کد خبر 1103571
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

آنتی اسکالانت یک ماده ضد رسوب و ضروری برای سیستم های تصفیه آب صنعتی RO می باشد . استفاده از آنتی اسکالانت مرغوب سبب جلوگیری از تشکیل رسوبات موجود در آب بر سطح ممبران دستگاه آب صنعتی RO می شود .   در این مقاله به عملکرد آنتی اسکالانت و انواع آنتی اسکالانت می پردازیم . 

آنتی اسکالانت

آب خام ورودی به سیستم آب شیرین کن RO دارای املاح می باشد که توسط ممبران های دستگاه تصفیه آب صنعتی RO  حذف می گردد . املاح و رسوبات به مرور زمان بر سطح ممبران رسوب می کند و سبب گرفتگی ممبران و کاهش راندمان می گردد . جهت جلوگیری از تشکیل رسوبات در سطح ممبران بایستی از مواد ضد رسوب در دستگاه آب شیرین کن RO  استفاده نمود .

آنتی اسکالانت از مواد شیمیایی رسوب زدا در صنعت تصفیه آب و تصفیه فاضلاب می باشد که عمده ترین کاربرد آنتی اسکالانت در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس می باشد .

نحوه عملکرد آنتی اسکالانت  

آنتی اسکالانت با مولکول ها و املاح ایجاد کننده رسوب که در آب موجود است تشکیل کمپلکس فعال داده و از تشکیل شدن رسوبات بر سطح ممبران جلوگیری می کند .

آنتی اسکالانت در راستای پیشگیری از رسوب روی سطح ممبران نقش مهمی را ایفا میکند. با توجه به اینکه رسوبات داخل آب و املاح فلزات سنگین میتواند باعث پایین آمدن عمر ممبران شود لذا حتما توصیه می شود از آنتی اسکالانت های باکیفیت جهت عدم رسوبگزاری روی سطح ممبران ها استفاده شود .

آنتی اسکالانت آلاینده ها و املاح را از داخل ممبران عبور داده ، آنتی اسکالانت این مواد را همراه پساپ از سیستم خارج می نماید و با این مکانیسم از تشکیل رسوب جلوگیری می کند .

عدم استفاده از آنتی اسکالانت سبب آسیب جدی به ممبران های سیستم تصفیه آب صنعتی RO می گردد که این آسیب باعث کاهش مقدار جریان آب تولیدی و افزایش مقدار املاح و TDS در آب تولیدی می شود که این امر مغایر با هدف اصلی سیستم تصفیه آب صنعتی RO  می باشد .

انواع آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت بر اساس میزان  pHبه دو گروه آنتی اسکالانت اسیدی و آنتی اسکالانت قلیایی تقسیم بندی می گردند .

آنتی اسکالانت های موجود در ایران در انواع آنتی اسکالانت های وارداتی و آنتی اسکالانت های ایرانی می باشد .

مهمترین آنتی اسکالانت وارداتی شامل آنتی اسکالانت فلوکن ، آنتی اسکالانت اویستا و آنتی اسکالانت جنسیس می باشد که هر یک در کدهای مختلف و با مشخصات متفاوتی می باشد که بایستی متناسب با کیفیت آب ورودی آنتی اسکالانت مناسب انتخاب گردد .

آنتی اسکالانت فلوکن 260

آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰ یک ترکیب پلیمری کربوکسیلاتی است که کارایی بالایی به منظور کنترل و پراکندگی ذرات رسوب معدنی در سطح غشا دارد. در واقع آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰ یکی از موثرترین آنتی اسکالانت ها به منظور کنترل رسوب RO به شمار می رود.

آنتی اسکالانت های فلوکن۲۶۰ یک آنتی اسکالانت وسیع طیفی است که قدرت پراکندگی رسوبات بالایی دارند . در این سیستم تصفیه آب صنعتی RO مواد آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰ جهت عدم رسوبگذاری نمکهای معدنی در ممبران ها در آب ورودی به ممبران ها تزریق می شود  .

آنتی اسکالانت آویستا

آنتی اسکالانت Avista VITEC جهت جلوگیری از تشکیل رسوبات معدنی کربنات کلسیم ، سولفات کلسیم ، سولفات باریم ، سولفات استرانسیوم ، فلوراید کلسیم و رسوبات سیلیکا مناسب می باشد . آنتی اسکالانت آویستا  به سبب ماهیت مواد تشکیل دهنده با انواع مواد آلی سازگاری داشته و در مقادیر دوز کم نیز موثر می باشد .

آنتی اسکالانت آویستا امکان کنترل رسوبات آلی و معدنی با کارایی بالا داشته  و به دلیل فرمولاسیون ویژه در کنترل رسوبات مفید بوده و استفاده از آن در سیستم های اسمز معکوس مقرون به صرفه می باشد .

آنتی اسکالانت جنسیس

آنتی اسکالانت  Genesys  یک محصول فسفاناته غلیظ می باشد که در مقابل طیف وسیعی از رسوبات معدنی موثر می باشد .

این آنتی اسکالانت همچنین تشکیل رسویات فلزات سه ظرفیتی مانند آهن ، منگنز و آلومینیوم بر سطح غشا را متوقف می نماید و در نیجه نیاز به شستشو و یا تعویض ممبران را کاهش می دهد .

معایب استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب

  • کاهش مقدار جریان آب عبوری
  • کاهش کیفیت آب خروجی ار دستگاه RO
  • افزایش افت فشار و فشار مورد نیاز و مصرف انرژی و هزینه ناشی از آن
  • شست و شوهای بیشتر و با فواصل زمانی کمتر برای بهبود عملیات که منجر به کاهش عمر مفید غشاها و افزایش هزینه می‌شود.
  • از کار افتادگی های مکرر و بلند مدت.
  • پارگی و گسیختگی غشا در برخورد با کریستال‌های رسوبی نوک تیز
  • بالا رفتن TDS آب خروجی

خصوصیات آنتی اسکالانت مناسب برای سیستم آب شیرین کن

انتخاب یک ماده ضد رسوب و آنتی اسکالانت مناسب مهمترین اقدام در نگهداری دستگاه تصفیه آب شیرین کن RO است . بنابراین بایستی آنتی اسکالانتی را انتخاب نمود که مرغوب بوده و باعث صدمه به ممبران نگردد . آنتی اسکالانت مناسب باعث افزایش طول عمر ممبران ها شده و از تعویض زود هنگام آن جلوگیری می کند .

آنالیز آب خام ورودی و شناخت عناصر و املاح تشکیل دهنده رسوب در انتخاب آنتی اسکالانت مناسب نقش مهمی دارد و باعث می شود آنتی اسکالانت مناسب جهت حذف رسوبات شاخصی که داریم را انتخاب کنیم .

میزان دوز تزریق آنتی اسکالانت

مقدار دوز تزربق آنتی اسکالانت به سیستم آب شیرین کن RO  در محدوده 1-6 ppm ی باشد . این مقدار  با توجه به خصوصیات آب ورودی مانند میزان TDS  آب ورودی ، میزان جریان ، دما ، pH متفاوت می باشد که میزان دقیق آن توسط نرم افزار COROLA.T تعیین می گردد .

شرکت پاکان پالایش البرز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت ها در زمینه طراحی و ساخت انواع سیستم های تصفیه آب و آب شیرین کن در ایران می باشد . علاوه بر این شرکت جهت تامین مواد شیمیایی مورد نیاز در صنعت آب نسبت به واردات انواع آنتی اسکالانت وارداتی و در کنار آن تولید آنتی اسکالانت ایرانی با بهترین مواد اولیه اروپایی نموده است .

این شرکت توانایی تولید بهترین آنتی اسکالانت ایرانی متناسب با آنالیز آب ورودی را دارد تا به صورت صحیح عوامل رسوب گذار موجود در آب را کنترل کند که این امر سبب افزایش بهروری سیستم های آب شیرین کن می گردد . 

جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید .

تلفن:

32714659 026

32714659 026

همراه:

8994 866 0912

8995 866 0912

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن .ف IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    یکی از چند مواد شیمیایی که هر روز همراه اب آشامیدنی میخوریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس