گاهی افراد تصور میکنند که ورود به شبکههای اجتماعی کار مشکلی است، هیچ مزیتی برای فرد و کسب و کار ندارد، نمیتوان از آن پول درآورد و کار کردن با این رسانهها مخصوص جوانان و نوجوانان است. این در حالی است که در این مقاله خواهید دانست که رسانههای اجتماعی برای تمامی اقشار و گروههای سنی طراحی شده است و مزایای بیشماری دارد که در این مقاله تنها به چند مورد از این مزایا اشاره خواهیم کرد. زندگی اجتماعی امروز با زندگی اجتماعی چند سال پیش به صورت کامل فرق کرده است. کسانی که امروز در اجتماع حضور دارند به صورت کامل درک میکنند که روابط حضوری به شدت کاهش یافته، عادتهای مردم در زمینه خرید تغییر کرده و همه چیز وارد دنیای مجازی شده است. دنیای حقیقی دیگر نقش چندانی در روابط اجتماعی ایفا نمیکند. در این مقاله ابتدا به چند مورد از مزایای استفاده از شبکههای اجتماعی اشاره میکنیم و سپس چند مهارت مهم برای ورود به شبکههای اجتماعی را برای شما ذکر میکنیم.
مهمترین مزایای استفاده از شبکههای اجتماعی و ورود به آنها
ورود به شبکههای اجتماعی علاوه بر آشنا شدن ما با روند فناوری میتواند مزایای مالی زیادی هم به همراه داشته باشد. در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم به مزایای شبکههای اجتماعی اشاره کنیم:
۱. اطلاع از اخبار روز در سریعترین زمان ممکن
اولین مزیت ورود به شبکههای اجتماعی این است که وقتی یک اتفاق مهم میافتد خیلی سریع به یک ترند در شبکههای اجتماعی تبدیل میشود و وقتی وارد رسانهای مانند اینستاگرام میشویم خیلی زود از آن خبر آگاه میشویم و میبینیم که همه دارند در مورد آن خبر صحبت میکنند. ممکن است زمان اطلاع ما از یک خبر مانند خبر فوت یا ازدواج یک هنرمند خیلی سریعتر از صدا و سیما باشد. شبکه اجتماعی اینستاگرام در این زمینه یک مصداق واقعی است. اگر دقت کنید خواهید دید که اخبار به سرعت در اینستاگرام پخش میشود و به دست مخاطبان میرسد.
۲. دسترسی آسانتر به مخاطبان هدف
شبکههای اجتماعی این امکان را برای مخاطبان خود فراهم کردهاند که خیلی راحتتر به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند. فرض کنید که یک پیج پوشاک در اینستاگرام دارید. اگر در پیج اینستاگرام خود فعالیت کنید و بتوانید فعالیت حرفهای در این زمینه داشته باشید میتوانید دل مخاطبان را به دست بیاورید و خیلی راحتتر از آنچه فکرش را بکنید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید. مهمترین اصل در کسب و کار در شبکههای اجتماعی جذب مخاطبان هدف است. وقتی مخاطبان هدف جذب شدند فروش خیلی سریعتر از آنچه فکرش را بکنید اتفاق میافتد.
۳. رقابت بهتر با رقبا
وقتی از یک کسب و کار حضوری بپرسید که چرا درآمد تو نسبت به فروشگاهی که در فلان خیابان شهر قرار دارد، پایینتر است؟ میگوید:
- موقعیت مغازه او بهتر است
- فروشندگان بهتری دارد
- خیلی زودتر مغازه را باز کرده و همه مشتریان او را میشناسند
- با تأمینکنندگان بهتری در ارتباط است و محصولات را ارزان میخرد و در نتیجه ارزان میفروشد
اگر فعالیتتان در شبکههای اجتماعی خوب باشد و محتوای ارزشمند تولید کنید و در اختیار مخاطبان خودتان قرار دهید، مشتریان به سرعت سمت شما میآیند و از شما خرید میکنند. کافی است اصول کسب و کار در شبکههای اجتماعی را یاد بگیرید. از طرفی امروزه خیلی از رقبا در شبکههای اجتماعی فعال هستند و با حضور در این شبکهها خیلی راحتتر میتوانید آنها را ارزیابی کنید و بفهمید چرا فروش بیشتری دارند، چه کارهایی انجام میدهند و چه سیاستی را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند.
۴. شبکههای اجتماعی ارتباطات را بهتر کرده است
یکی از مزایای مهم شبکههای اجتماعی این است ارتباط بین افراد و کسب و کارها را راحتتر کرده است. امروز دیگر لازم است که از منزل خارج شویم، خودرو را سوار شویم و به فروشگاه برویم تا به فروشنده دسترسی داشته باشیم. امروزه با ورود به پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام یک کسب و کار میتوانیم محصولات این فروشگاه را ببینیم، از قیمت آن محصول اطلاع پیدا کنیم و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با مسئول پیج یا کسب و کار ارتباط پیامی برقرار کنیم. از طرفی ارتباطات در شبکههای اجتماعی محدودیت زمانی یا مکانی ندارد.
۵. کاهش موانع خرید برای مشتریان
یکی از مزایای دیگر شبکههای اجتماعی کاهش موانعی است که در مسیر خرید مشتری قرار دارد. مشتریان وقتی میخواهند خرید کنند باید محصول را به خوبی از تمام جهات ببینند، از جنس و خصوصیات و ابعاد آن اطمینان حاصل کنند، سپس با بررسی قیمت آن اقدام به خرید کنند. در شبکههای اجتماعی تصویر از تمام جهات از محصول گرفته شده است، ابعاد، جنس و تمام خصوصیات و قیمت آن درج شده است. کافی است محصول خود را به راحتترین شکل ممکن سفارش دهید و از محصولی که به دستتان میرسد، لذت ببرید.
۶. استفاده از بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار
در شبکههای اجتماعی مختلف این امکان وجود دارد که از افراد تأثیرگذار مانند هنرمندان، فوتبالیستها و افرادی که مشهور هستند و روی مردم نفوذ دارند استفاده کنید. این افراد میتوانند محصولات شما را تبلیغ کنند و مخاطبان و علاقمندان خودشان به خرید از شما متمایل کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از بهترین و تأثیرگذارترین شیوههای بازاریابی در شبکههای اجتماعی است که هیچگاه امکان استفاده از آن با این حجم و میزان تأثیرگذاری فراهم نشده بود.
۷. امکان بهرهگیری از نظرات، پیشنهادها و انتقادهای مخاطبان
تبلیغات تلویزیونی را در نظر بگیرید. شما کلی پول میدهد و محصول خود را در آن تبلیغ میکنید. چگونه میخواهید نظرات صادقانه و دوستانه مخاطبان را دریافت کنید؟ چگونه میتوانید به اشکالات و ایرادات محصولات خودتان پی ببرید و در صورت لزوم محصول خود را اصلاح کنید؟ حال شبکههای اجتماعی را مد نظر قرار دهید. میتوانید خیلی راحت نظرات مخاطبان را دریافت کنید. ممکن است بین این نظرات نظرات نامناسب و غیرمحترمانه هم باشد ولی در کل نظرات خوب زیادی وجود دارد که میتواند به شما کمک کند که محصولات و خدمات خودتان رشد و ارتقا دهید.
۸. سرگرمی
درست است که معایب زیادی در رابطه با استفاده از رسانههای اجتماعی میشنویم ولی در هر حال شبکههای اجتماعی توانایی سرگرم کردن افراد را دارند و میتوان به آنها به عنوان ابزاری مفید برای سرگرمی تمامی سنین نگاه کرد. با توجه به مزایایی که برای شبکههای اجتماعی بیان شد میتوان فهمید که این شبکههای مخصوص یک قشر خاص نیستند و همه گروههای سنی میتوانند از آن لذت ببرند.
چند مهارت برای ورود به شبکههای اجتماعی و فعالیت در آنها
در صورتی که قصد دارید وارد شبکههای اجتماعی شوید و درآمد مورد نظر خود را داشته باشید. باید مهارت کار با این شبکهها را بلد باشید. یکی از مهارتها این است که باید بتوانید محتوای تصویری عالی تهیه کنید. یکی از راههای تهیه عکس این است که بتوانید عکسهای مورد علاقه خودتان را از گوگل تهیه کنید. همیار آکادمی برای کسانی که تمایل دارند تصاویر مورد علاقه خودشان را از گوگل دانلود کنند یک مقاله خوب تحت عنوان « روش دانلود عکس از گوگل » دارد. در صورتی که تمایل دارید این مقاله را مطالعه کنید و روش دانلود از گوگل را یاد بگیرید، به دانلود عکس از گوگل مراجعه کنید. در این مقاله روشهای دانلود عکس از این موتور جستجو به صورت کامل توضیح داده شده است.
یکی از شبکههای مهم و پرطرفدار برای بازاریابی در شبکههای اجتماعی، اینستاگرام است که حدود ۵۰ میلیون ایرانی را در خود جای داده است و برای علاقمندان به شبکههای اجتماعی لازم است که از این رسانه نهایت استفاده را ببرند. در صورتی که قصد دارید از این رسانه اجتماعی استفاده کنید باید کار با آن را به صورت کامل یاد بگیرید. یکی از کارهای مهمی که بسیاری از کاربران تمایل دارند یاد بگیرند این است که چگونه اکانت اینستاگرام خودشان را حذف کنند. همیار آکادمی در این زمینه هم یک مقاله کامل و جامع دارد که در آن شیوه حذف کردن حساب کاربری اینستاگرام را به شما آموزش میدهد. در صورتی که تمایل دارید از این مقاله استفاده کنید کافی است به دیلیت اکانت اینستاگرام مراجعه کنید.
برخی از کاربران برای تماس و ارتباط با مخاطبان خارجی نیاز به یک خط خارجی دارند. برخی تصور میکنند که برای دریافت پیامک از مخاطبان خارجی باید یک خط خارجی بخرند ولی یک راهکار عالی وجود دارد که میتواند شما را از خرید خط واقعی خارج بینیاز کند. برای این کار کافی است روش ساخت شماره مجازی را یاد بگیرید. با یادگیری ساخت شماره مجازی میتوانید از طریق اپلیکیشن و اینترنت تماسهای خارجی را پاسخ دهید و پیامک مشتریان را دریافت کنید. همیار آکادمی مقاله کاملی در زمینه روش ساخت شماره مجازی دارد که در آن بهترین راهکارهای ممکن برای ساختن یک شماره مجازی به صورت رایگان را آموزش داده است. در صورت تمایل به مطالعه این مقاله کافی است به شماره مجازی مراجعه کنید.
سخن پایانی
شبکههای اجتماعی در کنار مشکلاتی که برای بشر ایجاد کرده، سرشار از مزایا و فواید مختلف است. در این مقاله به چند مورد از مهمترین مزایای استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی اشاره کردیم. از نظر شما چه مزایای دیگری در استفاده از شبکههای اجتماعی وجود دارد؟ از نظر شما چه مهارتهایی برای ورود به شبکههای اجتماعی لازم است؟ پیشنهاد میکنیم حتما به سایت همیار آکادمی مراجعه کنید و مقالات این بخش را مطاعه نمایید.
**این محتوا تبلیغاتی است**