استان الجوف.jpg

سعودی‌ها تمامی داشته‌های خود را در استان الجوف از دست داده‌اند و حالا با نفس‌های به شماره افتاده در تلاش هستند از باتلاق خود ساخته خارج شوند و از سرایت شکست‌ها به استان مأرب جلوگیری کنند.

سرویس جهان مشرق - اواخر سال ۲۰۱۸ ائتلاف سعودی قدرت نمایی و پیروزی های میدانی را در یمن با اشغال نزدیک به ۹۰ درصد از مساحت استان الجوف تکمیل کرد و یک گام دیگر به پایتخت نزدیک تر و زنگ خطر را برای رزمندگان یمنی به صدا درآورد.

درگیری ها در استان الجوف در شمال یمن تا اوایل سال ۲۰۲۰ به صورت متناوب ادامه داشت اما در جریان عملیات موفقیت آمیز آزادسازی مناطق اشغالی شمال شرق استان صنعاء و غرب استان مارب ورق یه سود رزمندگان یمنی برگشت و معادلات در جبهه های نبرد تغییر کرد.

نیروهای یمنی پس از وارد کردن ضربات سخت و سنگین به ائتلاف سعودی در مناطق شرقی پایتخت و محور غربی استان مارب، عملیات را در استان الجوف آغاز کردند و یازدهم اسفند سال ۹۸ موفق شدند شهر الحزم مرکز استان الجوف را به همراه چند بخش دیگر از اشغال خارج کنند و ریاض را در شوک عمیق فرو ببرند.

اعلام الحربی

با پیروزی های میدانی خیره کننده که در اسفندماه سال گذشته در استان الجوف به دست آمد موازنه قدرت در شمال یمن به سود رزمندگان یمنی تغییر کرد و ائتلاف سعودی به بازنده بزرگ تبدیل شد و در لاک دفاعی رفت تا بیشتر از این تحقیر نشود.

استان الجوف دروازه شرقی استان استان صعده (مهم ترین پایگاه جبهه مقاومت انصارالله در یمن) و پایتخت (شهر صنعاء) به شمار می آید و همین مسئله اهمیتش را برای رزمندگان یمنی و ائتلاف سعودی چند برابر کرده است.

مساحت این استان که با عربستان حدود ۲۴۷ کیلومتر مرز مشترک دارد و در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شهر صنعاء واقع شده، حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع است و با استان های «مارب، حضرموت، صعده، صنعاء و عمران» نیز هم مرز و و از ۱۲ بخش تشکیل شده است.

تحولات میدانی استان های  شمالی یمن

«خب والشعف» بزرگترین بخش و معادل ۸۰ درصد از مساحت استان الجوف محسوب می شود که البته مناطق وسیع آن بیابانی است؛ الحزم، الغیل، الخلق، برط العنان، خراب المراشی، الحمیدات، رجوزه، الزاهر، المتون، المصلوب و المطمه، ۱۱بخش دیگر این استان هستند.

در حال حاضر، نیروهای ائتلاف سعودی حدود ۸۵ درصد بخش بیابانی خب و الشعف را به همراه ۱۵ درصد از مساحت بخش الحزم (مناطق جنوبی) که با استان مارب هم مرز و بیابانی هستند را در اشغال دارند و سایر بخش های استان الجوف که نقاط پرتراکم و جمعیت نشین به شمار می آیند در کنترل رزمندگان یمنی هستند؛ مناطق شمال غربی، غربی و جنوب غربی بخش خب و الشعف از جمله کوه الحیض و پایگاه نظامی الخنجر در سیطره نیروهای یمنی است.

براساس اطلاعات به دست آمده، اهداف اصلی نیروهای ارتش و رزمندگان حبهه مقاومت انصارالله در استان الجوف آزادسازی و تامین امنیت کامل جاده مهم و راهبردی «الحزم - البقع» و امن کردن منطقه «الیتمه» در جنوب پایگاه «غریمیل» در نزدیکی مرزهای مشترک با عربستان است.

بخش های استان «الجوف»

رزمندگان یمنی برای پاکسازی کامل جاده «الحزم - البقع» در محدوده استان الجوف، باید مناطق و ارتفاعات مهمی را در محور شمال غرب بخش «خب والشعف» از جمله «الیتمه، حشیفا، سویق، عرفا، دب و...» از اشغال نیروهای ائتلاف سعودی خارج کنند.

تاکنون حدود ۱۱۲ کیلومتر از جاده راهبردی «الحزم - البقع» آزاد شده است و نیروهای یمنی باید ۲۰ کیلومتر دیگر از این مسیر مهم که در شمال منطقه «الیتمه» واقع شده را پاکسازی کنند تا این جاده به طور کامل در محدوده استان الجوف امن شود.

یکی دیگر از هدف های نیروهای یمنی در استان الجوف پاکسازی پایگاه نظامی مهم «الکنایس» در جنوب غرب بخش خب و الشعف است؛ فاصله رزمندگان از پایگاه «اللبنات» با پایگاه «الکنایس» حدود ۲۰ کیلومتر است؛ در صورتی آزادسازی این پایگاه یک مسیر جدید از محور شمال برای ورود به استان مارب و پیشروی به سمت جنوب (شهر مارب) باز می شود که به معنای کوبیدن آخر میخ بر تابوت ائتلاف سعودی در مرکز یمن است؛ پایگاه «الخنجر و اللبنات» که در شمال غرب و جنوب استان الجوف واقع شده اند در جریان عملیات ماه های گذشته از اشغال ائتلاف خارج شدند.

اعلام الحربی

در حال حاضر درگیری ها میان رزمندگان یمنی و مزدوران ائتلاف سعودی در محور شمال غرب  جنوب غرب بخش خب و الشعف (محور الیتمه، کوه الحیض و جنوب پایگاه اللبنات) به صورت پراکنده در جریان است و باید منتظر ماند تحولات در روزها و هفته های آینده به چه سمتی پیش می رود.

به گزارش مشرق، پاکسازی مناطق مرکزی، شرقی و شمال شرقی استان الجوف که در بخش خب و الشعف و الحزم واقع شده اند به دلیل این که اغلب بیابانی هستند و اهمیتی ویژه ای در موازنه قدرت ندارند و در اولویت نیروهای یمنی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • فرزند ایران IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    75 19
    انشالله در آینده فتح ریاض
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      14 44
      خخخخخخ کلی خندیدیم. ارتش مقتدر عربستان سعودی کل یمن رو ازاد کرده حالا نوبت ازادسازی شمال یمنه دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره.جوری مقتدر عمل کرده که داره با کشور همسایه میجنگه بدون اینکه مردمش کوچکترین احساسی از جنگ داشته باشن
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      20 3
      خخخخخخ و مرگ وهابی کثیف
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      10 3
      خخخخخخ کلی به تو و ارتش مفتضح عربستان خندیدیم که مثل خر تو باتلاق یمن گیر کرده و از یه طرف آمریکا و انگلیس داره با فروش اسلحه میدوشنش و از یه طرفم انصار الله یمن با دست خالی دارن حالشو جا میارن. فقط این قدرت ارتش عربستان منو کشته که چند ساله از پس بیست سی هزار نیروی مردمی بر نیومده.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      4 1
      به 00:40 ـــــ نوبت گریه ات هم به زودی! هرچند که خنده الآنت هم بیشتر تلخ خند است تا خنده شادی!!!!
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    44 10
    یمنی ها باید به موشک های دوش پرتاب ضدهوایی تجهیز شوند اینها را باید با پهبادهای بزرگ به یمنی ها ارسال نمود
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    7 15
    با شکست عربستان در جنگ یمن بنطر می آید که پرونده یمن به ترکیه واگذار می گردد و باید محور تعز از هم اکنون برنامه ریزی شود
    • سیدان پور حسین IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      0 0
      ترکیه خخخخ دوست عزیز ترکیه تو سوریه از ایران باخت تو لیبی ام داره دست و پا میزنه
  • من یمنی ام IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    36 17
    هزار ماشاالله یمن، نابود کنین این سعودی های یهودی داعشی رو
  • CA ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    30 9
    آرزوی ملت ایران تسلط حوثی ها بر تنگه باب المندب هست.
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      22 13
      ارزوی ایرانی ها ریشه کنی ظلم و جنایت و پرپایی حکومت عدله.نیمی از راه در یمن با جنگ و مقاومته و نیم دیگرش با تسلیم شدن گروهها در مقابل انصارالله.تسریع در امر یمن انشاله تسریع در پرپایی حکومت عدله.ال سعود به دست یمن از بین نمیره فقط با ظلم سعودی تضعیف میشه و بلکه اسراییل به دست نیروهای مقاومت از بین میره
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      15 6
      ارزوی ملت همچین چیزی نیست
    • ا IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      9 23
      انشاالله ملت ایران این آرزو را به گور خواهندـ برد
    • صدای حق IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      6 2
      الحمدالله فعلا شما سعودی ها گام به گام دارید آرزوی سیطره بر سوریه و یمن و عراق و لبنان و فلسطین رو به گور می برید. ان شاءالله بزودی ما مسلمانان به ستوه آمده از جنایات رژیم کودک کش آل سقوط، بارگاه باشوهی برای شهدای قبرستان بقیع خواهیم ساخت و کاخ پادشاهان مرتجع و خائن سعودی و آل خلیفه را تبدیل به حسینیه خواهیم کرد. مرگ بر منافق
    • عباس IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      1 0
      من نمی دونم اینه کسی که داره سنگ آل سعود رو به سینه میزنه واقعا عقل تو سرش هست؟آخه بدبختا چند ساله دارین بهترین سلاحهای دنیا رو استفاده میکنید هنوز هیچ غلطی نکردید شما در مقابل یک مشت پا بره مظلوم هم باز قادر به جنگ نیستید مطمئن باش اگه هم مرز با ایران بود سر یک هفته حوثی ها پیروز می شدن پس حالا فقط خفه شو
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      0 0
      آرزوی ملت ایران ظهور فرج آقا امام زمان عج هستش این ها همه فقط مقدمه چینی هستش
  • س.ج IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 0
    با درود فراوان خدمت رزمندگان انصارالله قهرمان .
  • Mjp IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 0
    درودخدابررزمندگان قهرمان. وشجاع انصارالله ک پوزه ی نجس ال یهودی رو آره بخاک میکشه. لعنت به آل سلمان وهابی
  • محمد IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    4 14
    یمن، دلار گرون نمیشه؟ محاصره اقتصادین؟ اصلاح طلب هم دارن؟ غرب گرا چی؟ دارن؟زیر ساختاشون نابود شده؟ چطوری زنده میمونن؟
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    17 12
    ماباید به کشورهای مظلوم سلاح بفروشیم
  • حسام CA ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    11 15
    حتی مردم ایران نمی دانند که آل سعود از یهودیان بنی قریَه اند وپادشاه عربستان در سخنرانی رسمی از پادشاهان آل سعود به اسم پادشاهان یهود نامبرده وطلب رحمت برایشان کرد .چرا هنوز نمی دانید که جنگ تبلیغاتی سر نوشت معرکه نبرد را رقم می زند.
  • احمد IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 3
    تفاوت پیروان مکتب اهل البت با پیروان مکاتب دیگر ضد ظلم بودن بر مدار محبت به مردم وضعیف نوازی وتوجه اهل بیت رسول گرامی اسلام به پا برهنگان در مقابل طاغوتیان وظالمان بوده وما امام هشتم را حتی ضامن آهو می شناسیم وقتی که ممنوعیت سنگین از بیان ظلم ظالمان در تاریخ اعمال ومداحی ها بسمت قربون کفتر حرمت هدایت شد ما جنگ با عرستان را باختیم .پیروزی بر عربستان یا وه گویی است.
  • DE ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    4 0
    مثل جنگ ايران و عراق ملتش بازنده خواهد بود.
  • شهرام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    5 3
    خداوند آل سعود و همپیمانانشان و حامیانشان را لعنت کند بیشرف های حرامزاده تاکنون جان هزاران بیگناه یمنی را گرفتند و میلیونها بیگناه را در معرض گرسنگی و بیماری قرار دادند انشالله بزودی طومار آل سعود در هم پیچیده خواهد شد
  • عالم بهرامزهی IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    4 6
    یمنیهابدون مایعنی هیچ ازبرکت وکمک ماست که پیش میروند
    • ناشناس IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      0 0
      شما وهابی ها هیچ برکتی برای مسلمانان ندارید جز خیانت وجنایت، همه برکت شما برای اسرائیل و آمریکا بوده که به حق شما را گاو شیرده می‌دانند، وتمام پیروزی های یمنی ها به دست خدا وبا ایمان این ملت شجاع است، نشانه ای از آنکه در مقابل مجاهدین در راه خدا انبوه سلاح آمریکایی و اسرائیلی شما ناچیزند، اگر چنین نبود مجبور به کشتار زنان و کودکان یمنی نبودید.
    • ناشناس IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      0 0
      شما وهابی های صهیونیست زنان و کودکان بی گناه یمن را کشتار نکنید بقیه اش پيشکش
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    2 0
    اخبار یمن درست منعکس نمیشه مثلن مارب چیشد ؟
  • DE ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    الحمدالله.
  • ایرانی IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    درود بر رزمندگان جبهه مقاومت مرگ بر آل سعود مزدور
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 0
    هدف از جنگ یمن نه تصرف آن بلکه پیشگیری از قدرت گرفتن و پویایی این کشور و در نهایت تجزیه آن است زهی خیال باطل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس