یک دهه دلدادگی به ارباب در مشهدالرضا

مشهدالرضا یک دهه شاهد دلدادگی عاشقان حسینی به فرزند زهرا (س) بود، عزاداران اباعبدالله (ع)، علم عزای مولایشان را بر زمین نگذاشتند و امسال به گونه ای دیگر در ماتم حسین (ع) اشک ریختند.

به گزارش مشرق، مشهدالرضا یک دهه سیاه پوشید تا یک بار دیگر به زمین و آسمان بگوید که در عزای اشرف اولاد آدم همیشه سوگوار است. یک دهه گذشت و شب‌ها و روزها با ذکر حسین (ع) سپری شد.

مشهدالرضا روزهای متفاوتی را سپری کرد، این روزها در حافظه تاریخی مردم مشهد ثبت خواهد شد که چگونه هر کاری از دستشان بر می‌آمد انجام دادند تا علم عزای حسین (ع) بر زمین نماند.

۱۳۸۰ سال قبل در چنین روزی زمین داغدار از دست دادن نور دیده پیامبر شد؛ او که تمام تلاش خود را کرد و تا آخرین قطره خون خود را فدا کرد تا ما امروز درس مقاومت و ایثار را از او و ۷۲ یار باوفایش بگیریم.

همسایگان امام رئوف نیز امروز هر گونه شده بود خود را به بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) رساندند تا در ماتم مصیبت عظمای امروز اشک ماتم بریزند و به ولی نعمت خود این غم بزرگ را تسلیت بگویند.

امسال دسته‌های عزاداری امکان حضور به صورت جمعی همراه با علم و ابزارهای خود مثل طبل و سنج را نداشتند اما گویا عاشورای امسال مثل ۹ روز قبل باید به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. نظم به وجود آمده ناشی از این محدودیت، زیبایی عزاداری‌هایمان را بیشتر کرد. گویی باید این حضور پرشور امسال رنگ دیگری به خود می‌گرفت و خود را به جهانیان نشان می‌داد.

حتی واکسی های صلواتی در مسیرهای منتهی به حرم رضوی نیز با فاصله از عزاداران نشسته بودند و خاک پای عاشقان حسینی را پاک می‌کردند. آنها که جای نشستن را پشت میله‌ها قرار داده بودند تا کمترین برخورد را با مردم داشته باشند.

عاشقان حسینی بر سر و سینه می‌زدند و سختی عزاداری‌ها را به جان خریدند و ذکر هر لحظه‌شان شفای بیمارانی بود که این روزها امکان حضور در مراسم را ندارند. آنها که همین ویروس منحوس زمین گیرشان کرده و در منازل و بیمارستان‌ها در قرنطینه اند.

در حرم رضوی نیز وضعیت به همین صورت بود. زائران با فاصله نشسته بودند، هیئات با جمعیت کم و مختصر عزاداری شأن را در یک نقطه ثابت انجام می‌دادند و سلام پایانی روضه را تقدیم ارباب می‌کردند.

با طنین نوای اذان ظهر عاشورای ۱۴۴۲ در مشهدالرضا، عاشقان سید و سالار شهیدان با متوقف کردن عزاداری، به تاسی از ارباب خود در محرم سال ۶۱ هجری که در بحبوحه جنگ نماز اول وقت را ترک نکردند، نماز باشکوت ظهر عاشور را اقامه کردند.

خیلی‌ها در این ایام مخصوصاً در روز عاشورا سفره‌های اطعام حسینی را برپا می‌کردند ولی به دلیل شرایط به وجود آمده امسال نذر یا اطعام خود را تغییر داده و آنها را میان نیازمندان توزیع کردند.

دانلود

از عصر امروز نیز مجالس مقتل خوانی و خیمه سوزان در مشهدالرضا برپا شد تا گوشه‌ای از غمی که اهل بیت امام حسین (ع) در عصر روز عاشورا بر دل داشتند را حس کنند. بعد از نماز مغرب و عشا نیز مراسم شام غریبان حسینی با محدودیت‌هایی نسبت با سال‌های قبل برگزار می‌شود.

این مراسم همه سال با حضور خادمان رضوی و مردم سوگوار برگزار می‌شد و کاروان خدام پس از اقامه نماز مغرب و عشاء از چهار راه شهدا با در دست داشتن لاله‌های شمع، سینه زنان مسیر چهارراه شهدا تا حرم را می‌پیمودند و با تجمع در صحن انقلاب اسلامی به عزاداری و سوگواری می‌پرداختند اما به گفته مسئولان آستان قدس، تعداد محدودی از خدام در بخشی از صحن انقلاب اسلامی مستقر شده و به عزاداری می‌پردازند.

تاسوعا و عاشورای امسال با همه محدودیت‌هایی که برای حفظ سلامت مردم باید رعایت می‌شد، به پایان رسید اما مجلس سوگ حسینی تا پایان محرم در گوشه و کنار این شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه خواهد داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس