تحول پهپادهای ایرانی با تسلیحات جدید/ موشک «تاپ اتک» ارمغان فطرس برای تانک‌های دشمن - کراپ‌شده

در نمایشگاه پهپادی وزارت دفاع طیف متنوعی از تسلیحات هدایت‌شونده و مدرن برای پهپادهای ساخت ایران به نمایش درآمده که از جمله مهم‌ترین این تسلیحات موشک‌های ضدزره تاپ‌اتک برای پهپاد فطرس است.

به گزارش مشرق، توان پهپادی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته با تمرکز بر دو عنصر کمیت و کیفیت پرنده‌های بدون سرنشین رزمی و تسلیح پهپادها با بمب‌ها و موشک‌های نقطه‌زن و هدایت دقیق با جهش قابل توجهی همراه بوده به طوریکه مراکز مطالعاتی غربی در برآوردهای خود ایران را یکی از پنج کشور برتر دنیا در حوزه پهپادهای رزمی قلمداد می‌کنند.

پیش‌تر در گزارشی به بررسی خانواده پهپادهای شاهد که توسط نیروی هوافضای سپاه توسعه یافته است پرداخته بودیم، در این گزارش به بهانه نمایشگاه اقتدار پهپادی وزارت دفاع که به مناسبت هفته صنعت دفاعی در شرکت هواپیماسازی ایران(هسا) در اصفهان افتتاح شده بود، به بررسی اتفاقات جدید در این حوزه که متوجه پهپادهای فطرس، مهاجر، ابابیل و کرار بود خواهیم پرداخت.

یکی از مواردی که در نمایشگاه پهپادی وزارت دفاع و تصاویر منتشر شده قابل مشاهده است، ساخت نمونه دوم پهپاد فطرس است. این پهپاد که پس از رونمایی از آن در آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ چندان خبری مبنی بر عملیاتی شدن و یا به کارگیری آن وجود نداشت، اخیرا و با تولید نمونه دوم آن به نظر می‌رسد به زودی در سازمان رزم نیروهای مسلح برای اجرای ماموریت به کار گرفته خواهد شد.

از دیگر نکات قابل توجه، ارتقاء ارابه فرود پهپاد فطرس از نوع ثابت به جمع شونده بود که این قابلیت به کاهش نیروی پسا (Drag) پهپاد و بهبود عملکرد موتور می‌انجامد.


ارابه فرود جدید و جمع شونده پهپاد فطرس(تصویر بالا) نمونه دوم پهپاد فطرس (تصویر پایین)

همچنین نکته دیگری که از تصاویر منتشر شده از نمایشگاه پهپادی وزارت دفاع درباره این پهپاد قابل برداشت است، افزایش چشمگیری قدرت آتش فطرس نسبت به گذشته است. پیش‌تر در تصاویر منتشر شده از این پهپاد تنها دو موشک ناشناخته در زیر بال‌های آن مشاهده شده بود؛ اما در تصاویر جدید شاهد آن هستیم که در زیر هر بال از پهپاد فطرس با استفاده از ۲ نقطه سخت نصب تسلیحات، طیف گسترده‌ای از بمب‌های هدایت اپتیکی قائم و همچنین موشک جدید ضدزره و تاپ اتک(حمله از بالا) ساخت وزارت دفاع بر روی این پهپاد نصب شده است.


پهپاد فطرس با تسلیحات جدید

در حقیقت پهپاد فطرس در زیر هر بال خود یک بمب قائم و دو موشک ضدزره تاپ اتک را حمل می‌کند که مجموع آنها در هر دو بال ۲ بمب قائم و ۴ موشک ضدزره خواهد شد. موشک ضدزره و تاپ اتکی که بر روی پهپاد فطرس نصب شده است به نظر می‌رسد همان موشکی باشد که پیش‌تر تصاویر تست و شلیک آن از پهپاد ابابیل-۳ منتشر شده بود.


شلیک و اصابت موشک تاپ اتک وزارت دفاع

ویژگی بارز موشک‌های تاپ اتک که نام آنها نیز از آن نشأت می‌گیرد، حمله از قسمت فوقانی به تانک‌ها و زره‌پوش‌ها است چراکه تانک‌ها و خودروهای زرهی معمولا در قسمت فوقانی خود از حفاظت زرهی ضعیف‌تری برخوردار هستند و حمله از بالا آنها را در برابر موشک‌های ضدزره آسیب پذیر خواهد کرد.

دومین پهپادی که در نمایشگاه وزارت دفاع شاهد تغییرات و قابلیت‌های جدید در آن بودیم؛ پهپاد مهاجر-۶ است. این پهپاد که امروز در اختیار نیروهای زمینی سپاه و ارتش قرار دارد و در سال گذشته نیز نیروی زمینی سپاه از آن برای حمله علیه مواضع گروهک‌های تروریستی در نوار مرزی شمال‌غرب و اقلیم کردستان عراق استفاده کرد، در جدیدترین تغییر، از قابلیت حمل تسلیحات بیشتری برخوردار شده است به طوریکه پیش از این بر روی هر نقطه سخت بال قابلیت حمل یک بمب را داشت، اما در تصاویر جدید از قابلیت حمل ۲ بمب سری قائم بر روی هر بال (مجموعا ۴ بمب) برخوردار است که با توجه به بکارگیری این پهپاد برای پایش و انجام گشت‌های رزمی در مرزهای شرق و غرب کشور توسط ارتش و سپاه، این افزایش قدرت آتش کمک قابل توجهی به نیروهای بهره‌بردار خواهد کرد.


پهپاد مهاجر-۶ مسلح به ۴ بمب قائم-۵

از دیگر نکات قابل توجه، دقت اصابت بمب‌های قائم پرتاب شده از پهپاد مهاجر-۶ است که از فاصله قابل توجه ۹ کیلومتری راه شده و دقیقا بر روی هدف فرود می‌آید.


مراحل رهاسازی بمب قائم و اصابت به هدف

اما اساسی ترین تغییرات و نکات قابل توجه در نمایشگاه پهپادی وزارت دفاع را می‌توان برای پهپاد جت کرار برشمرد. کرار از جمله پهپادهای ایرانی است که نام آن تاکنون زیاد شنیده شده است و از آنجایی که نخستین پهپاد موتور جت کشورمان بوده، تاکنون نمونه‌های مختلفی از آن تولید شده است. سرعت کرار با استفاده از موتور توربوجت در بیشترین میزان خود به ۹۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و توان حمل محموله‌ای به وزن ۲۵۰ کیلوگرم را دارد که این محموله اگر سلاح باشد، می‌تواند در قسمت میانی بدنه نصب شود.

تاکنون علاوه بر نمونه‌هایی چون «کرار هدف» بعنوان هدف تمرینی برای سامانه‌های پدافندی و «کرار بمب‌افکن» مجهز به بمب‌های سقوط آزاد، در سال‌های گذشته نمونه دیگری از این پهپاد تحت عنوان «کرار رهگیر» نیز به نمایش درآمد که مجهز به موشک پدافند هوایی شفق بعنوان یک موشک هوابه‌هوا بود.

از جمله موارد نمایش داده شده در نمایشگاه پهپادی وزارت دفاع، تسلیحات جدید پهپاد کرار بمب افکن است که شامل بمب سیمرغ، بمب‌های بالدار بالابان، بمب بالدار یاسین و بمب هدایت لیزری است. پیش از این تصاویر مربوط به پرتاب بمب بالابان و یاسین از پهپاد کرار منتشر شده بود، اما این نخستین بار بود که استفاده از بمب سیمرغ و بمب هدایت لیزری -که قبلا در شمار تسلیحات قابل حمل توسط جنگنده‌ها بود- برای پهپادهای کرار اعلام می‌شد.

بمب سیمرغ که نخستین بار در جریان مراسم روز صنعت دفاعی سال ۱۳۹۳ از آن رونمایی شده بود، در حقیقت نمونه‌ ایرانی بمب BL ۷۵۵ است که درون خود ۱۴۷ ریزبمب (بمبلت) دارد و با استفاده از آن علیه مواضع و تجمعات دشمن می‌توان تلفات قابل توجهی را به آنها وارد کرد و کارایی قابل توجهی در خطوط مقدم درگیری به منظور پشتیبانی نزدیک از نیروهای خودی و زمینگیر کردن نیروهای دشمن خواهد داشت.


پهپاد کرار مجهز به بمب سیمرغ و بمب بالابان

همچنین دقت نقطه‌زنی پهپاد کرار با استفاده از بمب‌های ۵۰۰ پوندی MK-82 نیز که در تصاویر تست به نمایش درآمده قابل توجه است به طوریکه بمب رهاشده از این پهپاد که فاقد هرگونه کیت هدایتی است، در نقطه مرکزی دایره هدف اصابت می‌کند.


نقطه زنی پهپاد کرار با استفاده از بمب MK-82

دیگر سلاحی که برای کرارهای ایرانی در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، بمب لیزری ۵۰۰ پوندی GBU-12 است که پیش پرتاب آن فقط از جنگنده‌های F-4 نیروی هوایی ارتش صورت گرفته بود، اما در این نمایشگاه در زمره تسلیحات پهپاد کرار قرار گرفته است که حاکی از عملیاتی شدن این بمب بر روی این پهپاد است. از آنجاکه بمب‌های لیزری نیازمند سامانه‌های هدفگذار لیزری نیز هستند، به نظر می‌رسد چنین سامانه‌ای برای پهپادهای کرار نیز توسعه یافته باشد.


بمب لیزری GBU-12

سکوی متحرک پدافندی پهپاد کرار نیز از دیگر دستاوردهای به نمایش درآمده توسط وزارت دفاع بود که البته این سکوها سال گذشته و در جریان رزمایش نیروی پدافند هوایی ارتش مورد استفاده قرار گرفته بود. نکته قابل توجه این سکوها که در حقیقت یک تریلر کفی مجهز به پرتابگرهای پهپاد کرار است، قابلیت استتار آن‌ها به صورت یک تریلر تجاری است که از نظر قابلیت جابجایی و تحرک تاکتیکی و همچنین اختفا به منظور در امان ماندن از حملات پیش‌دستانه یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود.


سکوی پرتاب پهپاد کرار رهگیر

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • علی خدایی GB ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    14 16
    باید تلاش مان بر این باشد که در ساخت پهپاد ها تنوعی ایجاد کنیم مثلا برای هر ماموریت و سناریو پهپاد های ساخته بشه که هم رزمی هم شناسایی که با قابلیت های منحصر به فرد که حمل مهمات بیشتری کنند وبرد عملیاتی بیشتر مداومت پروازی بیشتری و سطح ارتفاع پروازی بالای با ساخت انواع پیش ران ها و سخت افزار ی و نرم افزاری قوی
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      2 4
      ما بیشتر هرچی ما میریم بیشتر بیشتر .... حاجی یخرده کمتر حساب کن
  • لبیک یا حسین IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    28 4
    به به تا کور شود هر ان که نتواند دید باز الان که یک سری بیشرف منافق غرب گرا اتش بگیرند بسوزید که سوختنتان بس تماشایی است ، از مشرق خواهشمندم که نظرات منافقین کور دل و غرب زدگان خبیث را منتشر نکند و بگوید بروند در همان طویله های برانداز پارس کنند و تکه نانی طلب کنند زیرا وطن پرست جماعت از منافق بیشرف بیزار است
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    18 39
    اینا همش چرته تا موقعی ک انتقام نتونید بگیرید
    • رامین US ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      16 10
      خطاب به 2:52، چرا حرف بی خود می زنی؟!!! ایران بارها از گروهک های تروریستی انتقام گرفته است 0 مثل داعش، مثل کومله)، از آمریکایی ها هم در عین الاسد انتقام گرفت و وعده انتقام سخت تر در آینده را هم داد. در ضمن در رزمایش های متعدد این پهپادها توانایی خودشان را اثبات کرده اند.قدرت ایران در زمینه پهپاد ، امروزه مورد اذعان کارشناسان داخلی و خارجی استف این مساله با یک سرچ ساده قابل اثبات است.
    • یاور IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      13 8
      از ارباب یانکی تو باید انتقام بگیریم؟ گرفتیم مطمئن باش بدترش را هم سرش میاوریم. اگر فکر میکنی با این کامنتها میتوانی حس سرخوردگی به مردم ما القاء کنی کور خواندی وطن فروش. ما میدانیم چه کردیم، ارباب بی همه چیزت هم میداند از کجا خورده، این بازیها قدیمی شده بدبخت
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    6 27
    وقتی پرحرفی میکنید اطلاعات بیشتری به دشمن میدهید. مقداری سکوت لازم است
    • سعید IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      1 1
      واقعا چه اعتماد به نفسی داری بخدا. باید ازت تو شورای عالی امنیت ملی استفاده کنن. تو حیفی. خخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    15 23
    با اینها وضع اقتصادی ومعاش مردم بهتر نمی شه به فکر نان و رفاه مردم باشند بهتر است این کارشان فقط تخریب است نه سازندگی و آینده ای برای نسل آینده دریافتن می تواند با ساخت یک ویروس جامعه جهانی را نابود کنند این سلاح ها در برابر سلاح بیولوژیک اسباب بازی بیشتر نیستند خداوند به سیاست مداران خرد را بدهد
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      12 9
      تقویت بنیه نظامی از اصول بدیهی هر کشوری است اما در مورد رفاه و نان باید آن موقع افاضه می کردی که در صف ایستادی و به همان سیاستمداران بنفش رای دادی چرا حال یادت افتاد
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      18 0
      فقط یه احمق میتونه باین حرفو بزنه که در و پنجره خونتونو بفروش بده کباب بخور چقد تو کج فهمی و بی عقلی اخه یه کم شعور خوب چیزیه به خدا
  • محمد IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    11 0
    قرار بود اخرای سال 98 ناو دنا و دماوند تحویل بشه.... الان تو این موقعیت که آمریکا میخاد تحریم تسلیحات رو تمدید کنه نباید تحویل بشه... برا خود نمایی.... الان شش ماه از 99 هم گذشته
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    10 12
    پهپاد مهاجر در عملیات علیه کومله از هر دهتا موشکی که پرتاب میکرد یکیش به هدف میخورد فیلمش در اپارات است برین نگاه کنیدسیستم هدفگیری در حد صفر است
  • احمدی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    2 4
    هر وقت موشک دور برد داشتتید میتونید از آمریکا انتقام بگیرید، من اینو بارها گفتم
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    3 12
    ایااینهامیتوانندجلوی 400یا500جنگنده ی بمب افکن رابگیرن بایدسریع وباقدرت ازهمین حالاآماده باشیم چون ماتمام راههاراجلوی امریکابستیم ونتوانست غلطی بکندوراهی جزحمله نظامی براش نمونده پس عجله بایدکرد
    • مهدی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      3 0
      بعد عملیات اون ۵۰۰جنگنده ای که بیشترشم رهگیری و منهدم شده ، کجا میخواد بشینه ؟ تو ناو و پایگاهی که نابود شده توسط موشکهای ایران ؟!
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    2 16
    جون بابا. هر چه سریعتر دماغه های این نانازها رو به کلاهک هسته ای و هیدروژنی مجهز کنید که جنگ های هیجان انگیزی پیش رو داریم. انتقام سخت از متفقین در راه است. ما هنوز داغ جنگ جهانی دوم رو بر سینه های آماس کرده از غم و گداخته از داغ حمل میکنیم.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    3 7
    به جای تاپ اتک بگویید فرازآفند
    • Nashenas IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      1 1
      دراز آفند هم خوبه / دراز آفند تهاجمی
    • محمد IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      1 0
      قشنگه من خودم از این به بعد از این کلمه فارسی استفاده میکنم امیدوارم جا بیفته حتی خود رهبر هم بر فارسی سازی کلمات خارجی تاکید دارند
  • سیروس IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    2 10
    به نظر من توان دفاعی کشور کاملا ملی است و جناحی نیست، بحت و جناحی نکنید همه ما ایرانی هستیم
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      1 0
      البته اگه کسی خواست موشک ها رو معامله کنه باید نتجه بگیریم که از دایره ملت خارجه.
  • DE ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    1 8
    یعنی خوب ملت رو اسکل کردید دمتون گرم.............
  • علی ذاکری IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    3 0
    وطن فروشای خبیث و خاین وگدای پول بدبختها شما اصلاحرف نباید بزنین چون معلوم نیست کجای هستین فقط کاسه لیس اجنبیهای نجس همین
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 0
    منتظر مجهز شدن پهبادهای رزمی بموتورهای توربوفن 700 وبلکه قویترش. زمانیکه حداقل مهمات حملشونده توسط پهیادهامون به یکتن برسه. ترجیحا درداخل دهلیزشون.بخصوص موشکهای 200 و300 کیلومتری.چه عالی میشه .اگه بشه.انشا ئالله که میشه
  • mamad DE ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 1
    این بیشتر شبیه بمب بود تا موشک بعدم به موشکی که از زمین شلیک میشه و از بالا حمله میکنه نه از پهلو میگن تاپ اتک وقتی از پرنده شلیک بشه اسمش دیگه تاپ اتک نیست
  • حسن GB ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    0 0
    در تعجبم که بر یک موشک ایرانی اسم انگلیسی گذاشته ا‌ند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس