کد خبر 1099393
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
ارقام قطعی نقدینگی و پایه پولی در خرداد 99/ رشد 2 برابری پول نسبت به شبه‌پول + جدول

در یک سال منتهی به خرداد امسال حجم پایه پولی ۳۹.۶ درصد و نقدینگی ۳۴.۲ درصد بوده که رشد اجزای نقدینگی رشد پول ۶۱.۵ درصد و رشد شبه‌پول ۲۹.۱ درصد بوده است.

به گزارش مشرق، براساس آمار متغیرهای پولی و بانکی در خرداد ماه ۹۹ رشد نقدینگی و پایه پولی در پایان بهار امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش بیشتری داشته است.

رشد نقدینگی در پایان خرداد ماه با ۷.۵ درصد افزایش نسبت به اسفند ماه ۹۸ و ۳۴.۲ درصد رشد نسبت به خرداد ماه ۹۸ به ۲ هزار و ۶۵۷ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

از این میزان سهم شبه پول ۲ هزار و ۱۵۵ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان و سهم شبه‌پول ۵۰۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان پول بوده است. در یک سال منتهی به خرداد ماه ۹۹، شبه پول ۲۹.۱ درصد و پول ۶۱.۵ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید:

هدف از ترور شخصیت پول ملی چیست؟

اسکناس و مسکوک در دست اشخاص معادل ۵۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که در سه ماهه اول امسال ۵.۵ درصد کاهش و در یک سال منتهی به خرداد ۹۹ به میزان ۱۵.۱ درصد افزایش یافته است.

علت رشد شدید و کم‌نظیر حجم پول در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال افزایش بی‌سابقه سپرده‌های دیداری است، به‌طوری که رشد سپرده دیداری در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه سال جاری ۷۰.۴ درصد بوده است.

سپرده جاری که از اجزای سپرده دیداری محسوب می‌شود، در این دوره ۱۲ ماهه ۷۵.۵ درصد و در سه ماهه اول امسال ۲۴.۸ درصد رشد کرده است. همچنین خالص چک‌ها هم ۱۳۴.۹ درصد رشد کرده است.

در مجموع حجم سپرده‌های دیداری از رقم ۲۶۰ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان به ۴۴۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است که از این میزان ۳۹۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان سپرده جاری، ۹۷۵۰ میلیارد تومان خالص چک‌ها و ۳۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان را سایر تشکیل می‌دهد.

حجم پایه پولی در پایان خرداد ماه به ۳۸۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته  ۱۱.۱ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه امسال ۳۹.۶ درصد رشد داشته است.

در هفته‌های اخیر کامران ندری و تیمور رحمانی دو اقتصاددان کشور با اشاره به رشد شدید و عجیب شاخص‌های بورس، این رشدها را عاملی برای افزایش بیشتر رشد نقدینگی و تبدیل شبه پول و به پول عنوان کردند.

ارقامی که در گزارش بانک مرکزی برای سپرده‌های دیداری و غیردیداری و حجم پول و شبه‌پول درج شده است، به‌روشنی این گزاره را تایید می‌کند.

* ارقام به میلیارد تومان

عنوان سال ۱۳۹۹ میزان رشد در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۹۹ میزان رشد در ۳ ماهه اول ۹۹
نقدینگی ۲،۶۵۷،۱۷۰ ۳۴.۲ ۷.۵
پایه پولی ۳۸۳،۳۵۰ ۳۹.۶ ۱۱.۱
شبه‌پول ۲،۱۵۵،۱۲۰ ۲۹.۱ ۵.۴
پول ۵۰۲،۰۵۰ ۶۱.۵ ۱۷.۵
اسکناس و مسکوک در دست اشخاص ۵۷،۸۰۰ ۱۵.۱ ۵.۵-
کل سپرده‌های بخش غیردولتی ۲،۵۹۹،۳۷۰ ۳۴.۷ ۷.۸
سپرده‌دیداری ۴۴۴،۲۵۰ ۷۰.۴ ۲۱.۳
سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار ۱،۹۵۳،۶۶۰ ۲۷.۷ ۵.۲
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ۷۵۵،۵۶۰ ۲۳.۹ ۶.۷
سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت ۱،۱۹۸،۱۰۰ ۳۰.۲ ۴.۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس