کد خبر 1105804
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
۱۰ واکسن وارداتی تولید می شود/ جزئیات تولید ۲ واکسن کرونا

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در واکنش به اخبار منتشر شده درخصوص تعویق کنکور گفت: تعویق کنکور در رشته‌های پزشکی منجر به نبود دستیاران می‌شود و خبر برگزار نشدن کنکور علمی نبود.

به گزارش مشرق، مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه واکسن روسی مراحل تست انسانی را به درستی طی نکرده، عنوان کرد: قطعا این واکسن در تراز جهانی که به کشوری مثل ایران صادر شود نیست و بدون تأییدیه سازمان بهداشت جهانی وارد کشور نمی‌شود.

وی در واکنش به خبر تولید واکسن روسی، گفت: موضوع واکسن یک بخشش علمی است و یک بخش آن اظهار اقتدار کشورها و نمایش قدرت است، در آن بخش علمی سازمان بهداشت جهانی اجازه داده در شرایط اضطراری  چند مرحله را کنار بزنید و ناگهان به مرحله انسانی بروید، در حالی که در شرایط عادی ساخت آن چند سال طول می‌کشد، احتمالا روسیه نخواسته تمام قوانین بهداشت جهانی را در ساخت این واکسن رعایت کند و بر اساس نظر کشورش این تصمیم را گرفته که خیلی از مراحل را کنار بگذارد و با اجازه بهداشت کشورش این مراحل را کنار زده است.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: ولی قطعا این واکسن در تراز جهانی که به کشوری مثل ایران صادر شود نیست، به خاطر اینکه ما مدارک را می‌خواهیم و نقص مدارک اجازه نمی‌هد ما در ایران به سرعت وارد تست انسانی شویم. دلیلش این است که ما واکسن را به آدم سالم می‌زنیم و آدم سالم انتظار دارد که هیچ مشکلی پیدا نکند، پس قدم اول سلامت واکسن و قدم دوم اثرگذاری آن است. روسیه در تست‌های حیوانی و تعدادی انسان اثرگذاری دیده اجازه تولید داده، اما ما شاید این اجازه را ندهیم. به دلیل همین تست‌هاست که واکسن‌سازان هنوز نتوانستند به این سرعت جلو بروند.

فوق تخصص بیماری‌های ریوی همچنین یادآور شد: ما نظام کشوری‌مان به این شکل است که تأییدیه سازمان بهداشت جهانی برای ورود واکسن به کشور شرط است، بنابراین تا آن تأییدیه را نگیرد شاید کشور ما اجازه ندهد این واکسن در ایران استفاده شود، کشورهای دیگر هم دارند تلاش می‌کنند اما می‌گویند ما شش ما دیگر واکسن را آماده می‌کنیم چون در فاز سه هستند، در فاز سه تعداد جمعیت بیشتری تست می‌شوند در این صورت بحث سلامت واکسن تأیید شده و آن وقت تنها بحث اثرگذاری آن می‌ماند. جواب یعنی اینکه به فاصله سه ماه دیگر افت ایمنی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: چون در آزمایشی که روی افرادی که کرونا گرفته بودند تست کردیم دیدیم پادتن آنها بعد از سه ماه افت می‌کند، حالا اگر واکنشش به نوعی باشد که پادتن در بدن شما بالا رفت و سه ماه دیگر افت کرد یعنی دوام آن سه ماه بوده پس حتما باید سیستم دفاعی سلولی من که پایدارتر از پادتن است را تحت تأثیر قرار دهد. این ویروس در بدن ما تکثیر می‌شود یعنی یک کد دارد، آن را بر می‌دارند برای واکسن به عضله می‌زنند و می‌شود واکسن.

قانعی در ادامه توضیح داد: از بین این همه فوتی که داشتیم تا به حال یک نفر در اثر ویروس کرونا فوت نکرده همه افراد به خاطر التهاب ریه فوت کردند، التهابی که در پاسخ به ویروس کرونا بوده، حالا با واکسن ما ویروسی را وارد بدن می‌کنیم که بدن واکنش نشان می‌دهد، بنابراین صد در صد واکسنی که وارد بدن کسی می‌کنیم باید واکنش سیستم ایمنی باعث نشود التهاب در ریه ایجاد شود یعنی آن پاسخ نباید باشد، پاسخ دفاعی هم باید باشد این یک مرز است که پاسخ بیش از حد نداده و پاسخ متعادل داده شود. فاز سه همین است یعنی سن 5 تا 12 سال چه کار کند، 12 تا 45 سال چه کار کند، سن بالا چه شرایطی دارد، این باید مشخص شود یادآور آن چه زمانی است در افراد دارای نقص ایمنی یا زن باردار چه واکنشی دارد.

وی همچنین در خصوص خبر برگزاری دوباره کنکور نیز گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد و گفت عوارض کرونا یک سال بعد از آن معلوم می‌شود، وقتی ستاد کرونا تشکیل می‌شود خیلی از افراد متخصص آنجا نشسته‌اند و می‌گویند چه کنیم که عوارض بیماری کمتر شود و این موضوع به دستورالعمل تبدیل و بعد سنجیده می‌شود.

قانعی گفت: به طور مثال در رشته خود ما اگر کنکور را عقب بندازید و در یک سال دستیار سال اول نداشته باشید این زنجیره قطع می‌شود، در خدمت سربازی و در فارغ‌التحصیلانی که باید طبق نظام‌نامه سرکار بروند با مشکل مواجه می‌شوند، یعنی فقط کرونا نیست، باید فکر کنید زنجیره‌های بعدی چه می‌شود؟ در حوزه وزارت بهداشت دستورالعمل برای به حداقل رسیدن عوارض وجود دارد، ضمن اینکه خبر برگزار نشدن کنکور علمی نبود.

این پزشک متخصص همچنین اظهار کرد: لذا تصمیمی که گرفته شد این بود که به اضطراب کنکوری‌ها پایان دهیم، ضمن اینکه باید نظم و مقررات کشور سر جایش بماند به دلیل اینکه ویروس کرونا ماندگار است در بهترین حالت یک سال دیگر کنترل آن طول می‌کشد، بنابراین کشور را باید طوری اداره کرد که کرونا باشد و تمام نظامات هم سرجایش باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • باقری IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    4 10
    چرا مسولان کشورما منتظرجواب غربی ها هستند فقط.... سازمان جهانی بهداشت خودش زیرنظرغربی هاست....
    • RO ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      2 0
      البته بگو برخی از مسئولین ما...بله من هم معتقدم سازمان بهداشت جهانی که راکفلر صهیونیست و امثالش بهش بودجه میدن هیچ گاه خیر ایران و مردمش و حتی بلاد دیگر را نمیخواهد...
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      2 0
      سازمان بهداشت جهانی زیر نظر مستقیم فراماسون ها و صهیونیست هاست مدارکش هم در نت موجود است
    • US ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      1 1
      نادان سازمان بهداشت جهانی نوکر چینه کومونیسته وگرنه اگه زودتر هشدار میداد الان کورونا تو تمام جهان پخش نشده بود
  • CA ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    3 0
    البته هیچ کشور مستقلی اجازه ورود محصولات بهداشتی کشور دیگر را نمی‌دهد ولی بنظر من بخشی از کادر درمانی بایستی واکسنه بشوند چون بصورت زیرزمینی اقدام به اینکار خواهند کرد و این برای سامانه سلامت کشور یک شکست خواهد بود. خواه ناخواه این واکسن به دست خیلی از این کادر درمانی خواهد رسید. برای همین مطلق فکر کردن مساله ای را حل نخواهد کرد.
  • فامیل دور وزیر IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    14 5
    بنظر من وقتی واکسن وارد شد اول تمام نمایندکان مجلس و اهل بیتشان نوش جان کنند چنانچه مثمربه ثمر بود فبه المراد انوقت به مردم زده شود و چنانچه موثر نبود خداوند دستش را برای نحات ما فرود اورده است
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      1 0
      پیرمردهای فرتوت و اشرافی دولت بنفش و بچه های قاچاقچی آنها در اولویت هستند
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      0 0
      فقط مجلس؟؟؟؟!!!! من که میگم همه شیفتگان پوتین بزنن تا از شرشون خلاص بشیم. هرچند من بعید میدونم از جنس روسی و چینی و ایرانی استفاده کنن. اینا عاشق سیستم پزشکی کشور های صهیونیست آلمان و انگلیس و .....هستن.
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    یا فارس الحجاز یا ابا صالح المهدی ادرکنا افلا تعیننا حتّی نعلم انّ لنا اماما یرانا و یغیثنا. یاصاحب الزمان ما را دریاب. آیا به فریاد ما نمی رسی، تا بدانیم امامی داریم که ما را همیشه مدّنظر دارد و به فریاد ما می رسد؟
  • آ 28 IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 0
    روسیه اعلام کرده که واکسن در اواخر مهر کاملا آماده است حالا اگر این واکسن ساخت آمریکا بود غربزده بیچاره هم سازمان جهانی بهداشت اجازه آن رو می داد هم شماها کلی به به و چه چه می گفتید.چون WHO گفته آخر 2020 مرغ یک پا داره هر کشوری قبل از پایان 2020 واکسن بسازه غیر قابل اطمینان و نمایشی است آخه مگه روسیه خرد نداره که واکسنی را که اطمینان از آن نداره روی مردم خودش امتحان کنه تا بحران برای خودش درست کنه. در ضمن این نهادهای بظاهر جهانی بطور کامل زیر نفوذ پنتاگون میباشند.
  • احمد IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 1
    کجان اونایی که می گفتن واکسن آمریکایی و اسروائیلی بخاطر تحریم به دست ما نمیرسه؟ الان می خوام بدونم آمریکا که روسیه رو تحریم کرده، واکسنش رو می خواد یا ترجیح میده مردمش هزارتا هزارتا به مردن ادامه بدن؟
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 2
    واکسنی که پوتین بسازه, ایرانم تایید کنه تکلیفش مشخصه.....اگر کرونا هم نگیریم واکسن روسی میکشتمون
  • BE ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 1
    سازمان بهداشت جهانی.....منظور شما مافیایی شرکتهای داروسازی است !!
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    برای حضور افراد در یک سالن بهتره تهویه جوری باشد که هوای سالم از خارج توسط کانال به مرکز سالن پمپ شود و از اطراف سالن و ساختمان پس از عبور از فیلتر حرارتی و ماورای بنفش به بیرون مکیده شود که ویروس از داخل خارج شود و جریان هوا درست باشد وگرنه همه را مبتلا میکنید
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 1
    عروس بلد نیست برقصه میگه زمین کجه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس