آمادگی انجمن قلم برای انتشار آثار نوقلمان و پرداخت حق‌التالیف

دبیر انجمن قلم ایران با اشاره به اجرای طرح «فرصت برابر» از آمادگی انجمن قلم برای انتشار اولین آثار نوقلمان در حوزه داستان، شعر و نقد و پژوهش و پرداخت حق‌التألیف به آنها خبر داد.

به گزارش مشرق، در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از استادان عرصه شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرد که این اقدام با استقبال اهالی و فعالان این عرصه همراه بود.

راضیه تجار، از نویسندگان و منتقدان ادبی کشور درباره اهمیت و جایگاه محافل ادبی در کشور گفت: از گذشته‌های دور تاکنون نهادها و دستگاه‌های مختلفی در شکل‌گیری محافل ادبی دخیل بودند که همواره روند حرکت آنها با افت و خیزهایی همراه بوده است. مانند حوزه هنری که از بدو تأسیس خود تأثیرات مهمی در حوزه شعر و ادبیات فارسی داشته و شاعران و نویسندگان بزرگی در محافل ادبی حوزه فعالیت داشتند و یا از دل آن بیرون آمدند. اما کم‌رنگ شدن توجهات به حوزه شعر و ادبیات و محافل ادبی طی سالهای اخیر باعث شد تا مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود بر لزوم حمایت از جریان‌های اصیل ادبی به عنوان یک دغدغه مهم تأکید کنند.

وی با اشاره به ورود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌ها عنوان کرد: طی سال‌های اخیر بحث راه‌اندازی محافل ادبی در دستگاه‌های مختلفی مطرح و حتی گام‌هایی نیز در این زمینه برداشته شد، اما اغلب آنها به دلیل نداشتن پی‌ریزی مناسب و تکیه‌گاه محکم، به نتیجه نرسیدند، اما از این جهت که تمام عوامل و سازوکارهای لازم در کتابخانه‌های عمومی مهیا است، معتقدم که پا گرفتن محافل ادبی حول محور کتابخانه‌های عمومی تصمیمی درست و ماندگار خواهد بود.

این نویسنده و منتقد ادبی درباره ویژگی این اقدام، عنوان کرد: موضوع آموزش و هدایت در محافل ادبی نکته بسیار مهم است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. معمولا در این محافل آثار مختلفی ارائه، معرفی و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند که در شکل‌گیری نگاه، بینش، دانش و جهت دهندگی ذهنی استعدادهای ادبی در سراسر کشور تأثیرگذار خواهد بود. به همین جهت معتقدم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان نهادی معتمد و متعهد، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای راه‌اندازی محافل ادبی در کشور است و کتابخانه‌ها امن‌ترین مکان برای رویش استعدادهای ادبی خواهند بود.

تجار ایجاد عدالت فرهنگی در کشور را یکی از دستاوردهای آتی این اقدام عنوان کرد و گفت: در شهرهای کوچک و دور از پایتخت استعدادهای نابی در حوزه شعر و ادب وجود دارد که اغلب آنها احساس می‌کنند به دلیل دوری از پایتخت کسی به آنها توجهی نمی کند. بر این اساس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با استفاده از شبکه گسترده کتابخانه‌های خود برای کشف، پرورش و شکوفایی این استعدادهای ناب گام برداشته که اقدامی قابل تحسین است.

وی با اشاره به وجود برخی شهرها و روستاهای فاقد کتابخانه در کشور گفت: با وجود گستردگی کتابخانه‌ها در سراسر کشور که نهاد را نسبت به سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور متمایز کرده است، اما متأسفانه همچنان شهرها و روستاهایی فاقد کتابخانه وجود دارد. امیدواریم که با حمایت از این نهاد و برطرف شدن محدودیت‌ها و مشکلات قانونی برای توسعه هرچه بیشتر کتابخانه‌ها، در تمام شهرها و روستاهای کشور شاهد فعالیت‌ کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاهی برای رویش استعدادهای ادبی باشیم. چراکه کتابخانه در هر منطقه مانند چشمه‌ای است که افراد تشنه برای سیراب شدن به آنجا می‌آیند.

دبیر انجمن قلم ایران با اشاره به اجرای طرح «فرصت برابر» در این انجمن گفت: ما در روند اجرای این طرح  ۱۰۰ اثر از ۱۰۰ نفر از نوقلمان را از شهرهای مختلف چاپ و به جامعه ادبی معرفی کردیم. از آنجا که شکل گیری این محافل ادبی در سراسر کشور می‌تواند استعدادهای ناب کشورمان را کشف و شکوفا کند، ما در انجمن قلم این آمادگی را داریم که اولین اثر این استعدادهای جوان و یا حتی میانسال را چه در حوزه داستان و چه در حوزه شعر و چه نقد و پژوهش، چاپ و منتشر کنیم و حق التألیف آن را نیز به صاحبان این آثار پرداخت کنیم تا از این طریق بتوانیم در معرفی آنها به جامعه ادبی سهیم باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس