کاملا هریس - نمایه

«معاون اول منتخب» آمریکا در صورت انتصاب در این سِمت، به اولین معاون اول زن و عالی‌رتبه‌ترین سیاستمدار زن در تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد.

سرویس جهان مشرق - «جو بایدن» معاون اول رئیس‌جمهور در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا موفق شد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی این کشور، را شکست بدهد و رسانه‌ها اکنون او را «رئیس‌جمهور منتخب» آمریکا خطاب می‌کنند. بایدن اواخر مردادماه امسال اعلام کرده بود که در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری، کاملا هریس را به عنوان معاون اول خود انتخاب خواهد کرد.

تماس تلفنی «کاملا هریس» با «جو بایدن» پس از قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا [دانلود]

در صورتی که هریس به عنوان معاون اول بایدن منصوب شود، رکوردهای چشم‌گیری از خود به جای خواهد گذاشت؛ مثلاً اولین معاون اولِ زن، عالی‌رتبه‌ترین سیاست‌مدارِ زن، و اولین معاون اول غیرسفیدپوست در تاریخ آمریکا می‌شود. البته تاریخ‌سازی هریس منحصر به خودش هم نیست. روزی که هریس معاون اول رئیس‌جمهور شود، «داگلاس اِمهاف» همسرش، که یک وکیل آمریکایی است، تبدیل به «آقای دوم آمریکا» می‌شود؛ این لقب را به رسم «بانوی اول» و «بانوی دوم» که، به ترتیب، همسر رئیس‌جمهور آمریکا و همسر معاون اول رئیس‌جمهور هستند، برای همسر معاون اول بعدی آمریکا انتخاب کرده‌اند. امهاف که یک یهودی است و بعد از طلاق از همسر سابقش (با دو فرزند که به جای مادرخوانده به «کاملا» می‌گویند «مامِلا»)، سال ۲۰۱۴، با هریس ازدواج کرد، به اولین همسرِ یهودیِ یک رئیس‌جمهور یا معاون اول در تاریخ آمریکا هم تبدیل خواهد شد.

کاملا هریس (راست) و همسرش «داگلاس امهاف»؛ در مراسم ازدواج هریس، هم سنت‌های هندی (برگرفته از ریشه‌های خانوادگی هریس) رعایت شد و هم سنت‌های یهودی (برگرفته از اعتقادات مذهبی امهاف) (+)

مشرق پیش از این در گزارشی مفصل کاملا هریس را خدمت مخاطبان محترم معرفی نموده است. به بهانه پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و قرار گرفتن هریس در آستانه تبدیل به اولین معاون اول زن تاریخ آمریکا، در ادامه، این گزارش بازنشر داده می‌شود.


«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا [۱] ، روز سه‌شنبه، ۱۱ آگوست ۲۰۲۰ (۲۱ مرداد ۹۹)، رسماً اعلام کرد «کامِلا هریس» را به عنوان «شریک انتخاباتی» خود انتخاب کرده تا در صورت پیروزی در انتخابات، نامزد معاون اولی‌اش باشد. به این ترتیب، هریس به اولین آفریقایی-آمریکایی، اولین آسیایی-آمریکایی، و (بعد از «جرالدین فِرارو» در سال ۱۹۸۴ و «سارا پالین» در سال ۲۰۰۸) سومین زنی تبدیل شد که به عنوان نامزد یک حزب اصلی برای معاون اولی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب می‌شود. در گزارش پیش رو به معرفی بیش‌تر کامِلا هریس می‌پردازیم.

معرفی و سابقه‌ای از زندگی شغلی «کامِلا هریس» [دانلود]

زندگی خانوادگی و تحصیلی کامِلا هریس (۱۹۶۴ تا ۱۹۹۰)

«کامِلا دِوی هَریس [۲] » ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ (۲۸ مهر ۱۳۴۳) در شهر «اوکلند» در ایالت کالیفرنیا از پدری جامائیکایی و مادری هندی به دنیا آمد و در شهر «برکلی» در همین ایالت بزرگ شد. پدرش «دونالد جِی. هریس [۳] » استاد بازنشسته رشته اقتصاد در دانشگاه «استنفورد» است [۴] و مادرش «شیامالا گوپالان» (که سال ۲۰۰۹ فوت کرد) متخصص درمان سرطان سینه بود [۵] . کامِلا در کودکی همراه با پدر و مادرش، هم به کلیسای «باپتیستِ» عمدتاً سیاه‌پوستان می‌رفت، و هم به معبد هندوها. با این حال، سال ۱۹۷۱، وقتی کامِلا هفت سال داشت، پدر و مادرش از هم جدا شدند.

 

«کامِلا هریس» (نوزاد) در آغوش مادرش «شیامالا گوپالان» (+)

 

خانه کودکی «کامِلا هریس» در شهر «برکلی» در ایالت کالیفرنیا (+)

هریس از دوازده سالگی تا پایان دوران دبیرستان را در کانادا کنار مادرش سپری کرد و سپس در دانشگاه هاوارد (Howard) در واشینگتن پذیرفته شد که به طور سنتی دانشجویان سیاه‌پوست در آن تحصیل می‌کردند. سال ۱۹۸۶ از همین دانشگاه مدرکی در رشته اقتصاد و علوم سیاسی دریافت کرد و سپس به ایالت زادگاهش یعنی کالیفرنیا برگشت و در کالج حقوق هِیستینگز در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به تحصیل شد. هریس که با سهمیه «برنامه فرصت تحصیلی» برای دانشجویان «دارای پیش‌زمینه نامساعد» (به نوعی «کم‌بضاعت») وارد کاج هیستینگز شده بود [۶] ، سال ۱۹۸۹ با مدرک دکترای حقوق از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد به عضویت کانون وکلای کالیفرنیا درآمد [۷] .

زندگی شغلی کامِلا هریس از معاونت دادستانی شهرستان تا دادستان کلی ایالت (۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶)

هریس زندگی شغلی خود را سال ۱۹۹۰ با معاونت در دفتر دادستانی شهرستان «آلامیدا» در ایالت کالیفرنیا آغاز کرد. چهار سال بعد، «ویلی براون» رئیس وقت مجلس ایالتی کالیفرنیا (که با هریس رابطه داشت [۸] ) او را به عنوان مسئول «هیأت استیناف بیمه بی‌کاری» و سپس «کمیسیون مددکاری پزشکی» این ایالت منصوب کرد.

سال ۱۹۹۸، بعد از قطع رابطه‌اش با براون، «تِرِنس هالینان» دادستان شهر سان‌فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا هریس را به عنوان دستیار خود و رئیس بخش کیفری انتخاب کرد. دو سال بعد، هریس در شهرداری سان‌فرانسیسکو و تحت نظر «لوئیز رِن» وکیل این شهر مشغول کار شد [۹] . رن درباره هریس گفته بود: «یک روز تبدیل به بهترین دادستانی می‌شود که این شهر از سال‌ها پیش تا کنون به خود دیده است [۱۰]

هریس نه تنها سال ۲۰۰۳ موفق شد در انتخابات دادستانی شهر سان‌فرانسیسکو پیروز و تبدیل به اولین دادستان رنگین‌پوست در ایالت کالیفرنیا شود، بلکه در انتخابات دور بعد در سال ۲۰۰۷ نیز عملاً بی‌رقیب بود و تا سال ۲۰۱۰ در همین سِمت باقی ماند. وی سال ۲۰۰۸ اعلام کرد نامزد انتخابات دادستانی کل کالیفرنیا خواهد شد و سناتورهای کالیفرنیا، یعنی «دایان فاینستاین» (جزئیات بیش‌تر) و «باربارا باکسر»، به همراه «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از نامزدی او حمایت کردند.

«کامِلا هریس» (راست)، سال ۲۰۰۴، به عنوان اولین دادستان منطقه‌ای رنگین‌پوست در تاریخ ایالت کالیفرنیا سوگند یاد می‌کند؛ «شیامالا گوپالان» (وسط) مادرِ هریس نسخه‌ای از «منشور حقوق ایالات متحده» را در دست دارد تا دخترش به آن سوگند یاد کند؛ و کسی که مراسم سوگند را برگزار می‌کند، «رونالد جورج» (چپ) رئیس وقت دیوان عالی ایالت کالیفرنیاست (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «دایان فاینستاین» کیست؟ اولین زن یهودی در سنای آمریکا و میزبان ضیافت شام با ظریف

هریس پس از پیروزی در انتخابات دادستانی کل کالیفرنیا طی آخرین روزهای ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ [۱۱] ، در اولین روزهای سال ۲۰۱۱ به عنوان اولین آفریقایی-آمریکایی، اولین آسیایی-آمریکایی و اولین زنی که دادستان کل این ایالت می‌شد، سوگند یاد کرد. برخی رسانه‌ها به خاطر شباهت پیشینه هریس به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از جمله رنگین‌پوست بودن و مهاجرزاده بودن، او را «اوبامای مؤنث» هم توصیف کرده‌اند [۱۲] . هریس سال ۲۰۱۴ برای بار دوم در انتخابات دادستانی کل کالیفرنیا پیروز شد [۱۳] .

«کامِلا هریس» سال ۲۰۱۱ به اولین آفریقایی-آمریکایی، اولین آسیایی-آمریکایی و اولین زنی تبدیل شد که دادستان کل کالیفرنیا می‌شد (+)

«کامِلا هریس» (چپ) و باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا؛ هریس را به خاطر شباهت‌هایش به اوباما در «تاریخ‌سازی» در آمریکا «اوبامای مؤنث» یا «اوبامای زن» توصیف کرده‌اند (+)

هریس در دوران تصدی دادستانی کالیفرنیا دست به اصلاحات و سیاست‌هایی زد که از جمله آن‌ها برخورد با والدین فرزندان محروم از تحصیل [۱۴] ، افزایش مسئولیت‌پذیری پلیس [۱۵] ، محدودیت دسترسی شهروندان آمریکایی به سلاح [۱۶] ، دفاع جنجالی از مجازات اعدام [۱۷] ، دفاع از حریم خصوصی کاربران [۱۸] ، حمایت از حقوق و ازدواج همجنس‌گرایان [۱۹] و حفاظت از محیط‌زیست [۲۰] بود.

شرکت  «کامِلا هریس» در مراسم موسوم به «رژه‌ی افتخار» یا «نمایش افتخار» همجنس‌گرایان در سان‌فرانسیسکو در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹؛ مراسمی که هریس یکی از سخنرانان آن بود (+)

سخنرانی «کامِلا هریس» در یکی از مراسم‌های دفاع از سقط جنین در آمریکا؛ هریس یکی از حامیان «حق انتخاب» زنان است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «پیت بوتجج» نامزد همجنس‌باز انتخابات ریاستجمهوری آمریکا را بشناسید

 

زندگی سیاسی کامِلا هریس از مجلس سنا تا نامزدی معاون اولی بایدن (۲۰۱۶ تا الآن)

هریس سال ۲۰۱۵ اعلام کرد قصد شرکت در انتخابات سال آینده برای انتخاب نماینده کالیفرنیا در مجلس سنا را دارد [۲۱] ، و پس از آن‌که باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت، و جو بایدن، معاون اول او، از هریس حمایت کردند [۲۲] ، با کسب بیش از ۶۰ درصد آرا در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز شد [۲۳] . هریس بلافاصله پس از پیروزی، وعده داد با سیاست‌های ترامپ، از جمله در حوزه مهاجرت، مقابله خواهد کرد [۲۴] ؛ و یکی از مقامات آمریکایی بود که فرمان اجرایی شماره ۱۳۷۶۹ [۲۵] ترامپ را که موقتاً مانع از ورود شهروندان چندین کشور اسلامی به آمریکا می‌شد، صراحتاً «ممنوعیت ورود مسلمانان» توصیف کرد [۲۶] .

سخنرانی «سناتور» «کامِلا هریس» در دفاع از حقوق مهاجران؛ هریس در انتخابات سال ۲۰۱۶ برای تصاحب کرسی نمایندگی کالیفرنیا در مجلس سنا پیروز شد (+)

هریس طی دوره سناتوری‌اش و به خصوص پس از انتصاب در کمیته قضایی مجلس سنا بارها و بارها به خاطر انتقاد و بازخواست شدید دونالد ترامپ و مقامات دولتش به تیتر یک رسانه‌های داخلی آمریکا تبدیل شد. یکی از این جلساتِ داغ، پرس‌وجوی سال ۲۰۱۸ هریس از «کرستین نیلسن» وزیر سابق امنیت داخلی درباره سیاست «تحملِ صفر [۲۷] » دولت ترامپ و جداسازی خانواده‌ها و فرزندان مهاجر در مرزهای آمریکا (جزئیات بیش‌تر) بود. هریس، همان سال، یکی از سیاستمداران دموکرات و مخالفان ترامپ بود که هدف سوءقصد از طریق ارسال بمب در قالب بسته‌های پستیِ [۲۸] قرار گرفت.

۵ واقعیت درباره جداسازی کودکان از خانواده‌ها در سیاست «تحمل صفر» دولت ترامپ [دانلود]

توضیحاتی درباره سیاست‌های مهاجرتی دولت ترامپ [دانلود]

دفاع ترامپ از سیاست‌های مهاجرتی‌اش [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› انتقال شبانه کودکان مهاجر در آمریکا از پرورشگاه به بیابان‌های تگزاس

در جریان پیگیری‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ [۲۹] طی اولین روزهای سال جاری میلادی (۲۰۲۰)، هریس یکی از نمایندگانی بود که در دفاع از استیضاح ترامپ در مجلس سنا سخنرانی کرد و به استیضاح هم رأی مثبت داد [۳۰] . وی، در عین حال، اخیراً همسو با جمهوری‌خواهان به اصلاحیه‌ی پیشنهادی «برنی سندرز» سناتور مستقل-دموکرات ایالت «ورمانت» برای کاهش بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری ارتش آمریکا در سال ۲۰۲۱ رأی منفی داد [۳۱] .

هریس اوایل سال ۲۰۱۹ رسماً اعلام کرد قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ شرکت کند [۳۲] و حتی توانست رکوردی معادل رکورد سال ۲۰۱۶ برنی سندرز را در زمینه «جذب بیش‌ترین حمایت مالی طی یک روز پس از اعلام نامزدی» ثبت کرد [۳۳] . هریس که یکی از شانس‌های اصلی برای کسب نامزدی حزب دموکرات‌ در انتخابات هم بود، در شماری از مناظره‌های درون‌حزبی حضور پیدا کرد و ضمن انتقاد از نامزدهای دیگر، از جمله بایدن [۳۴] ، خودش هم به خاطر سیاست‌هایی مانند دفاع از مجازات اعدام در دوران دادستانی کل کالیفرنیا، مورد انتقاد قرار گرفت. محبوبیت هریس در نظرسنجی‌های داخلی حزب دموکرات به تدریج کاهش یافت و حتی به صفر نزدیک شد [۳۵] . وی ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ به علت «کمبود منابع مالی» از رقابت بر سر نامزدی حزب دموکرات انصراف داد [۳۶] و مانند شماری دیگر از گزینه‌های اصلی این حزب، از نامزدیِ بایدن حمایت کرد [۳۷] .

 

(از راست) «کامِلا هریس»، «برنی سندرز»، «جو بایدن» و «پیت بوتِجِج» (جزئیات بیش‌تر)، برخی از گزینه‌های حزب دموکرات در جریان مناظره درون‌حزبی برای انتخاب نامزد نهایی حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ (+)

مقامات ارشد مجمع نمایندگان سیاه‌پوست کنگره آمریکا از اواسط ماه ۲۰۱۹ اعلام کرده بودند که به اعتقاد آن‌ها نامزدی همزمان جو بایدن برای ریاست‌جمهوری و کامِلا هریس برای معاون اولی، گزینه ایده‌آل حزب دموکرات برای شکست دوقلوی ترامپ-پنس در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ خواهد بود [۳۸] . ماه مارس همان سال بایدن وعده داد یک زن را به عنوان نامزد معاون اولی‌اش انتخاب خواهد کرد [۳۹] . بلافاصله نام کامِلا هریس در صدر فهرست گزینه‌های احتمالیِ بایدن قرار گرفت و نشانه‌هایی هم وجود داشت از این‌که بایدن و هریس متقابلاً علاقه دارند با هم نامزدی حزب دموکرات را به عهده بگیرند. از جمله، هریس در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اعلام کرد برای «باعث افتخار است [۴۰] » که در کنار بایدن نامزد دموکرات‌ها باشد.

«کامِلا هریس» (پشت تریبون، راست) و «جو بایدن» (پشت تریبون، چپ) پیش از اعلام رسمی شراکت‌شان در نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ هم در این‌باره اظهار علاقه کرده بودند (+)

اواخر ماه می، پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست، به دست پلیس آمریکا و آغاز اعتراضات گسترده و سراسری در آمریکا، درخواست‌ها از بایدن برای انتخاب یک زنِ سیاه‌پوست به عنوان شریک انتخاباتی بیش‌تر شد [۴۱] . چیزی نگذشت که رسانه‌های آمریکایی با اشاره به رنگ پوست هریس و پیشینه‌ی وی در دادستانی، به ویژه کار در حوزه رابطه پلیس با مردم، او را شریک تقریباً قطعیِ بایدن توصیف کردند [۴۲] . به علاوه، هریس عملاً تنها گزینه‌ی آفریقایی-آمریکایی‌ای بود که تجربیات لازم برای عهده‌داری معاون اولی رئیس‌جمهور و ویژگی‌های تاریخ‌ساز [۴۳] و جذاب دیگری مانند دفاع از حقوق همجنس‌گرایان [۴۴] را در رزومه‌اش داشت [۴۵] . در نهایت، بایدن روز سه‌شنبه، ۲۱ مرداد، رسماً اعلام کرد که گزینه نهایی‌اش برای معاون اولی، کامِلا هریس [۴۶] است [۴۷] .

توضیحات و فیلم کامل لحظات آخر زندگی «جورج فلوید» (حاوی محتوای دلخراش) (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

«جو بایدن» با ماسکی به رنگ سیاه به نشانه حمایت از حقوق سیاه‌پوستان؛ اعتراضات سراسری علیه نژادپرستی در آمریکا بایدن را بیش‌تر تحت فشار گذاشت تا یک زنِ سیاه‌پوست را به عنوان نامزد معاون اولی‌اش انتخاب کند (+)

«جو بایدن» (راست) از طریق تماس تصویری، به «کامِلا هریس» خبر می‌دهد که او را به عنوان شریک انتخاباتی و نامزد معاون اولی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ نتخاب کرده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اعلان جنگ ترامپ علیه سیاه‌پوستان/ آتش خشم معترضان چگونه شعله‌ور شد

›› کار آمریکا چرا به این‌جا کشید؟ / کشیده شدن دامنه اعتراضات تا مقابل درهای کاخ سفید

›› «جان سیاه‌پوستان برای هیچ‌کس مهم نیست»؛ تظاهرات حامیان ترامپ در «تمسخر» جورج فلوید

›› اینک آخرالزمان؛ آمریکا در آتش خشم معترضان به نژادپرستی

›› ۵۰ ایالت و ۵۸۰ شهر/ آخرین جزئیات از اعتراضات سراسری در آمریکا

 

مواضع هریس درباره ایران

هریس یکی از حامیان توافق هسته‌ای آمریکا با ایران است [۴۸] . سال ۲۰۱۸، وقتی ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، هریس بیانیه‌ای صادر نمود و گفت تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا «امنیت ملی را به خطر می‌اندازد و ما را در میان نزدیک‌ترین متحدانمان منزوی می‌کند [۴۹] .» وی همچنین توافق هسته‌ای را «بهترین ابزارِ موجود در اختیار ما برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران و اجتناب از یک درگیری نظامی فاجعه‌بار در خاورمیانه» توصیف کرد. نامزد معاون اولی بایدن سال گذشته، زمانی که هنوز به دنبال نامزدی حزب دموکرات برای ریاست‌جمهوری بود، گفت در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری دوباره به برجام بازمی‌گردد، اما این توافق را گسترش می‌دهد تا آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران را نیز شامل شود [۵۰] .

بخشی از مواضع «کامِلا هریس» درباره ایران [دانلود]

شریک انتخاباتی بایدن پس از عملیات دولت ترامپ در فرودگاه بغداد و ترور شهید سلیمانی، در کنار دیگر همکاران هم‌حزبی‌اش در سنای آمریکا، «لایحه عدم جنگ با ایران» را طرح کرد و «تنش‌آفرینی خطرناک» ترامپ مقابل ایران را محکوم کرد [۵۱] . البته هیچ‌یک از این‌ها به معنای حمایت هریس از ایران نیست، بلکه این سناتور آمریکایی [۵۲] به حمایت از اسرائیل و «حق» آن در «دفاع از خود [۵۳] » شهرت ویژه‌ای دارد.

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

›› چرا فیس‌بوک و اینستاگرام واقعیت را درباره شهید سلیمانی سانسور می‌کنند؟


[۱] Biden clinches the Democratic nomination after securing more than ۱,۹۹۱ delegates Link

[۲] کاملا هریس لینک

[۳] Donald J. Harris Link

[۴] Donald J. Harris Link

[۵] Dr. Shyamala G. Harris Link

[۶] LEOP: Opening Doors for Students of Promise Link

[۷] Attorney Licensee Profile - Kamala Devi Harris #۱۴۶۶۷۲ Link

[۸] ۲ More Brown Associates Get Well-Paid Posts... Link

[۹] This DA Makes a Difference for Women Link

[۱۰] Kamala's Karma Link

[۱۱] Kamala Harris wins attorney general's race as Steve Cooley concedes Link

[۱۲] A 'female Obama' seeks California attorney general post Link

[۱۳] Kamala Harris Re-Elected As California Attorney General Link

[۱۴] In School + On Track: Attorney General's ۲۰۱۳ Report on California's Elementary School Truancy and Absenteeism Crisis Link

[۱۵] California Attorney General Launches Top-Down Policing Reforms Link

[۱۶] Kamala Harris on Gun Control Link

[۱۷] Why does Kamala Harris defend the death penalty? Link

[۱۸] Atty. Gen. Kamala Harris, tech giants agree on mobile app privacy Link

[۱۹] Kamala Harris Vows to Abandon Prop ۸ Link

[۲۰] State Attorney General investigates whether oil spill was result of criminal activity Link

[۲۱] Kamala Harris launches U.S. Senate bid, begins raising money Link

[۲۲] Obama, Biden endorse Kamala Harris for U.S. Senate Link

[۲۳] California ۲۰۱۶ election results Link

[۲۴] Newly elected Kamala Harris vows to defy Trump on immigration Link

[۲۵] فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹ لینک

[۲۶] Trump signs executive order to keep out 'radical Islamic terrorists' Link

[۲۷] Trump administration family separation policy Link

[۲۸] October ۲۰۱۸ United States mail bombing attempts Link

[۲۹] دادگاه استیضاح دونالد ترامپ لینک

[۳۰] How senators voted on Trump’s impeachment Link

[۳۱] We Can No Longer Afford the Military-Industrial Complex Link

[۳۲] Kamala Harris to run for president in ۲۰۲۰ Link

[۳۳] Kamala Harris raises $۱.۵ million in first ۲۴ hours; ties record set by Sanders in ۲۰۱۶ Link

[۳۴] Kamala Harris Makes the Case That Joe Biden Should Pass That Torch to Her Link

[۳۵] What Happened To The Kamala Harris Campaign? Link

[۳۶] I am suspending my campaign today Link

[۳۷] Sen. Kamala D. Harris endorses Joe Biden for president Link

[۳۸] ‘A dream ticket’: Black lawmakers pitch Biden-Harris to beat Trump Link

[۳۹] Joe Biden commits to picking a woman as his running mate Link

[۴۰] Kamala Harris ‘would be honored’ to be Joe Biden’s running mate Link

[۴۱] Minneapolis unrest shakes up VP shortlist Link

[۴۲] Nation's reckoning on race looms large over final month of Biden's running mate search Link

[۴۳] Who Is Kamala Harris? How Joe Biden’s VP Pick Makes History Link

[۴۴] Kamala Harris brings pro-LGBTQ record to Biden ticket Link

[۴۵] Kamala Harris, Front-runner (Again) Link

[۴۶] Kamala Harris: Who is Biden's running mate in ۲۰۲۰ US election? Link

[۴۷] Biden VP pick: Kamala Harris chosen as running mate Link

[۴۸] ۵ Jewish things to know about Kamala Harris Link

[۴۹] Harris Statement on Trump Violating the Iran Nuclear Deal Link

[۵۰] Kamala Harris Says She'd Rejoin Iran Agreement If She's Elected Link

[۵۱] Democrats Slam Trump Over “Dangerous Escalation” With Iran Link

[۵۲] Political positions of Kamala Harris Link

[۵۳] As Democrats Shift Left on Palestine, ۲۰۲۰ Contender Kamala Harris Gives Off-the-Record Address to AIPAC Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • عبدالله مومن IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    هیچگاه ، دشمنان خدا ، دوستان ما نخواهندشد
    • شکیبا IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
      26 53
      سلام لطفا تعریف دقیقی از دشمنان خدا ارائه بدید
    • بوالفضول IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
      57 23
      همانهایی که برجام را به پاچه تان کردند. هههههههههههه
    • حسام زاهدی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      49 2
      بنویس دشمنان خدا یعنی: 1-قاتل میلیون ها کودک فلسطینی 2-قاتل هزاران کودک یمنی 3-حامی همجنسگرایان 4-حامی حزبی که مردم بی گناه عراق را به خاک و خون کشید. 5-حامی کشوری که صدها هزار ویتنامی را کشت. 6-حامی کشتن جنین های مظلوم و بی دفاع(سقط جنین) 7-حمایت ویژه از رژیم کودکش صهیونیستی 8-مخالف قوانین الهی مثل اعدام جانیان شما هم میتونید با تحقیق چندتا بهش اضافه کنید.
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      9 32
      حالا تو رو خدا دوستیشو بپذیر بدجوری لنگ پذیرفتن شماهان
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      23 6
      مثلا دولت ما دوست خداست
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      26 4
      اسلام پیروز است آمریکا نابود است
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      18 0
      آقای شکیبا!!! اولین و بارزترین ویژگی دشمنان خدا خوی استکبار و برتری جویی است
    • فرید IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      11 3
      قیل و قال نکنید بزارید جواد جون با تمرکز اعصاب بره بغل ...
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    58 11
    یه ماده دیو دموکرات و جنایتکار مثل کاندولیزا رایس که سال ٢٠٠٦ زماني كه بمب هاي اسرائيل بر سر مردم بيروت فرود مي آمد و حتی به کودکان و زنان هم رحم نمی کرد با اعتماد به نفس كامل ضمن دفاع از این اقدام تل آویو گفت: این درد زايمان خاورميانه جديد است!
    • GB ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
      11 12
      عزیزم کاندولیزا رایس جمهوری خواه هستند
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      23 5
      جمهوری خواه و دموکرات دو روی یک سکه در سیاست کلی آمریکا شیطان بزرگ هستند بازی نخوریم
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      6 1
      و جادلهم بالتی هی احسن
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    24 53
    با خاله کاملا به زودی به توافق خواهیم رسید .
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      27 9
      این آرزوی خائنانه را به گور خواهید برد
    • امیر IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      16 5
      بپا یهویی خاله جون، پدر ناتنیت نشه!
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      4 21
      دمت گرم اصلاحات تنها راه نجات درود بر دموکرات
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      9 1
      دوست جدید اصلاح طلبا
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      0 0
      عجب
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    14 29
    عمو جو و خاله کاملا ما را دوست دارند و فقط در همین حد که یک کپی از دست کلید درب پایگاه های موشکی را در اختیارشان قرار دهیم تا خیالشان راحت باشد که ما کار های خطرناک نمیکنیم از ما راضی خواهند بود .
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      4 0
      با خودت چند چندی ، عمو اصلاحاتی؟
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      0 2
      این یارو که میزنه اصلاحات تنها راه آدم خود مشرق نیوزه وظیفشم اینه که نظرات چرت و پرت بنویسه
  • حسن IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    14 0
    یه طوری هر روز درباره هریس گزارش می گذارید انگار می خواد معاون اول روحانی میشه.به ما چه ؟؟!! یه نکته دیگه که باید دونست اینه که مقامات آمریکا باید در جهت منافع آمریکا عمل کنند نه منافع ما
  • کارشناس IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    12 19
    این دومین کاندید سیاه پوست است بعدا میگن نژاد پرست.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
      10 4
      آقای کارنشناس تو زمان اوباما هم سیاهپوستان متعددی توسط پلیس نژادپرست کشته شدند مثل مایکل براون و اریک گارنر . اوباما در راستای ضد نژاد پرستی چکار کرد؟ چه تغییراتی در دستورالعمل های پلیس در مواجهه با افراد اجرا کرد؟
    • خداپرست IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
      14 2
      با همین موارد به راحتی تبدیل به یک چهارپای مطیع و آرام میشین و یادتون میره که در رژیم آمریکا تا حالا چه جنایاتی در حق رنگین‌پوستان مرتکب شده.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      5 8
      امریکا کشور ارزوها
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    13 13
    تا ببینیم این ماچه خر سیاه چه می کند؟
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      13 2
      یه فاجعه بار تر از برجام خسارت محض در پاچه زبان دنیا بلدها میکند
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      1 3
      خدا رحم کنه
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    20 5
    قشنگ نیست. نپسندیدم. اصلا اصلا. مطلبتم نخوندم. خیلی وقته خبری از ایوانکا نذاشتی مشرق. خیلی نامردی.
  • SE ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    17 4
    "کاملا حریص" حریص شهرت، قدرت، ثروت در سایه استحله در صهیونیسم
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    12 3
    اصلاح طلبا و دولتی ها هر شب خواب جو بایدن رو میبینند به امید اینکه برنده بشه و از فردا دوباره مذاکره کنند
  • DE ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    12 3
    البته ایشان سیاه پوست نیست و پدر و خانواده پدریش از برده داران بزرگ جامائیکا بوده است صدها برده داشته اند کجای این زن مزدور اسراییل سیاه پوست است او را صهیونیست ها انتخاب کردند برای گرفتن این مقام بارها به اسرائیل سفر کرد
  • DE ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    15 2
    اين خانم سياه پوست نيست مادرش هندي است و پدرش از جامائيكا پدر و خانواده پدرش از برده داران بودند و صدها برده داشتند نام همه برده هاي خانواده پدرش. را إعلام هم كرده اند اين خانم را صهيونيست ها انتخاب كردند براي گرفتن اين مقام بارها به اسرائيل سفر كرد يك صهيونيست يا كنيز صهيونيست ها بيشتر نيست
  • GB ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    3 6
    مشرق این بی بی سی قاطی کرده برو پست جدیدش در رابطه با ترکیه رو ببین. به وزیر خارجه ترکیه مولود چاووش اوغلو نوشته احمد داود اوغلو.
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    9 0
    این زنیکه هم یک آشغالیه مثل بقیشون
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    12 2
    دموکراتها خطرناکتر از جمهوریخواه ها هردوشون در مسیر منافع آمریکا و لابی صهیونیسم فعالیت میکنن
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    5 0
    یه بار هم گفته از کودکی پس اندازش رو میداده برای کاشت درخت در اسرائیل! ببینید چقدر میانه روهای این ها روی یک باطل تعصب دارند و متاسفانه بعضی السبقون السابقون های ما روی حق مصر نیستند.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    8 0
    عجب موجود شیطانی و پلیدی هست! رابطه برای ارتقاء شغلی! شرکت در راهپیمایی پیروان لوط و سخنرانی برای آنها! جنود شیطانی هست برای خودش! لعنت خدا بر این ابلیس مونث
  • عزت FI ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    6 1
    این کارملا فمنیست خطر ناکی است از آقای ظریف بخواهید دوربراین خانم نگردد
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    5 0
    طبق گزارش کاملا هریس گفته طوری تربیتش کردن که یک سیاه پوست سربلند باشه اما تو عکسها پوستش سیاه نیست . چقدر وایتکس مصرف کرده ؟ چقدر ؟
  • نصر IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    فعلا هنوز صهیونیست ها تو تصمیمشان برای انتخاب رئیس جمهوری تردید دارند . مایک پمپئو داره جولان میده و ترامپ دیوانه امید باز گشت داره ولی صهیونیست هر که را بخواهند رئیس و یا معاون اون میکنند. در اصل اگر این عروسک خیمه شب بازی صهیونیست ها هم معاون بشه همه کاره شوهر صهیونستش خواهد بود و او دلقکی بیش نخواهد بود،درست شبیه اوباما.
  • بایدن فسیل FR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    3 0
    چقدر این زنیکه شبیه ...!!
  • آرش IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    کاملأ حریص وشیامالا کوپالان !!!!!
  • FR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    5 6
    کدوم رئیس جمهور؟! کدوم معاون؟! کدوم آش، کدوم کشک؟! ترامپ رئیس جمهور میشه. فقط یکم زمان میبره تا چند هفته دیگه اعلام میشه!
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      0 1
      اینقدر واسه ترامپ جوش نزن شیرت خشک میشه. ترامپ جونت دیگه مرد.
  • NL ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    3 0
    یه عکس از بایدن گذاشتن بعد زیرش تو توضیحات نوشتن عکس سمت راستی بایدن
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    4 0
    عفریته مهره صهیونیست!
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 1
    سلام اقای مشرق ظاهر نوار مرز ارمنستان ب اذربایجان واگذار شده چرا مطلبی در این مورد نمی گذارید. این اتفاق برای ایران بسیار خطرناک است
  • FR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 4
    زن قابل احترامی ست شاید بعد از سالها یک آمریکایی باشد که لااقل از وی متنفر نباشیم
  • ایرانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    تلفظ صحیح نام این فرد ؛ " کامالا " هست و نامی هندی است.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    اینم با جو بایدن 4 سال دیگه میروند پی کارشان. فعلا صحنه گردانی اینطوری است که جنابان اصلاح طلب دنبال کاملا هریس و جو بایدن میافتند به این نیت که جنازه مرده برجام را با تنفس مصنوعی زنده کنند.
  • محمدایوب IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    اصلاح طلبا به ارزوشون رسیدن اگه درایران یه زن رییس جمهور نشد ومعاون در کعبه امالشون شد. همین روزا بایدن تحریمها را بالمره لغو. میکنه. به خاطر ظریف واصلاح طلبا.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    کیست؟ یه بی پدر مثل بقیه آمریکایی ها
  • محسن IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    سلام رابطشون را با اسراءیل توضیح دهید ....
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    یک فمنیست چپی که به گلوبالیستها سرویس میدهد.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    برای من جالب بود اگر اشاره ای به همسر اول خانم هریس میکردید. اطلاعات در مورد ایشان کمیاب ویا نایاب هست. از نام ایشان بر میاید که ملیت هندی داشته و شاید هم مسلمان باشند. در ضمن بطور غیر شفاف از ایشان دوتا دختر دارند که صدرصد نیست. احتمالا در امریکا زندگی نمیکنند. خوشحال میشدم اطلاعات دقیق تری دریافت میکردم.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    این حرف ها فایده‌ای نداره اونها همشون به فکر منافع آمریکا هستند، و ما هم باید به فکر خودمون باشیم. هیچ مقام آمریکایی دلسوز ملت دیگری بجز ملت خودش نیست بنابراین ما باید قوی و محکم باشیم و به هیچکسی باج ندیم حتی به دموکرات ها
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    ابتدا" انتقام خون سردار دلها را باید گرفت سپس در خصوص خوب یا بد بودنشان یا ارتباط و برجام تصمیم خواهیم گرفت. والسلام
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    خیلی خطرناک به نظر میرسه. مثل هیلاری کلینتون
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    هریس با این)قیافه واخلاق مردانه وزبان ۴متریش...)بایدن(نازک نارنجی وحساس ولکنت زبانی وبی اعتماد به نفس،متقلب وموزمار...)را تکمیل میکند
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    این ها همین هستند که از شیطان بدترند.
  • امیرپارسا IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    ...
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    احتمالا بايدن بميره. اين رئيس جمهور مى شه
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    خطر بایدن بیشتر از ترامپ قمار باز خل و دیوانه است فریب دستهای مخملی ایشان را نخوریم
  • زط IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    0 0
    هرکس باشد باید در برابر مردم بزرگ ایران زانوبزند من شنیدم در زمان ریاست جمهوری یک زن با امریکا درگیری نظامی میکنیم این جنگ از لحاظ زمانی خیلی کوتاه ولی پیروزی بزرگ با ملت ایران خواهد شد
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      0 0
      انشاالله
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    0 0
    می دانید که برخی هندی ها (به طور دقیق تر، هندوها) دشمن سرسخت مسلمان ها هستند. کشتارهای مسلمانان در هندوستان در چند سال پیش را به خاطر داریم. اگر این خانم از همان ها باشد، شوهرش هم که یهودی است، زوج جور و هماهنگی هستند. به نظر می رسد برای رسیدن به قدرت (و در نتیجه حفظ آن) از ازدواج با یهودیان گرفته تا شرکت در تجمع هم جنس بازان، هر کاری را انجام می دهد. با این سابقه معلوم است که موضعش نسبت به ایران چه خواهد بود
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    1 0
    سگ زرد برادر شغال است
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    دموکرات ها روباه های ... اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس