کد خبر 1107387
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
عطوان بررسی کرد: آیا جاده یکطرفه ریاض-واشنگتن به بن‌بست رسیده است؟

تحلیلگر روزنامه الکترونیکی و فرامنطقه ای رای الیوم در مقاله ای به بررسی ابعاد شکست آمریکا در تحمیل سیاست های خصمانه اش علیه ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پرداخت.

به گزارش مشرق به نقل از رای الیوم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر روزنامه الکترونیکی و فرامنطقه ای رای الیوم در تازه ترین مقاله خود درباره پیروزی های اخیر ایران در مجامع بین المللی و شکست های پی در پی ایالات متحده آمریکا در پیگیری سیاست های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی به برخی مسائل اشاره کرده است.

متن مقاله بدین شرح است:

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه هفته گذشته با شکست در تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت «سیلی محکمی» را دریافت کرد.

نکته مهم تر این است که این طرح (در کمال تعجب) تنها از حمایت یک کشور به نام دومینیکن برخوردار بود! در مقابل ۱۱ کشور از جمله تونس به این طرح رای ممتنع دادند. در آن سو هم چین و روسیه به طور کل مخالفت خود را با تمدید تحریم اعلام کردند.

درد و خطر این سیلی محکم با مشخص شدن اختلاف نظر عمیق میان آمریکا و شرکای اروپایی آن به ویژه انگلیس، آلمان و فرانسه درباره تحریم تسلیحاتی ایران بیشتر شده است. اروپا با خالی کردن پشت آمریکا در این حوزه به کاخ سفید فهماند که دیگر دورانی که آمریکا یکه تازانه بر سازمان ملل و جهان حکمرانی می کرد تمام شده است و دیگر توان بازگشت به آن دوران را هم ندارد.

ایرانی ها با به کارگیری امتیازاتی که در اختیار داشتند به خوبی در این زمین بازی کردند و پیروزی شان را جشن گرفتند. ایران بارها قبل از رای گیری درباره تمدید تحریم های تسلیحاتی به اروپایی ها پیام صادر کرد که اگر الان در کنار آمریکا بایستند بدون شک دیگر رنگ توافق هسته ای را هم نخواهند دید و تهران هیچ پایبندی به آن نخواهد داشت حالا هم می بینیم که این تهدیدات به ثمر نشسته است.

حماقت و ساده لوحی و وقاحت ترامپ زمانی آشکار می شود که با وجود خروج از توافقنامه هسته ای، تهدید می کند که با استفاده از بندهای ذکر شده در این توافق (مکانیزم ماشه) تحریم ها را باز می گرداند. واقعا ترامپ چگونه می خواهد از مفاد توافقنامه ای علیه تهران استفاده کند که دو سال پیش از آن خارج شده بود؟!

رای منفی چین و روسیه به طرح تمدید تسلیحاتی ایران بدون حتی استفاده از «حق وتو» نشان می دهد که واشنگتن تا چه حدی در این سازمان بین المللی (شورای امنیت) سست و منزوی شده است. اینکه الان کشورهای عضو شورای امنیت از دستورات آمریکا تمرد می کنند و گوش به حرف هایش نمی دهند یک امر بی سابقه است!

در حال حاضر و پس از شکست مهلک آمریکا ،تقریبا دو ماه پیش از برگزاری انتخابات این کشور در فصل پاییز، درب ها به روی صادرات تسلیحات روسیه و چین به ایران گشوده شده است و از ۲ ماه دیگر کشورها می توانند به تهران سلاح های خود را صادر کنند این موضوع مهم ترین برگ ترامپ در انتخابات پیش رو را خواهد سوزاند.

جمهوری اسلامی ایران اکنون از میزان قابل توجهی از انواع و اقسام موشک ها برخوردار است و در کنار آن توان چشمگیری هم در ساخت زیردریایی و قایق و کشتی های جنگی دارد.براساس گزارشهای منتشر شده به نظر می رسد مسکو با فروش جنگنده های سوخو۵۷ و سوخو ۳۵ (که نظایری هم درنیروی هوایی آمریکا دارد) به ایران موافقت کرده است. علاوه بر جنگنده های مذکور، روسیه با فروش تانک های تی ۹۰ و موشک های پیشرفته اس ۴۰۰ و بالگرد کی ای ۵۲ به جمهوری اسلامی مشکلی ندارد.

عطوان در پایان تحلیل خود آورده است : گسیل تسلیحات نظامی از این دست به ایران بدون شک به تبدیل این کشور به یک قدرت بازدارنده بی همتا در منطقه و سقوط بسیاری از دشمنانش منجر خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    1 1
    با خدا باش و پادشاهی کن . ما فقط خدارو داریم که همیشه کمکمون میکنه . خدایا شکرت . که در ایران سربلند زندگی میکنم
  • هادی IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    17 5
    ما الان به توان بازدارندگی خوبی رسیدیم،اگه روسیه سوخو۳۵ و۵۷ رو بهمون میداد وخودمون هم قاهر رو کامل میکردیم این توان کامل میشد
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    15 4
    دویست تا جنگنده دست ما برسه اسرائیل شب روزندارد
    • NL ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      1 13
      یک مشت اوباش مثل این آقا شدن مسئول این مملکت که همیشه مثل این کفتارهای وحشی به فکر جنگن، غافل از اینکه مردمشون از گشنگی دارن میمیرن
    • سعید DE ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      4 1
      خطاب به 7:40، خاک بر سرت با این اظهارنظر ابلهانه، کفتار وحشی ، تو و اربابان غربیت هستند که سردار غزیز ما را مظلومانه ترور کردند، اوباش ، احمق هایی مثل تو هستند که نمی دانند اگر کشوری نتواند از خود در برابر دشمنان ( دشمنانی که بارها کشورمان را تهدید کرده اند) دفاع کند، وضعیت اقتصادی خوبی هم نخواهد داشت. بهتره بهبود وضهیت اقتصادی را از مسئولان اقتصادی مطالبه کنی احمق، این مساله ربطی به خریدهای نظامی متعارف ایران در آینده ندارد ، در ضمن بعد از رفع تحریم های تسلیحاتی، ایران امکان صادرات سلاح هم خواهد داشت که ارزآوری قابل توجهی برای کشور در پی دارد ( قطعاً تو این مساله را می دانی، ولی باز هم حرف مفت می زنی). ایران مثل برخی کشورهای منطقه نیست که خریدهای نظامی آنچنانی انجام دهد، پس بهتره زر مفت نزنی.
  • علی IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    8 1
    یاد آیه قران می افتم که خطاب به پیامبر اعظم میگوید انا فتحنالک فتحا مبینا یاد شکست احزاب در جنگ خندق می افتم که بعد از آن اتحاد یهود با کفار قریش و قبایل عرب از هم پاشید دقیقا الان نیز همینگونه شده اتحاد امریکا و دوستانش در اروپا از هم پاشیده انشالله فتح الفتوح نیز در راه هستش فقط کمی صبر تا طلیعه پیروزی رو مردم ایران با نثار خون عزیزترین سردارش رو ببینند چهل سال تحریم ظالمانه علیه مردم صبور ایران کمی صبر که پیروزی نزدیک است مطمئن باشید تحریم ها تا شش ماه دیگه بکل از بین میرود و دشمن روسیاه میشود و اسراییل نیز همان بیست پنج سالی که رهبری گفتند بیشتر عمر نمیکنه فتحی آشکار انشالله نزدیک است
    • بختیاری IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      جنگ احزابش زیاد طول نکشیده؟
  • محمد IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    8 1
    دست خداهمیشه بلندترین دست هاست.
  • مختار US ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    2 1
    ان شاءالله که همینطور است
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    0 1
    انشاالله که این پیشنهاد مکانیسم ماشه هم رای نیاره اروپا اعلام کرده آمریکا از برجام خارج شده و حق نداره استناد به بند ۱۱برجام کنه احتمالا آمریکا میخواد انگلیس یا فرانسه را بفرسته جلو که پیشنهاد مکانیسم ماشه را بدهند ولی پیشنهاد اخیر پوتین برای نشست ۵+۱ و آیران در شورای امنیت چیست را نمیدانم
  • بنده خدا US ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    2 1
    سلام ان شاء الله کشور عزیزمان ایران با همدلي وتفکر به روز موفق و پیروز می شود.
  • اربابی سید رضا IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    6 1
    انشأالله به حول و قوه الهیاسراییل راهم از منطقه بیرون میکنیموپوزه آمریکا رابه خاک میکشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس