بهائیت نمایه

انتشار دایرهًْ‌المعارف موسوم به ایرانیکا که از سوی فرقه ضاله بهاییت با بودجه‌های هنگفت محافل صهیونیستی در دانشگاه کلمبیا ادامه داشت، با شکایت بنیاد این دایرهًْ‌المعارف از دانشگاه یادشده، متوقف شد.

به گزارش مشرق، احسان یارشاطر از اعضای فرقه بهاییت (که دو سال پیش در آمریکا درگذشت) با سوءاستفاده از بیت‌المال و غارت اموال ملت ایران، کار این دایرهًْ‌المعارف را از دورانی شروع کرد که در ایران مدیر «بنگاه ‌ترجمه و نشر کتاب» بود ولی در واقع به‌عنوان مدرس در دانشگاه کلمبیا فعالیت می‌کرد. بر اساس اسناد موجود قرار بود که یارشاطر بر اساس تفکرات ضاله فرقه بهاییت و اندیشه‌های صهیونیستی حامی ‌آن، با بودجه هنگفتی از ایران، فرهنگ و دانشنامه‌ای ظاهرا برای ایرانیان نوشته و منتشر کند. این در حالی بود که وی دفتری در نیویورک (محل اقامتش از دهه ۱۳۴۰) برای «بنگاه‌ ترجمه و نشر کتاب» دایر کرده بود و بودجه‌اش را از ایران تامین می‌کرد.

نخستین بودجه ‌این پروژه، مبلغی بالغ بر دو میلیون دلار بود که در سال ۱۹۷۴ از سوی سازمان برنامه و بودجه ‌ایران تامین شد تا کار دایرهًْ‌المعارف ایرانیکا آغاز شود. این پروژه توسط بنیاد موقوفه ملی آمریکا (NED) از موسسات وابسته به سازمان CIA در دانشگاه کلمبیا شروع شد و طی این سال‌ها ادامه داشت. اما در حالی که مجلدات قبلی آن طبق معمول توسط مرکزی موسوم به احسان یارشاطر در دانشگاه کلمبیا چاپ و منتشر می‌گردید، بنیاد دانشنامه ایرانیکا وابسته به فرقه ضاله بهاییت شکایتی علیه کلمبیا طرح نمود که حقوق این پروژه متعلق به آنهاست و از همین روی اخیرا جلد شانزدهم دایرهًْ‌المعارف یادشده برای اولین بار از سوی بنیاد دانشنامه ایرانیکا منتشر شد و سپس کار چاپ ایرانیکا به علت دعوای یادشده، متوقف گردید.

لازم به ذکر است بر اساس اسناد ساواک و همچنین بنیاد پهلوی سابق، احسان یارشاطر و همسرش که هر دو از وابستگان اداره اطلاعات آمریکا در سفارت این کشور در تهران بودند، سوءاستفاده‌های مالی بسیاری در طول دورانی که «بنگاه ‌ترجمه و نشر کتاب» را در اختیار داشته ولی اغلب در خارج کشور اقامت داشتند، انجام دادند از جمله زمین‌خواری و تصاحب املاک بسیاری در تهران و شمال کشور و همچنین بهره‌برداری سوء از موقعیت شغلی و استفاده از اموال و بودجه عمومی حتی برای مسافرت‌های شخصی و درمان و اقامت در خارج کشور و علاوه ‌بر دریافت حقوق‌های چند هزار دلاری، برداشتن پول‌های هنگفت از بودجه «بنگاه‌ ترجمه و نشر کتاب» به ‌حساب دفتر نیویورک از جمله مبلغ ماهانه ۲۵۰۰ دلار که هیچ‌گاه بابتش بیلان و گزارشی ارائه  نکردند. احسان یارشاطر طبق آخرین نامه‌نگاری با تهران در اوایل پیروزی انقلاب مبلغی بالغ بر ۴ میلیون تومان (حدود ۶۰۰ هزار دلار آن روز)  به صندوق بنگاه بدهکار بود که هرگز پرداخت نکرد. برای اطلاعات بیشتر درباره احسان یارشاطر و فعالیت‌هایش در ایران و آمریکا و همچنین کارنامه «بنگاه ‌ترجمه و نشر کتاب» به کتاب «فرانکلین در تهران» که توسط دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان به‌عنوان جلد ۶۴ از مجموعه نیمه پنهان منتشر شد، مراجعه کنید.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    10 1
    بهایی‌ها یهودی هستند. فرقه یهودی بهاییت به ضد همه کشورها ولی به سود اسراعیل است
  • سید IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    8 1
    بهائیان بر اساس تعالیم مذهب من درآوردی شان حرامزادگی را از افتخاراتشان است چون زندگی اجتماعی شان مانند گله خوک هاست!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      3 1
      مثل اسرائیلی ها
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 1
      خوک ها در اعتراض به تشبیه شدنشان به بهایی ها تحصن کرده و اعتصاب غذا نموده و علوفه نمیخورند.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    این دانشگاه کلمبیا همونی نبود که احمدی نژاد رفت توش سخنرانی کرد؟ از این جا نتیجه میگیریم احمدی نژاد جاسوس سیا هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس