بررسی رقم قرارداد ویلموتس با ساحل‌ عاج و ایران؛ نزدیک به دو برابر برای هیچ/ بی‌کفایت‌ها!

بررسی قرارداد مارک ویلموتس با تیم ملی فوتبال ساحل عاج و مقایسه آن با رقم قرارداد این مربی با فدراسیون ایران، نشان‌دهنده یک بی‌کفایتی بزرگ است.

به گزارش مشرق، این روزها، در اوج بیماری کرونا که جهان را فرا گرفته و همچنان مورد بحث است، در ایران بحث داغ بی‌کفایتی مدیران فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود. مدیرانی که حالا باید در دادسرا پاسخگوی سوءمدیریت خود و اتهام اهمال کاری، خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آنها باشند. شاید در این مقطع فقط همین پرونده 6 میلیون و 449 هزار یورویی مارک ویلموتس بود که می‌توانست اخبار کرونا را از صدر به ذیل بکشد و به تنهایی همه جا را تسخیر کند.

پرونده شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال یک پرونده ساده نیست. آنطور که فدراسیون فوتبال و مدیران وقت و هیئت رئیسه هم با آن برخورد می‌کنند، عادی نیست و نمی‌توان این پرونده را مشابه با دیگر پرونده‌ها دانست چون از شروع قرارداد تا پایان ماجرا که مشخص نیست به کجا ختم شود، همه چیز بزرگ بوده و شگفتی به دنبال دارد. همانطور که این مربی به ارزش 865 هزار یورو روی نیمکت بلژیک و ارزش 800 هزار یورو روی نیمکت ساحل عاج به یک باره نیمکت ایران را با ارزش 2 میلیون و 250 هزار یورو تسخیر کرد. با توجه به پرداخت همین مبلغ به کارلوس کی‌روش از سوی فدراسیون فوتبال این رقم برای مهدی تاج و هیئت رئیسه عجیب نبود، با این حال ارزش مربیان متفاوت است و مارک ویلموتس یک مربی 2 میلیون یورویی نبود و قابل قیاس با کی‌روش هم نیست.

بارها درباره قیمت مارک ویلموتس در رسانه‌ها بحث شده بود، اما مهدی تاج از این قرارداد و مبلغ درج شده در آن دفاع می‌کرد. او حتی در مصاحبه با برنامه فوتبال برتر، درباره رقم قرارداد این مربی با ساحل عاج اطلاعاتی اشتباه را مطرح و ارزش این مربی را یک میلیون و 800 هزار یورو عنوان کرد که قراردادش در ایران 20 درصد افزایش داشته است. تاج در برنامه 19 خردادماه 99 فوتبال برتر در این خصوص گفت: ویلموتس در بلژیک 890 هزار یورو قرارداد بسته بود. با ساحل عاج یک میلیون و 400 هزار یورو و با پاداش یک میلیون و 800 هزار یورو قرارداد امضا کرد که برای سال 2017 بود. ویلموتس به ما گفت 2.5 میلیون یورو می‌خواهد که ما در نهایت با او با 2.2 میلیون یورو قرارداد بستیم و 20 درصد روی قراردادش با ساحل عاج اضافه کردیم.

بیشتر بخوانید:

بدهی ترسناک فوتبال ایران در فیفا

همان زمان هم بارها اشاره شد که ارزش ویلموتس و قراردادش با ساحل عاج بین 700 تا 800 هزار یورو بوده، اما بازهم این مسئله را بررسی کردیم. بسیاری از منابع خبری درباره قرارداد ویلموتس به دستمزد ماهیانه 60 هزار یورو (سالیانه 720 هزار یورو) بدون احتساب پاداش و مزایا اشاره کرده‌اند. یک منبع خبری هم به دستمزد ماهیانه بین 80 تا 100 هزار یورو اشاره داشته که البته به پاداش و مزایا اشاره‌ای نشده و ممکن است این تفاوت ارقام با احتساب پاداش‌ها باشد. به هر شکل قرارداد ویلموتس در ساحل عاج در حالت خوشبینانه 720 هزار یورو بوده که یعنی قرارداد ویلموتس با ساحل عاج برای دو سال یک میلیون و 400 هزار یورو بوده و با احتساب بالاترین رقم عنوان شده دستمزد این مربی به یک میلیون و 200 هزار یورو می‌رسد که فاصله زیادی با قراردادش با ایران دارد. یعنی برخلاف گفته تاج که این قرارداد را سالیانه یک میلیون و 800 هزار یورو عنوان کرده بود.

ویلموتس , فدراسیون فوتبال , فدراسیون فوتبال ساحل عاج , فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) ,

اینجا باز هم باید این سوال تکراری را پرسید چرا قرارداد ویلموتس با ایران بسیار سنگین است و چه کسانی عامل افزایش رقم قرارداد او هستند؟ مهدی تاج که می‌گوید نباید این پول از او و هیئت رئیسه گرفته شود و باید از حساب فدراسیون پرداخت شود، چگونه می‌تواند نقش خود را در امضای این قرارداد با رقمی سنگین نادیده بگیرد؟ آیا "فدراسیون فوتبال" جان داشته و قدرت تصمیم گیری که به چنین قراردادی تن بدهد یا هدایت کنندگان فدراسیون چنین اهمالی کرده‌اند؟

این اما تنها تفاوت میان قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ساحل عاج و ایران نیست. قرارداد ویلموتس در بلژیک پس از حذف از مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2014 مقابل آرژانتین به اتمام رسید و فدراسیون فوتبال بلژیک هم یک جدایی حرفه‌ای با این مربی داشت. ویلموتس سال 2017 و در مسیر جام جهانی 2018 راهی ساحل عاج شد و با این تیم در گروهی که مراکش هم حضور داشت، از صعود به جام جهانی بازماند. پس از این ناکامی، فدراسیون ساحل عاج تصمیم به قطع همکاری با ویلموتس گرفت که این جدایی هم کاملاً حرفه‌ای و با در نظر گرفتن منافع دو طرف بود، در شرایطی که یک سال و نیم از قرارداد ویلموتس باقی مانده بود و این مربی به صورت قانونی می‌توانست تمام مبلغ قراردادش را از ساحل عاج طلب کند.

برخلاف آنچه گاهی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران مطرح کردند که ویلموتس رفتار مشابهی را ساحل عاج هم داشته و پس از 6 ماه فعالیت از آنجا تمام مبلغ را گرفته، اما فدراسیون فوتبال ساحل عاج جدایی‌اش را توافقی و با در نظر گرفتن منافع دو طرف اعلام کرد. این هم در شرایطی بود که ویلموتس پس از 7 ماه همکاری و دریافت مبلغ 420 هزار یورو (ماهیانه 60 هزار یورو) از سوی فدراسیون ساحل عاج اخراج شد و طبق اخبار رسانه‌های محلی با دریافت 800 هزار یورو تصمیم به فسخ قرارداد گرفت. پس از مطرح شدن این مبلغ در رسانه‌های مختلف، فدراسیون ساحل عاج این رقم را تکذیب کرد و با اعلام اینکه توافق صورت گرفته منافع طرفین را به دنبال داشته، که با این توضیح تلویحاً این مسئله را مطرح کرده که این توافق رقمی کمتر از 800 هزار یورو بوده است. چراکه در صورت بالاتر بودن این توافق فدراسیون ساحل عاج به این رقم واکنش نشان نمی‌داد. همان طور که اگر در رسانه‌های ایران مطرح شود که مثلاً فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس توافقی 2 میلیون یورویی داشته، فدراسیون فوتبال ایران خوشحال هم خواهد شد و دست به تکذیب نمی‌زند.

در زیر تصویر توافقنامه فدراسیون فوتبال ساحل عاج با مارک ویلموتس که به زبان فرانسوی نگارش شده را می‌بینید که از سوی فدراسیون فوتبال این کشور منتشر شد:

ویلموتس , فدراسیون فوتبال , فدراسیون فوتبال ساحل عاج , فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) ,

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس پس از اینکه این مربی اقدام به فسخ قرارداد کرد، توافق نکرد؟ ویلموتس در تاریخ اول نوامبر 2019 قراردادش را به دلیل دریافت نکردن دستمزدش فسخ کرد و پس از آن فدراسیون فوتبال در چند مرحله با این مربی مذاکره داشت. حتی در جلسه حضوری، بهروز زنجانی همراه با رئیس فدراسیون فوتبال حاضر شد، اما آیا بهتر نبود مهدی تاج به جای اینکه با بهروز زنجانی برای مذاکره با ویلموتس و توافق برای فسخ راهی اروپا شود، یک وکیل بین‌المللی و با سواد فوتبالی را با خود همراه می‌کرد؟

نکته دیگر اینجاست که مارک ویلموتس حتی با وجود فسخ قرارداد و نداشتن قرارداد قانونی، در بازی با عراق روی نیمکت تیم ملی نشست تا به لحاظ حقوقی حُسن انجام کار را از خود نشان دهد و دوباره پس از این مسابقه، با فدراسیون فوتبال برای جدایی مذاکراتی داشته باشد. مهدی تاج در سفری که همراه با بهروز زنجانی به اروپا داشت، در خصوص قطع همکاری با ویلموتس مذاکره کرد، اما چرا موفق نشد تا با این مربی توافق کند که مانند جدایی ویلموتس از ساحل عاج منافع دو طرف در نظر گرفته شود؟ آیا بازهم منافع عده‌ای در شکایت ویلموتس به فیفا گره خورده بود؟ آیا این امکان وجود نداشت که جدایی ویلموتس با ایران هم توافقی باشد و فدراسیون مثلاً با پرداخت یک سال دستمزد او، به این پرونده پایان دهد؟ با این حال مهدی تاج در مصاحبه‌های متعدد مدعی شد که ویلموتس سه ماه هم حقوق اضافه گرفته و باید این مبلغ را بازگرداند. شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران به فیفا هم پس از همین ادعاها صورت گرفت و نزدیک به سه ماه پس از فسخ قرارداد بود.

تمام شواهد و جزئیات نشان می‌دهد، فدراسیون فوتبال نه تنها در عقد قرارداد با ویلموتس موفق نبود، بلکه در فسخ قرارداد با این مربی هم ناتوانی خود را نشان داد. مسئله‌ای که نشان می‌دهد در پرونده ویلموتس بی‌کفایتی و مدیریت مخرب باعث شده تا حالا پرونده 6 میلیون و 449 هزار یورویی (170 میلیارد تومانی) به بحث اول در ایران تبدیل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    32 0
    مدیر نیستند که یه مشت دلال هستند
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    وبا کرونا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس