قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق ضمن ابراز تعجب از موضع ضعیف نخست‌وزیر عراق در سفر به آمریکا تصریح کرد که باقی ماندن نیروهای آمریکایی برای 3 سال دیگر در عراق غیرقانونی است.

به گزارش مشرق، «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق، شب گذشته (جمعه - ۲۲ آگوست) در سخنانی به مناسبت اول محرم و آغاز سال جدید هجری قمری تصریح کرد که انقلاب امام حسین (ع)، بذر فداکاری و ایثار را در جان جوانان مومن کاشت و پیروزی تاریخی بزرگی که عراقی‌ها علیه داعش محقق ساختند، به برکت مکتب و انقلاب امام حسین (ع) بود.

بیشتر بخوانید:

بخش‌هایی از این سخنان دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در شبکه‌ العهد و برخی از رسانه‌های مکتوب عراقی از جمله «شفق نیوز» و «ساحات التحریر» آمده است که در ادامه ترجمه آن می‌آید:

انتقاد از عملکرد الکاظمی و هیأت همراهش در سفر به واشنگتن

وی در ادامه از اینکه الکاظمی و هیأت همراه او در جریان سفر به آمریکا به موضوع خروج نیروهای آمریکایی نپرداختند و این طرف آمریکایی بود که این موضوع را پیگیری و طرح کرده است، ابراز تعجب کرد و گفت: ترامپ از این سفر انگیزه‌های خود را دارد و تلاش می‌کند که از هر موضوعی به نفع خود در انتخابات آمریکا بهره‌برداری کند.

الخزعلی تصریح کرد که مسأله ضرورت خروج آمریکایی‌ها از عراق در این سفر با جدیت طرح نشد و این  چنین القاء شد که هیأت عراقی اهتمامی به این موضوع یا شجاعت لازم را ندارد. زیرا موضوع خروج نیروهای آمریکایی از زبان وزیر امور خارجه و نخست وزیر عراق مطرح نشد و این مقامات آمریکایی بودند که این موضوع را طرح کردند در حالی که خروج این نیروها مصوبه مجلس عراق است و ضرورت ایجاب می‌کرد که نخست وزیر پیگیر اجرای این مصوبه باشد.

وی در ادامه این سوال را طرح کرد که آیا این آمریکایی‌ها هستند که باید درباره خروج از عراق تصمیم گیرند یا عراقی‌ها؟ تصمیم بقای نیروهای ترامپ در عراق تصمیمی نیست که در دست او باشد بلکه در دست عراقی‌ها است. الکاظمی در سفر به آمریکا می‌بایست به خروج اشغالگران آمریکایی از عراق اولویت می‌داد.

نخست وزیر عراق که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برد، شب گذشته درباره دیدارش با دونالد ترامپ گفت که در این دیدار بر سر «تشکیل یک تیم فنی برای ایجاد مکانیزم این استقرار در خارج از عراق» توافق شدرو این برای نخستین بار بود که آمریکا در قبال مطالبات دولت عراق، موضع روشن داشت و این مواضع را درک می‌کرد.

وی افزود: ترامپ تأکید کرد که «نیروهای آمریکایی طی سه سال آتی، از عراق خارج خواهند شد و آنان در پی استقرار آنها در خارج از عراق هستند».

آمریکا اگر راست می‌گوید از عراق مقابل ترکیه دفاع کند!

دبیرکل عصائب‌ اهل‌الحق درباره این اظهارات دولت آمریکا که هدف از ابقای نیروهایش در عراق کمک به این کشور در صورت مواجهه با هرگونه تجاوزی است، گفت: اگر ترامپ می‌خواهد از عراق دفاع کند و در صورت هرگونه تجاوزی به این کشور  کمک کند، بسیار خب، ما به او ترکیه را نشان می‌دهیم که اکنون به عراق تجاوز کرده است.

وی افزود که اگر واقعا آمریکا این دغدغه را دارد و به توافق‌نامه چارچوب راهبردی امضاشده با بغداد پایبند است باید اکنون از عراق در برابر ترکیه دفاع کند. 

الخزعلی همچنین به موضع دولت عراق در قبال عملیات نظامی نیروهای ترکیه در داخل عراق انتقاد کرد و گفت که دولت عراق پاسخ مناسبی به این تجاوز نداده است و ترکیه نیز نه عذرخواهی کرده و نه تلاشی برای توجیه عملیاتش در عراق. این امر بیانگر نهایت ضعف دولت عراق است.

هشدار به آمریکا درباره پیامدهای ادامه حضور در عراق

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در ادامه درباره پیامدهای عدم عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق هشدار داد و با اشاره احتمال حساس شدن کشورهای همسایه و منطقه به این امر و نیزت لاش ترامپ برای تسویه حساب با ایران در خاک عراق  گفت که اگر آمریکا می‌خواهد ایران دست به اقدامی علیه آن در عراق نزند، باید نیروهایش را از این کشور خارج کند. 

صدقه ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا به عراق

الخزعلی ضمن انتقاد از سکوت طرف عراقی در این سفر در قبال مسأله بازگرداندن آرشیو یهودیان عراق از آمریکا افزود: آنچه که در سفر الکاظمی قابل ملاحظه بود این بود که طرف آمریکایی با مهربانی و سخاوت ۲۰۰ میلیون دلار به دولت عراق کمک کرد. این امر شرم‌آور و خجالت‌بار بود زیرا عراق کشورهای ثروتمند است و نیازی به صدقه واشنگتن ندارد. مصطفی الکاظمی بیش از این مبلغ را به فقط در یک نوبت به منطقه کردستان داده است.

آمریکا مشکل برق عراق را حل نمی‌کند

درباره توافق‌نامه‌های امضا شده میان طرف عراقی و آمریکایی و پرونده انرژٰی برق نیز وی‌گفت: آمریکا مشکل برق عراق را حل نخواهد کرد و این کشور همواره بر عراق حکومت و آن را ضعیف می‌کند.راهکار درست برای حل مشکل برق عراق، استفاده از شرکت‌های قدرتمند معروفی مثل زیمنس آلمان است که تجربه‌های موفقی در منطقه دارد. اما شرکت‌های آمریکایی که عراق با آنها قرارداد بسته خود مشکلات شدید اقتصادی دارند و در آستانه ورشکستگی هستند.راهکار اصلی حل مشکلات عراق اجرای توافق‌نامه با چین است. 

سفارت آمریکا در عراق همجنس‌گرایی را ترویج می‌کند

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع پروژه‌های به اصطلاح فرهنگی سفارت آمریکا در عراق پرداخت و گفت: سفارت آمریکا در عراق با هزینه کردن میلیون‌ها دلار به شیوه‌های مختلف و از طریق مراکز تحقیقاتی، بورس‌های تحصیلی و شبکه‌های اجتماعی یک هدف را دنبال می‌کند و آن هجمه به هویت فرهنگی عراق و کاشتن بذر ضدارزش‌ها و ترویج رفتارهای انحرافی است. همان‌گونه که بودجه هنگفتی را برای ترویج همجنس‌گرایی میان جوانان و در هم‌شکستن روابط خانواده عراقی صرف کرده است.

 توافق امارات و اسرائیل راه را برای سعودی و بحرین گشود

الخزعلی درباره توافق اخیر عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل گفت که امر، راه را برای عربستان سعودی و بحرین خواهد گشود و آنها طرف‌های بعدی هستند که در این مسیر به امارات می‌پیوندند.

ترورهای اخیر در بصره سیاسی است

وی در ادامه به موصوع ترورهای اخیر در استان بصره و تلاش برای تغییر استاندار آن اشاره کرد و این امور را سیاسی توصیف کرد و گفت: هدف قرار دادن فعالان اجتماعی مدتی متوقف شده بود اما این سوال مطرح است که چرا مجدد این امر پدیدار شده است و چه طرفی از آن سود می‌برد؟

الخزعلی توضیح داد: برخی طرف‌های صاحب نفوذ، در کشور یک پروژه سیاسی دارند که ایجاد هرج و مرج در بصره ضامن اجرای موفق آن است. این طرف‌ها همان‌هایی هستند که شایعه ترور فعال رسانه‌ای را پخش کردند و سپس او را کشتند. لذا اتهام وارد کردن به نیروهای امنیتی در این‌باره ظلم است.

وی افزود: به راستی چه کسانی از ایجاد هرج و مرج در بصره نفع می‌برند؟ آیا کسانی هستند که می‌خواهند در شرایط کنونی و قبل از برگزاری انتخابات، کنترل بصره را در دست خود گیرند؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    7 0
    داداش شما نشستید هی تهدید می کنید . یارو به تایید خودتان امریکایی هست انتظار دارید بره اونجا به ترامپ حمله کنه؟
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      0 0
      این بنده خدا هم می بیند رای مجلس توسط شیعه ها از جمله حزب حیدر العبادی بوده و خلاصه تلاشهای مکرر شیعیان برای حاکمیت با مزاحمتهای مکرر و ... به ثمر نرسید و ... الآن آمریکاییها برای خروج از منطقه نیازمند سلب امنیت هستند با عملیاتهای مکرر و تلفات گیر
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      1 0
      خدا خیرشون بده به همین کمی که جهاد می کنند اما خدایی حیفه این پتانسیل با حرف داره تموم میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس