راه آهن

۴ سال پس از اینکه هند و ایران توافقی برای احداث خط آهن بندر چابهار تا زاهدان هم‌راستا با مرز افغانستان امضا کردند، ایران به علت تاخیر طرف هندی در تامین بودجه تصمیم گرفته است احداث را خودش انجام دهد.

به گزارش مشرق به نقل از دِ هیندو، پس از ۴ سال که هند و ایران توافقی برای احداث خط آهن از بندر چابهار تا زاهدان همراستا با مرز افغانستان امضا کردند، دولت ایران به علت تاخیر طرف هندی در تامین بودجه و آغاز پروژه، تصمیم گرفته است تا احداث این خط آهن را خودش انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

جزییات طرح راه آهن چابهار _ زاهدان

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران هفته گذشته، ریل‌گذاری ۶۲۸ کیلومتری خط آهن چابهار-زاهدان را افتتاح کرد که قرار است با عبور از مرز افغانستان به زرنجان متصل شود.

به گفته مقامات، کل پروژه تا مارس ۲۰۲۲ تکمیل خواهد شد و خط اهن ایران بدون کمک هند و با استفاده از ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی ایران ساخته خواهد شد.

این روزنامه هندی مدعی است این تحولات به دنبال نهایی شدن سند برنامه ۲۵ ساله جامع همکاری های ایران و چین به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار صورت گرفته است.

* توافق سه جانبه

پروژه خط آهن میان شرکت راه آهن ایران و شرکت دولتی ساخت راه آهن هند مورد گفتگو قرار گرفته بود، بخشی از تعهد هند به توافق سه جانبه میان هند، ایران و افغانستان برای احداث یک مسیر جایگزین به افغانستان و آسیای میانه بود.

در جریان سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به تهران برای امضای توافق چابهار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور افغانستان، دو شرکت یادداشت تفاهمی با یکدیگر امضا کردند.

این یادداشت تفاهم احداث خط اهن چابهار-زاهدان بخشی از «کریدور ترانزیتی در توافق سه جانبه میان هند، ایران و افغانستان» بود. شرکت دولتی ساخت راه آهن هند (IRCON) متعهد شد تا تمامی خدمات از ساخت روبنا تا تامین مالی برای پروژه (حدود ۱.۶ میلیارد دلار) را فراهم کند.

با این حال، علی‌رغم بارها بازدید مهندسان هندی و آماده سازی توسط شرکت راه آهن ایران، هند ظاهرا به علت نگرانی از تحریم‌های امریکا، هرگز کار را شروع نکرد.

مقامات هندی مدعی هستند امریکا معافیت تحریمی برای بندر چابهار و این خط اهن تا زاهدان فراهم کرد اما یافتن تامین‌کننده تجهیزات و شرکا به علت نگرانی در مورد تحریم‌ها دشوار بود. هند اکنون واردات نفت از ایران را به صفر رسانده است.

این مقام هندی در پاسخ به این پرسش که آیا یادداشت تفاهم با شرکت دولتی ساخت راه آهن هند لغو شده و اکنون پروژه بدون این شرکت شده است، گفت هند هنوز می تواند در زمان دیگری به آن بپیوندد.

* همکاری راهبردی ایران و چین

به نوشته این گزارش، آنچه موضوع را پیچیده می‌کند این است که ایران و چین در حال نهایی کردن همکاری راهبری ۲۵ ساله هستند که شامل مشارکت چین یک پالایشگاه نفت در منطقه آزاد چابهار و احتمالا نقش بیشتر این کشور در این بندر خواهد بود.

مقامات ایران گزارشی مبنی بر اینکه بندر چابهار جایی که هند در آن حضور دارد، را به چینی ها اجاره داده شود، رد می‌کنند. با این حال، ایران سال گذشته یک همکاری میان بندر گوادر که چین در آن فعال است با بندر چابهار مطرح و همچنین منافعی در بندر جاسک در ۳۵۰ کیلومتری بندر چابهار و در منطقه آزاد چابهار پیشنهاد کرده است.

سفیر پیشین هند در ایران گفت هر کدام از این احتمالات که به روابط راهبردی ایران و هند و استفاده از بندر چابهار تجاوز کند، باید به دقت از سوی دهلی نو رصد شود.

وی هشدار داد: «جاسک در غرب چابهار و در نزدیکی تنگه هرمز است. بنابراین چین کنترل خود را در امتداد سواحل پاکستان و ایران گسترش می دهد.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    26 3
    خداکنه بیابانها را قرارداد ببندید با چین که فتوولتائیک و انرژی خورشیدی و ذوب اهن خورشیدی نصب کنند و 50 به 50 سود به دو طرف برسد و پسماند باطری و صفحات معیوب هم به چین برود و از بیابانها هم استفاده تجاری و کشت گلخانه ای مثل رژیم غاصب بشود اجرا کرد و بهره برداری شود. چون دو سوم کشور بیابان و بدون استفاده است.
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      4 17
      مرگ بر چین و چین پرست
    • عبدالله مومن IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      2 2
      بر پوشک های ترامپ. لعنت
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    24 1
    این کار توسط چین انجام شد با زرنگی هند رو جا گذاشت
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    56 6
    هند هم خر رو میخواد هم خرما رو اگه از تحریمهای امریکا میترسی چابهار رو هم از دست میدی در مقابل دو کشور قدرتمند چین و پاکستان محاصره شدی و اگه ایران رو هم از خودت دور کنی فاتحت خوندست امریکا هم کاری نمیتونه بکنه برات
    • مجتبی IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      7 3
      افرین تحلیل خوبی بود
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      10 5
      تمام کشورهای شرق آسیا می تونند مثل چین با ایران قرارداد طولانی مدت امضا کنند هم خودشون سود می کنند هم ما
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      10 4
      هند غلام و بنده امریکاست کاری ازش ساخته نیست
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    15 2
    سفیر پیشین هند در ایران گفت هر کدام از این احتمالات که به روابط راهبردی ایران و هند و استفاده از بندر چابهار تجاوز کند، باید به دقت از سوی دهلی نو رصد شود. ....... هندی های ترسو شما که نوکر آمریکا هستبد غلط می کنید معترضید
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    16 4
    همون بهتر. پای یک مشت سیک هندی به این کشور باز نشد. وقتی خودمون میتونیم با 400 میلیون دلار مشکل رو حل کنیم چرا هندوستان؟
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      2 3
      400 میلیارد دلار
  • AU ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    9 2
    هندیها با تصور اینکه ایران مثل بنگلادش است که بیش از ده سال است قرار است هند یک خط آهن کمتر از صدکیلومتر را در آن کشور بسازد و هنوز ظاهراً بعلت تعلل تامین کننده مالی هندی کمتر از 65 درصد پیشرفت داشته است و هیچ زمانی برای پایانش متصور نیست میباشد. دولت کنونی هند به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و به یک کشور ضد مسلمانان که نه تنها برای بنگلادش و پاکستان مشکل درست میکند بلکه بر جمعیت مسلمین این کشور و کشمیر هم ظلم میکند و همکاری مخفیانه افشاء شده ای با رژیم صهیونیستی دارد تبدیل شده است. یکی از مراکز مهمی که ایران باید برای تعدیل دولت و استقلال در آن به مردم کمک فرهنگی کند هند است چرا که مشترکات بسیار زیادی بین ایران اسلامی خصوصا دوران پرافتخار صفوی با فرهنگ و زبان فارسی و تاریخ هند و سلسله گورکانیان وجود دارد.
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    12 2
    کلا به هند اعتمادی نیست. در این کشور خیلی وقته که دیگر گاندی و نهرویی زاده نشده...
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    4 5
    از تبعات قرار داد ۲۵ ساله با چین .چین گفت باید هند کنار برود چون با ما دشمن است
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    4 1
    به قول معروف چین جایی نمیخوابه که آب زیرش بره
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    8 1
    خیر این بدبختهای هندی فعلا نوکر امریکا هستند .. و امریکا نگذاشت .. انشالله چین یکدفعه به سوی امریکا بر نگردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس