الکاظمی نمایه

۲ نماینده پارلمان عراق ضمن انتقاد از عملکرد دولت الکاظمی در قبال تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در بغداد، خواستار تحقیق شفاف درباره این امر شدند.

به گزارش مشرق، در پی کشته شدن دو تن از تظاهرات‌کنندگان در میدان التحریر بغداد همزمان با از سرگیری اعتراض‌ها در پایتخت و برخی استانهای دیگر عراق، برخی نمایندگان پارلمان به نحوه برخورد دولت با تظاهرات‌کنندگان انتقاد کردند.

بیشتر بخوانید:

دستور الکاظمی درباره حادثه میدان «التحریر» بغداد

«محمد کریم» نماینده عضو فراکسیون «صادقون» گفت: اقدام شب گذشته سرویس‌های امنیتی علیه تظاهرات‌کنندگان در میدان التحریر کاملا مردود است. دولت نباید از خشونت در قبال تظاهرات‌کنندگانی که حقوق خود و ملت عراق را مطالبه می‌کنند، استفاده کند. 

به نوشته «المعلومه»، وی با اشاره به اینکه دلیل ازسرگیری اعتراضات، نقصان شدید خدمات‌رسانی به ویژه در بخش برق و آب شرب در سایه افزایش دمای هوا است، گفت: دولت به وعده خود مبنی بر حمایت و آزادی تظاهرات‌ها عمل نکرد. بلکه به سرکوب آنها ادامه داد که آخرین آنها، به شب گذشته و استفاده از اسلحه برای متفرق کردن تظاهرات  خانوادهای زندانیان سیاسی باز می‌گردد.

کریم تصریح کرد: توسل به زور علیه تظاهرات‌کنندگان، اقدام علیه همه مردم عراق است و ما در قبال آن سکوت نخواهیم کرد و طبق آنچه که در قانون اساسی آمده است، عمل خواهیم کرد.

«احمد الاسدی» رئیس فراکسیون پارلمانی «السند الوطنی» نیز طی پستی در توئیتر نوشت که اعمال خشونت علیه تظاهرات کنندگانی که خواستار خدمات‌رسانی دولت بودند، مردود است.

وی که سخنگوی ائتلاف الفتح در پارلمان نیز هست، نوشت: ما اعمال خشونت علیه تظاهرات‌کنندگانی که برای مطالبه ساده‌ترین حقوق قانونی خود مانند خدمات، برق و... به [خیابان‌ها] آمده بودند را رد می‌کنیم. اعمال خشونت علیه این تظاهرات‌کنندگان تجاوزی غیر قابل توجیه و تعدی علیه آزادی‌های عمومی است. 

الاسدی در ادامه خواستار تحقیق فوری و شفاف برای مشخص شدن حوادث مربوط به تظاهرات از اکتبر گذشته تا امروز و مجازات عاملان آن شد.

منابع امنیتی می‌گویند که شب گذشته (یک‌شنبه شب) در میدان‌های الطیران و التحریر در بغداد، میان نیروهای پلیس ضدشورش و تظاهرات کنندگان روی داده و به ادعای فعالان، یکی از معترضان کشته شد و چند نفر دیگر زخمی شدند.

برخی منابع نیز از کشته شدن دو معترض در میدان التحریر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و زخمی شدن چند نفر دیگر خبر دادند.

چند روزی است که ساکنان برخی استانهای عراق از جمله بغداد و نجف اشرف در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

تظاهرات‌کنندگان در استان نجف اشرف، روز شنبه (۲۵ ژوئیه) در اعتراض به قطعی‌های مکرر برق همزمان با افزایش دمای هوا و ناکارآمدی وزارت برق در تامین برق مورد نیاز شهروندان، تظاهرات کردند و جاده منتهی به فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف را بستند و تهدید کردند که در صورت عدم پاسخگویی مقامات مسئول به این مطالبه، بر شدت اعتراض‌های خود خواهند افزود.

به نوشته پایگاه خبری «عین العراق»، « لؤی الیاسری» استاندار نجف نیز اعلام کرد که علیه وزارت برق به دلیل نادیده گرفتن سهمیه برق این استان، شکایت خواهد کرد.

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس