کد خبر 1100383
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
خط لوله

صهیونیست‌ها از سال ۲۰۱۵ در تلاشند تا یک خط لوله گاز در شرق مدیترانه بسازند، اما کارشناسان بعید می‌دانند این پروژه به نتیجه برسد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، ابتدای سال جاری قبرس، یونان و رژیم صهیونیستی بر سر چارچوب خط لوله شرق مدیترانه توافقاتی را انجام دادند و قرار شد، ایتالیا هم به این خط لوله بپیوندند.

بیشتر بخوانید:

فرصت طلایی ایران برای انتقال گاز ترکمنستان و آذربایجان

با گذشت حدود ۶ ماه از توافق انجام شده، صهیونیست‌ها حالا اجرای آن را به تصویب رساندند.

یک کارشناس صهیونیست معتقد است، اجرای این خط لوله نیازمند مذاکرات زیادی بوده و هست.

وی می‌گوید، طرف‌های دخیل در اجرای آن حدود ۶ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خواهند کرد و ساخت آن ۵ سال طول خواهد کشید.

این کارشناس صهیونیست به نام آوینائوم آیدان، می‌گوید اجرای این پروژه به نوعی قد علم کردن در برابر سیاست‌های ترکیه در شرق مدیترانه است.

* مناقشات مرزی با لبنان مانع ساخت خط لوله صهیونیست‌ها

آیدان می‌گوید، لوله گذاری این خط انتقال گاز اصلا آسان نخواهد بود چرا که مناقشه مرزی بین اسرائیل و لبنان جدی است. به خصوص آنکه دو کشور بر سر منابع گازی مدیترانه هم مشکل دارند.

این کارشناس صهیونیست ادامه داد با توجه به سیاست‌های لبنان در قبال رژیم صهیونیستی توافق بین دو طرف بسیار مشکل خواهد بود.

*رویکرد مصر در قبال خط لوله اسرائیلی‌ها 

رمضان ابواعلاء،‌ کارشناس مصری حوزه مهندسی نفت در دانشگاه کانال سوئز،‌ معتقد است اجرای این خط لوله از نظر فنی دشوار است.

در عین حال وی معتقد است، این پروژه در راستای اعمال فشار علیه مصری‌ها برای امتیاز گرفتن از قاهره در زمینه همکاری در انتقال خط لوله گاز است.

ابواعلاء می‌گوید، پیش از آنکه درباره خسارت‌های ساخت این خط لوله صحبت کنیم باید درباره امکان سنجی اجرای آن بحث کنیم. 

وی گفت: بگذارید یادآور شوم که طرح مشابهی قرار بود در سال ۲۰۱۵ اجرا شود و در آن زمان اسرائیلی‌ها می‌خواستند این خط لوله را تا لیماسل بکشند، اما بعدا معلوم شد که از نظر اقتصادی توجیه ندارد.

این کارشناس مصری می‌گویید این بار هم به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای ساخت این خط لوله به نوعی با هدف اعمال فشار علیه مصر که هم اکنون بزرگترین تامین کننده گاز در مدیترانه است انجام می‌شود.

این کارشناس مصری ادامه داد: آنها فقط زمانی از اجرای این خط لوله نفع خواهند برد که با مصر همکاری کنند.

به عبارت دیگر صهیونیست‌ها باید از زیرساخت‌های مصر استفاده کنند. در غیر این صورت عمق لوله گذاری آن بسیار زیاد خواهد بود و به خاطر بالا رفتن هزینه‌ها توجیه اقتصادی آن از بین می‌رود.

ابواعلا معتقد است قاهره دوست ندارد در این زمینه به زور متوسل شود و آنها باید پیشنهاد خوبی در این زمینه به مصر بدهند. 

رابیا یاهی، کارشناس نفتی لبنانی، می‌گوید اجرای این خط لوله در صورتی که مصری‌ها به آن روی خوش نشان دهند و از مانع لبنان هم عبور کند می‌تواند رقیبی برای گاز روسیه در منطقه باشد.

وی معتقد است، لبنان بیش از آنکه بخواهد از حضور در چنین پروژه‌های منفعت ببرد، از همکاری با ترکیه می‌تواند سود ببرد و با این کشور در حوزه انرژی کار کند.

به گفته وی برای لبنان کشیدن خط لوله از مرز ترکیه باصرفه‌تر است و برای ما گاز روسیه صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

* ابهامات جدی نسبت به اجرا شدن خط لوله گاز شرق مدیترانه 

لوآنیس میچاله‌توس، کارشناس یونانی حوزه انرژی معتقد است، این خط لوله هرگز ساخته نخواهد شد.

وی معتقد است اجرای خط لوله اسرائیلی‌ها در تقابل کامل با خط لوله TAP است. 

در صورتی که این خط لوله اجرایی شود به روس‌ها آسیبی نمی‌رسد بلکه پروژه خط لوله TAP به شدت از محل اجرای آن متضرر خواهد شد.

خط لوله TAP یا همان خط لوله ترنس آدریاتیک خط لوله‌ای است که قرار است گاز طبیعی را از یونان با عبور از آلبانی و دریای آدریاتیک به ایتالیا و اروپای غربی منتقل کند.

اجرای این خط لوله از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و ۸۷۸ کیلومتر هم طول دارد.

این کارشناس یونانی معتقد است، دو خط لوله نورد استریم یک و نورد استریم ۲ که گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کند ظرفیتی معادل ۱۱۰ میلیارد متر مکعب در سال دارند و به همین خاطر گاز انتقالی از آنها بسیار ارزان تمام می‌شود و در نتیجه خط لوله گاز اسرائیل نمی‌تواند با آن رقابت کند.

میچاله‌توس می‌گوید در عین حال بحران بین‌المللی ناشی از شیوع کرونا هم بر ساخت خط لوله توسط اسرائیلی‌ها اثر خواهد گذاشت.

وی معتقد است شاهد کاهش قیمت گاز و مصرف آن به خاطر کرونا هستیم و به همین دلیل با توجه به قیمت‌های کنونی احتمالا اجرای این خط لوله صرفا اقتصادی نخواهد داشت.

این کارشناس یونانی معتقد است، نباید فراموش کنیم که در صورتی که اوضاع کنونی برای بلندمدت ادامه یابد هر گونه سرمایه‌گذاری سخت خواهد شد.

از طرف دیگر ولکان اصلان اوغلو، کارشناس ترکیه‌ای حوزه انرژی، می‌گوید ساخت خط لوله غیرمنطقی است.

وی گفت با در نظر گرفتن روند کنونی بازار جهانی گاز و نگرانی‌های اقتصادی در این زمینه ساخت خط لوله برای اسرائیلی‌ها منطقی نیست. مگر آنکه اروپایی‌ها بدون در نظر گرفتن ابعاد اقتصادی و فقط با هدف تنوع بخشی به منابع تامین گاز خود و بالا بردن امنیت در حوزه انرژی دست به اجرای آن بزنند و هزینه اجرای آن را تقبل کنند. حتی در این زمینه هم به یک سیاست توانمند و اثرگذار در شرق مدیترانه نیاز است. 

چرا که ترکیه طی ۵ سال گذشته از نظر زمین شناسی و حفاری اقدامات زیادی را در شرق مدیترانه انجام داده است و تقابل با این سیاست‌ها از سوی اتحادیه اروپا علیه ترکیه بسیار سخت خواهد بود.

این کارشناس ترک درباره دلیل افزایش فعالیت یونانی‌ها در دریای مدیترانه می‌گوید علت این مسئله میدان گازی هیرودوتوس در جنوب شرق منطقه کرت است. 

این میدان ذخیره زیادی دارد و هنوز کار عملیاتی زیادی روی آن انجام نشده است، اما با توجه به توافق ترکیه و لیبی، شرکت ترکیه پترولری حالا می‌تواند روند اکتشاف در آن را آغاز کند.

کارشناس ترک می‌گوید پس از آنکه ترکیه به میادین جنوب قبرس ورود کرد شرکت ENI برنامه حفاری خود در این میادین را تغییر داد و اعلام کرد که نمی‌تواند ایمنی حضور در این میادین را تضمین کند.

مجوز فعالیت در این میادین از سوی جمهوری قبرس صادر شده اما فعالیت در آنها به تعویق افتاده است.

خط لوله انتقال گاز شرق مدیترانه هم اکنون در مراحل ابتدایی اجراست و هنوز کار زیادی از سوی اسرائیلی‌ها برای اجرای آن صورت نگرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    1 3
    به خاطر این گاز بود که شهید مرسی رو به دست کودتاگر خائن السیسی از کار برکنار کردند وزندانی و در دادگاه شهیدش کردند چون شهید مرسی قرار بود با ترکیه همکاری کندو از طریق ترکیه به اروپا صادر بشود که اسرائیل وقتی بو برد امنیت ملی و اقتصادیش رو در خطر دید با حمایت عربستان و امارات مرسی برکنار شد اگر مرسی در قدرت بود اسرائیل به دست اسلامگرایان محاصره میشد در شمال ترکیه و درغرب مصر و لیبی و به سختی نفس میکشید ولی حیف خائنان نذاشتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس