کد خبر 1106577
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰
یادداشت نمایه

چندی پیش شورای حقوق بشر سازمان ملل، نتایج بررسی خود درباره ترور شهید سلیمانی به‌دست تروریست‌های امریکایی را منتشر و گزارشگر ویژه آن، این گزارش را رسانه‌ای کرد.

به گزارش مشرق، «رسول سنائی‌راد» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

آگنس کالامار با تأکید بر اینکه ترور سردار سلیمانی و ۹ نفر از همراهانش، تخطی از قوانین بین‌الملل بوده، گفته است: دولت امریکا نتوانسته است تاکنون مدرکی قانع‌کننده ارائه کند که نشان دهد، حمله‌ای ادامه‌دار یا قریب‌الوقوع، منافع این کشور را تهدید می‌کرده تا از این طریق حمله خود به خودروی حامل سردار سلیمانی را توجیه کند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود اعلام داشته؛ این اقدام نقض منشور سازمان ملل بوده و خواستار پاسخگویی امریکا در قبال کشتارهای هدفمند با پهپادها و وضع مقررات کامل‌تر برای استفاده از این تسلیحات شده است. او همچنین با اشاره به اینکه در زمینه عملیات‌هایی که با پهپاد انجام می‌گیرد، تحقیقاتی صورت نمی‌گیرد، اشاعه پهپادها را یک خطر برای امنیت بین‌الملل دانست.

مهم‌ترین محورهای گزارش گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل پیرامون ترور شهید سلیمانی از سوی امریکا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- این ترور مغایر با قوانین بین‌المللی بوده است.
۲- این اقدام جنایتکارانه امریکا نقض منشور سازمان ملل به‌حساب می‌آید.
۳- تروریست‌های امریکایی هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای برای اثبات ادعای خود در دست زدن به این جنایت که اقدام دفاعی در مقابل حملات ادامه‌دار بوده، ارائه نداده‌اند.
۴- این نوع اقدامات تروریستی که با استفاده از پهپاد انجام می‌شود، یک تهدید و خطر جدی برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود.

این گزارش که بیانگر بخشی از واقعیات مربوط به اقدام جنایتکارانه امریکا در ترور شهید سلیمانی، ابومهدی مهندس و همراهانش در خاک کشور عراق است، با واکنش تند مقامات امریکایی ازجمله سخنگوی وزارت خارجه امریکا مواجه شد که وقیحانه مدعی شد؛ تباهی فکری ویژه‌ای لازم است که بتوان گزارشی در زمینه محکوم کردن امریکا در اقدامی دفاعی ارائه کرد.

البته ادبیات موهن مورگان اورتاگوس که شباهت بسیاری به ادبیات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دارد، نشان‌دهنده نگرانی کاخ سفید از این گزارش و دست خالی آنان در ارائه پاسخ منطقی به این گزارش می‌باشد.

گرچه این گزارش پیرامون ترور شهید سلیمانی با استفاده از پهپادهای امریکایی تهیه شده و مغایرت این اقدام تروریستی با قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و تهدیدآمیز بودن آن برای ثبات و امنیت بین‌المللی را با صراحت و شفافیت اعلام می‌دارد، اما متأسفانه نه‌تن‌ها منشأ پیگیری حقوقی و اقدام عملی علیه جنایتکاران نشد، بلکه متأسفانه با سلطه امپراتوری رسانه‌ای نظام لیبرال سرمایه‌داری و وابستگی و دریوزگی برخی محافل فکری و رسانه‌ای دیگر، بازتاب رسانه‌ای شایسته‌ای نیز نداشت.

حال آنکه اگر این گزارش در تراز اقدام جنایتکارانه تروریست‌های امریکایی و پیامدهای خطرناک آن بر امنیت بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گرفت، می‌توانست در رسوایی و تأدیب سران مغرور کاخ سفید و پنتاگون تأثیرگذار بوده و به ایجاد بازدارندگی در مقابل اقدامات خطرناک و تروریستی آنان کمک نماید.

بهره‌گیری از شیوه‌های تروریستی و استفاده از پهپاد به‌عنوان یک ابزار مؤثر برای عملیات‌های خطرناک در نیروهای مسلح و امنیتی امریکا به صورت یک رویه ادامه‌دار و پایدار درآمده که ازجمله به کاروان‌های عزا و عروسی در افغانستان تا حمله به پایگاه‌های نیروهای مردمی، پلیس و ارتش در عراق از آن استفاده می‌کند. از آنجا که معمولاً این جنایات تروریستی به شکل محرمانه و غیر رسمی انجام می‌شود، امکان تحقیق و بررسی از مجامع حقوق بشری نیز سلب می‌شود.

اما واقعیت هایی، چون نقض حاکمیت دولت، نقض قوانین بین‌المللی و تهدید امنیت بین‌المللی پیامدهای آشکار این اقدامات به‌حساب می‌آید که وقتی ترور فرمانده عالیرتبه نظامی یک کشور مستقل و آن‌هم در یک کشور دیگر باشد، ضریب چندگانه به خود می‌گیرد.

راستی اگر جمهوری اسلامی یک فرمانده عالیرتبه امریکایی را در کشوری، چون عربستان سعودی و یا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین مورد هدف قرار می‌داد، واکنش کاخ سفید و ریاض چه بود؟ کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر چه واکنشی نشان می‌دادند؟ شورای امنیت سازمان ملل چه موضعی می‌گرفت؟

حال این گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل با شفافیت مغایرت‌های چندگانه اقدام تروریستی امریکا در عراق علیه یک فرمانده عالیرتبه ایرانی با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل را اعلام داشته است. چرا شورای امنیت اعتنایی به این گزارش نداشته و با توجه به اعلام صریح مغایرت اقدام امریکا با امنیت بین‌الملل چرا برای ایجاد بازدارندگی و صیانت از امنیت جهانی و حقوق بشر این اقدام جنایتکارانه امریکا محکوم نشد؟

اینجاست که خود این بی‌عملی مدعیان جهانی چاره‌ای جز اقدام با اتکای به خود از سوی مظلوم باقی نمی‌گذارد. از این رو است که مقام معظم رهبری در دیدار نخست‌وزیر عراق به صراحت اعلام داشتند: «ما این جنایت را هرگز فراموش نمی‌کنیم و قطعاً ضربه متقابل را به امریکایی‌ها خواهیم زد.»

چنین اقدامی نه‌تن‌ها برای انتقام خون پاک شهید سلیمانی، بلکه برای صیانت از امنیت جهانی در برابر یکجانبه‌گرایی افراطی و تهدیدات تروریسم دولتی امریکا یک ضرورت قطعی به‌حساب می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    2 0
    انتقام باید گرفته بشه. کاغذ پاره های نهادهای بین المللی ( صهیونیستی) به درد خودشون می خوره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس