پهپاد

پرنده‌های بدون سرنشین کشورمان با استفاده از موتور توربوفن جهش ۷۰۰ می‌توانند به راحتی در سقف پروازی پهپادهای مشهور امریکا همچون گلوبال هاوک، حرکت کرده و امکان حمل ۱ تن مهمات را نیز دارا باشند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در رونمایی های روزهای گذشته که مربوط به گرامیداشت روز صنعت دفاعی بود، یک محصول خاص وجود داشت که اگرچه از نظر حجم و ابعاد، به نسبت بسیاری از محصولات دفاعی کوچکتر و ظریف تر بود اما می توان آنرا یکی از مهم ترین و اثرگذارترین محصولات دفاعی ساخته شده در طول ۲ دهه اخیر صنعت دفاعی کشور به حساب آورد چراکه موتور توربوفن سبک جهش ۷۰۰ در حقیقت نقطه پرشی است که می تواند در تاریخ صنعت هوایی در ایران به عنوان یکی از اتفاقات بزرگ و ماندگار محسوب شود.

شاید در همین ابتدا این سوال پیش آمده باشد که مگر یک موتور هوایی چیست که چنین اثری را برای آن قائل باشیم که برای فهم بهتر این مسئله و درک اهمیت این ماجرا بخش های مهم این دستاورد را به صورت بخش به بخش تشریح خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

جهش بزرگ مهندسان ایرانی برای ارتقاء تانک‌های نیروهای مسلح/ قلب T-۹۰ آماده نصب روی «کرّار» شد +عکس

رسیدن به «یاخونت» و «Meteor» ایرانی نزدیک و نزدیکتر شد/ نیروهای مسلح با «رم جت» بومی در آستانه دستیابی به تسلیحات هایپرسونیک+عکس

موتور توربوفن؛ شاه کلید ساخت هواپیماهای پیشرفته

امروزه اگر بخواهید هر هواپیمای جت پیشرفته ای (چه نظامی و چه غیر نظامی) را در یک مجموعه صنعت بسازید، یکی از بزرگترین چالش ها در مقابل شما بحث موتور خواهد بود و در بخش پیشران های جت در حال حاضر موتورهای توربوفن گزینه اصلی هستند. کشور ما پیش از این با موتورهای توربوجت اوج که بر اساس موتورهای J-۸۵ جنگنده اف ۵ توسعه پیدا کرده گام محکم اول در بخش هوایی را برداشته بود ولی هنوز تا رسیدن به بزرگان این عرصه در جهان فاصله محسوسی وجود داشت.

موتور توربوجت اوج ساخت ایران

موتور توربوفن جهش ۷۰۰

توربوفن نوعی موتور جت است که در آن بخش بزرگی از هوای مکیده شده، بدون رفتن به اتاق احتراق از روزنه انتهائی خارج می‌شود. توربوفن یک کمپرسورفن بسیار بزرگ در جلوی موتور دارد که نسبت زیادی از هوا پس از عبور از فن از فاصله بین فن و پوسته عبور کرده، در انتهای موتور با گازهای داغ خروجی موتور یکی می‌شوند و نیروی پیشرانه را افزایش می‌ دهد. توربوفن‌ ها کارایی بهتری نسبت توربوجت ها دارند؛ زیرا به حجم زیادی از هوا که از فن عبور می‌کند شتاب داده می‌ شود و با توجه به هوای کمی که از هسته موتور عبور می‌کند، نیروی پیشرانه زیادی تولید می‌کند. این موتورها می‌ توانند با تولید حرارت کم در مدت‌ زمان طولانی با سوختی کم و نزدیک به سطح زمین، به پرواز ادامه دهند و همین باعث می‌شود که امکان ردیابی آن‌ها توسط حسگرهای حرارتی یا رادارهای زمین بسیار کم باشد.

اصولا وقتی از جنگنده نسل ۴ و بالاتر از آن صحبت می شود به یک موتور توربوفن نیاز است. برای نمونه در کشور ما جنگنده هایی مثل اف ۱۴ و میگ ۲۹ از نسل ۴ ها هستند که از موتورهای توربوفن اولیه بهره می برند. امروزه مدل های بسیار پیشرفته تر با توان بالاتر، عمر بیشتر و مصرف سوخت کمتر توسط چند کشور خاص تولید می شود. موتور جهش ۷۰۰ یک مینی توربوفن مخصوص پهپادها و هواپیماهای تجاری بسیار سبک حساب می شود و هنوز آماده استفاده برای جنگنده ها نیست اما مشخصا گام اول برای آشنایی صنایع دفاعیی ما با این فناوری و رسیدن به محصولات نهایی در این بخش است.

پره‌های تک ‌کریستال چیست و چه معنایی دارد؟

در هر موتور یک سری پره یا به عبارت دیگر تیغه هایی وجود دارد که با جریان هوا به گردش در می آیند. یکی از پیشرفته ترین روش های ساخت این پره ها که یکی از لبه های فناوری در بحث موتور سازی محسوب می شود بحث ساخت آنها به صورت تک کریستالی است که در اینجا ما با نوعی سوپر آلیاژ طرف هستیم. اما در ابتدا بد نیست سوپر آلیاژ را تعریف کنیم. سوپر یا ابرآلیاژ آلیاژی است که از نظر اکسایش و حفظ استحکام در مقابل "حرارت بیش از یک‌ سوم نقطه ذوب خود" مقاوم باشد.

عنصر پایه ابرآلیاژها، معمولا نیکل، کبالت یا آهن-نیکل است. ابرآلیاژ استحکام زیادی در دماهای بالا دارد و در برابر خزش، خوردگی و اکسایش مقاوم است. این مقاومت توسط عناصری نظیر آلومینیم و کروم ایجاد می‌شود. ساختار کریستالی این آلیاژها معمولا مکعبی وجه پر (FCC) است. عمده کاربرد ابرآلیاژها در قسمت‌های داغ توربین‌ های گاز (پره‌های توربین و محفظه احتراق) است که دمای گاز در این بخش‌ها به بیش از ۱۰۰۰ درجه سلسیوس می‌ رسد.

تکه ای از ابرآلیاژ ساخته شده بر پایه ماده نیکل برای موتور توربوفن RB۱۹۹ جنگنده تورنادو

سوپرآلیاژهای تک‌ کریستال (شبیه به مدلی که در موتور جدید ایرانی مورد استفاده قرار گرفته) نسبت به سوپر آلیاژهایی که دارای دانه‌ های جهت‌ دار و یا دانه‌ های هم محور می‌باشند در دماهای بالا عمر خزشی بیشتری دارند یعنی عمر آنها به مراتب بالاتر است. پره‌های تک‌کریستال اولین بار توسط شرکت Pratt & Whitney در سال ۱۹۸۲ میلادی در موتورهای توربین‌های هوایی بوئینگ ۷۶۷ و ایرباس A۳۱۰ مورد استفاده قرار گرفتند. از آن تاریخ تاکنون کلیه سازندگان توربین‌ های گازی هوایی و زمینی نظیر GE، زیمنس، میتسوبیشی و ... از این نوع پره‌ها به مقادیر زیاد در ساخت توربین‌های پیشرفته ساخت خود استفاده کرده‌اند.

بخشی از تیغه مورد استفاده در موتور ایرباس آ ۳۵۰ که به شیوه تک کریستالی ساخته شده

با توجه به کلیه مسائل، به هنگام طراحی یک آلیاژ ریختگی تک کریستال جهت کاربرد در شرایطی مانند پره‌های توربین‌های گازی زمینی مشخصات ذیل مورد نظر قرار می گیرد: قابلیت ریخته‌گری مناسب، قابلیت عملیات حرارتی، پایداری ساختار میکروسکوپی در دماهای بالا، استحکام خزشی مناسب و مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون مناسب. همانطور که توضیح داده شد سر ریز این فناوری از بخش دفاعی هم می تواند بخش هوانوردی غیر نظامی و هم بخش تولید توربین های زمینی را متحول کرده و یکی از نیازهای استراتژیک کشور ما در بخش تولید انرژی های نوین را نیز تامین کند.

جهش انقلابی پهپادهای ایرانی با جهش ۷۰۰

همان طور که در ابتدا نیز اشاره شد این موتور جدید در حقیقت برای پرنده های بدون سرنشین توسعه پیدا کرده و اعداد اعلام شده در خصوص این موتور و توانایی هایی که در اختیار کشور ما با این موتور قرار می گیرد حقیقتا قابل توجه است. این موتور که تراست یا نیروی خروجی آن در حدود ۷۰۰ کیلوگرم است برای استفاده روی پرنده ای تا وزن ۴ تن در نظر گرفته شده و می تواند ارتفاع پروازی پهپادهای ایرانی را به ۶۰ هزار پا برساند.  این ارتفاع یعنی ۱۸ کیلومتر و چیزی در حد و اندازه های پهپاد جاسوسی RQ-۴ گلوبال هاوک.

درست است که گلوبال هاوک، مغلوب سامانه های پدافندی مدرن سپاه شد و می شود، اما ارتفاع پروازی و قدرت موتور آن قابل توجه بوده و پهپادهای ایرانی با این پیشران می توانند عملیات های مهمتر و دور از دسترس سامانه های راداری نسل جدید را اجرا کنند.

پهپاد گلوبال هاوک

برای نمونه بد نیست بدانید که ارتفاع پروازی برخی از بهترین پهپادهای ایرانی در حال حاضر چیزی در حدود ۲۴ هزار پا یا ۷.۳ کیلومتر است. وقتی ما از وزن برخاست حدود ۴ تن صحبت می کنیم یعنی پهپادی از نظر وزنی در حدود MQ-۹ ریپر که منتها از موتور جت استفاده کرده و در ارتفاعی بسیار بالاتر از پهپادهای عادی پرواز می کند. رهگیری و مقابله با این پرنده خصوصا برای سیستم های پدافندی زمین پایه سخت تر خواهد بود. زمان رسیدن این پرنده به هدف در موقعیت حساس، با محدودیت زمانی کمتر بوده و با قرار گرفتن در ارتفاع بالاتر مشخصا گستره دید و کنترل این آن نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت.

پهپاد ریپر

البته توسعه پهپادهای دو موتوره جت - برای نمونه بر پایه پلتفرم سیمرغ - نیز می تواند از دیگر هدف های صنعت دفاعی ما باشد که در آن صورت می توان حتی به توانایی حمل مهمات بیش از ۱ تن نیز دست پیدا کرد. ذکر این نکته نیز مهم است که هیچ کدام از کشورهای منطقه دارای این چنین توانایی نبوده و جمهوری اسلامی ایران اولین کشور منطقه است که موتور جت توربوفنی را برای استفاده از پهپادهای خود توسعه می دهد. این حرکت وزنه ای فوق العاده سنگین برای قدرت دفاعی و بازدارندگی کشور و حتی نیروهای مقاومت در منطقه به حساب خواهد آمد.

در سطح جهانی نیز عملا به غیر از آمریکا، چین، برخی طرح های مشترک اروپایی و یک طرح اولیه از روسیه، عملا پهپاد جت آن هم مجهز به موتور توربوفن مسئله ای بسیار نادر و صرفا در اختیار کشورهای بسیار قدرتمند در حوزه فناوری های دفاعی است. در نهایت باید متذکر شد تا استفاده انبوه از این موتور، حتما چند سالی زمان نیاز خواهد بود اما طراحی و ساخت بومی آن به قدری مهم و اثرگذار است که قطعا سرعت پیشرفت و جایگاه صنعتی جمهوری اسلامی ایران در عرصه صنعت هوایی و سایر بخش های نیازمند به این موتور، در کمتر از یک دهه جهش و جایگاه ویژه ای پیدا خواهد کرد که در کمتر حوزه و عرصه دیگر صنعتی، همانند آن یافت می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 118
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 45
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    این اسباب بازی ها بدرد ما نمیخورد ما میخواهیم کباب با کیفیت و ارزان بخوریم و از زندگی لذت ببریم .
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      کوفت بخوری
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      55 6
      خخخخ
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      71 11
      لطفا زمان را از دست ندهید برید روی موتور توربوفن و جت شکاری بال متحرک کار کنید که این و بسازیم رفتیم تو اوج تکنولوژی
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      56 12
      الحق که زیبنده نامت یعنی اصلاح طلبی هستید شما ها فقط به دنیا و شکمتان فکر می کنید . و دین و سیاست و ... را فقط برای رسیدن به آن می خواهید بیچاره متجرین مذهبی که با طناب شما به ته چاه می روند
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      37 7
      با این حد از درک و فهمی که از خودت نشون دادی از اینجا به بعد هر کی با نظراتت بخواد موافق باشه به‌شعور خودش توهین‌کرده،قصدم توهین نیست اما یه واقعیت رو میخوام یادآوری کنم ،فقط حیوانات هستند که دغدغه ای جز خوراک ندارن، عجب دنیایی شده ، امکانات ارتباط جمعی دست همه جور موجودی افتاده ، بعد میگن توو جمهوری اسلامی آزادی نیست،اما طرف از طویله برای ملت پست میذاره(تیکه آخر توهین به این فرد بود)
    • SE ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      7 36
      ای کاش می تونستم تو رو به آرزوت برسونم ولی حیف که رسیدن به همچین آرزویی در این دنیا محاله و اگر شنیدی ویا دیدی کسی ادعای رسیدن به این آرزو رو داره مطمئن باش هرچی شنیدی و دیدی دروغ محض بوده و فرقی هم نمی کنه کجای این کره خاکی زندگی کنی.
    • فرشته مرگ IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      39 9
      داخل امریکا یه اگر یه نفر علیه صنایع تسلیحاتی امریکا چنین حرفی بزنه پلیس امریکا کلی گلوله روش خالی می کنه...حالا ایران که بودجه نظامی اون یک سوم قبل انقلاب و زمان شاه امریکایی شده بماند....کمی از خدا به ترس به قول امام حسین دنیا چنان خواهد رفت که گویی نبوده اما آخرت یا دائمی خواهی یافت! به جای کباب افسوس می خوری که چرا در آخرت حتی دستی برای کباب خوردن نداری چون شاید خدای نکرده یک گوساله محشور بشی که مدام از گوشتت بکنن کباب کنن در دوزن و نه بمیری نه زندگی کنی!...
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      21 5
      یعنی مثل حیوان فقط لذت بردن
    • ابوالفضل IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      51 3
      برپدر منافق لعنت
    • علی خدایی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      21 5
      آره این اسباب بازیه بدبخت ذلیل شده و با این اس با بازی ها بر ی هر دشمن میزنیم برو دلقک میخوابی کباب بخوری بیشعور برو کار کن پول حلال در بیار غذا بخور .لعنت بر هر چه اصلاحات که به خودشان میگن به اونها چه اصلاحاتی خوب میشناسیم زیر و رویتون چه خبر است
    • احمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      19 6
      کوفت بخور
    • دیدگا IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      25 6
      اصلاحات تنها راع نجات اختلاس گران و غرب گراهای وطن فروشه که انشاءالله بزودی همشون رسوا میشن و ایران به سرعت لازم برای پیشرفت و ابرقدرت شدن میرسه!
    • کسری IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      12 3
      اتفاقا خوب اسهالات رو افشا کردی. دمت گرم.
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 2
      چند سال قبل برای زیارت رفته بودیم کاظمین . ظهرازیک کبابی توبازار غذا گرفتیم وخوردیم خیلی هم لذیذبود شب که رسیدیم به هتل تو اخبار دیدیم توبازار کاظمین بمبی منفجر شده . بمب نزدیک همون کبابی منفجرشده بود وتعدادی کشته شدند .امنیت لذیذ تراز کباب است
    • رضا IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      22 1
      تجربه سیصد ساله استعمار ایران ثابت کرده امثال با طرز فکر شما بیشتر از کباب از سسمت استعمار غرب، با عرض معذرت به خوانندگان، در کونی می خورید تا کباب
    • حامی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      4 14
      فقر که بیاد تو خونه ایمان از پنجره میره بیرون شمایی که میگی به فکر شکمتی. جواب منو بده از برج11 پارسال من کاسبی نکردم مغازه اجاره بود جمع کردم به خرج شکمم هم موندم. تازه مجرد هستم با35 سال سن. باید بریم بمیریم امثال ما!!!
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      7 2
      درپی آشنایی با جهانخواران هستند اما با نام آشتی با جهان
    • سیامک DE ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      12 1
      زهرمار بخوری
    • کباب فروش سابق NL ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      8 1
      طبق تحقیقاتی که شده 50 درصد بزرگان دنیا یا در فقر بودن یا سختی! این قضیه که فقر عامل سقوط انسان میشه بسته به انتخاب های فرد داره و بخصوص اراده وگرنه ثروت رو هم فرزندان اکثرا به باد میدن..
    • تنها راه نجات اطاعت کامل از رهبری IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      3 1
      خفه شو بدبخ. معلوم نیس از کجا پیام میدی. از حیفا یا تیرانا یا اینکه از ریاض تو همونی نیستی که ارتش امارات خیلی قویه ما باید ساکت باشیم؛ اخه بدبخت ارتش امارات که یه ارتش واکسی بیش نیست داره تو یمن توسط شیر بچه های حیدر کرار تار و مار میشه و مث خر تو باتلاق گیر کرده
    • Mohamadjavad hosseini IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      1 0
      اکی بابا توباید افتخار کنی که مهندیسین ودانشمندامون این فناوریهای پیشرفته رو میسازن .دست تکتک این دانشمندارو میبوسم درود بر غیرتتون.
    • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      2 2
      تویی که نوشتی اصلاحات تنها راه نجات دقیقا الان 7 سال و چند ماهه که تفکر پوسیده و بی خاصیت اصلاحات روی کاره جز ویرانی و بدبختی برای ملت چه غلطی کردند اصلاح طلبان و اینکه ما متوجه شدیم تو داخل ایران نیستی پس ایزیلایفت رو ببند فعلا مرگ بر منافقین و اصلاحاتی های لیبرال غربگدا
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      کارد بخوره تو اون شکمت
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      0 0
      فقط میتونم بهت بگم هیچ.......
  • NL ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    خخخ مسخره ها. دروغاتون تمومی نداره.
    • روح اله IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      53 19
      دروغ رو تو صحنه ی واقعیت نشونتون داده ایم و میدیم...مزدور کثیف
    • NL ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      51 45
      خریت شما بیغیرتای وطن فروش تمومی نداره کارشناسای امریکا خر نیست میان میگن ایران چقد پیشرفت کرده بعد یه بیسواد احمق که فرق قاشق با گوش کوب نمیفهمه میاد در مورد موتو توربوفن تک کریستالی نظر میده شما برو دوغتو بخور با این کارا هم کاری نداشته باش
    • علی خدایی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      25 20
      مسخره خودتی برو بچه حسودی نکن در کم تر از چند ماه خواهی دید الان دهنتو بیند
    • ابوالفضل IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      19 28
      خخخخخ اره همون قدری که مطمعنم تو الان تو ایران هستی و نه در تیرانا به دروغ بودن این خبر مطمعنم
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    42 30
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • ابوالفضل IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      9 5
      من واقع درکت نمی کنم خودت خسته نشدی ایا؟
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      6 1
      راست میگه بنده خدا .....البته بهتره بگه رادار پرنده یا هواپیماهای جنگ الکترونیک پهن پیکر........چون ممکنه نمونه وطنیش ساخته بشه که اونوقت آواکس اسمش نیست ....
    • . GB ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
      0 0
      خخخخخ خیلی باحالی ازین کار دست نکش رکورد بشکون
  • قمپزیسون IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    90 21
    بزودی با این پهپاد های بمب افکن تیرانا را با خاک یکسان میکنیم
    • ابوالفضل IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      2 14
      ان شاالله ولی خبر برای موتور پهباده هست
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      4 1
      به پایتخت آلبانی چکار دارید ..!
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    74 13
    بگو ماشاالللللله. خیلی باعث خرسندی است.
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    16 35
    درسته میسازیم ولی سرعت ساخت خیلی پایین یعنی مهندسان ما یه موتوری رو که ساختند میرند تا چندسال دیگه برای طراحی پرنده دیگه در ضمن جنس ایرانی خیلی ظریفه رنگبندی بد اسم نامناسب از بدی های ساخت داخله
    • ابوالفضل IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      19 12
      اینایی که تو میگی واسه کارخونه های عادیه و خودروسازی ها. صنایع دفاع کلا داستانش جداست
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    16 16
    آخه شما که موتور توربوفن میسازید چرا نمی تونید قدرتش رو بیشتر کنید که بتونه روی هواپیما پیاده بشه یکم فشار بیارید به خودتون بعدش با خیال راحت کیفش رو میبرید ایران باید یک خانواده جنگنده برای خودش تعریف کنه مثل آمریکا خانواده نوع اف1 اف4 اف7 اف14 اف15 اف16 اف18 اف22 اف35
  • NL ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    93 11
    مشرق مقاله سوزناکی اوردی خخخ الان سوزشا شروع میشه یکی کارت ملی میکشه وست یکی اقتصادو یه نفهم بیسواد بیشعوریم میاد میگه المان نداره پس ما نمیتونیم درست کنیم تو دریاب مغز خراب اینارو درضمن زنگ زدم یخ بیارن اینجا برای بیغیرت های وطن فروش که میسوزن یه کامیونم گفتم ببرن البانی
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      4 14
      پس چرا حاجس زاده 4 سال پیش گفت تکنولوژی پهپادی ما همرده با امریکاییاست؟ تازه الان به سقف پروازی یکی از پهپاداشون رسیدید؟حالا بقیه فاکتورها بماند.
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    2 42
    دشمنان به فکر حمله به اهداف با کمک گرانش دادن شهابسنگ و سیارکها و محاسبه نقطه برخورد هستند چون تابحال کسی نتوانسته شهابسنگ را در فضا هدفگیری کند و موثرترین روش برای نابودی ملل و اهداف است. بهتره خارج از جو ارتش فضایی کارامد را فعال کنید
    • ابوالفضل IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      21 11
      هم زبان جنست خیلی اصله قدر ساقی تو بدون
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    37 5
    چه خبر بسیار فرحبخش و نوید بخش و غرور انگیز خوبی برای مردم و دوستداران ایران عزیز و در برابر نگرانی و اضطراب برای دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی اسرائیل . و شاید هم امارات در صورت استفاده از خاکش برای ورود و پیاده سازی هر گونه تسلیحات رفیق جدیدشان .. شالوم. یک سوال. یعنی مثلا تا اونور عربستان هم راحت میره و دوری میزنه و برمیگرده ؟؟ الان هست که پمپئو توئیت بزنه و بگه میبینید . برای همینه که صادرات ایران بالا میره .
  • علی خدایی IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    13 5
    ولی مباید تولید انبوه سازی کند باشد سرعت عمل مون را بیشتر بکنیم که تولیدات انبوه سازی سرعت بیشتری باشند که موتوور جهش 700 یکی از این محصولات مهم است که در پهپاد های بزرگ تر ایران باید سریع استفاده شود و خود امیر فرمانده محترم صنعت هوایی ارتش عزیز فرمودند که کلید تولید انبوه اش را زده ایم در آینده خیلی نزدیک خبر های خوبی خواهیم داد گفته بود در بخش پهپاد ها
  • DE ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    11 52
    آسه آسه. باز جو گیر شدی مشرق.
  • NL ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    11 51
    7 کیلونیوتن کجا موتور 360 کیلو نیوتن ترنت کجا
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      3 1
      هر کدوم کاربرد خاص خودش رو داره.
  • احمدی نژاد IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    28 62
    آره خوبه بفروشین جاش انبه و آناناس وارد کنید! مشکل مملکت ما الان اینه ؟
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      15 9
      معلومه توو کار میوه های گرم سیری هستی ،قربونت هروقت رفتی بالا دوتا نارگیل بنداز پایین،فقط مراقب باش سررر نخوری
    • ابوالفضل IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      26 10
      تو فکر می کنی مشکل مملکت فقط با اقتصاد حل میشه؟ باهوش وقتی توان دفاعی نداشته باشین دشمن که دیگه مریض نیست خودشو با تحریم و جنگ روانی خسته کنه یه راست حمله می کنه بعضیا واقعا باید تو ایرانی بودنشون شک کرد
    • سعید IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      10 5
      نه. مشکل مملکت ما امثال تو هستن.
    • FR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      9 4
      مشکل مملکت انهایی مثل تو ان
  • احسنت IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    24 14
    الحمد لله از این همه قدرت و عظمت به کوری چشم غرب زده های خائن هر روز پیشرفتمون بیشتر میشه
  • شهاب IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    25 12
    الله اکبر خدا قوت دست مریزاد خسته نباشید الان است که سگان منافق شروع به پارس کردن کنن و منفی بدن کار خودتان بکنید اینان را محل ندید سگ را محل ندی از رو میرود
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    16 39
    ما میگیم آب نداریم حاجی موشک میسازه ما میگیم نان نداریم حاجی پهپاد میسازه
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      13 15
      از فردا به فرماندهان ارتش سپاه و وزارت دفاع میگم نانوایی بزنن و چند کارخانه آب معدنی! آدم مسلمان. اقتصاد وضعیتش دست وزاری اقتصاد وزیر صمت رئیس بانک مرکزی دست هزاران نهاد اقتصادی همچون بانکها بورس کارخانجات و... است دلت میخواست همچون اقتصاد توان پدافندی فشل و غرب زده داشتیم!
    • حیدر صالح IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      17 10
      شما غربکداها هم آب دارید و هم نان اما ناموس ندارید
    • علی IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      16 9
      خفه شکمو خفه برو نانتو از دولت بخوا همونی که موقع برجام رقص کمر می اوردی
    • احمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      5 4
      پس این دمبه ها با فتوسنتز درست شده؟
    • ابوالفضل IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      16 5
      تو یکی مطمعنا سوزشت از اب و نون نیست هی خدا کی میشه اینا همشون با مریمشون به درک واصل شن؟ ماهم یه نفس راهت بکشیم
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    13 6
    ماشاالله
    • FR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      4 10
      نوشته درست ان "ماشاءالله" ميباشد
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    23 14
    یک تن تسلیحات به معنی تانک هوایی هست از ارتفاع 18 هزار پایی شخم میزنه . وزن هر وشک هلفایر 45 کیلو گرم هست . یعنی میتونه 22 عدد موشک هلفایر حمل کنه
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      1 8
      وزن پرنده هم هست
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      15 27
      واقعا یه عده توی این مملکت این قصه ها را باور میکنن؟؟ یعنی دم خروس فقر و تبعیض و بی کیفیتی تولیدات ملی و عقب ماندگی را نمیبینن که از لای قسم و آیه مسئولان بیرون زده
    • ابوالفضل IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      23 13
      اخ اخ دوباره مشرق یه خبر از پیشرفت دفایی زد همه مریمیون اومدن تو مشرق که : {دروغه ایران نون نداره بخوره این بچه کار می یاد مشکل مملکت پره اصلا بیجا کرده خبر زده} اح خفه شید دیگه
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    5 25
    جهش 700 سر وتهش کجاست کدوم وره
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    17 4
    حالا موشک یاخونت رو ساختیم یانساختیم
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    14 15
    البته ارتقاء پهپاد ها واقعاقابل تحسین است
  • CA ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    85 17
    فقط خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      4 0
      فقط جوووووووووووووووووووووون
  • بچه گوساله نوپا IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    84 28
    باز هم تخیلات مشرق و مشرقی ها گل کرده !
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      12 29
      گوساله نوپا برو شیرتو بنوش
    • احمدی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      خفههههه .....
  • محسن صادقی DE ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    12 16
    کاش این تکنولوژی در صنعت خودرو هم استفاده میشد
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    الانه که یه مشت اسکول مشرقی بیان برای جوگیر شدن خبر ندارن که مشرق داره خرشون میکنه.خخخخخخخخخخ
    • US ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      11 16
      چخه. میگیم دوباره ریاض و ارامکو رو بزننا.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      8 9
      برو ترامادولتو بزن پیری
  • ناصر IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    34 8
    ایول به دانشمندان سرزمینم ایران .
  • یاسر IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    17 7
    تمام این دستاورهای غرورانگیز حاصل توجه و نگاه به استعدادهای داخل جوانان کشور وترزیق اکسیر ما میتوانیم است نه نگاه به خارج
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    16 4
    احتمالا پهپادش ساخته شده رونمایی نمیکنند
  • علیرصا پاکشیر IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    12 8
    این پهبادها که میبینم در پوست خود نمیکنم به گفته رهبر عزیزمان میفرمایند ما به آینده خوش بین هستیم زنده باد انقلابیون سپاهیان
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    10 3
    ماشاالله تا کور شود هر انکه نتواند دید.
  • کامران IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    4 3
    کار بسیار بزرگی در زمینه پهپاد های فوق مدرن انجام شده اگه هرچه زودتر به تعداد بالا با بدنه پنهان کار ساخته و تحویل بشه سرعت های قبلی زیاد خوب نبود و تعداد حداقققل زیر 50 تا تاثیر زیادی در مؤلفه قدرت نداره! در ساخت کروزهای استراتژیک هم بسیار موثره این موتورکار، اما اما اما ما در این زمینه نیاز به توربوفن بالای 10 هزار پوند نیرو بعلاوه پس سوز داریم باید هرچه زودتر ساخته بشه. اونوقت میشه نفس راحتی کشید و با تولید انبوه آن سریعا جزو ابرقدرت های پرادعا میشیم.توربوشیفتش رو هم باید ساخت. به امید اون روز یا حسین
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    33 20
    این ابرآلیاژ کذایی همین حالا کار نکرده ترک خورده که
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      12 0
      تصویر مال جنگنده تورنادو هست نه مال ایران. توروخدا مثل بی سواد ها نظر نذارید
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    10 13
    شنیدن حرف های خوب در امر توسعه و دست یابی به فن آوری روز دنیا و پیشرفت های هوا فضا و پهبادها و هواپیما های بدون سر نشین مایه مباهات و موجب اقتدار میهن و و تا حد زیادی ایجاد تامین امنیت کشور و تضمین دهنده آرامش و اطمینان خاطر مملکت می باشد و در حقیقت از عنا صر مستحکم باز دارندگی و عوامل ترساننده خصم زبون و دشمنان ددمنش و قسم خورده و از مولفه های قدرت ایران اسلامی است و از سویی دیگر مانع و رادع هر گونه تهاجم و حتی فکر عدم تجاوز اهریمنان می شود . چقدر خوب بود که ما لشکری از پهبادها ی تهاجمی را به نام سید الشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تشکیل می دادیم و در انتقام سختی که از سربازان بز دل و متجاوزان تروریست آمریکایی در آینده نه چندان دور خواهیم گرفت مقابله به مثل و در صحنه پهبادی هم عرض اندام می کردیم . و دیگر اینکه انتظار است در امر تجهیز و تسلیح سلاح های لیذری اهتمام وافر و التفات ویزه مبادرت ورزند تا با حسن آمادگی کامل وآشنایی جامع از آن در صورت بکار گیری سلاح لیذری به موقع اقدام مناسب و پاسخ کوبنده لیذری داده شود تا بدخواهان بدانند که قوای مسلح ما علی رغم همه تحریم ها با اتکال به خدا و اعتماد به نفس و اعتنا به ظرفیت های ممتاز داخلی و استفاده بهینه از جوانان خوش فکر بکر این کشور از هر نوع سلاح و علی الخصوص لیذری بهره مند است .
  • Saeid IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    11 6
    الهی شکرت ملتمسین غرب برویدوازاین حسادت ولو شدگی بمیریدواقعابراتون متأسفم وان شاء الله روزشکوه واوج گرفتن اران هم میرسه همه کلیدهای علم دست ✋ خداست⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
  • کسری IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    5 5
    از این پهباد ها باید برای نابود کردن خائن های داخلی هم استفاده بشه. باید یک تن بمب بریزیم رو سرشون
    • محمد IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      8 3
      خدا قوت . هزار آفرین و مرحبا . اقتدار و قدرت باعث امنیت و آسایش مملکت از جانب دشمنان خارجی و فرا منطقه ای و مزدوران داخلی خواهد شد.
  • عالم بهرامزهی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    11 4
    خداراشکر
    • محمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      3 0
      خدا قوت و هزار آفرین .اقتدار و قدرت باعث امنیت و آسایش و پیشرفت همه جانبه از شر دشمنان منطقه و فرا منطقه ای و مزدوران داخلی خواهد شد. خسته نباشید تلاش .تلاش .تلاش و پیشرفت علمی که ضامن همه چیز در کشور می باشد .کشوری در رفاه و آسایش است که قدرت علمی بالا تری دارد .جوانان عزیز تلاش کنید اگر فخر و مباهات و سرآمدی و نشان دادن عظمت خود و ملت خود را طالب هستید.
  • علی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    6 8
    بدخواهان چنان تو امواج خبرهای دروغ دشمن مانده اند که فردا خورشید و ماه رو شاید ندیدند و مجادله کردند.هیچ بعید نیست . مشرق تشکر از غیرتت.
  • بهادر سینگ RU ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    29 22
    وضعیت معاش ایران زیر صفر است . اینا چرا به فکر مردم نیستند ؟ انصاف هم خوب چیزیه
    • CH ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      3 28
      اینا فقط به فکر بقا حکومتشون هستند مردم برای اینا برده گانی بیش نیستند
    • سعید IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      2 0
      معیشت را بروید از حسن طلب کنید ما اینجا نظامی ایم اشتباه اومدی برو جا حسن جونت
  • ایران جاودان IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    3 0
    ما در صنایع دفاعی عالیه هستیم اما ای کاش در صنعت خودرو سازی پیشرفت می کردیم و این به اونایی بگم که می گن اینا درد نمی خوره اگه اینا درد نمی خورد آمریکا نمی ساخت اصلا بخاطر همین ها است که هیچ کی رو حرف آمریکا حرف نمی زنه
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    6 0
    خدا قوت.
  • حسين DE ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    7 1
    ما وارد مرحله اى از دسترسى به تكنولوژيهاى پيشرفته شده ايم كه امكان بازگشت از آن وجود ندارد و حركت و پيشرفت ما در اين عرصه كاملاً رو به جلو است و ما در آينده نه چندان دور حرفهاى جديدى براى گفتن خواهيم داشت،فراموش نكنيم كه ما براى رسيدن به اين مرحله دشوارى هاى خاصى را پشت سر گذاشتيم در شرايط سخت جنگ تحميلى،محاصره اقتصادى،تحريمهاى بسيار شديد،توطئه هاى خائنانه نفوذيها و مزدوران داخلى اصلاح طلبان خائن وطنفروش و عليرغم تمامى اين مشكلات توانسته ايم دستآوردهاى بسيار زيادى در عرصه علوم و تكنولوژى داشته باشيم و تمامى اين دستآوردها نتيجه خودباورى و تكيه به توان و پتانسيل داخلى بوده است جا دارد كه به تمامى عزيزانى كه در اين راه بصورت پيگير و شبانه روزى تلاش كرده و ميكنند با جان و دل گفت خسته نباشيد،جايگاه ما اون بالا بالاهاست ،بزودى خواهيم رسيد، ما ميتوانيم فعل خواستن و توانستن را خيلى خوب صرف كنيم . مرگ بر آمريكا.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    17 0
    پمپ یو. ؟ مایک ؟ نیستی . کجوئی؟
    • CH ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      0 16
      اونا بیان که تو باید بری عمق 500 متری پهلو موش موشکات قایم شی
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      7 0
      حالا که تو رفتی سوئیس و قایم شدی همشهری . از جمله منی از سال شصت جلوی همین مزدور آمریکا صدام افلقی زمانی که از جمله شماها فرار را بر قرار ترجیح دادید جنگیدیم و تجربه اش را دارم که حرف ازم در میاد ... در ضمن زور آخرشون با تمام تجهیزات و نیروهای داعشی شون تو میدون سوریه و عراق به قصد ضربه نهائی به ایران مگر به میدان نیاوردند . احتمالا شما این بخش از تاریخ را یاد نگرفتی . حق داری . تحت تاثیر رسانه های نوکر آمریکا که برای آبروداری حرف میزنند قرار داری و از واقعیت بی اطلاعی و لحظه شماری میکنی تا آمریکا بخاک کشورت حمله کنه . تا شاید تو به آرزوت برسی . تا من و امثال من و فرزند و نوه و نتیجه ..... من روی این خاک و تواین مملکت هستیم احدی قادر به غلط اضافه نخواهد بود .
  • M IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    5 1
    متاسفانه سرعت ساختش خیلی‌ پایینه ۶ تا موتور در سال؟! ساختش باید خیلی سریعتر و بیشتر بشه ولی بازم مایه افتخاره
  • عبا دالله IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    3 3
    انسانهای نادان بی انصاف بی ادب فحاش بی دین این اقدامات در دولت انجام شده نه در خانه خاله شما فحاشان بی دین بی علم خدا از منافق جماعت نگذرد ای مرگ بر منافق مرگ بر امریکا
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    3 1
    فقط بمب هسته ای دنیا دنیای جنگل قوی نباشی میخورند سازمان ملل حقوق بشر چرته همه وهمه دست نشانده امریکا هستند
  • رضا IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    0 0
    و باز هم منافقین ناموس فروشی که سوختن از عظمت و قدرت ایران اسلامی
  • سعید IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    1 0
    به امید روزی که سگان هار البانی نشین و منافق و نفوذی برای همیشه نفسشان قطع شود زنده باد ایران پاینده باد ایران
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    0 0
    پره های تک کریستال در توگا برای توربین های گازی در حال تولیده
  • مجید جهدی IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    در اینجا بحث امنیت دستاوردهایی است که باعث غرور بافتخار هر ایرانی خواهد بود بعضی از افراد مشکلاتی را که در زندگی خودشان دارند را به افتخارات ایران وصله میکنند ان آقایی که مغازه اجاره ای دارد تناسبی نکرده !!! ویا... اینها چه ربطی به تولید وتحقیق و..داره اگر مثل عربستان خرید میکردیم بی ربط نبود ولی هزینه نظامی ما کمترین در دنیاست
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    0 0
    دیر اقدام شده . سایر ملل به مریخ رسیدند و بهتره موتور فضایی بسازید برای شهرکسازی در مریخ چون کره زمین احتمال نابودی با برخورد شهابسنگ و شرایط دایناسورها را دارد. وقتی شهابسنگ وارد شود صدای زیادی دارد و دمیده شدن شیپور اسرافیل برای مسلمانان ذکر شده و وقتی هم برخورد کند کوه و دریا و اسمان همه جا سیل و اب و اتش میشود و کاملا مفهوم قیامت است ولی سایر ملل به نتیجه رسیدند که بروند چند سیاره و مسکونی کنند و حداقل 50 سال عقب تر هستیم.
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    0 0
    دیر اقدام شده. دشمنان الان با موتورهای فضایی از بالای جو هدفگیری میکنند. بهتره داخل بیابان چند فرودگاه عظیم بسازید و با پهپادهای با قطر بال 200 متر و مخازن اکسیژن و پرواز کنند به استراتوسفر و از انجا هدفگیری لیزری کنند. برای پرواز در ارتفاع بالا باید طول بال زیاد باشد چون هوا رقیق تر است. مثل هواپیمای جاسوسی خانم اژدها در 50 سال پیش و جاسوسی از روسیه
  • موسوی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 0
    امریکا برای لغو تحریم ها حدود دوازده شرط دارد: عضویت درکنفواسیون زنان، پذیرش صلح با اسرائیل وبه رسمیت شناختن آن، خلع سلاح حزب الله وتحویل چهارهزار چریک آن، همکاری درخلع سلاح مقاومت فلسطین، تعطیلی انرژی اتمی تحویل دادن کارخان ها ونیز معادن اورانیوم.آزادی مشروبات الکلی درهتل ها، آزادی مرکراز فحشا وشهرنو، آزادی هم جنس بازی، تغییر قانون اساسی به سود وهابیون، لغو اصل ولایت فقیه
  • مهدی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    بی صبرانه منتظر خبرهای جدید در این زمینه هستیم ما می توانیم باید قوی شویم
  • امانی IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    انشالله روزی برسد در تکنو لوژی وفن آوری پیشرو باشیم این نهایت آرزوی من
  • امید IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
    0 0
    متاسفانه عدم تخصیص و تزریق منابع مالی به وزارت دفاع این دستاوردها فقط جنبه‌ی اثباتگر تکنولوژی داره و تولید انبوه نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس