کد خبر 1102193
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
ترامپ نمایه

اگر ترامپ بتواند در این سه ماه مانده به انتخابات رأی‌گیری پستی را به هم بزند، خواهد توانست وضعیت انتخاباتی خود را تا حد قابل توجهی ترمیم کند.

به گزارش مشرق، «رحیم نعمتی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

وضعیت دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ۳ نوامبر چندان مساعد نیست و تمامی نظرسنجی‌ها حکایت از پیشتازی رقیب او جو بایدن از حزب دموکرات دارند. هرچند که فاصله این پیشتازی چندان زیاد نیست، اما همین قدر هم باعث شده پیش‌بینی‌ها بیشتر به نفع بایدن باشد تا ترامپ و بسیاری از این نگرانی داشته باشند که ترامپ حاضر به برگزاری انتخابات در موعد مقرر نشود. پیام توئیتری او در روز پنج شنبه ۳۰ جولای تأییدی بر این نگرانی بود. او در این پیام خواستار تعویق زمان برگزاری انتخابات شد و بهانه‌اش برای این درخواست انجام انتخابات از طریق رأی‌گیری پستی بود که به نظر او، رأی‌گیری به این طریق باعث می‌شود انتخابات ۲۰۲۰ امریکا مبدل به غیردقیق‌ترین و پرتقلب‌ترین انتخابات تاریخ شود و «این مایه شرمساری ایالات متحده خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

کاخ‌سفید: انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر برگزار می‌شود

شاید ترامپ می‌خواست با این درخواست و در صورت به تعویق افتادن انتخابات مجالی برای ترمیم وضعیت انتخاباتی خود به دست بیاورد، زیرا طبق قانون اساسی امریکا، اگر زمان انتخابات به تعویق می‌افتاد، ترامپ بعد از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ دیگر رئیس‌جمهور نبود و می‌توانست با فراغت خاطر بیشتر و بدون مسئولیتی نسبت به مشکلات امریکا به کار انتخاباتی خود برسد و از ترفندهای عوام‌فریبانه برای جلب بیشتر رأی بهره‌برداری کند.

مشکل ترامپ این بود که بایدن این اتفاق را قبلاً پیش‌بینی کرده بود و با این کار آمادگی قبلی برای مقابله با ترامپ ایجاد شده بود، اما شاید او هیچ وقت فکر نمی‌کرد که پاسخ منفی را خیلی سریع از سوی متحدانش در مجلس سنا بشنود. میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواه سنا همان شب گفت: «ما هرگز در تاریخ کنگره در زمان جنگ‌ها، رکودها و جنگ داخلی، انتخاباتی فدرالی نداشته‌ایم که در زمان مقرر برگزار نشده باشد.» این پاسخ صریح و سریع خیلی زود عقب‌نشینی ترامپ را به دنبال داشت و در نشست خبری همان روز پنج شنبه و برخلاف پیام توئیتری‌اش گفت: «در پی تعویق و تغییر تاریخ برگزاری انتخابات نیست، اما در عین حال خواهان انتخاباتی تقلب آمیز نیز نیست.»

به این ترتیب، ترامپ در فاصله چند ساعت مجبور شد از درخواست خود عقب‌نشینی کند، اما باز بر طبل تقلب انتخاباتی می‌کوبد. تکیه اصلی او بر نحوه رأی‌گیری از طریق پست است که شش ایالت اعلام کرده‌اند انتخابات را به این طریق و با ارسال پستی برگه‌های رأی انجام می‌دهند و نیمی از ایالت‌ها هم حاضر شده‌اند شهروندان بتوانند به این روش رأی بدهند. عمده این ایالت‌ها را رقبای دموکرات ترامپ اداره می‌کنند و او می‌ترسد که آن‌ها به این وسیله زمینه را برای مشارکت بیشتر دموکرات‌ها فراهم کنند، در حالی که امکان دارد شهروندان ایالت‌های جمهوریخواه به دلیل ترس از کرونا چندان تمایلی برای رفتن به حوزه‌های رأی‌گیری نداشته باشند و امکان رأی‌گیری پستی هم برای آن‌ها فراهم نشده است.

این وضعیت به شدت بر میزان رأی ترامپ تأثیر خواهد گذاشت. جدای از اینکه طبق نظرسنجی‌ها دو سوم از مردم امریکا در حال حاضر چندان رضایتی از کارنامه او ندارند. اگر ترامپ بتواند در این سه ماه مانده به انتخابات رأی‌گیری پستی را به هم بزند، خواهد توانست وضعیت انتخاباتی خود را تا حد قابل توجهی ترمیم کند، زیرا در این صورت، دموکرات‌ها در شهرهای بزرگی مثل نیویورک یا سانفرانسیسکو به خاطر ترس از کرونا حاضر نخواهند شد به حوزه‌های رأی‌گیری بروند.

با این حال، بعید است که او بتواند موفق شود، زیرا ایالت‌های امریکا در زمینه انتخابات اختیار تام دارند و فرمانداران ایالت‌ها هم گفته‌اند که تغییری در شیوه رأی‌گیری نخواهند داد. بنابراین، تنها نتیجه‌ای که ترامپ از این پیام توئیتری و سر و صداها به دست آورده زمینه‌چینی برای نتیجه انتخابات سوم نوامبر است، به این معنا که در صورت شکستش در این انتخابات، پیش‌زمینه‌ای داشته باشد تا زیر بار پیروزی جو بایدن نرود. این سناریویی است که از آن صحبت می‌شود به خصوص اینکه ترامپ توانسته فضای اجتماعی و سیاسی امریکا را به شدت دوقطبی کند و در این فضا، حامیانی دارد که حرف او را به هر صورت قبول دارند و حتی حاضرند برای حمایت از او به خیابان‌ها بریزند و در این میان، برخی حتی وقوع جنگ داخلی را هم بعید نمی‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 4
    چقدر کارش شبیه موسوی در انتخابات 88 است !!!
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 5
    ان شاء الله این مردک تروریست زمینه ساز جنگ داخلی و تجزیه آمریکا شود.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 3
    با موسوی و کروبی مشاوره کرده بهش این پیشنهاد دادن!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس