن نقاط Low و Lower Low تشکیل خواهد شد. اما خط مقاومت نزولی با وصل کردن نقاط High و lower High ها ایجاد می شود.

( LH = Lower High و LL = Lower Low )

روانشناسی حمایت و مقاومت

میزان معامله در منطقه حمایت یا مقاومت از سه طریق تعیین می‌شود:

۱:طول مدتی که قیمت در آن سطح باقی مانده

۲:حجم معاملات

۳:چگونگی انجام شدن معاملات اخیر

هرچه زمان باقی ماندن قیمت در یک سطح حمایت یا مقاومت طولانی تر باشد اعتبار بیشتری برای آن سطح ایجاد می شود. به طور مثال اگر به مدت سه هفته در یک روند مستقیم و خنثی معاملات انجام شود و سپس قیمت شروع به رشد کند آن منطقه به عنوان حمایت اهمیت بیشتری پیدا می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 2
    مشرق تو هم بورسی شدی ها
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 0
    علم تاکتیکال تو بورس هیجانی ایران اصلا جواب نمیده.نه رشد شارپی دیروز و نه اصلاح عمیق امروز هیچکدوم با منطق نیست.
  • محسین IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 0
    سلام مقاله خوبی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس