عزاداران حسینی

در ایام محرم، با تغییر بعضی رسوم عزاداری کاری کنیم که هم سلامت حسینی‌ها حفظ شود هم بهترین محرم را داشته باشیم، منتظر پروتکل و دستورالعمل نشویم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام محمد کیانی بعد از ظهر امروز در سومین نشست مساجد منطقه ۱ بیان داشت: ماه محرم نزدیک است و برای ما شیعیان ماهی متفاوت و ماه حیات شیعه است، ما در ماه رمضان به دلیل محدودیت‌های کرونایی، رنج‌های زیادی کشیدیم و در ایامی که مردم نیاز معنوی زیادی داشتند، به دلایل مختلف پایگاه‌های دینی تعطیل شد.

دبیر هیأت‌امناء مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم در خصوص برکات این بیماری گفت: به همه مردم اثبات شد مذهبیان که شعار قانون‌مداری می‌دهند، از همه قانون‌مدارتر هستند؛ هر قشری برای تعطیلی واکنش نشان دادند ولی زمانی که گفتند مساجد تعطیل شود مذهبی‌ها پذیرفتند و نمود آن حتی در شبکه‌های فضای مجازی مشاهده شد.

بیشتر بخوانید:

تصویب پروتکل‌ بهداشتی مراسم محرم و صفر در ستاد مقابله با کرونا

وی افزود: دومین برکت این بود که جلوی سوءاستفاده کنندگان را گرفت؛ در تمام نمودارهای سازمان جهانی بهداشت پرخطرترین فضا برای گرفتن کرونا مراسم مذهبی نوشته شده بود؛ نه‌تنها برای اسلام بلکه برای ادیان دیگر هم بود؛ جلوی این سوءاستفاده با تعطیلی مساجد گرفته شد.

دبیر هیأت‌امناء مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم گفت: سومین نکته، جهاد فرهنگی و اجتماعی حزب‌اللهی‌ها و مسجدی‌ها بود؛ در دنیایی که می‌گفتند ما سعادت دنیا را برای شما به ارمغان می‌آوریم در کشوری شیعه مردم جان خود را به خطر می‌اندازند و مسجد به پایگاه سلامت و اجتماعی تبدیل می‌شود.

کیانی ادامه داد: شاید اگر ۱۰۰۰ سال می‌خواستیم فرهنگ خود را به دنیا نشان دهیم نمی‌توانستیم؛ آخرین برکت قدر عافیت است  و زمانی این نعمت به دست فرد می‌رسد که نعمت بزرگی از او گرفته می‌شود.

دبیر هیأت امناء مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم، با اظهار تأسف از کم‌کاری بعضی مساجد بیان کرد: بعضی مساجد، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، توجیه بعضی این است که به اذن خدا هیچ کاری صورت نمی‌گیرد اما این توجیه ما توجیه شرعی است یا خیر؟ شرع یعنی ادله عقلی و ادله نقلی پس عقل درون آن مستتر است؛ مگر خدا در دنیا با اسباب و علل دنیوی رفتار نمی‌کند؟

وی خاطرنشان کرد: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی حرام شرعی است. مراجع بزرگ، فتوای مستقیم و صریح دادند که اگر کسی سبب ابتلای کس دیگری بشود اولاً ضامن است و اگر فرد براثر مبتلا فوت شد، دیه‌اش را باید بپردازد؛ فقه خود را درست به مردم یاد دهیم و نتوانند از این موضوع سوءاستفاده کنند؛ روحانی مدیر مسجد است  و اگر به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی اتفاقی برای کسی بیفتند روحانی نیز ضامن است.

کیانی خطاب به روحانیون حاضر، گفت: در ایام محرم، با تغییر بعضی رسوم عزاداری کاری کنیم که هم سلامت حسینی‌ها حفظ شود هم بهترین محرم را داشته باشیم، منتظر پروتکل و دستورالعمل نشویم زیرا آن‌ها کلی است و مناطق ما فرهنگ‌ها و رسومات متفاوتی دارد؛ ولی می‌توانید با هیأت‌امنا جلسه تشکیل دهید و نحوه عزاداری را بررسی کنید.
 
دبیر هیأت‌امناء مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم، اظهار کرد: این فرهنگ‌سازی باید اکنون انجام شود که در محرم مردم آماده شوند و انتظار شور حسینی سال‌های قبل را نداشته باشند؛ ماه محرم و حماسه حسینی مقدمه‌ای برای حماسه مهدویاست و یکی از فرصت‌های فوق طلایی برای بحث مهدویت اسا؛ در دنیا تمام مکاتب هر وقت آمدند گفتند ما سعادت بشریت را تضمین می‌کنیم حالا یک ویروس تمام ابهت را شکست، مردم امیدی به آن فرهنگ ندارند حتی غیرمذهبیان امید خود را به یک منجی دوختند و بهترین وقت برای تبیین این موضوع، استفاده از حماسه حسینی برای رسیدن به حماسه مهدوی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    5 0
    من که نمی رم تو خونم می شینم و عزاداریمو می کنم عقلانی تره
    • NL ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      0 0
      خدا شما و امثال شما را خیر دهند. به این گونه سلامت خود ما که هیچ، سلامت پدر و مادر های عزیز و سالمند بیگناه کشورمان هم تضمین میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس