روحانی نمایه

با ملاکی که آقای روحانی برای قضاوت بین اقتصاد دو کشور ایران و آلمان قرار داده، می‌توان مدعی شد که اوضاع اقتصاد ایران از همه کشورهای پیشرفته بهتر است.

سرویس اقتصاد مشرق- آقای روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی کرونا با مقایسه رشد اقتصادی ایران و آلمان در سال جاری، عنوان کرد که اقتصاد ایران شرایط بهتری نسبت به اقتصاد آلمان دارد. روحانی گفت: «نگاه کنید یک کشور پیشرفته با همه امکاناتی که دارد، نه تحریمی، نه مشکلی هست، الآن در این شرایط قرار دارند، اما حتماً اقتصاد ایران شرایط بهتری از این آمار خواهد داشت.»

آقای روحانی بیان کرد که طبق پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی آلمان در سال جاری منفی ۵.۲ درصد خواهد بود در حالی که رشد اقتصادی ایران «تا پایان سال احتمالاً یا مثبت شود یا اگر هم منفی شود، خیلی پایین‌تر از این رقم‌هایی باشد که این روزها برای اقتصاد آلمان اعلام شده است.»

مبنای قضاوت آقای روحانی درباره این که اوضاع اقتصاد ایران بهتر از آلمان است، رشد اقتصادی بالاتر ایران در سال جاری نسبت به آلمان است.

با ملاکی که آقای روحانی برای قضاوت بین اقتصاد دو کشور قرار داده، می‌توان مدعی شد که اوضاع اقتصاد ایران از همه کشورهای پیشرفته بهتر است.

اگر پیش‌بینی آقای روحانی درباره مثبت بودن رشد اقتصادی کشورمان در سال جاری را لحاظ کنیم و با رشد اقتصادی سایر کشورها مقایسه کنیم، به نتایج جالبی می‌رسیم.

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئن که بر مبنای آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای جهان است، در میان کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان، در سال ۲۰۲۰ فقط چین رشد اقتصادی مثبت خواهد داشت و سایر کشورهای پیشرفته رشد اقتصادی منفی را تجربه خواهند کرد.

مثلاً رشد اقتصادی فرانسه منفی ۱۲.۵ درصد، هندوستان منفی ۴.۵ درصد، آلمان منفی ۷.۸ درصد، ایتالیا منفی ۱۲.۸ درصد، ژاپن منفی ۵.۸ درصد، کره جنوبی منفی ۲.۱ درصد، روسیه منفی ۶.۶ درصد، اسپانیا منفی ۱۲.۸ درصد، انگلستان منفی ۱۰.۲ درصد و آمریکا منفی ۸ درصد خواهد بود.

البته ناگفته نماند که صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال جاری را هم منفی ۶ درصد پیش‌بینی کرده اما ما در این گزارش فرض را بر این می‌گذاریم که پیش‌بینی آقای روحانی درباره مثبت بودن رشد اقتصادی ایران در سال جاری، درست است.

نام کشور

رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰

آرژانتین

منفی ۹.۹

استرالیا

منفی ۴.۵

برزیل

منفی ۹.۱

کانادا

منفی ۸.۴

چین

۱

مصر

۲

فرانسه

منفی ۱۲.۵

المان

منفی ۷.۸

هندوستان

منفی ۴.۵

اندونزی

منفی ۰.۳

ایران (پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول)

منفی ۶.۰

ایران (پیش‌بینی آقای روحانی)

رشد مثبت

ایتالیا

منفی ۱۲.۸

ژاپن

منفی ۵.۸

قزاقستان

منفی ۲.۷

کره جنوبی

منفی ۲.۱

مالزی

منفی ۳.۸

مکزیک

منفی ۱۰.۵

هلند

منفی ۷.۷

نیجریه

منفی ۵.۴

پاکستان

منفی ۰.۴

فیلیپین

منفی ۳.۶

لهستان

منفی ۴.۶

روسیه

منفی ۶.۶

عربستان

منفی ۶.۸

آفریقای جنوبی

منفی ۸.۰

اسپانیا

منفی ۱۲.۸

تایلند

منفی ۷.۷

ترکیه

منفی ۵.۰

انگلستان

منفی ۱۰.۲

آمریکا

منفی ۸.۰

جهان

منفی ۳

کشورهای پیشرفته

منفی ۶.۱

منطقه اروپا

منفی ۷.۵

۷ کشور صنعتی

منفی ۶.۲

سایر کشورهای صنعتی

منفی ۴.۶

اتحادیه اروپا

منفی ۷.۱

اقتصادهای نوظهور

منفی ۱.۱

اقتصادهای نوظهور آسیا

۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    7 1
    یله ملت ایران که زیر سه دقیقه به طور متوسط،مطالعه میکنند هر کس هر حرفی را ادعا کند باید باور کنند
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    6 0
    دولت راستگویان!!!! و زبان دنیا بلدها
  • حیدر صالح IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    7 0
    حسن روحانی ملت را به ریشخند گرفته! صبح جمعه از امور مملکت مطلع میشد
  • محمود IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 0
    شاهد روباه دمش هست.
  • علی IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    8 0
    وقاحت و بی شرمی وفریبکاری ودروغ گویی مشخصه اصلی افسادطلبان است واین گل سرسبدشان می باشد که البته مرزها را بین خود این جماعت جابجا کرده است. تاجایی که خاتمی به گرد پایش هم نمی رسد.
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    4 0
    شما جدی نگیرید!
  • kid IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 0
    هاهاها،به لطف این پیشرفت میلیونر شدیم با حقوق ماهانه ۴۵ هزار تومن نزدیکای یک دلار و نیم،من ی کارگر بدون بیمه‌ام و الان بیکار با مدرک مهندسی از دانشگاه ملی کشور،اووقت یه نفر از خدابیخبر میاد میگه مردم یه وعده غذا بخورن چون از مردم دوره با شکم گرسنه بیل‌نزده هنوز قبلا وعده‌ای ی نون نهار بود الان شده ی نصف نون،انگار خدارو کشتید که نیستش حق مظلومو بگیره...خنده یاعصبانیت:تو این لحظه کدوم بهتره؟
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 0
    خدایا نعمت عقل را از ما نگیر!
  • عبدالله مومن IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    6 0
    دروغ که کنتور نمی اندازد خصوص اگر ...
  • اسی خطر IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 0
    حسن دیگه ....
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 1
    کسانی که از ترس سایه جنگ ساختگی به روحانی رای دادند اون دنیا تک تک باید جواب بدن
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 0
    می گویند جرم کل ویروس های کرونا که روی کره زمین وجود دارد در حد چند گرم است این ویروس فقط یک کار کرد و آن هم به بشر دیکته کرد که با هم کمتر ارتباط داشته باشند. همین، و اینطور اقتصاد همه دنیا را به هم ریخت. پس لرزه های رکود اقتصادی هنوز نیامده ولی به زودی گریبان دنیا را خواهد گرفت. انسان متکبر و لجام گسیخته قرن حاضر باید یک کمی به خودش بیاید. آقای روحانی هم بهتر است کمتر سخن بگویند
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    من نمی دانم این همه جنجال برای حرف آقای روحانی برای چیست. همین الان کشور زیمباوه و قطر رشد اقتصادی ۲۵ درصدی دارند. حتی جهانگیری موقع مناظره با قالیباف مرتکب همین اشتباه شد. رشد اقتصادی نه ارتباط دقیقی با پیشرفت دارد نه بیکاری نه تورم نه ارزش پول نه حتی سطح رفاه و نه حتی میزان کالا و دستمزد. این ها هر کدام مفاهیم مستقلی هستند. کشورهای به قول نویسنده ی مقاله پیشرفته هم ممکن است ظرفیت توسعه خود را پر کرده باشند و به سختی قادر باشند خودشان را بیشتر از این پیشرفت دهند.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    5 0
    اول خیال می کردیم آقای روحانی از روی سیاست و زیرکی این سخنان را بر زبان جاری می کند ولیکن هم اکنون یا سخنان نسنجیده ایشان طی این هفت سال متوجه شدیم ایشان واقعن متوجه امور کشوری نیستند، ! شگفت آور اینکه شورای نگهبان همچین فرد نا آگاه و نا کارمدی را چگونه تایید صلاحیت و به منظر انتخاب مردم گذاشته است و باید پاسخگو باشد چرا چنین خیانتی در حق مردم ایران شده است !!
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    4 0
    جان حسن بخیال این چند ماه رو هم با سلام وصلوات بخیر کنی تمام میشه بعد از اون تو خونه بشین برای خودت آمار در بیار
  • محسن IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    2 0
    از نظر به اصطلاح سیاسیون و اقتصاددان های بی مسئولیت کشور ما اولین هستیم اما در کشور ما فقر و اقلام چینی میبینیم و با نوسات دلار مردم بدبخت میشوند و بقا حاکمیت مستحکم ،این است اقتصاد فشل ایران
  • حسن IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    2 0
    اونا رشد مثبتشون منفی خورده ما تو منفی بازم منفی گرفتیم رفاه اونارو با ما مقایسه کنید سطح توقع اونارو با ما مقایسه کنید
  • محسن IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    3 0
    حیف که نمیتونم اینجا چیزی بگم.....
  • پیمان شیخی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    6 0
    خجالت نمیکشی اسم رشد اقصاد ایران رو با المان مقایصه میکنی .عرضه نداری دلارو کنترل کنی لباسشوی شده سی ملیون تومن ده سال پیش قبل از تو با ۳۰تومن یه خیابونومیخریدی الان یه موتور
  • امیر IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    8 0
    واقعا من موندم اونایی که به ایشون رای دادند ، چه چیز شاخصی در ایشون دیدند؟؟؟
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      2 0
      دو گروه به ایشان رای دادند. اول کسانی که فکر می کردندمشکل غرب با ما چند تا سانتریفیوژ است و با خوابانیدن آنها همه مشکلات حل می شوند. و گروه دوم کسانی که مخالف کاندیدهای مقابل بودند. من فکر نمی کنم الآن کسی پیدا شود که کوچکترین علاقه و یا کمترین اعتمادی به آقای روحانی داشته باشد
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      3 1
      امیر جان شاخص لفاظی
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    2 0
    آره حسن خیلی عالیه یعنل خاک ...
  • CA ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    0 1
    اقتصاد آلمان البته بصورت رسمی این مقدار انقباظ دارد ولی بطور غیررسمی بالای منهای بیست درصد سقوط اقتصادی دارد و سال بعد به مراتب بدتر خواهد بود!
  • حسن روحانی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    بله بر منکرش لعنت
  • رأی دهنده پشیمان IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    6 0
    هر وقت چهره حسن جون را میبینم یاد این شعر عباس قادری می افتم : دیگه نمیخام تو رو هر جا دلت خواست برو _____ قسم به عشق پاکش اون واسه تو هلاکه ( منظورم مکرون هست )
  • NL ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    4 0
    آلمان کند شدنش اگر از سرعت هزار هست، کند شدن اقتصاد ایران از سرعت 10 هست. قرار نیست هر کذابی هر حرفی زد بهش توجهی بشه. آلمان بعد از کرونا وضعش بهتر هست یا ایران؟
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    3 0
    اعتماد به نفس رئیس جمهور ما را کشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس