آمریکا عراق آمریکا

قرار است آمریکا و عراق بزودی «گفت‌وگوهای راهبری» را ادامه دهند؛ مسئله‌ای که بسیاری از تحلیلگران آن را بی‌فایده می‌دانند و تأکید دارند که واشنگتن هیچ گاه در پی پیشرفت عراق نبوده و نخواهد بود.

به گزارش مشرق، مسأله مداخله آمریکا در انتخاب هیأت مذاکره کننده عراقی در جریان «گفت‌وگوهای راهبری» جنجالی شده است؛ زیرا بسیاری از اعضای این هیأت تابعیتهای آمریکایی و خارجی دارند.

بیشتر بخوانید:

ماجرای توافق عراق-چین وآغاز فشار آمریکا

دلیل امیدواری آمریکا به ابقای نظامیانش در عراق

در پی ترور شهیدان قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، پارلمان این کشور در دی ۱۳۹۸ مصوبه اخراج نظامیان خارجی به ویژه آمریکایی را تصویب کرد.

پایگاه شبکه خبری  العهد عراق امروز پنجشنبه گزارش داد، تصویب این مصوبه که قرار بود دولت عراق آن را در یک جدول زمانی اجرایی کند، «باعث شد که آمریکا مزدوران خود را تحریک کند تا هرج‌ومرج گسترده‌ای در عراق به راه بیاندازد و به این ترتیب، موضوع خروج آن [از عراق] به تعویق بیافتد».

العهد با اشاره به نقش عناصر حاضر در سفارت آمریکا برای تحریک ملت عراق علیه مصوبه اخراج نظامیان این کشور، تأکید کرد، پس از آن «مصوبه تاریخی، عراق شاهد اعتراضات در شهرها بود که واشنگتن از آن برای موج‌سواری استفاده کرد».

به گزارش این شبکه، آمریکا با استفاده از مزدوران خود در میان تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو، معادله را تغییر داد و بساط دولت را برچید، ولی «آمریکا با وجود تحریک همه عناصر خود در داخل کشور (عراق) و صرف میلیون‌ها دلار، موفق نخواهد شد؛ زیرا اتحاد عراق و فرهنگ ملت پروژه‌ای را ناکام گذاشت که هدف آن، فتنه‌افروزی و ایجاد جنگ داخلی در میان هموطنان [عراقی] بود».

«عباس العرداوی» تحلسلگر مسائل سیاسی عراق درباره مذاکرات آتی عراق و آمریکا گفت: «هیچ علامت مثبتی درباره موضوع مذاکرات آمریکا و عراق وجود ندارد و ظاهرا مسائل دیکته شده‌ای است که آمریکا قصد دارد آن را در عراق اجرایی کند».

العرداوی تأکید کرد: «هیچ تضمینی وجود ندارد که طرف آمریکایی به هیچ یک از وعده‌های خود عمل کند؛ زیرا همیشه از اجرای  ضمانتهایی که داده یا اعلام می‌کند، شانه خالی کرده است».

به گزارش این شبکه، آمریکا قصد دارد «عراق را عرصه دشمنی با جمهوری اسلامی ایران کرده و کشور (عراق) را وارد درگیری منطقه‌ای و بین‌المللی کند... و نمی‌خواهد که [عراق] یک گام به سمت جلو حرکت کند؛ زیرا هر گاه از یک طرح [توطئه‌آمیز] خارج می‌شود، وارد یک مشکل دیگر می‌شود».

«حسن سالم» نماینده فراکسیون صادقون عراق هم مذاکرات این کشور با آمریکا را صرفا دیکته واشنگتن علیه بغداد توصیف و تأکید کرد، طرف آمریکایی جلسات مربوط به مسائل امنیتی و سیاسی و طرف عراقی نیز جلسات اقتصادی و فرهنگی را مدیریت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

نماینده عراقی: الکاظمی با ادامه حضور نیروهای آمریکایی مخالفتی ندارد

وی همچنین تصریح کرد که «امروز ملت عراق بی‌صبرانه منتظر اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای خارجی از عراق است».

مرحله نخست گفت‌وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن از پنجشنبه (۱۱ ژوئن)، به صورت ویدیو کنفرانس آغاز شد و دو طرف درباره نحوه ادامه روابط دو جانبه رایزنی کردند و قرار است این گفت‌وگوهای مقدماتی ادامه یابد.

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های عراق، خروج نیروهای خارجی بویژه نظامیان آمریکا از عراق است که برآوردها حکایت از آن دارد که بین شش الی نه هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند.

موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در تاریخ ۱۳ دی ماه گذشته به شهادت رساند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس