امیرعبداللهیان: سوریه پیروز نهایی در جنگ تروریسم اقتصادی تحریم‌هاست

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با تاکید بر اینکه برجام، عبرتی بزرگ برای جهان معاصر است، گفت: اگر صد برجام هم امضا شود نفعی برای ملت ما نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی و دستیار ویژه رئیس مجلس، درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که اظهار نظر برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی در قبال آن در روزهای اخیر جنجال آفرین شده است، گفت: با توجه به اینکه بنده از ابتدای این مذاکرات حضور داشتم و طبعاً در جریان جزئیات آن قرار دارم، باید بگویم که همکاری‌های تهران و پکن همکاری‌های تاریخی است و در این مقطع بویژه با توجه به شرایطی که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌های حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده اند این قرارداد می تواند یک همکاری ویژه و تاریخی برای دو کشور باشد.

بیشتر بخوانید:

هشدار جدی امیرعبداللهیان به اسراییل

وی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود در این قرارداد جمهوری اسلامی جزیره یا جزایری را به چین واگذار خواهد کرد، دروغ محض است و چنین چیزی مطلقاً صحت ندارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در این قرارداد دو طرف در خصوص ابعاد مختلف همکاری‌ها از جمله در حوزه تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و ابعاد دیگری از همکاری‌ها به توافق رسیدند. از سوی دیگر مذاکرات در سطح بالایی انجام شده و متن سند توافق، به گونه‌ای تنظیم شده که منافع هر دو طرف را به خوبی مورد توجه قرار داده و در حال حاضر نیز هر دو طرف از مواهب این توافق در بخش های زیادی منتفع شده‌اند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در واکنش به جنجال رسانه‌ای که علیه این سند همکاری به وجود آمده گفت:  بخشی از این جنجال‌ها  به درگیری‌های آمریکا با چین  و بخشی دیگر به سیاست آمریکا بازمی‌گردد که در پی ایجاد مشکلات گوناگون برای چین در عرصه بین‌المللی است. علاوه بر این طبعاً دولتمردان آمریکا در حوزه اعمال تحریم‌های حداکثری، از هیچ تلاشی برای سنگ اندازی در مسیر پیشرفت همکاری های تهران با روسیه و چین دریغ نخواهند کرد. 

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: اروپایی‌ها از ایران عذرخواهی کنند

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که  چرا با وجود گذشت ۵ سال از  امضای برجام  و در شرایطی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این توافقنامه نه تنها سودی نصیب ایران نکرده بلکه  تبدیل به سکویی برای تشدید فشار علیه ایران شده، با این حال برخی مقامات وزارت خارجه اصرار دارند همچنان آن را سند افتخار دیپلماتیک معرفی کنند، تصریح کرد: اگر بخواهم به شکل متوازن و به عنوان یک دیپلمات وزارت خارجه به این سوال پاسخ بدهم، باید بگویم که از منظر میزان انرژی که دیپلمات‌های ما در میز مذاکره با ۶ کشور صرف کردند که در نهایت منجر به تولید یک سند مفصل با جزئیات شد، مذاکره‌کنندگان کشورمان  زحمت زیادی کشیدند اما اینکه آیا آنچه که روی کاغذ آمد بر روی زمین دستاوردی برای مردم ما داشت یا خیر، باید تصریح کرد که به جز مقطع کوتاهی در ابتدای اجرای برجام، ما شاهد این بودیم که از همان زمان اوباما عهدشکنی در اجرای برجام شروع شد.

امیرعبداللهیان  با تاکید بر اینکه حتی اگر امروز اوباما نیز رئیس جمهور آمریکا بود، باز هم  ملت ایران شاهد عهدشکنی آمریکایی‌ها در بحث برجام می‌بود، گفت:  اساساً ریشه بدعهدی در برجام شخص اوباما است. چرا که او علی رغم اینکه از برجام حمایت کرد و حتی چند سال قبل از امضای برجام به رهبر انقلاب نامه نوشت و حق غنی‌سازی را برای ایران به رسمیت شناخت، با این حال اولین نقض رسمی برجام در زمان او انجام شد که این مسئله به خباثتی که در دستگاه سیاست گذاری ایالات متحده وجود دارد، باز می گردد.

وی تاکید کرد: اساساً آمریکایی‌ها هیچگاه  به دنبال یک توافق به تعبیر دیپلمات های کشورمان، برد-برد، نبوده و نیستند. چراکه  سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی همواره در عمل همه چیز را برای خود می‌دانند. 

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل خاطرنشان کرد: به عنوان فردی که در مذاکرات ایران، عراق و آمریکا که در سال ۸۶ در شهر بغداد انجام شد، حضور داشتم و در آن مقطع در یکی از کمیته‌ها به عنوان مذاکره‌کننده با طرف آمریکایی فعالیت داشتم، این را از نزدیک دیده‌ام که سیاستمداران و نیروهای امنیتی آمریکا در میز مذاکره به دنبال تمامیت‌خواهی هستند. به همین دلیل تا زمانی که این روحیه بیمارِ سیاستمداران آمریکا علاج نشود، اگر صدها برجام نیز امضا شود، نفعی برای ملت ما نخواهد داشت.  آمریکایی‌ها باید فکر و رفتار خود را تغییر دهند و ثابت کنند که منافع کشورها را به رسمیت می‌شناسند. 

بیشتر بخوانید:

انتقاد امیرعبداللهیان از همراهی غیرسازنده استرالیا با آمریکا

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که بر اساس مطالبی که بیان شد، آیا می توان اینگونه نتیجه گرفت که بر خلاف نظر مقامات وزارت امور خارجه کشورمان که از برجام  به عنوان سند افتخار دستگاه دیپلماسی یاد می کنند، این توافقنامه سندی عبرت آموز برای دولتمردان و ملت ایران بود؟ تصریح کرد:  رهبر معظم انقلاب در بحبوحه مذاکرات هسته ای بارها تاکید کردند که به آمریکایی ها اعتماد ندارند. و حتی پس از گذشت مدتی از مذاکرات فرمودند که به اروپایی ها نیز اعتماد ندارند. با توجه به اینکه رهبر انقلاب تجربه بزرگی در عرصه های سیاسی و بین المللی در مبارزات پیش از پیروزی انقلاب و پی از آن دارند، با استناد به این تجربیات اقدام به آینده پژوهی برای ملت و مسئولان کردند و بر همین اساس فرمودند که ذات آمریکا هیچ تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: اما ایشان در بحث مذاکرات هسته ای کار ارزشمندی انجام دادند و با حوصله و صبر و درایت فرصت دادند که امروز من و شما و میلیون ها نفر مثل ما نگوییم اگر مذاکره می کردیم امروز بهشت داشتیم و چون مذاکره نکردیم به وضع امروز دچار شدیم. 

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: رهبر انقلاب اجازه دادند تا همه مسائل برای مردم و افکار عمومی آشکار شود و آنچه که خودشان با تجربه، علم و رفتارشناسی آمریکایی ها و غربی ها به آن رسیده بودند،  برای مسئولان ما و نسل جوان کشور نیز روشن شد. بنابراین مذاکرات هسته ای ضمن این که توانست رویه ای را در مذاکره چندجانبه در عرصه دیپلماسی ایجاد کند، عبرت بزرگی را برای جهان معاصر ایجاد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    4 0
    همین صراحت لهجه و صداقت کلام بود که ظریف نتوانست این سیاسی انقلابی را تحمل کند! چون امثال ظریف الممالک فقط مجیزگوی دوست دارند!!!
  • سید IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    11 0
    ننگی بالاتر از این هست که ظریف اللممالک ما به خواست امیر کویت و حاکم امارات این سیاسی باسواد و کارکشته را عزل کند؟!
  • احمد IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 0
    اگر اوباما بود، فکر نمی کنم وضعیت همین می بود. کشور تحت جولان غربی ها و غربگدایان می بود و به طور کامل وابسته اقتصادی به غرب میشد. تازه غربگدایان بابت این خیانت انتظار تشکر و قدردانی و مدال هم داشتن. ترامپ ایران رو از برجام نجات داد.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    4 0
    اصلا و اساسا برجام را نوشتند تا اجرا نکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس