کد خبر 1082737
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
بیانیه وزارت خارجه عراق درباره مذاکرات آتی با آمریکا

وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای ابراز داشت که نخستین جلسه از مذاکرات آمریکا و عراق، زمینه را برای برگزاری جلسات آتی فراهم کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه عراق در واکنش به نخستین جلسه گفت‌وگوهای بغداد-واشنگتن بیانیه‌ای منتشر کرد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق روز جمعه ابراز داشت که نخستین جلسه از مذاکرات آمریکا و عراق، زمینه را برای برگزاری جلسات آتی فراهم کرده است.

پایگاه خبری «ناس» به نقل از الصحاف گزارش داد، مذاکراتی که در آینده بین طرفین آمریکایی و عراقی برگزار می‌شود، به صورت مستقیم برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وی تأکید کرد، هیأت عراقی به ریاست «عبدالکریم هاشم»، معاون وزیر امور خارجه عراق، از طریق اینترنتی، نخستین جلسه گفت‌وگو با طرف آمریکایی را بر اساس توافقنامه راهبردی سال 2008 برگزار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق ادامه داد، در جلسه نخست این مذاکرات، روابط اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی بین دو کشور بحث و بررسی شد.

به گفته الصحاف، طرفین تأکید کردند که در دوران نخست وزیری مصطفی الکاظمی، تلاش خود را برای «تحکیم روابط» به کار خواهند بست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: «این جلسه، سرآغاز مجموعه نشستهای دیگر برای گفت‌وگوی راهبردی خواهد بود؛ به امید اینکه جسله آتی، در صورت وجود شرایط مناسب، به صورت مستقیم در واشنگتن برگزار شود».

گفت‌وگوهای آمریکا و عراق بعد از ظهر پنجشنبه 22 خرداد ماه جاری آغاز شد. بغداد و واشنگتن اخیراً تصمیم گرفته‌اند در باره روابط دو جانبه و آینده این روابط با یکدیگر گفت‌وگو کرده و به توافق برسند.

 پس از پایان نشست، طرفین با انتشار یک بیانیه، ضمن اعلام تعهد خود برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تصریح کردند که ایالات متحده به دنبال ایجاد پایگاه‌های دائمی یا حضور نظامی دائمی در عراق نخواهد بود.

دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

علی‌رغم تصویب این طرح آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    خاااک بر سرتون. البته حساب عراقی هایی که برای وطنشون خون دادن با بعثی ها جداست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس