اختصاصی تسنیم| جزییات جدید از پرونده قرارداد ویلموتس/ رد پیشنهاد توافق با مربی بلژیکی از سوی تاج

اطلاعات جدید از پرونده مارک ویلموتس نشان می‌دهد که این مربی به توافق با فدراسیون فوتبال ایران علاقه داشته، اما پاسخی به این پیشنهاد داده نشده است.

به گزارش مشرق، آنچه درباره پرونده مارک ویلموتس با فوتبال ایران می‌دانیم، شاید بیشتر به محکوم شدن فدراسیون فوتبال به پرداخت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ یورو به علاوه ۵ درصد سود به این مربی بلژیکی است. محکومیتی که با رأی فیفا صورت گرفته و حالا فدراسیون فوتبال به دنبال شکستن این رأی است. آنچه مسلم است، فدراسیون فوتبال برای مشخص شدن علت دقیق محکومیت خود در انتظار دریافت گراندز رأی (اصل رأی) است تا پس از آن اقدامات لازم را برای اعتراض به دادگاه عالی ورزش (CAS) انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

واکنش سرمربی تیم ملی کشتی به قرارداد ویلموتس

میراث تاج فدراسیونی ورشکسته، سوخته و ویران است

شواهد و البته سوابق پرونده‌های شکایتی از فوتبال ایران در فیفا نشان می‌دهد، علت محکومت فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس عدم پرداخت دستمزد این مربی است. قوانین فیفا این حق را برای تمام افراد تحت قرارداد خارجی با کارفرما (در هر نقطه‌ای از دنیا) قائل شده است که در صورت عدم دریافت دستمزد خود دو ماه پس از موعد پرداخت، قراردادشان را به صورت یک طرفه فسخ کنند و تمام قرارداد را طلب کنند. یعنی اگر ویلموتس با قرارداد یک یا ۱۰ ساله هم به استخدام فدراسیون فوتبال درآمده بود و پس از عدم دریافت دستمزدش دو ماه پس از موعد پرداخت شکایت می‌کرد، فدراسیون محکوم به پرداخت تمام مبلغ قرارداد تا پایان مدت زمان آن بود. همانطور که حالا محکوم به پرداخت تمام مبلغ قرارداد چهار ساله است.

مارک ویلموتس با استفاده از همین قانون، اول نوامبر ۲۰۱۹ (۱۰ آبان ۹۸) قرارداد خود را به صورت یک طرفه فسخ و آن را به فدراسیون فوتبال اعلام کرد. با این حال فدراسیون فوتبال ۸ نوامبر (۱۸ آبان) ۲ میلیون یورو به این مربی در بانک زراعت ترکیه پرداخت و ویلموتس را راضی به نشستن روی نیمکت در بازی ۱۳ نوامبر (۲۳ آبان) مقابل عراق کرد. هرچند این رضایت برای نشستن روی نیمکت تأثیری در فسخ قرارداد سرمربی سابق تیم ملی با فدراسیون فوتبال نداشت و این مربی فسخ قراردادش را تا رسیدن به رأی سنگین فیفا پیگیری کرد.

حالا با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در خصوص نحوه جدایی ویلموتس از فدراسیون ساحل عاج پس از اخراج به دلیل نتایج ضعیف که همراه به توافق جدایی بوده، این سؤال پیش می‌آید که چرا فدراسیون فوتبال ایران اقدام مشابهی انجام نداده است؟

ساحل عاج با داشتن قراردادی دو ساله به ارزش ماهانه ۶۰ هزار یورو (سالیانه ۷۲۰ هزار یورو) با مارک ویلموتس، پس از ۷ ماه همکاری با این مربی، به ادعای رسانه‌های محلی با پرداخت ۸۰۰ هزار یورو برای جدایی با مرد بلژیکی توافق کرد. در حالی که شکایت ویلموتس می‌توانست ساحل عاج را بیش از یک میلیون یورو محکوم کند، اما توافق و یک جدایی مسالمت‌آمیز کار را به این مرحله نرساند. آیا مهدی تاج نمی‌توانسته به عنوان رئیس وقت فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس که او را نجیب می‌دانست، برای جدایی مسالمت‌آمیز توافقنامه امضا کند؟ چرا این اتفاق رخ نداده تا فدراسیون فوتبال حالا دچار خسارت سنگینی شود؟

ویلموتس , فدراسیون فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران ,

داستان از این قرار است که مهدی تاج برای حضور در مراسم برترین‌های فوتبال آسیا در تاریخ ۲ دسامبر (۱۱ آذرماه ۹۸) راهی هنگ‌کنگ شده بود، در پایان مراسم و بدون اینکه به ایران بازگردد برای برگزاری جلسه با ویلموتس راهی اروپا شد. جلسه‌ای که روز ۳ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آذرماه ۹۸) در میلان ایتالیا و با حضور «مارک ویلموتس»، «پدرو پریرا» (ایجنت مارک ویلموتس)، «آرمین یوژونویچ» (ایجنت)، «مهدی تاج» (رئیس فدراسیون فوتبال ایران) و «بوروس زای» (مشاور منصوب شده فدراسیون فوتبال) برگزار شد. رئیس وقت فدراسیون فوتبال که همانند مذاکره با ویلموتس برای عقد قرارداد، در مذاکره برای فسخ قرارداد هم «بهروز زنجانی» یا همان «بوروس زای» را به همراه داشت، نتوانست توافقی با این مربی حاصل کند. تاج در این جلسه با وجود اینکه می‌دانسته ادامه همکاری با ویلموتس ممکن نیست، بار دیگر پیشنهاد همکاری و امضای قرارداد جدید را به او ارائه می‌کند. طبق ادعای مهدی تاج، این پیشنهاد از این جهت ارائه شده که نشان دهد فدراسیون فوتبال ایران به قطع همکاری علاقه‌مند نیست!

آنچه ویلموتس و نمایندگانش پس از پیشنهاد ایران مطرح می‌کنند، امضای قراردادی جدید با تضمین‌های لازم برای پرداخت پول است که فدراسیون فوتبال خودش این تضمین‌ها را پیشنهاد بدهد و اطمینان داشته باشد می‌تواند با این شرایط پول را پرداخت کند. پیشنهاد دیگر از سوی ویلموتس و ایجنت او این بوده که اگر فدراسیون فوتبال ایران نمی‌تواند تحت هر شرایطی پول او را پرداخت کند، مصالحه و توافقی انجام شود و فدراسیون فوتبال ایران با ارائه یک پیشنهاد مالی و پرداخت این مبلغ، جدایی مسالمت‌آمیز را رقم بزند؛ همچون اتفاقی که برای او در ساحل عاج رخ داد. یک روز بعد، ۴ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۳ آذرماه ۹۸) از میلان به تهران اینگونه مخابره شده بود که در این جلسه توافقی با ویلموتس حاصل شده است. خبری که بیشتر رسانه‌های داخلی با اعتماد به منبع خبر آن را منتشر کردند، اما ویلموتس بلافاصله این خبر را تکذیب کرد. در تصویر زیر واکنش ویلموتس به خبر توافقش با ایران را می‌بینید:

ویلموتس , فدراسیون فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران ,

ویملوتس در این خصوص در صفحه توئیترش نوشت: «با وجود اخبار موجود در رسانه‌های ایران، هنوز هیچ توافقی بین ما و فدراسیون فوتبال ایران صورت نگرفته است، اما در حال مذاکره برای رسیدن به توافق هستیم. فدراسیون فوتبال ایران اصول حرفه‌ای را رعایت نکرده و بعد از عدم پایبندی آنها به قرارداد، ما امکان فسخ قانونی قرارداد را داریم. البته در این مورد وکیلم کارها را انجام می‌دهد و من حرف بیشتری برای گفتن ندارم».

حال سؤال اینجاست که چر این توافق حاصل نشد؟ ماجرا به اینجا می‌رسد که پس از این واکنش از سوی ویلموتس، وکلای او جزئیات جلسه میلان را برای فدراسیون ارسال کرده تا همه چیز را مکتوب کنند. مهدی تاج هم که پس از جلسه به ایران بازگشته بود تا روند توافق با ویلموتس را در فدراسیون فوتبال دنبال کند، ظاهراً موضوع را با هیئت رئیسه مطرح کرده، اما گویا آنها پرداخت مبلغی به مارک ویلموتس را که با توافق هر دو طرف (مبلغی توافقی بین فدراسیون فوتبال و مارک ویلموتس) تعیین شود و حاصل آن جدایی مسالمت‌آمیز با این مربی باشد، تصویب نمی‌کنند. پس از این ماجرا، مهدی تاج هم تغییر موضع داد، نجابت ویلموتس تبدیل به کلاهبرداری شد و حتی در مصاحبه رسمی خود اعلام کرد ویلموتس پول اضافه هم گرفته و باید سه ماه از حقوقی که گرفته به فدراسیون فوتبال بازگرداند.

باید از سوی تاج و هیئت رئیسه به این سوال پاسخ داده شود که چرا با وجود مذاکرات برای توافق و حتی پیشنهاد از سوی نمایندگان ویلموتس با جدایی مسالمت‌آمیز روی مبلغی توافقی، این اقدام صورت نگرفته است؟ چرا فدراسیون فوتبال بدون بررسی تمامی شرایط، جوانب و قوانین موجود، پرونده را به جایی رسانده که حالا هزینه‌ای سنگین روی دست فدراسیون فوتبال باقی بگذارد؟ آیا تاج تمام جزئیات را در اختیار هیئت رئیسه قرار داد و عدم توافق با ویلموتس با وجود ارائه پیشنهاد از سوی او، قابل پذیرش است؟ حالا که تاج و هیئت رئیسه از توافق با ویلموتس با وجود ایجاد چنین فرصتی سر باز زدند، چرا حاضر به پرداخت این بدهی سنگین از حساب‌های شخصی خود نیستند؟

رئیس وقت فدراسیون فوتبال که حسابی از قرارداد ویلموتس دفاع می‌کرد، آوردن بندی در قرارداد ویلموتس مبنی بر پرداخت سه ماه حقوق در صورت فسخ قرارداد را شاهکار این قرارداد می‌دانست، اما حالا انگار شاهکار جای دیگری رقم خورده و آن هم رد کردن پیشنهاد توافق جدایی است. اگر این کار بی‌کفایتی نیست، پس نام آن را چه می‌توان گذاشت؟

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محسن IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    27 1
    من یک طرفدار فوتبال هستم. و میشینیم پای فوتبال و وقت میذارم. به عنوان یک طرفدار ورزش فوتبال ارزو میکنم که فوتبال ایران برای یک مدت طولانی جریمه و توقیف بشه تا اقایون سر عقل بیان . یا اینکه مثل چند سال پیش ترکیه مقامات قضایی و پلیس در یک عملیات ضربتی تمام عوامل فاسد فوتبال رو یک شبه بندازن گوشه زندان
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    16 0
    نام این کار دزدی دلالان و کارچاق کن های فوتبال از بیت المال است
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    23 1
    فدراسیون ایران پای خودش را روی حقوق ملت ایران گذاشته و متقبل پرداخت مالیات از جیب ملت را خوش رقصی کرده است این جرم متوجه ویلموتس و فدراسیون است و قابل رسیدگی در محاکم ایران
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    30 1
    فقط احمق ها برای شوت کردن یه توپ میلیادها پول به یه نفر میدن و کم هم نیستن.
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    12 0
    مدیران بی کفایت تیشه بر ریشه میزنند . در ورزش کشور یک قرارداد درست و بی دردسر تاحالا نداشته ایم...همه شون بحران
  • شاکی IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    18 0
    از این دست مدیران نا لایق و بی عرضه و بی کفایت و بی سواد و......... متاسفانه کم نداریم .
    • دلخور IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      3 0
      ولی پر مدعا و طلبکار تا دلت بخواد داریم
  • احمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    10 1
    شاید در خیلی از زمینه ها دانش و فناوری نداشته باشیم و لازم باشه از خارج بیاریم که تازه در اونا هم اگر به خودمون اعتماد کنیم می تونیم سریع پیشرفت کنیم، ولی انصافا توپ بازی بزرگسالان چیه که لازم باشه میلیون دلاری براش از بیرون مربی بیاریم که نه نتیجه ای داده، نه فایده ای داشته؟ حالا با مربی داخلی نتیجه نمی گرفتیم، نمیشد؟
  • رضا IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    4 0
    با توجه به اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال و یا وزارت ورزش مسبب این ضرر هنگفت به بیت المال می باشند، قطعا می بایست از اموال آنان برای پرداخت خسارت استفاده شود. ضمنان لازم است تمهیدات لازم برای جلوگیری از اینگونه مشکلات در فوتبال اتخاذ شود. چرا که به طور مکرر شاهد جذب بدون ضابطه بازیکن یا مربی خارجی هستیم که بعد از مدتی از باشگاه خود برای عدم پرداخت حقوق و یا مطالبات خود شکایت می کنند.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    23 0
    این قرارداد اگر برای ایران آب نداشت برای آقای تاج حسابی نون داشت.
  • GB ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    10 0
    خسارت های وارده باید از ثروت آقایان تاج و کفاشیان جبران بشه. بازم براشون ثروت زیادی باقی می مونه که برای خودشون و وارث شون هم ثروت زیادی هم هست.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    18 0
    تنها دلیل اینهمه بی کفایتی میتونه این باشه که تاج هم از این قرارداد میلیاردی سهیم باشه وگرنه خیانت بزرگ به ورزش و فوتبال هیچ توجیهی نمی تونه داشته باشه -میخاد هزینه کنه بسم اله از جیب خودش پرداخت کنه
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    3 4
    خاک بر سرتون با این تدبیر و امیدتون
  • بوکسور کهنه کار IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    به زعم من؛ آقای مامور ویلموتس در لباس مربیگری در راستای ضربه به منافع ایران از طرف سرویس های جاسوسی غرب ماموریت خود را به نحوه احسنت بپایان رساند، پس این تصور اشتباه است که آقای تاج و تیم او از این ماموریت بی اطلاع بوده و در راستای این هدف گام برنداشته باشند.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    10 0
    فقط محاكمه مسئولين ناكارامد
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    با معذرت از اینکه این نکته را یاد آور میشم . مطلب بازنشستگی مسئولان و مطرح شدن امتیاز جانبازی آقای تاج و اینکه ایشان فرمودند میروند کمیسیون پزشکی و درصد لازم با توجه به جراحات خواهم گرفت . آن زمان درک نکردم که چرا این راه را میخواد پی بگیره . والله فکر میکنم جانباز قداستی دارد که نباید آنرا در همه جا مطرح کنی و امتیاز بگیری . آنوقتی که جبهه میرفتی شوق شهادت فکر اکثر رزمندگان بود . حالا اگر مجروح شدی باز هم ادای دین به مملکت تلقی کن و اجرت را نزد خدا حفظ کن . اون ترکش را نمیشه راهنمائی کنی که به اینجا بخوره و یا آنجا نخوره . حالا خورده . پیرو همان نگاه اول دیگه نباید انتظاراتی داشته باشی . و جوری رفتار کرد که طلبکری . حالا کمیسیونی تشکیل شد و درصدی بهت تعلق قرار گرفت . همین کافیه . منظورم افتخار جانبازی را با دنیا طلبی معامله نزنیم . حیفه . ارزشش نزد خدا که آنزمانی جبهه بودی و هرزوز یا شب موقع نماز دعا میخوندی و با نوای آهنگران و امثال او دست به سینه میزدی و رضایت خالق را طلب میکردی محفوظ بمانه . این از همه دنیا بهاش بالاتره . امیدوارم منظورم را با زبان الکن خود رسانده باشم و قصد جسارتی به هیچکس نداشته ام . فقط منباب یادآوری ارزش ایثارگری بود و بس ِ . چون موضوع جانبازی برادرمان در رسانه ها آمده بود اینجا اسم بردم . امیدوارم ببخشید مرا. همینطور از خداوند رحمان طلب مغفرت میکنم
  • ایرج IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    شما که نمی تونیدپول مربی خارجی رو بدید بزارید تا پایان قراردادش بمونه تا خودش فسخ کنه
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    1 0
    تازمانیکه ریشه دزدان غرب زده نه تنها درفوتبال بلکه درکل نظام دلال بازی واختلاص در این مملکت خشکانده نشود همبن اشه وهمین کاسه باید ازیکجا شروع کرد واین بهترین اغاز برای ازبین بردن مدیران فاسد غرب زده ایست که یکسرشان به خارج ازکشور وسردیگرشان دردزدی وخیانت به کشور ومردم هموطنشان است.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    1 0
    کاش این تدبیر وامید هرچه زودتر نابود وسرنگون بشه،هرچه میکشیم ازدست این غربزده هاست
  • خدا IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    از کی تا بحال ویلموتس شاه دزد نام نجیب به خود می گیرد لابد به خاطر دزدی های زنجیره ای اش وکم کاری اش در فدراسیون بخاطر ترس وبزدلی ونداشتن اعتماد به نفس وروابط نامشروع با دیگران هم زمانی باید از فیفا تقدیر نامه یا پول خسارات به عنوان هدیه دریافت کند اون نگیره پس کی بگیره اون آزاده هر طوری که می خواهد زندگی کند پس حتما فدراسیون درستکار باید نانجیب باشد ولابد احمق که با چنین شیادی بدون تحقیق همکاری کرده او حتی صورت کثیف وزشتش را پوشانده بودتا نکند دیده وشناخته شود..... آتیشش می زنم مداخله گر شیاد را ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس