کد خبر 1111702
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
اتباع افغانستان

وزارت امور خارجه افغانستان از آغاز برنامه توزیع شناسنامه و پاسپورت الکترونیکی برای اتباع این کشور در ایران به‌منظور قانونمند سازی حضور آنها خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه افغانستان از آغاز برنامه توزیع شناسنامه و پاسپورت الکترونیکی برای اتباع افغانستانی مقیم ایران، خبر می‎دهد.

این برنامه امروز به طور رسمی شده و هدف آن قانونمند سازی حضور افغان‌ها در ایران عنوان شده است.

بیشتر بخوانید:

ایران و افغانستان بر ضرورت کنترل مرزهای مشترک تاکید کردند

تردد قانونی اتباع افغانستانی به ایران تسهیل می‌شود

وزارت خارجه افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این کار دسترسی شهروندان افغانستان را به حقوق و امتیازات‌شان در ایران سهل‌تر خواهد ساخت.

در اطلاعیه آمده است که رفع مشکلات هویتی و قانونی سبب خواهد شد تا همه شهروندان افغان مقیم ایران به آموزش و پرورش، خدمات بهداشتی و درمانی، بیمه، و زمینه‌های کار و اشتغال دسترسی قانونی داشته باشند.

این وزارت همچنین اعلام کرد که برای آغاز رسمی این برنامه یادداشت تفاهم و همکاری میان این وزارت، وزارت امور مهاجرین و بازگشت‌کنندگان و اداره ملی آمار و اطلاعات افغانستان به امضا رسید.

میرویس‌ ناب معاون همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه، عالمه معاون وزارت امور مهاجرین، و جاوید رسولی رییس اداره ملی آمار و اطلاعات به نمایندگی از سه نهاد نامبرده یادداشت تفاهم را امضا کردند.

میرویس ناب، امضای تفاهم‌نامه را یک گام مهم در جهت تثبیت هویت و قانونمندشدن حضور همه شهروندان افغان مقیم ایران دانست و گفت توزیع شناسنامه و پاسپورت الکترونیکی یکی از تصمیماتی بود که در جریان سفر هیئت بلندرتبه دولت جمهوری اسلامی افغانستان به ایران، تحت رهبری سرپرست وزارت امور خارجه، در اوایل تیر ماه سال جاری اتخاذ گردیده بود. امضای این تفاهمنامه همکاری زمینه اقدامات همه‌جانبه را برای عملی‌ساختن این برنامه جامع مساعد خواهد ساخت.

به گفته ناب،‌ قانونمندسازی حضور افغان‌های مقیم ایران یک گام بلند در راستای حفظ حقوق، ایجاد ظرفیت مراودات رسمی میان اتباع افغانستان و دولت ایران و برآوردن تعهد دولت افغانستان برای عرضه خدمات اساسی به شهروندانش می‌باشد.

وزارت کشور ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی آماری از حضور مهاجران افغان در ایران ارائه کرد. به‌گفته مسئولان این وزارت از جمله کسانی که در اداره مهاجرت ثبت شده‌اند، کسانی که ویزا دارند و آنانی که به طور غیرقانونی وارد ایران شده اند، حدود ۴.۵ میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند.

در پی جان باختن چند تن از اتباع افغانستان در حادثه هریرود و همچنین یزد تعدادی از مقامات و رسانه‌های افغانستان بدون ارائه دلیل و مستندات، جمهوری اسلامی ایران و مقامات ایرانی را هدف حملات و اهانت قرار دادند و عده‌ای نیز اقدام به تجمع در مقابل سفارت ایران و نمایندگی‌های ایران در افغانستان و برخی کشورها کردند.

به‌دنبال این فضاسازی‌ها و در سفر اخیر محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به تهران در تیرماه سال جاری، وی در دیدار مقامات جمهوری اسلامی ایران بر قانونمند شدن حضور اتباع افغان در ایران برای جلوگیری از به‌وجود آمدن اتفاقات اخیر در یزد و هریرود، تاکید کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    6 2
    یعنی نمی‌خواهند برگردند.. کدوم کشور دنیا از یک کشور دیگه حدود 5 میلیون مهاجر دارد که با غیر رسمی ها میشه هشت میلیون يعني ده درصد جامعه ایران افغانی هستند با این همه تحریم و بدبختی و اقتصاد دولتی...
    • A.a IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      6 4
      بله بزرگوار هیچ کشوری چند میلیون مهاجر نداره ..چون دیگر کشورها بعد ورود مهاجر ابتدا مسکن و حقوق به مهاجر میدن و بعد مدتی تابعیت رسمی ..و مهاجر میشه تابعیت اون کشور و دیگه نام مهاجر رو ندارن ..اینکه در جمهوری اسلامی این قدر مهاجر داره ..چون این مهاجرین بعد ۴۰ سال هنوز مهاجر به حساب میان صحت عرایض من رو از میلیون ها ایرانی که به دیگر کشورها مهاجرت کردند و الان تبعه اون کشورها شدن رو میتونین جویا بشین
    • بابک IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      6 0
      ایران کشور مهاجر پذیری نیست دوست افغان ! چنانچه قصد تابعیت کشوری دارید بهتر همان که به کشورهای غربی مهاجر پذیر بروید، هر کشوری قوانین خودش را دارد، شما بهتره به کشور خودتان بازگردید یا به همان کشور رویایی خود کشورهای اروپایی غربی مهاجرت کنید
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    5 0
    تمام سرایداری ها و نگهبانی ها را گرفتند ما هم مجبور شدیم خوابگاه کرایه کنیم
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      3 3
      صداقت داشته باش تو هم بگیر
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      4 0
      کارگر ارزان طبیعتا" بیشتر مورد استقبال کارفرمایان قرار می‌گیرد ، ولی اینکار باعث بیکاری کارگر ایرانی است دولت باید در این زمینه سیاست جدی دنبال کند، مهاجرین غیر قانونی افغانی باید به کشور خودشون بروند باعث سازندگی کشورشان افغانستان شوند
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    4 2
    آیا این کار تاثیری برای بازگشت اینها به کشورشان دارد یا نه؟
    • علیرضا IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
      4 0
      ن دیگه داره تزکره یا همون پاسپورت الکترونیکی میدن یعنی پایه شون صفت تر میشه تو ایران
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      3 0
      متاسفانه دولت ایران هیچ تصمیم و تدبیر جدی در مورد بازگشتمهاجرین غیر قانونی افاغنه به کشورشان ندارد ! چهل سال این روند غلط ادامه داشته و همچنان دارد ...
    • ..... IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      0 4
      جای تو رو تنگ کردیم؟
    • یک مسلمان IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      0 3
      پیش از آنکه به فکر بازگشت اتباع افغانستانی باشید به این فکر کنید که آنها برادران دینی شما هستند، نان بازوی خود رامیخورند، با آمدن امام زمان مهاجر و انصار در کنار یکدیگر کمر کفار را خواهند شکست، مگر فاطمیون همین سربازان گمنام افغانستانی نبودند که مانع پیشروی داعش به ایران شدند؟؟ چرا وتاکی باید زاویه ی دید ما نژاد پرستی و افراطی گری باشد، تمام کشورهای اروپایی اتباع و بخصوص جوانان افغانستانی را جذب میکنن وبه آنها امکانات میدهند تا شاید به دین آنها در آیند!!! چشم ها را باید شست ،جور دیگر باید دید(سهراب)
  • iran IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    4 0
    اتباع افغان باید به کشورشان برگردانند طی این چهل سال میلیون ها مهاجر غیر قانونی وارد ایران شدند از امکانات ایران بهره‌مند شده کار و آموزش و پرورش تحصیل و دانشگاه درمان و بهداشت ایران استفاده کرده و می‌کنند، در حال حاضر هم بیش از پنج میلیون نفر مهاجر غیر قانونی افغان ساکن ایران هستند ، قوانین ایران و سیاست کلی ایران مهاجر پذیر نیست عزیزان افغان یتوانند به کشورهای غربی مهاجرت کنند خصوصا در این شرایط تحریمی .. واقعیت این است که ایرانیان هر کاری بکنند نمی‌توانند رضایت افغان ها رو جلب کنند ..
  • هموطن IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    4 0
    چی را قانونمند کنند باید برگردند کشورشون
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    3 0
    با سلام نه اینکه تا حالا مدرسه بهداشت وکار نداشتند، والا ما مردم ایران اصلا راضی به زحمت افتادن اتباع نیستیم طوری رفتار می‌کنند گویی با زور آورديم بعد هم عده‌ای پررو ونمک نشناس آبروی هرچه انسان محترم را برده اند، آقایان و خانم های محترم اینجا ایران است شما خود را نجات دهید ما می‌خواهیم از گرسنگی بمیریم به شما چه
  • علی نیمایی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    3 0
    چرا همش در مورد حضور اتباع افغان در ایران حرف میزنید مگر ما مردم ایران چه گناهی کردیم که اگر جنگ در هر کشوری میشود ملت ایران باید تقاص بدهند. و اوارگان را بپذیرد. لطفا کاری کنید که امنیت به افغانستان برگردد و مهاجرین افغان چه قانونی چه غیرقانونی به کشورشان برگردند. چون مشکلات کار و مسکن داریم با حضور مهاجرین اوضاع بدتر شده است. خواهشا اتباع عزیز افغان را به کشورشان برگردانید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس