کد خبر 1104910
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
محورهای سفر الکاظمی به آمریکا از زبان مشاور «ترامپ»

مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا با اشاره به جزئیاتی از محورهای دیدارهای نخست‌وزیر عراق در کاخ سفید بار دیگر تاکید کرد که نیروهای آمریکایی از عراق عقب‌نشینی نخواهند کرد.

به گزارش مشرق، «گابریل صوما» مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری عراقی، درباره مهمترین محورهای گفت‌وگوی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در کاخ سفید توضیح داد.

وی در مصاحبه با «شفق نیوز» مدعی شد:«مهمترین پرونده‌هایی که نخست‌وزیر عراق در کاخ سفید با مقامات آمریکایی درباره آنها مناقشه خواهد کرد، شامل دخالت‌های ایران، هدف قرار گرفتن سفارت آمریکا در بغداد و حرکت اعتراض‌های مردمی در عراق خواهد بود.»

مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا افزود: ماموریت اصلی الکاظمی در سفر به واشنگتن، تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف امنیت، اقتصاد، انرژی، بهداشت و مهار همه‌گیری کرونا است. همچنین موضوع اعتراضات در عراق نیز مورد مناقشه و بررسی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

صوما با نادیده گرفتن مصوبه پارلمان عراق و مطالبات مردم این کشور مبنی بر اخراج نظامیان خارجی،  مدعی شد: در دیدار الکاظمی با ترامپ موضوع دخالت ایران در امور عراق که برای اخراج آمریکا از این کشور تلاش می‌کند، بررسی خواهد شد. در این دیدار همچنین موضوع آدم‌ربایی‌ها و ترورها در عراق که مهمترین آنها ترور «هشام الهاشمی» کارشناس امنیتی است، طرح خواهد شد.

مشاور ترامپ، رایزنی درباره کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد عراق به ویژه در سایه شرایط دشوار دولت کنونی عراق که قادر به پرداخت مستمر حقوق کارمندان خود را ندارد، از دیگر محورهای گفت‌وگوهای الکاظمی با مقامات کاخ سفید خواهد بود.

صوما با این ادعا که ارتش عراق قادر به حمایت از ساختمان سفارت آمریکا و کارمندان آن در بغداد و پایگاه‌های نظامی آمریکایی در سراسر این کشور را ندارد، تصریح کرد: ترامپ با الکاظمی درباره مسئولیت تامین امنیت سفارت آمریکا پس از تعرض صورت گرفته به ساختمان آن در اواخر سال گذشته و شلیک ده‌ها موشک به سوی این سفارتخانه که اخیرا روی داده، گفت‌وگو خواهد کرد.

وی در توجیه نصب سامانه دفاع موشکی در سفارت آمریکا توضیح داد: ایالات متحده ناچار شد که از سامانه پاتریوت برای حمایت از ساختمان سفارت و کارمندان آن در مقابل حملات تروریستی استفاده کند. واشنگتن به حاکمیت و قانون اساسی عراق احترام می‌گذارد و نیازی به نفت عراق ندارد.

مشاور ترامپ به صراحت گفت: عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از اراضی عراق مطرح نیست و تنها کاهش شمار آنها بر اساس توافق‌نامه‌ها و اقدام مشترک میان دو دولت عراق و آمریکا میسر خواهد شد.

وی پیش‌تر نیز مدعی شده بود که نخست‌وزیر عراق به دلیل وجود خطر داعش اجازه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را نمی‌دهد.

دفتر نخست‌وزیری عراق دیروز (شنبه - ۸ آگوست) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که الکاظمی هفته آینده در راس یک هیأت بنا به دعوت رسمی به آمریکا سفر خواهد کرد و در بیستم ماه جاری میلادی با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، در این سفر، پرونده‌های مربوط به روابط دوجانبه، مسائل مهم مشترک، همکاری مشترک در زمینه‌های امنیت، انرژی، بهداشت، اقتصاد، سرمایه‌گذاری و شیوه‌های تقویت آن بررسی خواهد شد. همچنین مسأله مهار همه‌گیری کرونا و همکاری دوجانبه در راستای منافع مشترک دو کشور مورد رایزنی قرار خواهد گرفت.

کاخ سفید نیز جمعه( ۷ آگوست) اعلام کرد که ترامپ بیستم ماه جاری میلادی میزبان الکاظمی در کاخ سفید خواهد بود. 

این سفر در حالی هفته آینده انجام می‌شود که قرار بود الکاظمی در ماه ژوئیه (تیر) به واشنگتن سفر کند، ولی ظاهرا «وضعیت جسمانی شاه سعودی و لغو سفر به ریاض، بر زمان این سفر نیز تأثیر گذاشت و برنامه سفر او به واشنگتن را به تاخیر انداخت.

این در حالی است که بسیاری از نمایندگان عراقی معتقدند که الکاظمی باید پارلمان را در جریان جزئیات محورهای مورد گفت‌وگو در واشنگتن قرار دهد  و موضوع عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق را پیگیری کند.

در همین راستا، «کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراقی گفت که محتوای سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا باید در پارلمان مطرح شود. پارلمان هنوز مذاکرات بغداد - واشنگتن درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق را پیگیری نمی‌کند. سفر الکاظمی به واشنگتن دارای پرونده‌های مهم  زیادی است که باید پارلمان برای اعلام فصل الخطاب در جریان آن قرار گیرد زیرا این ملت عراق هستند که باید نظر خود را درباره قضایای سرنوشت ساز مملکت خود اعلام کنند.

الخیکانی ادامه داد: واشنگتن از سکوت پارلمان سوء استفاده و برنامه‌های خود را اجرا خواهد کرد و احتمال دارد که تصمیم‌ خود برای ابقای نیروهای آمریکایی و انحصار پرونده‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی در راستای منافع خود را بر بغداد تحمیل کند.

آمریکا در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) در راس یک ائتلاف بین‌المللی به عراق حمله کرد و خاک این کشور را به بهانه سرنگونی رژیم صدام حسین اشغال کرد و پس از هشت سال اشغالگری در عراق، حضور نیروهایش را در دسامبر ۲۰۱۱ به پایان رساند و به جنگ عراق پایان داد. اما در ژوئن ۲۰۱۴ آمریکا بار دیگر به بهانه مبارزه با داعش در راس یک ائتلاف بین المللی اقدام به مداخله در عراق نمود و با وجود اینکه در ۹ دسامبر ۲۰۱۷، عراق اعلام کرد که بر داعش غلبه کرده‌ است نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها هنوز در عراق حضور دارند.

دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

با وجود تصویب این طرح، آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند.چندی پس از روی کار آمدن مصطفی الکاظمی، گفت‌وگوهای راهبردی میان آمریکا و عراق برای مشخص کردن آینده روابط دو طرف آغاز شد و مرحله نخست این گفت‌وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن، ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

قرار است مرحله دوم این گفت‌وگو با حضور شخص نخست‌وزیر عراق برگزار شود اما هنوز زمان آن تعیین نشده است.«محمد کریم» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، معتقد است که واشنگتن عامدانه مرحله دوم گفت‌وگوی راهبردی با بغداد را به تاخیر می‌اندازد تا از این زمان برای بقای نیروهای آمریکایی در عراق استفاده کند. هرچند که این گفت‌وگو نیازمند مراحل متعددی است و مسأله بقا یا خروج نیروهای آمریکایی طی مرحله دوم گفت‌وگوی راهبردی نهایی نخواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس