جان بولتون - نمایه

بولتون می‌نویسد: من معتقد بودم تنها راه دائمی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، تغییر رژیم این کشور است، اما ترامپ از بمباران اهدافی که در خاک ایران برایش مشخص کرده بودم هم استقبال کرد.

سرویس جهان مشرق - کتاب جنجالی جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، تحت عنوان «اتاقی که آن‌جا اتفاق افتاد: خاطرات کاخ سفید [۱] » بالأخره منتشر شد. طی روزهای منتهی به انتشار کتاب، رسانه‌های آمریکایی و به ویژه خبرگزاری‌های منتقد ترامپ، بخش‌هایی از این کتاب را منتشر کردند که نشان می‌داد حاوی توصیفات افشاگرانه‌ای علیه شخص ترامپ و نحوه اداره دولت کنونی آمریکاست.

جلد کتاب «اتاق اتفاق: خاطرات کاخ سفید» نوشته «جان بولتون»  (+)


سرویس جهان مشرق طی یک مجموعه گزارش، ترجمه فارسی بخش‌هایی از کتاب «اتاقی که آن‌جا اتفاق افتاد» را که در آن‌ها از ایران نام برده شده، خدمت مخاطبان محترم ارائه خواهد کرد. البته افشاگری جان بولتون علیه رئیس سابقش به هیچ عنوان به این معنا نیست که وی تمامِ یا حتی بخشی از حقیقت را بیان کرده است. بولتون نه تنها سیاستمداری به شدت افراطی و جنگ‌طلب است، بلکه به فریب‌کاری و سیاست‌زدگی در آمریکا شهرت دارد. به طور خاص آن‌چه که درباره این مجموعه گزارش باید مدنظر قرار داد، خصومت آشکار بولتون با ایران است؛ کتاب جان بولتون را نیز باید از پشت همین عینک، مطالعه کرد. بنابراین لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از محتوای کتاب جان بولتون این مجموعه گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات کتاب مذکور لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.

در همین‌باره بخوانید:

››  «سگ هار» سیاست خارجی ترامپ کیست؟

›› بولتون یک نومحافظه‌کار جنگ‌طلب است که اعتقادی به قوانین بین‌المللی ندارد

›› بولتون غده سرطانی کاخ سفید بود

›› هر کس مشاور امنیت ملی ترامپ شود از بولتون بدتر نیست


آن‌چه در ادامه می‌خوانید، قسمت دهم از ترجمه بخش‌های مربوط به ایران در کتاب «اتاقی که آن‌جا اتفاق افتاد» است.  مشرق پیش از این شماری از جنجالی‌ترین ادعاهای کتاب جان بولتون را منتشر کرده است که گزارش آن را می‌توانید از این‌جا بخوانید. همچنین قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش کنونی را می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش بخوانید.

توضیحاتی درباره کتاب جان بولتون علیه ترامپ [دانلود]

قسمت دهم/

در پنتاگون، دانفورد [۲] » [رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا] می‌گفت برای آن‌که احتمال اقدام [نظامی] علیه ایران را جدی بگیرد، ابتدا باید اهداف معین و دستورات مشخصی در این‌باره دریافت کند. این، تا حدودی طبق همان استدلال متیس [۳] [وزیر دفاع وقت آمریکا] بود. سند «استراتژی امنیت ملی» آمریکا، به ترتیب، چین، روسیه، کره شمالی و ایران را به عنوان تهدیدات اصلی علیه ما فهرست کرده بود. متیس می‌گفت طبق این ترتیب، ایران یک تهدید «درجه چهار» است، که تلویحاً یعنی ارزش توجه زیادی ندارد. اگرچه این سند، قبل از ورود من به دولت نوشته شده بود، اما خود من همیشه فکر می‌کردم معنایش این است که این چهار کشور، مجموعاً تهدیدات «درجه یک» هستند. شاید ایران در میان تهدیدات درجه یک، چهارم بود، اما تنها دلیلش این بود که هنوز فکر نمی‌کردیم که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.

من می‌گفتم اگر سیاست ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، باید برای استفاده از نیروی نظامی هم آماده باشیم. بیست‌وپنج سال تمام، هیچ‌کس اراده آن را نداشت که اقدامات ضروری برای جلوگیری از تبدیل کره شمالی به یک قدرت هسته‌ای را انجام دهد؛ و نتیجه‌اش این شد که کره شمالی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کرد. من صحبت‌های جورج بوش پسر را یادآوری کردم که گفته بود دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «غیرقابل‌قبول» است؛ و این‌که من همیشه می‌گفتم: «معتقدم وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید «غیرقابل‌قبول» است، یعنی «غیرقابل‌قبول» است.» اما اشتباه می‌کردم. منظور واقعی بوش (یا رؤسای‌جمهور قبل و بعد از او) این نبود. اتفاقاً ما «قبول کردیم» که کره شمالی سلاح هسته‌ای داشته باشد. برای جلوگیری از تکرار این ماجرا در مورد ایران، باید همچنان فشار را در همه ابعاد افزایش می‌دادیم، اقتصادی، سیاسی و نظامی.

تأکید «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وقت ترامپ بر جدیت آمریکا در مقابله با ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا مقدمات جنگ ایران و آمریکا فراهم است؟

›› آیا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را دارد؟

›› پیامدهای جنگ با ایران برای ترامپ، آمریکا، خاورمیانه و دنیا چیست؟

›› ۹ سؤال درباره جنگ احتمالی ایران و آمریکا

دانفورد از من پرسید آیا واقعاً فکر می‌کنم که سیاست اعلام‌شده‌ی دولت، یعنی «فشار حداکثری»، رفتار ایران را تغییر خواهد داد یا نه. گفتم چنین احتمالی در مورد رژیم فعلی ایران تقریباً صفر است؛ و فقط تغییر کامل رژیم می‌تواند در نهایت ایران را از ساخت سلاح هسته‌ای بازدارد؛ و احتمالاً فرصت‌مان برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران دارد تمام می‌شود. دانفورد هم گفت ارزیابی‌اش همین است. می‌گفت ایران فکر می‌کند ما در مورد استفاده از قدرت نظامی جدی نیستیم؛ چه در موضوع هسته‌ای و چه حتی در دفاع از خودمان مقابل حملاتی که اکنون موجب نگرانی ما شده بودند و توسط نیروی قدس در خلیج فارس (یا «خلیج عربی»، بسته به جایی که زندگی می‌کنید)، دریای سرخ، عراق و افغانستان انجام می‌شدند. وقتی دانفورد از این اظهار نگرانی می‌کرد که ایران ممکن است مرتکب «اشتباه محاسباتی» شود، منظورش این بود که تهران فکر می‌کند می‌تواند بدون ترس از اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا، سلاح هسته‌ای بسازد یا حتی به نیروهای ما در منطقه حمله کند [۴] .

 

«جان بولتون» : آمریکا باید حکومت ایران را پیش از جشن چهل‌سالگی‌اش سرنگون کند [دانلود]

رؤسای‌جمهور آمریکا (می‌میرند و) بدن‌هایشان خوراک کرم و مور و مار می‌شود، اما جمهوری اسلامی همچنان ایستاده است [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› مرگ «جورج بوش پدر»؛ پیرترین رئیس‌جمهور آمریکا هم آرزوی تغییر حکومت ایران را به گور برد

›› «جان مک‌کین» هم آرزوی سرنگونی نظام ایران را به گور برد

›› طرفداران «تغییر رژیم» ترامپ را محاصره کرده‌اند

به نظرم رسید شاید دانفورد و شاناهان [۵] » [وزیر دفاع موقت آمریکا] از شنیدن این حرف‌ها غافل‌گیر شده باشند، بنابراین گفتم: «من که طی این سال‌ها دیدگاه‌هایم درباره این مسئله [استفاده از قدرت نظامی علیه ایران] را پنهان نکرده‌ام» و آن‌ها هم با خنده تصدیق کردند. گفت‌وگوی بسیار مفیدی بود. احساس می‌کردم دانفورد، بر خلاف متیس، مقابل «نتیجه» [و گزینه حمله به ایران] ایستادگی نمی‌کند؛ فقط می‌خواهد مطمئن شود که ما «پیامدها» ی این کار را درک می‌کنیم. حرف‌هایمان که تمام شد، قطعاً برای او روشن شده بود که من این پیامدها را درک می‌کنم. این، دست‌کم بخشی از «گفت‌وگوهای طولانی‌تر» ی بود که دانفورد می‌خواست در مورد ایران داشته باشیم.

آن روزها مرتباً به کنگره می‌رفتم و اعضای کلیدی مجلس نمایندگان و سنا را در جریان مسائل قرار می‌دادم تا دقیقاً بدانند که با چه معضلی روبه‌رو هستیم؛ از جمله ۹ می با «میچ مک‌کانل [۶] » [سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی و رهبر اکثریت سنا] ملاقات کردم. صحبت‌مان که تمام شد، مک‌کانل گفت: «اصلاً به شغلت حسادت نمی‌کنم»، و من گفتم: «من هم می‌توانم همین را در مورد شغل تو بگویم.» مک‌کانل خندید و گفت: «شغل تو خیلی از من سخت‌تر است.»

«جان بولتون» با کراوات «فیل و ابر و پرنده» و با یادداشتی درباره اعزام نیرو به کلمبیا (+)

تاریخِ واکنش‌های ضعیف ما به حملات مستقیم ایران علیه اهداف نظامی و غیرنظامی آمریکایی در خاورمیانه، به طور کامل در اسناد عمومی ثبت شده است؛ از تصرف سفارت ما در تهران در سال ۱۹۷۹ و حمله سال ۱۹۸۳، با تحریک ایران، علیه پادگان تفنگداران دریایی آمریکایی در بیروت (که منجر به خروج نیروهای آمریکایی، فرانسوی و ایتالیایی از لبنان شد) گرفته تا خودداری آمریکا از انتقام‌جویی علیه حملات ایران، از طریق گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، به سفارت ما در بغداد و کنسولگری‌مان در بصره، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸. این زنجیره‌ی طولانی انفعال که تا امروز هم ادامه پیدا کرده، ایران را متقاعد کرده بود که می‌تواند عملاً با مصونیت در منطقه رفتار کند.

زمانی که این دورِ آخرِ بحث‌ها در مورد ایران در داخل دولت در جریان بود، دیدگاه من این بود که کارهای زیادی هست که پنتاگون باید برای جبران عدمِ تمایل متیس به رویارویی با برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران، انجام دهد. در طول همین بحث‌ها هم بود که خبرنگاری از ترامپ پرسید: «آیا از مشاوره‌هایی که از جان بولتون دریافت می‌کنید، راضی هستید؟» ترامپ جواب داد: «بله؛ کارِ «جان» خیلی خوب است. دیدگاه‌های افراطی‌ای دارد، اما مشکلی نیست. در واقع من «جان» را تعدیل می‌کنم، که فوق‌العاده [عجیب] است، نه؟ هیچ‌کس فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی بیفتد. من هستم که او را تعدیل می‌کنم. اما مشکلی نیست. من دیدگاه‌های مختلفی را می‌شنوم. جان بولتون هست؛ اما افراد دیگری هم هستند که کمی از او صلح‌طلب‌ترند. و در نهایت، من هستم که تصمیم می‌گیرم. «جان» را دوست دارم. مشاوره‌های خیلی خوبی از او می‌گیرم [۷] .» حتماً می‌توانید تصور کنید که رسانه‌ها کدام حرف‌های ترامپ را نقل کردند! «مرسی شلاپ [۸] » مدیر [وقت] ارتباطات کاخ سفید، بعداً لحن ترامپ را «صمیمی» توصیف کرد؛ که البته به او گفتم به نظرم توصیفِ خوش‌بینانه‌ای بوده است.

 

خود ترامپ هم اذعان داشت که جان بولتون سیاستمداری افراطی است (+)

۹ می، گزارش معمول اطلاعاتی به ترامپ را به بحث گسترده‌تری در مورد ایران تبدیل کردیم. در این نشست، شاناهان، دانفورد، پمپئو و کارمندان دیگری حضور داشتند که معمولاً در این جلسات بودند. مقابل میز «رزولوت» [میز کار رئیس‌جمهور آمریکا] نشسته بودیم که ترامپ به شاناهان گفت: «مبارکت باشد.» وقتی همه ما با قیافه‌های متحیر به ترامپ نگاه کردیم، ادامه داد: «می‌خواهم تو را نامزد وزارت دفاع کنم»؛ که با موافقت کلی اعضای جلسه و تشویق آن‌ها همراه شد؛ اگرچه این تصمیم باید مدت‌ها قبل گرفته می‌شد.

در همین‌باره بخوانید:

›› «پاتریک شاناهان» گزینه ترامپ برای وزارت دفاع آمریکا کیست؟

پمپئو درباره سفر اخیرش به عراق به ترامپ گزارش داد، که ناگزیر باعث شد ترامپ یک بار دیگر شروع به شمردن خطاهای دولت جورج بوش پسر کند؛ به قول ترامپ، «بدترین رئیس‌جمهوری که تا حالا داشته‌ایم.» ‌مانند اغلب اوقاتی که بحث ایران مطرح می‌شد، ترامپ این‌بار هم «جان کری [۹] » [وزیر خارجه سابق آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما] را پیش کشید. تمام فکروذکر ترامپ این بود که کری را به خاطر نقض «قانون لوگان [۱۰] » تحت پیگرد قانونی قرار دهد. قانون لوگان، قانونی مربوط به سال ۱۷۹۹ است که به‌ندرت به آن استناد می‌شود؛ این قانون، مذاکره شهروندان خصوصی [خارج از دولت آمریکا] با دولت‌های خارجی ‌را ممنوع می‌کند. بدون شک کِری سعی داشت ایران را متقاعد کند که در توافق هسته‌ای باقی بماند و تا سال ‌۲۰۲۰ منتظر بماند چون آن سال، ترامپ کنار می‌رود و قطعاً یک دموکرات در انتخابات پیروز خواهد شد و توافق را احیا خواهد کرد. اما تلاش برای پیگرد قضایی او بر اساس قانون لوگان قطعاً راه به جایی نمی‌برد.

 

گفت‌وگوی ظریف و کری؛ فارن‌پالسی می‌نویسد: «به نظر می‌رسید وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با همتایان غربی‌اش خوش‌خُلق‌تر است تا در جمع انقلابی‌ها» (جزئیات بیش‌تر(+)

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا: سیاست ترامپ، تغییر رژیم در ایران است [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› برجام وزیر خارجه را بالا برد و زمین زد/ ظریف در جمع غربی‌ها خوش‌تر بود تا در میان انقلابی‌ها

قانون لوگان، ناقضِ متمم اول [۱۱] [قانون اساسی، شامل تضمین آزادی بیان] است و از منظر قانون کیفری، در تضاد با قانون اساسی و به خاطر مبهم بودنش فاقد ارزش حقوقی است. با این حال، هنوز ‌هم از این قانون، اغلب برای ارعابِ افرادی که از این واقعیت‌ها آگاه نیستند، استفاده می‌شود. ترامپ می‌گفت «مایک فلین [۱۲] » اولین مشاور امنیت ملی‌اش، به طرز غیرمنصفانه‌ای تهدید به پیگرد قانونی بر اساس همین قانون لوگان شده است (و درست هم می‌گفت) و او هم می‌خواهد از همین قانون علیه کِری استفاده کند. در تک‌تک جلساتِ «دفتر بیضی» [دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا]، از «ویلیام بار [۱۳] » دادستان کل آمریکا، یا هر کس دیگری که گوشش بدهکار بود، می‌خواست که کِری را تحت پیگرد قانونی قرار دهند. مطمئنم هیچ‌کس [به حرف ترامپ گوش نمی‌داد و] چنین کاری نکرد. اوایل سعی کردم برای ترامپ توضیح بدهم که اگر قانون لوگان در یک دادگاه مورداستناد قرار بگیرد، احتمالاً متضاد با قانون اساسی تشخیص داده [و به کلی لغو] خواهد شد، اما هیچ فایده‌ای نداشت. ترامپ تا وقتی رئیس‌جمهور است، و احتمالاً بعد از آن، به دنبال وکیلی خواهد بود که قبول کند کِری را تحت پیگرد قرار دهد. با این حال، اگر من جای کِری بودم، اصلاً از این بابت دلواپس نمی‌شدم. ‌ 

در همین‌باره بخوانید:

›› مدیریت براندازی در ایران از اتاق ۱۰۵۸ توسط جان کری

›› عکسی که ظریف برای جان کری ایمیل کرد

برگردیم به واقعیت. دانفورد [در جلسه با ترامپ] تأکید کرد که ایران معتقد است ما به حملاتی که آن‌ها نقشه‌شان را می‌کشند، پاسخی نخواهیم داد. ترامپ فوراً جواب داد: «هنوز ما را نشناخته‌اند.» ما در مورد انواع گزینه‌های ‌نظامی و غیرنظامی صحبت کردیم؛ هرچند ترامپ باز هم موضوع کِری را پیش کشید و گفت: «تعجب می‌کنم ‌که [ایرانی‌ها برای درخواست مذاکره] زنگ نمی‌زنند. به خاطر کِری است [که به آن‌ها می‌گوید] : «این‌طوری برای من بد می‌شود [۱۴] .» اما ما پیروز [انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰] خواهیم شد.»‌

دانفورد و برخی دیگر، از جمله خودم، از واکنش مثبت ترامپ درباره حمله به برخی از اهدافی که من [برای بمباران در خاک ایران] پیشنهاد داده بودم، غافلگیر شدیم. دانفورد، به‌درستی، اشاره کرد: «باید خودتان را برای قدم بعدی آماده کنید.»‌

«برای مقابله با دستیابی ایران به بمب، ایران را بمباران کنید»؛ مقاله سال ۲۰۱۵ جان بولتون در روزنامه نیویورک‌تایمز و توصیه وی به دولت اوباما برای «حفاظت از صلح با بمباران» (+)

ترامپ جواب داد: «من آماده‌ام. «رئیس کیم» [کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، حمله ما به ایران را] تماشا خواهد کرد. شما [شاناهان و دانفورد] باید به فکر تقویت قوا باشید [۱۵] دانفورد جواب داد: «ما برای همین این‌جا هستیم، آقای رئیس‌جمهور» و جزئیاتی را در مورد ‌امکانات موردنیاز ارائه کرد. ‌

ترامپ اختیار تام نداد، اما این را گفت که می‌خواهد همپیمانان عرب ما بهای این حمله را بپردازند؛ که از حرف‌های تکراریِ ترامپ بود.

بعد از بحث در مورد کره شمالی، ونزوئلا، اسرائیل، سوریه و چند موضوع دیگر، جلسه به پایان رسید. به دفترم برگشتم تا با چند نفری که آن‌جا جمع شده بودند، گفت‌وگویمان را ادامه دهیم. از شاناهان و دانفورد پرسیدم آیا چیزی که لازم داشتند از ترامپ دریافت کرده‌اند یا نه. به علاوه، واضح بود که آن‌ها هم دقیقاً می‌دانند ترامپ چه می‌خواهد؛ که به نظرم عملاً عکسِ رویکرد متیس بود [که قائل به کوتاه آمدن مقابل ایران بود].‌

در همین‌باره بخوانید:

›› «جیم» هم جیم زد/ در کابینه ترامپ «سگ دیوانه» عقل کُل بود


آن‌چه خواندید، قسمت دهم از ترجمه بخش‌های مربوط به ایران در کتاب «اتاقی که آن‌جا اتفاق افتاد» نوشته جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، بود. قسمت‌های بعدی این مجموعه به زودی در اختیار مخاطبین محترم قرار خواهد گرفت.  قسمت‌های قبلی مجموعه گزارش کنونی را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

›› خروج آمریکا از برجام و تحریم سپاه پاسداران کار من بود

›› عجله مکرون برای امضای یک «توافق جدید» به جای برجام

›› هدف من و نتانیاهو تغییر رژیم ایران بود/ مکرون مأمور ترامپ در برجام است

›› آیا روسیه خواهان خروج ایران از سوریه بود؟ / چرا بولتون نمی‌خواست ترامپ را با پوتین در یک اتاق تنها بگذارد؟

›› ترامپ گفت «کار ترکیه را تمام کن» / آیا پوتین از حملات اسرائیل به مواضع ایران در سوریه خبر داشت؟

›› داغی که سقوط پهپاد آمریکایی به دل بولتون گذاشت/ جزئیات استعفای «سگ دیوانه» از پنتاگون

›› جزئیات سفر ترامپ به پایگاهی که ایران موشک‌باران کرد

›› جزئیات تحریم سپاه پاسداران/ شورای امنیت باید قطعنامه حمله نظامی به ایران را صادر کن

›› ای کاش توانسته بودم رژیم ایران را سرنگون کنم/ ترامپ توهم داشت همه می‌خواهند با او مذاکره کنند

همچنین برای مطالعه ترجمه‌های قبلی مشرق از کتاب‌های مهم بین‌المللی، از جمله توصیفات قبلی درباره اوضاع داخلی دولت ترامپ، می‌توانید به کتاب‌خانه مشرق مراجعه کنید.

 


[۱] The Room Where It Happened: A White House Memoir Link

[۲] Joseph Dunford Link

[۳] جیمز متیس لینک

[۴] At Brookings, Gen. Joseph Dunford comments on threats from Russia, China, North Korea, and beyond Link

[۵] پتریک ام. شنهن لینک

[۶] میچ مکانل لینک

[۷] Remarks by President Trump on Ending Surprise Medical Billing Link

[۸] Mercedes Schlapp Link

[۹] جان کری لینک

[۱۰] Logan Act Link

[۱۱] متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا لینک

[۱۲] مایکل فلین لینک

[۱۳] ویلیام بار لینک

[۱۴] این جمله را ترامپ مثلاً از قول کِری نقل کرده و منظورِ ترامپ این است که کری برای حفظ آبروی خودش، ایران را متقاعد کرده تا وارد مذاکره با دولت ترامپ نشود و منتظر بماند تا ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ شکست بخورد.

[۱۵] منظور ترامپ این است که باید طوری به ایران حمله کنیم که کیم، رهبر کره شمالی، با دیدن آن، حساب کار دستش بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 23
  • نئو اصلاح طلب DE ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    باید مذاکره کنیم . روزگار سختی ست . مگر چیزی مهم تر از زندگی و معیشت مردم است ؟
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      70 19
      مذاکره کردیم دیگه قرارداد هم.بستیم منتها با چین. ان شالله گشایش حاصل خواهد شد
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      41 10
      14:54 داریم با چینی‌ها و روس‌ها مذاکره میکنیم ناراحت نباش بزودی قراردادش بسته میشه اونم 25 ساله، خوشحال ‌شدی، نه؟؟!!!!
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      36 16
      به نظرتان با گرگی که میخواهد مارا بدرد میشود مذاکره کرد
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      26 11
      مشرق جان جواب اینو ارسال کنین لطفا. آهای نادون بچه ! خیلی خطرناکه که با شکم خودت مذاکره میکنی و نتیجه رو اینجا تایپ میکنی!!!!! میفهمی؟ روزی چند بار اینو با خودت بگو: ای شکم خیره به نانی بساز تا نشوی مفت، سگِ کدخدا!
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      17 8
      استاد دمت گرم با این شعرت، فقط باید ببینی این بابا قبلا سگ کدخدا شده یا نه که این کامنت ها رو میزاره!!!!
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      29 17
      وقتی جمهوری اسلامی آمریکا تشکیل شد به خودتان می آیید.
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      56 10
      سلام من زمان شاه سال ۵۴بود ده ساله بودم بابام میرفت درمحله ای که خانه های امریکایابودسنگ کاری وبنایی میکرد البته صاحبکارش ایرانی بود روزاول من برادرم که دوسال کوچکتربود رفتم بیرون برابازچند بچه امریکایی جلوتربوددستمو بالابردم وسلام کردم که باهاش بازی کنیم یکی تفنگ ساچمه ای داشت گرفت بطرفم وزدخوردرو پوست سرم دویدمبطرف خانه اونم سریع داشت تفنگو ساچمه میزاشت که بزنه چون هدفش زدن توچشم یاسرم بود مارفتیم خونه پدر که دید دویدچوب برداشت بره بزندشون صاحب خانه محکم گرفتش ونزاشت بره بعدکه اروم شد دلیل نزاشتنش رو گفت میدونی اگه میرفتی به خودتم تیرمیزد اینا که مارو انسان حساب نمیکنند تازه باباشم میفهمید میمد باکلت سوراخ سوراخت میکرد ما زمان شاه باخفت زندگی میکردیم بخدا الان خوب زمانه ایه ما درمقابل امریکایا نه دادگاهی داشتیم نه حامی شاه که بدتر از همه مثل بزغاله ازشون میترسید مردم ایران که عقلشونو ازدست نداده بودند انقلاب کردند که حالا بعضی نفهمیده یه چیزایی میگن بخدا امریکایه اگه ازفلان دختر خوشش میمد کسی نمیتونس حرفی بزنه نه بعنوان همسربعنوان یکبار مصرف باورکنید خوب موقعیتیه مواظب باشیدو حفظش کنید گرسنگی بکشیدولی بزاریدکشور پیشرفت کنه نه که مثل اون احمقا ک پیشرفتو به ارزانتر شدن پراید میدونند نه این فکر نادان هاست
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      22 5
      هیهات منا الذله.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      35 5
      با کدام نامرد عهد شکن و تروریست باید مذاکره کنیم؟ در مورد چه؟ گرین کارت سلبریتی ها یا آقازاده ها؟ کدام احمقی می خواهد مذاکره کند؟
    • سلمان IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      24 5
      ناشناس 17.17 عزیز خدا شما رو ان شاءالله حفظ کنه و امیدوارم همین خاطره شما تلنگری باشه به اون کسانی که فکر کنن اگه بر فرض محال آمریکا بیاد زندگیشون گلستان میشه در حالیکه آمریکا هر جا رفته جز بدبختی چیزی براشون نبرد
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      10 2
      برادر یا خواهر من مگه برجام مذامره نبود؟! چه راحت خارج شدن؟! تحریم ها هم بدتر از قبل برگشت؟؟! اولا هزینه مقاومت کمتره ثانیا نتایج مقاومت و استقلال با نوکری قابل مقایسست؟! خود امریکا با نوکری به اینجا رسیده؟! یا استقلال. هر کشوری که پیشرفت کرده نتیجه تلاش و کوشش بوده نه اعتماد و تکیه به امریکا والا خیلی کشور ها با امریکا رابطه دارن چند تاشون قدرت هستن؟!
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      12 13
      جالبه که از دید دلواپسان مذاکره و بستن قرارداد با اربابشاون چین و روسیه مشکلی نداره.
    • عبدالله IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      8 3
      آری مهمتر از معیشت و زندگی مردم هم چیزی هست و آن ، ایمان است. مواظب ایمان خود باشیم که دنیا ساعتی بیش نیست. مبادا که از سرمایه ایمان خود خرج کنیم که در آن صورت از زیانکاران خواهیم بود. فاعتبرو یا اولی الابصار
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 4
      اگر مذاکره باعث حل مشکلات می شود !!!! چرا با برجام مشکلات حل نشد بلکه بیشتر شد ؟!
    • مهران JP ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      10 6
      بدبخت ترسو. آمریکاییها به افرادی همچون تو نگاه می کنند که در ذهنشان سودای حمله به ایران را پرورش می دهند.
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      8 6
      یا اینقد کودنی که درعمرت معنی دشمنووابلیسو نفهمیدی.یا بدون شک مزدوری. بتمام مقدسات قسم مذاکره باامریکا یعنی قبول کردن همه خاستهاش.ونتیجه این عمل قبل ازلغو هرتحریم اشغال نظامی ایران وتقسیم ان به 5 کشور.وگرسنگیو جنگو خونریزی بی پایان این 5کشور باهم که حتی درخابم ندیده باشی
    • DE ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      9 6
      نئو اصلاح طلب ۱۴:۵۴ - باید مذاکره کنیم . روزگار سختی ست . مگر چیزی مهم تر از زندگی و معیشت مردم است ؟ // خر همان خر است فقط پالان آنرا عوضی ها عوض کرده اند .نئو اصلاحات همان پیر پاتالهای فسیل شده و موروثی اصلاحاتچی ها هستند که برو بچ خود را جلو انداخته ان و از پشت به آنها خط میدهند.مانند نازیست ها و نئو نازیست ها
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 14
    ایران انتظار حرکت از تندروهای آمریکایی را می کشد. کندروهایشان هم برای ما بی خطر هستند!
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    13 25
    دیدید که روی همین مختصات نطنز وپارچین زدن
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      24 12
      مختصات ناو آمریکایی و نقاط آتش در آمریکا که همینجور داره زیاد میشه رو کی میده؟!!
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      14 9
      نزدن توسط عوامب داخلیشون خراب کاری کردن که حوابشو تو این چند روز تکسط عوامل داخلیشون کرفتن و در ادامه هم تا حد شکر خوردن جواب میگیرن
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      15 9
      نزدن توسط عوامب داخلیشون خراب کاری کردن که حوابشو تو این چند روز تکسط عوامل داخلیشون کرفتن و در ادامه هم تا حد شکر خوردن جواب میگیرن
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      21 12
      خب دیگه ناو دو ملیارد دلاریشونم برا همین جیز شد
    • احمد IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 11
      اونا با اف35 چند تا سوله رو بزنن، ما با ته سیگار ناو چند میلیارد دلاری دود می کنیم. تازه شانس آوردن ته سیگار رو تو ناو با پیشرانه اتمی ننداختیم. شاید دفعه بعد از دستمون در رفت و کل بندرشون رادیواکتیو شد.
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 8
      فقط نطنز و پارچین نبود کنارک و هک کردن بویین اوکراینی و تر.کیدن کارخونه ها و بیمارستان ها به صورت روزانه هم جزوشه.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    14 11
    اونا که به تهران واصفهان با اف سی پنج حمله کردن بعد اخراج بولتون نشان میدهد برای حمله نیاز به امسال بولتون نیست
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      10 9
      داداش تا اینجای کار دوتا ناو آمریکا و یک کارخونه فولاد سوختن . نظرت در مورد اینا چیه؟ درضمن اونهایی که تو گفتی حمله هوایی نبود . خرابکاری توسط نفوذی ها بود که پاسخش هم داده شد .
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      20 7
      دو تا از تاسیسات فوق امنیتی ایرانو زدن که هر کدوم بالغ بر هزاران میلیارد دلار هزینه دست ایران گذاشت.هزینش به کنار دیگه کسی بهشون اجازه نمیده ازینا بسازن برجام هم که رفت به قول محمود دیگه اون ممه رو لولو برد
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    13 11
    پس حمله به عمق ایران را بلتون کشید اسراییل عملی کرد
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      15 9
      15:32 تو که دستت تو کاره اگه گفتی ناو آمریکایی و بقیهٔ رو کی نقشه شو کشید و کی عملی کرد؟؟!!
    • سعید IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      8 4
      آرزوهاتو داری میگی؟؟؟
  • عبدالله مومن IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    16 10
    بمباران جایی. دادنی نیست و عمل کردنی ست که شما نمی توانید. پس چیز اضافی نخور
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      16 6
      یعنی نطنز و پارچینم مثل هواپیمای اوکراین و قایق کنارک خودتون زدید؟
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    18 20
    آرزوی تغییر نظام را به گور ببرید.!!! فعلا که رژیم آمریکا دارد تغییر می‌کند. بدبختها.!!!
    • مهربان IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      4 11
      نه نظام اونا تغییر میکنه نه نظام ما این حرفا همش بچگونه اس
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      7 6
      مهربان. چون اونا گفتند تغییر نظام ما. ماهم جوابشون رو دادیم ولی این واقعیت که نظام کفر تغییر می‌کند واین فکر بچه گانه که نیست. عاقلانه س.!!!
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      7 9
      مهربان گفتی نظام ماتغییر نمی کند عاقلانه گفتی ولی اینکه نظام اونها تغییر نمی کند بااین تحولات در آن کشور حرف بچه گانه س.!!!
    • FARSHID IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      9 1
      دوست عزیز درسته که سرنگونی رژیم ایران ممکن نیست ولی اگه وضعیت ایران همین جوری پیشبره دیگه لازم نیست آمریکا ایران رو سرنگون کنه مردم ایران از گرسنگی شورش می کنن. شعار کافی نیست واقعیت این است مردم نان ندارن.
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      4 7
      جناب فرشید مردم ایران مردم محرم ورمضان هستند. از اون بیدها نیستند ازاین بادها بلرزند.. بعد هم آنچه عیان است بدی تمام می‌شود وخوبی برکل عالم حاکم می‌شود وما خدا را داریم.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      1 10
      فرشید ما خدا را داریم. کفی بالله وکیلا.
  • US ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    4 6
    بولتون سیاست مدار بسیار باهوشی است ولی تنها مشکلش علاقه به خشونت بیش از حد در سیاست است
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 8
      انسان باهوش کاری خلاف عرف وعقل نمی کند. پس معلومه خیلی هم بی هوش وحواس.!!! همین که گفتی علاقه به خشونت از بی عقلی ونداشتن هوش.!!!
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    13 6
    بولتون ای سگ بدچهره کثیف! به زودی روزی میرسه که آمریکا مثل شوروی سابق تجزیه میشه. زووووووود. اما از تو سبیل سگیت فقط می مونه چون دیرتر از بدن کثیفت تجزیه میشه.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    12 8
    چیزی که من از نوشته های این بولتون متوجه می شم اینه که خیلی آدم بی پدر و مادریه.
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    11 6
    دو ناو بجای دو جایی که از ما زدن
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      6 4
      این خوب اومدی دوران بزن در وتموم شده
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      13 7
      خخخخخخخخخ دو ا ناو رو داری با تاسیسات هسته ای فوق سری مقایسه میکنی. باشه. بعد کی گفته شما دو تا ناو زدید؟وجدانا دلم به حالتون میسوزه حقارتتون دیدنیه
  • پارسا IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 9
    به قول فرمایش مقام معظم رهبری دوران این سگ ها هم می گذرد و به درک واصل شده وبدن نجسشان خوراک مور و کرم و حشرات میشه اما انشاءالله جمهوری اسلامی ایران همچنان باعزت وبا اقتدار وپا برحا راهش را ادامه می دهد.انشا الله
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    10 7
    انشالله جنگ بشه خلاص شیم. این زندگی ما داریم؟
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      6 5
      جنگ دوست داری برو مدافع حرم شو. بعد میفهمی معنی طلب جنگ چیه.!!!
    • محمدحسن IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      0 6
      جنگ بشه؟؟؟ اصلا معنی جنگ رو میدونی؟؟؟ درسته ک امریکا قدرت داره ولی ایران هم از نظر تسلیحاتی خیلی پیشرفته است... مثلا اگه جنگ بشه امریکا یکی میزنه تو صورت ایران و ایران هم یه مشت میزنه تو صورت امریکا... و اون وسط چهارنفر می افتن کشته میشن؟؟ نه خیر این جوری هم نیست... جنگ جهانی سوم معنا و مفهوم داره... اگه خدایی ناکرده جنگ بشه کل دنیا درگیرش میشن... سلاح های جنگی ایران و امریکا اونقدر پیشرفته هستن ک اگه ازشون استفاده بشه ظرف یک روز کل کره زمین پودر میشه... مثل جنگ بین ایران و عراق یا جنگ جهانی اول و دوم ک نیست ایران دوتا تنفگ بگیره دستش و امریکا با تانک ایران رو هدف بگیره... الان عصر تکنولوژیه...
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    9 7
    تو غلط کردی با اون سگ زرد. فکر کردی ایران افغانستان و عراق و سوریه هست. شکر زیادی بخوری تمام پایگاههای شما توی خاورمیانه با سربازان تروریستتان روی هوا هستند
  • علی IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    34 7
    فارن‌پالسی می‌نویسد: «به نظر می‌رسید وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با همتایان غربی‌اش خوش‌خُلق‌تر است تا در جمع انقلابی‌ها» یعنی وقتی گند چیزی زو در بیاری دشمنان وطنت هم مجبورا با تعجب تیکه بندازن.
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      3 18
      درد و بلاش بخوره تو سر بدخواهاش
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    6 11
    بولتون سبیل موش خرمایی ضد بشریت هیچ غلطی نمیکنی آشغال به تمام معنی
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      3 3
      خخخخخ
    • A.kh IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      17 4
      بی سواد تو داری ایران رو با امریکا مقایسه میکنی انگاری مورچه در مقابل گوریل هستش خود هدف دولت ایران اینه دیگه مردمش رو بکشه چطوری کرونا رو قصدی اورد
  • Shahram IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    9 6
    همه این حرفهای آمریکاییها بلوف است و میخوان خودشون قدرتمند و صاحب دنیا معرفی کنن در صورتی که صاحب دنیا و صاحب زمان کسی دیگر است و تنها با یکپارچگی و توکل بخدا میشود جلو همه این مشکلات ایستاد آمریکا تاکنون به کشوری دارای ارتش و نیروی مسلح و حکومتی مردمی حمله نکرده است و جرات حمله نیز ندارد
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    6 3
    دنیا بر مدار ظلم باقی نمی ماند. ظالم رفتنی است خیلی زود. چون طبق روایات یکی از چیزهایی که زود جواب می‌گیرد ظلم است.
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 6
    کسانی که میگن مذاکره معیشت مردم مهم هست ولی بنظرتون وقتی یه سگ هار باشه میشه بهش نزدیک شد
    • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      5 1
      سگ هار خودتي كه با هيچ كشوري نميسازي تماميتخواه هستي
  • ارش FR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    8 4
    ایشالا سرنگونی رژیم
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      10 4
      انشاالله سرنگونی رژیم کفر والحاد در سراسر عالم‌.!!!
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 1
    زده تو خال .
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 6
    دو تا ناو و دو تا کارخونه فولاد و یه نیروگاه برق به‌ جای نطنز ولی تازه اولشه
  • US ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 4
    روحانی نفت را به نصف قیمت به هند می فروخت.... واقعا که....
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    4 4
    شتر در خواب بیند پنبه دانه آقای بولتون!!! خودتون بزودی برانداز میشین...
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 8
    مختصات سبیل های تو هم دست اهش هست یهویی دیدی جای بعدی که آتیش میگیره اونجا باشه.
    • حیدر صالح IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      0 5
      باید آب بریزه اون جایی که می سوزه!
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    6 7
    بولتون سگ هار صهیونیست هاست. ترامپ سگ زرد و لاس صهیونیست هاست .
    • مهدی IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      1 5
      بولتون شغال پیره
    • ليلاج IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      3 0
      اين حرفها به جه دردها ميخوره فكر كرونا با شيد كه روزهاى سختى در بيش داريم فقر كرانى دلار سكه نان بيكارى مسكن بي كفايتى دولت حقوق بانك مركزى اعتياد دوزدى غارت فراريها دزدان والا مفام غزايي ووووو فكر نان باش خربزه اب است اى جوانان ما اين جيزها را درقديم ديده ايم دارد تكرار ميشود نكذاريد ما هم تا اخرين توان ايستادهايم نبايد خاك بر سر ايران شود
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 9
    بعد از ترور حاج قاسم، دیگه حرف از مذاکره با آمریکا مضحک ترین حرف تاریخه، به قول رهبر عزیزمون با آمریکا توهیچ سطحی مذاکره نمی کنیم
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    9 1
    پس این پدافند کشور مادکجاست که اونابه نطنز پارچین حمله کردن
  • سعیدع IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 5
    بولتون سگ هار رژیم سفاک صهیونیستی
  • محمد خانی IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 3
    ایران چه باکی از آمریکا و سگان دیگر دارد وقتی پناهی مثل ولی الله اعظم سلام الله علیه و علی ابائه ، یعنی امام زیباییها ولی عصر حصرت مهدی که سلام خداوند بر ایشان و اجداد طاهرینش باد ، دارد ؟
  • مسعود IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 2
    در صورت برخورد نظامی با امریکا ایران شانس کمی داره، لذا سیاست مذاکره و به حاشیه بردن بولتون و امثال ش باید در دستور کار ما باشه
  • فرزین IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 5
    بعضی ازمسوولین بی رمق کسل خسته سعی برخسته کردن مردم ازین نظام دارن ودارن بهونه بدست سگ هار کاخ سفید میدن
  • محمد IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 4
    چهره بولتون وترامپ شبیه شیاطینه
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      6 0
      عیبت رو دیگران نزار
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      0 3
      23:31راست گفتی.!
  • مولائی IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 2
    به حول قوه الهی واژه تغییر رژئم رادشمنان داخلی وخارجی رابه گور خواهند برد
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 3
    آمریکا برده اسراییل #
  • Ffxs IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    1 4
    رژیم تغییر نمیکنه 9665
  • مهدی IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    1 3
    بولتون یه سگ پیر حرومزاده صهیونیست بیشتر نیست که شکر زیادی میخوره
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    1 5
    روزگار سخت یا آسان به ما خواهد گذشت.میگذرد.آمریکا منتظر آینده ای سخت و طاقت فرسا باشد.ترامپ سال دیگر خواب ریاست جمهوری را ببیند.پنج انگشت انسان مثل هم نیست.
  • خالد IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    0 3
    همش علکیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس