کد خبر 1105237
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
میزان اثربخشی واکسن ویروس کرونا چه میزان خواهد بود؟ / آیا تزریق واکسن ایمنی دائمی ایجاد می‌کند؟

آنتونی فوسی ادعا داشت که واکسن کرونا تنها 50 تا 60 درصد موثر خواهد بود و معلوم نیست که واکسن چه کارایی خواهد داشت و به دنبال بهبود تاثیر و عملکرد آن هستند اما شانس موثر بودنش زیاد نیست.

به گزارش مشرق، دو روز گذشته خبری مبنی بر موثر نبودن واکسن کرونا بر این ویروس در چندی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی از زبان مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی منتشر شد که بحث برانگیز است.

آنتونی فوسی ادعا داشت که واکسن کرونا تنها 50 تا 60 درصد موثر خواهد بود و معلوم نیست که واکسن چه کارایی خواهد داشت و به دنبال بهبود تاثیر و عملکرد آن هستند اما شانس موثر بودنش زیاد نیست.

برخی از رسانه‌های علمی مدعی هستند که این خبر شایعه است و موثر نبودن واکسن بر ویروس کرونا حقیقت ندارد و انتشار این خبرها تنها باعث ایجاد استرس و اضطراب بیشتر بین مردم می‌شود، بدین جهت به سراغ پاسخ این ابهام رفتیم و از رئیس مرکز تحقیقات بیماریی‌های عفونی و گرمسیری هرمزگان، در مورد صحت این مطلب جویا شدیم.

بیشتر بخوانید:

در این باره پریوش داوودیان می‌گوید: در خصوص واکسن کرونا مسئله بسیار پیچیده است و هنوز به صورت قطعی نمیتوان گفت که این واکسن موفقیتی صددرصدی یا دائمی خواهد داشت.

متخصص بیماریی‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه میدهد: با توجه به اینکه تعداد اندکی از افراد بهبود یافته از بیماری کووید١٩ مجدد مبتلا شده‌اند، این امکان هم وجود دارد که در صورت تزریق واکسن نیاز به تکرار آن باشد.

داوودیان تصریح می‌کند: در خصوص چگونگی ایجاد ایمنی در برابر یک بیماری، باید گفت این که خود بیماری در بدن فرد ایمنی ایجاد کند، یا اینکه واکسن آن تزریق شود و ایمنی ایجاد شود، مقداری بایکدیگر متفاوت است.

وی اضافه می‌کند: بطور مثال در بیماری کزاز ایمنی با مبتلا شدن ایجاد نمی‌شود و تنها در حالی ایمنی ایجاد می‌شود که واکسن آن تزریق شود، اما در بیماری سرخک هنگامی که یک بار مبتلا می‌شویم، در بدن ایمنی مادام العمر ایجاد می‌شود.

داوودیان ادامه میدهد: در بیماری سرخک، با تزریق واکسن هم ایمنی در بدن ایجاد می‌شود اما مادام العمر نمی‌باشد و مجبوریم واکسن را با فواصل زیاد تکرار کنیم. واکسن کزاز هم باید در طول چندین سال تکرار شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری هرمزگان تاکید می‌کند: رفتار و ایمنی بیماری‌های عفونی و بویژه ویروسی با یکدیگر متفاوت است و نمی توان گفت واکسن ویروس کرونا ایمنی دائمی در بدن ایجاد خواهد کرد یا خیر.

داوودیان خاطرنشان می‌کند: در مجموع پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید واکسن کرونا در دنیا انجام شده که باید منتظر نتیجه بررسی عملی این واکسن بر بیماران باشیم تا بتوان نتیجه قطعی را اعلام کرد.

منبع: تسنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس