میوه فراوان با قیمت های گران /چرا قیمت پایین نمی آید؟ - کراپ‌شده

در حالی که میوه فراوان در بازار وجود دارد اما قیمت ها به حدی گران است که قشر متوسط به پایین جامعه توان خرید ندارد ریشه این پارادوکس عجیب را باید در حلقه های معیوب زنجیره جستجو کرد.

به گزارش مشرق، جدیدترین قیمت های عمده فروشی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران نشان می دهد که قیمت های میوه همچنان بالاست و  قشر متوسط به پایین جامعه با این قیمت های گران توان خرید نخواهند داشت.

تصور نکنید که این میوه های وارداتی است یا کشور در تولید آنها مشکل دارد بکله ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان میوه در جهان است،ایران امروز، در تولید و صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی جزو 10 کشور نخست دنیاست و سالانه بیش از 18 میلیون تن انواع میوه تولید می کند و در بسیار از آنها هم صادر کننده است.

ایران در تولید محصولات باغی در جایگاه نهم جهان و رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد ایران در تولیدات ۱۵ میوه در سطح جهان رتبه زیر ۱۰ را دارد.

در تمام دنیا قانون عرضه و تقاضا  به  عنوان یک اصل مهم در تعیین قیمت بازار است اما به تازگی بازار کشور این قانون را زیرپا گذاشته و هر چه محصول بیشتر عرضه می شود قیمت هم بیشتر بالاتر می رود،  این مسئله تنها در مورد میوه نیست بلکه بازار گوشت و مرغ هم اینچنین شده است.

اینکه بازار در عین فراوانی گران می شود نشان دهنده حلقه های معیوب در زنجیره تولید است که باید اصلاح شود و تا این ایرادات برطرف نشود امیدی به کاهش قیمت بازار نیست.

حلقه های معیوب را می توان در قیمت تمام شده بالا، دلالی و واسطه گری، عدم نظارت جستجو کرد و البته بخشی از این گرانی هم  تورم انتظاری است و فروشندگان میوه فکر می کنند که اگر گرانی در سایر بخش ها هست آنها هم باید میوه را گرانتر بفروشند.

جدیدترین قیمت میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به این شرح است، این قیمت عمده فروشی است و زمانی که به سطح مغازه های شرح می رشد طبق قانون می توانند 30 درصد بیشتر از فاکتور خرید بفروشند اما در عمل آنها بیش از 100 درصد روی این قیمت ها می کشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جواد IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 0
    الان در شهرستان بم خرما درجه یک کیلویی چهارده تومن خریدار نداره ولی همون خرما تهران دست مصرف کننده کیلو سی تومن میرسه باغدار که هزینه سردخانه کارتن و.... میده یک سوم دلال پول گیرش میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس