امارات

شرکت مالک مخفی ترین خط لوله رژیم صهیونیستی با اذعان به اینکه به طور مخفیانه با برخی از بزرگ ترین شرکت های جهان کار می کند، اعلام کرد: سازش امارات با ما «درها و موقعیت های بسیاری را گشوده شده است.»

به گزارش مشرق، مجله فارین پارسی در گزارشی نوشت توافق نامه جدید به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی امارات، می تواند به نفع خط لوله مخفی نفتی باشد که توسط رژیم صهیونیستی و ایران در دهه 1960 ساخته شده است.

شرکت خط لوله اروپا آسیا (EAPC)، مالک خط لوله 158 مایلی از دریای مدیترانه تا دریای سرخ، می تواند برای دور زدن تنگه سوئز مورد استفاده قرار بگیرد و جایگزین ارزان تری برای محموله های نفتی فراهم کند.

ایزاک لوی، مدیر ارشد اجرایی این شرکت گفت: «درها و موقعیت های بسیاری (برای ما) گشوده شده است.»

بیشتر بخوانید:

جزیره «سقطری» هدیه جدید امارات به رژیم صهیونیستی + نقشه میدانی

بر اساس گزارش فارین پالسی، مزیت نخست این خط لوله این است که نفتکش های غول پیکر که حجم زیادی از نفت را حمل می کنند و نمی توانند از کانال سوئز عبور کنند و حامل محصولات از آذربایجان و قزاقستان هستند، (از این پس) می توانند محموله های خود را در بندر اشکلون در سواحل مدیترانه ای اسرائیل تخلیه کنند.

سپس از آنجا، این نفت می تواند برای انتقال به چین، کره جنوبی و سایر نقاط در آسیا به بندر ایلات در خلیج عقبه ارسال شود.

نفتی نیز که در جهت معکوس در حرکت است و از عربستان می آید نیز می تواند تنگه سوئز را دور بزند.

* همکاری مخفیانه

خط لوله EAPC در ابتدا در سال 1968 به صورت یک همکاری 50-50 میان ایران و رژیم صهیونیستی ثبت شد.

پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 و پیش از قطع رابطه، رژیم صهیونیستی و ایران روابط قوی اما محتاطانه و دیپلماتیک داشتند.

هدف اولیه احداث این خط لوله، جلوگیری از تکرار بحران 1956 تنگه سوئز بود و واردات انرژی اسرائیل و اروپا را تضمین می کرد. EAPC، «پنهان کارترین شرکت اسرائیل» است و هیچ بیانیه مالی عمومی منتشر نکرد.

لیهی گلدنبرگ، یک حقوق دان محیط زیست در سال 2016 به فایننشال تایمز گفت: «همه چیز در مورد این خط لوله مخفیانه است؛ حتی جهت حرکت نفت.»

«مردم حق دارند بدانند که چه چیزی در پشت صحنه در جریان است.»

با این حال، در سال 2014، پس از اینکه نشت نفت از این خط لوله، بدترین فاجعه زیست محیطی اسرائیل را رقم زد، این شرکت خبرساز شد.

تحریم طولانی مدت اسرائیل توسط کشورهای عربی بدان معناست که نفتکش هایی که پهلو گرفتن در بنادر اسرائیل را تایید می کنند برای تجارت با کشورهای عربی مشکل دارند. این امر به عنوان توجهی برای مخفی کاری EAPC عنوان می شود.

با این حال، امارات این تحریم را برداشت و انتظار می رود کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس این روند را دنبال کنند و برخی فرصت های جدیدی برای این خط لوله می بینند.

لوی افزود: «اگر نگرانی ها (در مورد مخفی کاری) به میزان قابل توجهی کاهش یابد، قیمت ها نیز به میزان چشمگیری کاهش می یابد.» «سپس از نظر اقتصادی امکان پذیر و حتی به صرفه خواهد بود.»

لوی اضافه کرد که نمی تواند نام مشتریان EAPC را فاش کند اما آنها شامل برخی از بزرگ ترین شرکت های جهان هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    پخش این خبرها نشان از خود تحریمی ایران دارد. مصر واعراب در جهت منافع خودشان نگذاشتند تا نفت ایران به اروپا برود و سرمایه ایران به یغما رفت حال منابع ایران وخون شهیدان ما سکوی زندگی و رفاه شان شده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس