کد خبر 1112659
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
خیمه سوزان غروب عاشورا در میدان امام حسین(ع)

سیما تیرانداز در برنامه محرمی شبکه ۴، داستان یاران امام حسین(ع) را روایت می کند.

به گزارش مشرق، برنامه «با حسین(ع) حرف بزن» که در سال‌های اخیر همزمان با شروع ماه محرم روی آنتن رفته، امسال نیز از شبکه نسیم پخش شد.

علاوه بر این برنامه، «رفیق» یکی از تولیدات جدید تلویزیون است که به مناسبت ایام عزاداری شهادت امام حسین(ع) روی آنتن رفته و پخش آن کمتر از یک هفته دیگر ادامه دارد.

نگاهی داریم به این دو برنامه که با استقبال بهتری نسبت به دیگر برنامه‌های مناسبتی تلویزیون در این ایام مواجه شده است.

با حسین(ع) حرف بزن گفت‌وگو با قشرهای مختلف بخش اصلی برنامه «با حسین(ع) حرف بزن» مربوط به گفت‌وگو درباره امام حسین(ع) است. در هر قسمت از برنامه شخصیت‌های مختلف ازقشرهای گوناگون جامعه، هنرمند، کارمند، پزشک و... روبه‌روی دوربین می‌نشینند و به سوالاتی که از آن‌ها می‌شود، پاسخ می‌دهند. حضور افراد با جایگاه اجتماعی مختلف در این برنامه و منحصر نبودن مهمانان به چهره‌ها، از ویژگی‌های مثبت برنامه است که باعث می‌شود مخاطب با زاویه دیدهای متنوعی که هرکدام از مهمانان به موضوع برنامه دارند و توصیف خاص هر یک از آن‌ها از امام حسین(ع) و اهداف ایشان آشنا شود.

البته که طبیعتا نوع توصیف بعضی از چهره‌های ادبی و هنری برای مخاطب جذاب‌تر و شنیدنی‌تر است. سوال‌های غیرمعمولی سوالاتی که از مهمانان برنامه می‌شود نیز جالب است.

در این برنامه مانند برنامه‌های گفت‌وگو محور، مجری یا مصاحبه‌کننده همراه با مهمان در قاب دیده نمی‌شود و تنها مهمان در برنامه حضور دارد، به این ترتیب اگر صدای مصاحبه‌کننده را نشنویم، انگار مهمان روبه‌روی آینه در حال گفت‌وگو با خودش است. محتوای سوالات نیز موضوعات معمولی نیست. مهمانان برنامه باید درباره خودشان بازنگری داشته باشند،

خود را در شرایطی که برای آن‌ها ترسیم می‌شود تصور و درباره امام حسین(ع) یا واقعه عاشورا عمیق‌تر فکر کنند. بسیاری از مهمانان حین پاسخ دادن به سوالات، تحت تاثیر قرار می‌گیرند و بعضی از آن‌ها با احساسات خالصانه خود مخاطب را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

برشی از «ماه به روایت آه»

علاوه بر گفت‌وگو با مهمانان، در هر قسمت از برنامه مسعود فروتن بخشی از کتاب «ماه به روایت آه» نوشته ابوالفضل زرویی نصرآباد را برای مخاطب روایت می‌کند.

در این کتاب از زبان ۱۲ راوی مختلف مانند امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و مسلم بن عقیل، به شخصیت حضرت عباس(ع) پرداخته شده است.

قلم زنده‌یاد زرویی نصرآباد و شیوه نگارش این نویسنده به اندازه کافی جذاب است تا روایت فروتن را برای مخاطب شنیدنی کند، علاوه بر آن صدای خاص این گوینده و بیان خوب او نیز بی‌تاثیر نیست.

رفیق گفت‌وگو در باب رفاقت

علی میرمیرانی که سابقه تولید برنامه خوب و متفاوتی مانند «گفت‌وگوی تنهایی» را در کارنامه دارد، برنامه «رفیق» را ویژه محرم ۹۹ ساخته است. در هر قسمت مهمانان مختلفی در برنامه حضور می یابند و به صورت غیرمستقیم درباره موضوعاتی مربوط به واقعه عاشورا و ویژگی‌های امام حسین(ع) و یاران ایشان صحبت می‌کنند.

در این برنامه هم مانند «با حسین(ع) حرف بزن» شخصیت‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون هنری، فرهنگی و اجتماعی در «رفیق» حضور خواهند داشت و هرکدام از آن‌ها درباره موضوع واحدی مانند رفاقت و فداکاری صحبت می‌کنند.

روایت قصه، گفت‌وگو، نمایش برنامه «رفیق» بخش‌های مختلفی دارد و همین تنوع و یکنواخت نبودن یکی از نقاط قوت آن است. در واقع هر قسمت از برنامه شامل روایت قصه‌هایی درباره واقعه عاشورا، گفت‌وگو با مهمانان و یک بخش نمایش است.

برنامه ابتدا با روایت سیما تیرانداز آغاز می‌شود و پس از آن مخاطب شاهد دقایقی کوتاه از گفت‌وگو با هریک از مهمانان خواهد بود. در واقع قصه‌ای که تیرانداز راوی آن است لابه لای گفت‌وگوها پخش و این قصه در قالب یک نمایش اواخر برنامه اجرا می‌شود.

جالب این جاست که برنامه «رفیق» کاملا به صورت سیاه و سفید روی آنتن می‌رود. قصه رفیقان به روایت سیما تیرانداز سیما تیرانداز در هریک از قسمت‌های برنامه «رفیق»، داستان مربوط به یکی از یاران و رفیقان امام حسین(ع) و قصه همراهی آنان با امام را در واقعه کربلا روایت می‌کند.

شنیدن داستان شخصیت‌هایی که کمتر درباره آن‌ها شنیده‌ایم و قصه همیاری آن‌ها با حضرت سیدالشهدا(ع)، برای مخاطب جذاب است. گذشته از محتوای داستان‌ها، سیما تیرانداز هم با تسلط خوب و صدای خاصی که در روایت قصه‌ها دارد، مخاطب را به شنیدن قصه ترغیب می‌کند.

به تناسب لحظه‌های داستان، افکت‌های صوتی خاصی به روایت او اضافه می‌شود که کمک زیادی به فضاسازی در ذهن مخاطب می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس