پکن: تحریم‌های آمریکا در تضاد با اصول روابط بین‌الملل است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن آنکه تحریم‌های اخیر آمریکا علیه 11 شرکت چینی را در تضاد با اصول اساسی قوانین روابط بین‌المللی توصیف کرد، گفت که این تحریم‌ها را تلافی خواهند کرد.

به گزارش مشرق، «وانگ ونبین» یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین امروز (سه شنبه) هشدار داد که اقدام اخیر واشنگتن در تحریم 11 شرکت چینی را پاسخ خواهند داد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا روز گذشته (دوشنبه)، ۱۱ شرکت چینی را به اتهام «مشارکت در نقض حقوق بشر» در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

وانگ ونبین ضمن انتقاد شدید از این اقدام آمریکا تأکید کرد: «طرف آمریکایی از مفهوم «محافظت از حقوق بشر» بعنوان بهانه استفاده می‌کند. این در تناقض با اصول اساسی روابط بین‌الملل است».

بیشتر بخوانید

رئیس جمهور چین: فلسطین مساله اصلی منطقه است

این دیپلمات چینی ادامه داد: «ما چنین اقداماتی را مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین و تخلف از منافع ملی تلقی می‌کنیم. چین مخالفت شدید خود را با اینگونه اقدامات ابراز می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که هدف اصلی آمریکا از تحریم این ۱۱ شرکت چینی، اعمال فشار به تاجران چینی است و توضیح داد: «هدف اصلی واشنگتن اعمال فشار به کسب و کار چین، ثبات‌زدایی اوضاع شین‌جیانگ و اتهام‌زنی به پکن است. ما از ایالات متحده می‌خواهیم که اشتباهات خود را اصلاح کند و این تصمیم خود لغو کند».

وی سپس هشدار داد: «چین اقدامات ضروری را برای محافظت از حقوق قانونی شرکت‌ها و نهادهای تجاری خود به کار خواهد گرفت».

اواخر روز گذشته به وقت محلی، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که ۱۱ شرکت چینی را به واسطه مشارکت در نقض حقوق بشر در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ‌ در شمال غربی چین در لیست تحریم قرار داده است. در اکتبر سال گذشته میلادی و در ماه ژوئن ۲۰۲۰ (اوایل تیرماه ۹۹) واشنگتن اعلام کرد که ۳۷ سازمان چینی را در این لیست تحریم‌های خاص خود قرار داده و همگی این سازمان‌ها را به نقض حقوق اقلیت‌های قومی که در این منطقه زندگی می‌کنند، متهم کرده بود.

تنش‌ها بین آمریکا و چین در هفته‌های اخیر بر سر مسائل مختلف از شیوع ویروس کرونا و اتهام‌زنی‌های مستمر واشنگتن به پکن گرفته تا اختلافات بر سر مسائلی از قبیل هنگ‌کنگ، تایوان، فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ چینی از قبیل «هوآوی» به سطحی بی‌سابقه رسیده است.

در ادامه تنش‌های میان دو کشور آمریکا و چین، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های اخیر، با امضای فرمانی، فرمانی را امضا کرده است که به رفتار ترجیحی دولتش در قبال هنگ کنگ پایان می‌دهد و از این پس با هنگ کنگ همانند سرزمین اصلی چین رفتار خواهد کرد.

برخلاف ادعاهای واشنگتن، پکن تأکید دارد که قانون جدید امنیت ملی هنگ کنگ برای محافظت از حاکمیت ملی امری ضروری است و و اقدامات تنبیهی آمریکا را بعنوان مانعی در مسیر اجرای این قانون می‌داند و متعهد شده است که واشنگتن هرگز در پیشبرد اهداف خود در خصوص هنگ کنگ موفق نخواهد شد.

بعد از اقدام تحریک‌آمیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در امضای مصوبه دوحزبی کنگره برای تحریم مقام‌های چین به بهانه آنچه که سرکوب حقوق مردم هنگ‌کنگ توصیف کرده است، چین در پیامی شدیدالحن هشدار داد در اقدامی متقابل تحریم‌هایی را علیه واشنگتن تحمیل خواهد کرد.

پکن اخیراً، در پی اقدامات یکجانبه آمریکا در تحریم مقامات چینی، از اعمال تحریم‌هایی علیه قانون‌گذاران آمریکایی خبر داد که در در لیست افراد تحریم‌شده وی، نام «مارکو روبیو» و «تد کروز» که هر دو سناتور جمهوری‌خواه و از منتقدان برجسته چین هستند به چشم می‌خورد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس