میدان گازی

تحریم های آمریکا نه تنها واردات نفت هند از ایران را تحت تأثیر قرار داده، بلکه برنامه های جدید دهلی نو برای توسعه یکی از میادین گازی ایران را نیز لغو کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از ایندین پرس، تحریم های ایالات متحده نه تنها واردات نفت هند از ایران را تحت تأثیر قرار داده، بلکه برنامه های جدید دهلی نو برای توسعه یکی از میادین گازی ایران را نیز لغو کرده است.

مقامات ایران در ژانویه امسال به همتایان هندی اعلام کرده بودند که ایران می تواند میدان گازی فرزاد بی را به تنهایی توسعه دهد. با این حال، امکان ملحق شدن طرف هندی به این پروژه را سلب نکرده است.

بیشتر بخوانید:

حضور شرکت‌های ایرانی در قراردادهای نفت+فیلم

درس بزرگ «جنگ گازی» شرق مدیترانه برای ایران

آنوراگ سیریواستاوا، سخنگوی وزارت خارجه هند روز پنجشنبه در یک نشست خبری اظهار داشت: در ژانویه سال ۲۰۲۰ ، ما مطلع شدیم که در آینده نزدیک ، ایران این میدان گازی را به تنهایی توسعه می دهد و تمایل دارد در زمان مناسب هندوستان نیز به این پروژه ملحق شود. این موضوع همچنان بین مقامات دو کشور مورد بحث است.

وی افزود: مذاکرات درباره میدان فرزاد بی که در آن شرکت ملی نفت هند در مرحله اکتشاف بود، در حال انجام است. سخنگوی وزارت خارجه هند همچنین گفت: ادامه همکاری های دوجانبه با تغییر سیاست های طرف ایرانی تحت تأثیر قرار گرفت.

پروژه توسعه میدان گازی فرزاد بی در سال ۲۰۰۸ شروع شد و از آن سال مقامات هندی‌ در حال مذاکره بر سر حق بهره‌برداری از این میدان بودند تا اینکه تحریم‌های آمریکا برنامه‌های این کشور را به خطر انداخت.

این سخنگو همچنین با اشاره به طرح توسعه بندر چابهار و پروژه خط راه‌آهن چابهار-زاهدان گفت: درباره طرح توسعه این بندر، همه شما می دانید که یک تعهد دیرینه از سال ۲۰۰۳ بالاخره در سال ۲۰۱۶ و در سفر نخست وزیر هند به ایران عملیاتی شد. از آن زمان ، با وجود دشواری های ناشی از تحریم ها، پیشرفت قابل توجهی در پروژه بندر حاصل شده است. یک شرکت هندی از سال ۲۰۱۸ مشغول به کار در این بندر است و به طور پیوسته عبور و مرور در این بندر را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، ایران هفته گذشته کار را روی پروژه خط راه آهن آغاز کرد چرا که می خواهد بخشی از آن را قبل از پایان ریاست جمهوری حسن روحانی تکمیل کند.

هند در حال حاضر در این پروژه حضور ندارد چرا که عدم شفافیت در مورد تحریم های آمریکا در این باره وجود دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس