نفربر مکران

برجک رزمی ساخته شده توسط نیروی زمینی سپاه، قابلیت نصب روی طیف گسترده ای از نفربرهای موجود در کشور را دارد و می تواند این پلتفرم های باسابقه را تبدیل به جنگجویانی توانا در میادین نبرد امروزی کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، دوره جنگ سرد شاهد توسعه حجم زیادی از نفربرهای زرهی به صورت شنی دار یا چرخ دار بود که در تعداد بسیار بالایی تولید و به کشورهای مختلفی نیز صادر شد. حجم زیادی از این زره پوش ها مثل سری BTR و BMP روسی و M۱۱۳ آمریکایی همچنان در مدل های مختلف در کشورهای مختلف جهان در خط یک خدمت رزمی حضور دارند. پس از پایان جنگ سرد و وجود این حجم گسترده از تسلیحات مذکور و البته ظهور نسل جدیدی از تهدیدات، موجب شد اقدامات زیادی در خصوص ارتقاء این نفربرها انجام شود که عمدتا در بخش های مربوط به تحرک، حفاظت و قدرت آتش بوده است.

بیشتر بخوانید:

تحول بزرگ تانک‌های T-۷۲ سپاه با نصب سامانه‌های رزم شبانه و اخلالگر فروسرخ/ برادر «کرار» مجهز به موشک هدایت لیزری شد+عکس

زره پوش آبی خاکی BTR۵۰ یکی از محصولات ساخت اتحاد شوروی سابق است که در اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی وارد خدمت و در حجم بالایی به متحدین این کشور در آن زمان صادر شد. در زمان رژیم طاغوت نیز با توجه به برخی از روابط خاص آن زمان میان دو کشور، ایران مبادرت به سفارش تعدادی از سلاح های ساخت شوروی کرد که بی تی آر ۵۰ نیز بخشی از آنها بود. این زره پوش با توجه به داشتن قابلیت آبی خاکی و توان عبور از برخی رودخانه ها و موانع آبی گزینه مناسبی برای حمل و نقل نیروها در میدان نبرد محسوب می شد.

نفربر بی تی آر ۵۰ ساخت شوروی سابق

نفربر مکران مجهز به برجک رزمی جدید

همانطور که اشاره شد این زره پوش به علت سابقه طولانی خدمت، برای تداوم فعالیت نیازمند ارتقاء است و طی هفته های اخیر، سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه اقدام به رونمایی از تعدادی دستاوردهای جدید خود کرده که در یکی از طرح های مهم و قابل توجه، یک برجک مسلح جدید را برای این زره پوش توسعه داده که می تواند کلیدی برای توسعه بسیاری از زره پوش های قدیمی موجود در کشور باشد.  قبل از پرداختن به بحث برجک باید گفت که بخش های دیگر این زره پوش نیز اورهال شده و توان بخش حرکت در آب آن، در محیط هایی با فورس ۳ است که به معنی توانایی حرکت در مقابل موج هایی تا ارتفاع ۱ متر و ۲۵ سانتی متر خواهد بود.

برجک مسلح؛ آچار فرانسه آتشین برای زره پوش های ایرانی

پیش از بحث در خصوص برجک های مسلح، باید به نکته مهم اشاره کرد. جمهوری اسلامی ایران دارای ناوگان بسیار بزرگی از انواع زره پوش های چرخ دار و شنی دار و تانک های با سابقه، خصوصا سری تی ۵۵ و تی ۶۲  است که امروزه در نقش اصلی خود به کار نیامده ولی با یک سری تغییرات ساده که در داخل کشور نیز مقدور و ممکن است، می توان آنها را در نقش های مختلفی از جمله بحث پشتیبانی آتش تجهیز کرد. برای نمونه سری بی تی آر ۵۰ و ۶۰ و نفربر های بی ام پی ۱ و ۲ از جمله این زره پوش ها هستند.

در بحث برجک های مسلح معمولا با برجکی رو به رو هستیم که به صورت ترکیبی شامل چند جزء اصلی است. یک توپ (معمولا در کالیبر های ۲۰ الی ۴۰ میلی متری)، یک قبضه تیربار ۷.۶۲ میلی متری، تعدادی موشک های ضد زره و البته سیستم اپتیکی مخصوص دید در روز و شب و البته سیستم های کشف هدف حرارتی و مسافت سنج لیزری.

برجک رزمی RCG۳۰ ساخت آفریقای جنوبی

برجک رزمی Berezhok ساخت روسیه

یک نکته بسیار مهم جدا از مسئله قدرت آتش، بحث سیستم های نظارتی اپتیکی است که روی این برجک ها نصب شده و توانایی دید و شناسایی و نظارت را به نفربرهای قدیمی در شب و روز و کلیه شرایط آب و هوایی اعطا می کند. فراموش نکنیم بسیاری از این نفربرها عملا در زمانی توسعه یافته اند که یا این سیستم ها وجود نداشته یا جزو گزینه های بسیار لوکس در دوره خود به حساب می آمدند. امروزه و با استفاده از برجک هایی مثل نمونه ساخت شده توسط نیروی زمینی سپاه به راحتی پلتفرم های قدیمی قابلیت شناسایی و درگیری با اهداف در شب و روز و کلیه شرایط جوی را پیدا می کنند.

اما به سراغ برجک نصب شده روی زره پوش "مکران" برویم. سلاح اصلی، مشخصا توپ نام آشنای ۲ آ ۴۲ است که در ابتدا به عنوان سلاح استاندارد نفربر بی ام پی ۲ وارد خدمت شده و تا به امروز نیز از جمله سلاح های پر طرفدار در بلوک شرق محسوب می شود. توپی با مکانیزم تقریبا ساده، مقاومت بالا در برابر شرایط خشن محیطی و البته قدرت آتش مناسب که طیف گسترده ای از اهداف را پوشش می دهد. برد موثر این توپ ۲ هزار و برد نهایی آن ۴ هزار متر است.

با توجه به سیستم نظارتی و کنترل آتش به همراه سیستم محاسبه بالستیک که روی این برجک نصب شده، محاسبات مربوط به حرکت گلوله به سمت هدف به سرعت انجام شده و رسیدن دقیق به بردهای بیش از ۲ هزار متر به راحتی ممکن می شود.

نمای نزدیک از نفربر مکران و برجک رزمی - در کنار تصویر تیوب موشک های ضد زره مشخص است

یکی از مسائل مهم که امروزه توجه بسیاری از نیروهای نظامی در منطقه غرب آسیا را به خود جلب کرده مقابله با خودروهای انتحاری است. توپ ۳۰ میلی متری ۲ آ ۴۲ از جمله گزینه هایی است که ضمن ترکیب شدن با سیستم کنترل آتش در بردهای بالا، می تواند این طیف از تهدیدات را نابود کند. یک نکته جالب در خصوص این توپ در برجک جدید، تغییر مکان محل قرارگیری مهمات این توپ است که در پشت برجک تعبیه شده و در صورت مورد اصابت قرار گرفتن از جلو زمان کافی به خدمه برای ترک زره پوش را می دهد. در بسیاری از طرح های قدیمی تر به دلیل نزدیک بودن منبع مهمات به لوله توپ هر نوع برخورد به سرعت منجر به انفجار و از بین رفتن نفرات درون زره پوش میشد. ۵۰۰ گلوله ۳۰ میلی متری برای این برجک در نظر گرفته شده است.

بر اساس تصاویر موجود به نظر می رسد ۲ تیر موشک ضد زره - احتمالا از سری طوفان - نیز برای این برجک در نظر گرفته شده است. موشک طوفان در حقیقت یک نمونه مشابه از موشک مشهور تاو است که چندین مدل آن در سالهای اخیر ساخته شده و خصوصا در سالهای اخیر در میدان های نبرد عراق و سوریه در حجم بسیار بالا بر علیه گروه های تروریستی مورد استفاده قرار گرفته است. این موشک ضد زره بردی در حدود ۳.۵ کیلومتر داشته و می تواند در شرایط نبرد دست برتر و بلند زره پوش مورد استفاده برای مقابله با ادوات زرهی دشمن باشد.

همچنین یک قبضه تیربار ۷.۶۲ میلی متری، احتمالا از نوع پی کا، نیز مکمل تسلیحاتی این برجک است که برای نبرد با نیروهای پیاده دشمن در فاصله نزدیک به کار خواهد آمد. ۲۰۰۰ گلوله ۷.۶۲ میلی متری برای این تیربار در نظر گرفته شده است.

اطلاعات منتشر شده در خصوص جزییات سیستم اپتیکی این زره پوش هم در جای خود بسیار جالب و قابل توجه است. در این برجک یک سیستم حرارتی با دوربین غیر سرد شونده با قدرت آشکار سازی تا برد ۴ کیلومتر، مسافت سنج لیزری با برد ۱۰ کیلومتر و سیستم کنترل آتش و سیستم دوربین روزانه با دوربین با قابلیت زوم ۳۰ برابر نصب شده است. این مجموعه توانایی بسیار بالایی برای بحث شناسایی و درگیری مناسب با اهداف در فواصل مختلف را در اختیار سرنشین های زره پوش مورد نظر قرار می دهد.

با توجه به اعلام مسئولین مربوطه، این برجک امکان نصب روی زره پوش های سری بی تی آر و بی ام پی را نیز دارد. نصب این برجک بر روی این زره پوش ها می تواند توان رزمی این نفربرها را شدیدا افزایش داده و نیروهای مسلح کشورمان را صاحب حجم قابل توجهی از خودروهای پشتبانی آتش و نفربرهایی با قدرت آتش بسیار بالا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 31
  • F35 US ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    مرکاوا ها از شرق و آبرامز ها با LCAC ها از جنوب ، آن شب رویایی نزدیک است ، حملات مستمر هوایی با سوختگیری های حرفه ای هوایی ، عملیات های شبانه روزی نیرو های ویژه دلتافورس در مناطق ناهموار ، گشت زنی پیاپی پهپاد های فوق پیشرفته شناسایی CIA ، استقرار هزاران نیروی قدرتمند ارتش در شهر ها با فرود هواپیماهای ترابری ، این روز ها هرگز در پوست خود نمیگنجم .
    • مهدی IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      70 38
      بسم الله الرحمن الرحیم انّ ربّك لبالمرصاد
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      77 15
      آب بریز اونجا که میسوزه
    • جعفر IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      74 17
      یک مسخ شده هالیوود :))
    • فرزند ایران IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      64 10
      اینهایی که می گویید برای افغانستان و سومالی است. بیش از خود امریکا روی ارتشش حساب نکنید. فرمانده کل ارتش ایالات متحده را به یاد آورید که بعد از حمله به عین الاسد در میان فرماندهان همین تانک ها و پهپادها و دلتافورس ها نفسش به شماره افتاده بود. دوران ایالات متحده تمام شده
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      68 11
      دلتافورس که توی طبس عملکرد فوق قهرمانانه ای داشت ! پهپاد های فوق پیشرفته هم که دیگه جزو شکار های دستگرمی پدافند و جنگال ایران شدند . مرکاوا ها و آبرامز ها هم که در مقابل آن موشک ضد زره تاپ اتک که مهندسی معکوس سوغاتی جنگ 33 روزه ( موشک اسپایک که حزب الله به غنیمت گرفت)هم حرف چندانی برای گفتن ندارند . ناو ها و LCAC هاتون خوراک موشک های ضد کشتی و زیردریایی های غدیر و فاتح اند . هلیکوپتر ها و پهپاد هاتون خوراک پهپاد کرار انتحاری دفاع هوایی اند . الان شما به چی مینازید ؟ تا الان قوی ترین موشک ضد زره نفر پرتاب ما دهلاویه بود که به زودی جایش را به موشک اسپایک ایرانی خواهد داد . دهلاویه ها ازجلو حریف زره تانک هاتون نبودند . از کنار هم که به سختی و با احتمال کم تانک های مرکاوا 3 و 4 شما رو منهدم میکردند . ولی این موشک جدید درست نقطه ضعف تانک ها یعنی بالای برجک یا بدنه را میزند و با این توانایی و داشتن سرجنگی دو مرحله ای با توان نفوذ 700 میلیمتر تا 900 میلیمتر زره RHA تمامی تانک های غربی و شرقی مدرن رو میتونه منهدم بکنه و از آنجایی که این موشک مسیر پروازی پیچیده و قدرت مانور بالایی دارد احتمال شکار شدنش توسط امثال تروفی به مراتب کمتر از موشک هایی چون توفان و دهلاویه هست .
    • h IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      26 18
      ]چخههههههههه!!!
    • علی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      39 11
      از پوست خودت بیا بیرون تا راحتتر نفس بکشی ، ما منتظر شما هستیم فقط با یک کلاش قدیمی .
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      38 9
      ما در رویا زندگی نمی کنیم . فعلا آتش نشانی خود را در روز تقویت کنید و آتش ناوها و کارخانه هایتان را خاموش کنید تا بعد . ما علی الحساب بیست هزار قبر آماده برایتان کنار گذاشته ایم . بقیه تابوتهایشان را با خود بیاورند .
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      43 5
      بعد یهو از خواب بیدار میشی میبینی جاتو خیس کردی
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      30 11
      حرامزاده ای مثل تو بایدم تو پوست خودش نگنجه چون پدران نامشروعت میخوان بیان
    • احمد IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      33 7
      یکی از کشتی های چند میلیارد دلاری که قرار بود این نیروهای کذایی که لیست کردی رو بیاره، با یه فندک یا ته سیگار به باد رفت. تازه شانس آوردن این اتفاق برای ناو هواپیمابر با پیشران هسته ای اتفاق نیفتاد. وگرنه کل بندرش رادیواکتیو میشد. بترسید از فندک و ته سیگار.
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      27 5
      سنتزو گفته هر وقت توان جنگ ندارید انگونه برخورد کنید که اماده جنگ هستید. حالا صهیونیست های اشغالگر و جنایتکار با سگ زرد خود ترامپ هم جرات و توان جنگ را ندارند و می دانند که نابودی انها نزدیک است
    • T IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      17 4
      تازگیا اسرائیل افتاده شرق ایران، راستی تو که خبر داری افغانستان کجا افتاده؟ الآن خودت جنوب ایرانی شمال ایرانی کجایی، زیر پونز؟
    • ارژنگ عباسی IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      24 5
      سامانه سه خرداد سلام میرسونه
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      18 6
      مرکاوا ها را جنوب لبنان در جنگ 33 روز دیدیم و آبرامز ها را هم دریمن امریکاهرکشوری که ضعیف و فاقد ارتش قوی باشد حمله می کند امریکا اگر قدرت داشت تا الان به ایران حمله می کرد فعلا" یوز پلنگان امریکایی در امریکا آتش به پا کردن
    • علی US ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      11 3
      مرکاوا: جنگ 33 روزه دلتافورس: طبس پهپاد : MQ-۴C نیروهای آمریکایی: عراق و افغانستان>حشد الشعبی ، فاطمیون فازت چیه عزیزم؟
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      11 2
      آرنولد از بالا و استالونه از زیر زمین یادت نره
    • بیسیمچی DE ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      10 3
      معلومه فیلم جنگی زیاد می بینی!!
    • سروش IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      7 1
      قسمتی از فیلمنامه تخیلی که هالیوود توان فکر کردن و جرأت ساختن آنرا هم در حال حاضر ندارد شاید در گذشته یه غلطهایی میکردن اما در حال حاضر توان خاموش کردن شعله های برافروخته شده از نژاد پرستی رو در مهد بخوانید دموکراسی نداره چه برسه به برافروختن آتش جنگی خانمان سوز، و شتر در خواب بیند پنبه دانه، تکه پاره شدن مرکاواه هاتون رو هم دیدیم جزغاله شدن پهپاد گلوبالتون رو هم دیدم یکی رو هم اسیر کردیم بقیه هم کلکسیون کردیم منتظر اسارت سربازانتون در سی صد و سی هاتون هستیم و در خصوص CIA زم هاتون رو هم از بغل سی آی ای قاپیدیم خب باز هم اراجیف داری جوابت رو بدم اصلا کاری مونده که جوابتون رو نداده باشیم؟ لطفا خفه اف 35 بالهات رو می کنیم تا تلاویو پیاده بری.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      8 2
      احتمالاً قبل از درگیری تسلیحات ایرانی که دوستان گفتند، چند دقیقه بعد از شلیک قیام ها و سجیل ها و عماد ها و شهاب ها و ... در پوست خود نخواهی گنجید.
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      7 3
      شتر خوابزده کی میخواهی بیدار شی
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 1
      آمریکا با این همه قدرت پس چرا از ویتنامی ها شکست خورد
    • TW ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 2
      بیشتر در پوشک خودت نمیگنجی تا پوست خودت
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      12 3
      بابا این F35 رو ول کنید ! این ابله خودتحقیره دوست داره فحش گیرش بیاد شماها هم دارید به مراد دل میرسونیدش ! بهترین کار بی محلیه باور کنید بیشتر میسوزه !
    • ناشناس IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 1
      فکر کن آن وقت با یک ضربه خیلی شدید game over میشین بچه جون . از بس دلتا فورس بازی کردی مخت اسهال گرفته . برو بگیر بخواب . اینقدر هم جلوی مانیتور نشین . چپول تر از این میشی ها !!!
    • واقعه طبس IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      5 0
      زیاد بازی های کامپیوتری می کنی مخت تاب برداشته. آمریکا اگر عرضه داشت نزدیک دو دهه در افغانستان برای نیروهایش پوشک تهیه نمی کرد.
    • US ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      6 2
      بدبخت مرکاوا رو حزب الله زد در جنگ ۳۳ روزه، چند تا، کشورهای خرید کننده لغو قرارداد کردند، ابله
    • بابک IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      5 3
      با همه این امکانات قوقولی مگولیتون توی یمن جوابتونو گرفتین.
    • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      4 0
      پس چرا معطل میکنید، نیروی دریایی شما را که در ابهای ایران به گریه انداختیم ، نیروی هوایی شما را با شکار انواع پرنده های پنهانکار را به غلط کردن ، و نیروی زرهی مرکاوا را در جنگ 33 روزه به جهنم فرستادیم مطمین باشید نیروی زمینی و تکاواران فوق حرفه ای و نترس و همه چیز تمام امریکایی را نیز به چیز خوردن می اندازیم. راستی در کلکسیون شکار پرنده های پنهانکار یک F35 کم داریم.
    • y IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      3 0
      شماره ساقی اینو میخوام حاضرم یه تومن بدم حالی که این داره داشته باشم و این فاز رو بگیریم
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    51 62
    درود خدا بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      8 27
      ارتش نصیری ایران توان مقابله با کدخدای جهان را ندارد
  • فرامرز IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    30 59
    یه روزی کوبیده میزدیم دو سیخی 5 هزار تومن رفتید همینارو ساختید که الان باید 20 تومن پول یه سیخ کوبیده بدیم تازه اینم بدون گوجه لعنت بهتون خدا ازتون نگذره.
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      67 27
      آی کیو ، علت کباب بیست هزارتومنی و دلار بیست و پنج تومنی اینه که عقلت رو دادی دست مهناز جون و بارون جون و گفتی تا 1400 با روحانی ، آخه آدم اینقدر احمق !!!!
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      25 10
      میشه ربطشو توضیح بدی
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      22 8
      کوفت بخوری ای کارد بخوره شکمت فرامرز
    • علی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      14 8
      من کان آخر هه بطنه قیمته ما خرج عن بطنه
    • TW ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      7 6
      چی میزنی مشنگ؟ معلومه به جای کوبیده گوشت خر بهت دادن
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      8 5
      این شکم پرست در اکثر مقاله های بخش دفاعی مشرق کامنت می زاره! مشخص نیست این خرپول اینجا چه می کنه!!
  • FR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    19 18
    ساخت این امرپ های رعد و طوفان که رونمایی شدن بس چی شد حتما نمایشی بودن نه؟ همه کشورها از خودروهای حفاظت شده دارن استفاده میکنن و روز به ورژنهای جدیدی رو روانه بازار میکنند و ما تمام افتخارمون استفاده از هایوکس اونم تو لب مرزه
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      7 9
      طوفان به تعداد بالا تو عراق در حال خدمته
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      2 6
      حتما ترکش سوم خرداد بهت خورده نمیتونی تمرکز کنی
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      10 7
      اجب پس واسه عراق میسازید؟ میگم چرا سرمایه های کشور دارن غیب میشن.
  • US ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    12 23
    دوران توپ و تانک نیست، دوران موشک و هواپیماهای جنگنده و بدون سرنشین هست، تانک قربانی یو آرپی جی هست
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      15 8
      فرض که با نیروی هوایی همه جا رو زدی تا موقعی که نفر وارد کشور نشه که فایده نداره
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      5 2
      دوران ترقه و فشنگ تموم شده.
  • کارمند سابق وزارت دفاع IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    23 9
    بودجه وزارت دفاع از 11 میلیارد دلار احمدی نژاد به زیر 3 هزار میلیارد تومن یا 150 میلیون دلار حسن رسیده این یعنی تولید انبوه پررررر
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    12 12
    پیشرفت خوب و قدرتمندی است, و مایه افتخار، اما در برابر بالگردهای مدرن آپاچی و جنگنده های مخوف A-10 تاندربولت که شکارچی تانک ها و زره پوش ها می باشند حرفی برای گفتن ندارد.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      3 4
      تندربولت را خوب اومدی این جنگنده قاتل ولقعی تانک هاست بسیار خوب عمل می کنه اما ما هم دست بسته نیستیم
  • آرش کمانگیر IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    14 0
    به نام خدا . سلام . ضعف نفربرهای زرهی منجمله بی تی آر 50 بدنه آنها است که نمیتواند در برابر گلوله های کالیبر 50 بویژه گلوله های دارای مغز فولادی مقاومت کند . اگر زره مناسبی برای رفع این ضعف بی تی آر 50 و سایر نفربرهای زرهی در خدمت ارتش و سپاه تولید و بر روی اینگونه ادوات زرهی نصب شود توان رزمی آنها به شدت ارتقاء خواهد یافت .
  • سید IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    17 4
    الان که غرب پرستا و منافقین اتش بگیرند بگن سعودی قشنگ ترش داره که تو یمن نابود بشه:)))
  • US ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    19 33
    فقط سلاح بخرید و با همه ی دنیا دشمنی کنید دلار رو ببرید بالای ۳۰ تومن مردم هر روز دارن بدبخت برو فقیر تر میشن
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      10 8
      در مورد آمریکا حرف میزنی یا عربستان یا اسرائیل ؟
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      14 11
      تا ۱۴۰۰ با روحانی بیشین خفه شو
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      2 1
      بی مغز ایران کی سلاح خرید زمان احمدی نژاد و روحانی هیچ تانک هیچ نفربر هیچ ناو هیچ موشکی نخریدیم. زمان مرحوم هاشمیم چند صد تی ۷۲ و تمام البته ی چندده فروند میگ ۲۹ قدیمی هم اضافه کن. میگن شاید ۴ ماه دیگه بشه سلاح خرید اونم بودجمون کمه نهایتا ۱۰۰ فروند جنگنده سوخو ۳۰ شاید البته. اما اینی که میگی سعودیه چون هر سال کلی سلاح از فرانسه و انگلیس و آمریکا و چین و کانادا خرید میکنه سالی ۶۰ میلیارد دلار میفهمی یعنی چی؟! اسرائیلم که رایگان زیر دریایی دلفین و جنگنده نسل ۵ اف ۳۵ و بالگرد آپاچی و بلک هاواک بهش میدن تازه تولید مشترک پدافند هوایی ختس ۳ و فلاخن داوود با شرکتهای آمریکایی پیش کش
  • FR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    7 9
    آواکس از اوجب واجبات است رو نمیبینم زیر این پیج بیاد سلسله جبال نمکش باز گل کنه!! کجایی که یه ملت دلتنگتن
    • مغز متفکر IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      8 1
      اینجام . پیارسال ی بشقاب پرنده فرا زمینی دیدم از فاز آواکس خارج شدم . الآن دارم تلاش میکنم با فرا زمینی ها دوست بشم .
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    12 9
    ماشاء الله درود بر شرفتان حقا که فرزندان جهاد هستید و پیروان روح الله و روح الامین
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    8 11
    دوست عزیز از البانی با برچم امریکا احتراما به یاد اورید زمانی را که در طبس سوسک گشتید
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      8 6
      تو فرودگاه بغداد که مهره های خوبی رو زدیم.عملیات اذرخش کبود
    • یه توپ دارم هذلولیه IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      1 0
      خطاب به 14:24:وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ پس فک نکن ما اونارو از دست دادیم ،اونا هستن ولی نه به صورت فیزیکی گرچه از کسایی که دیدگاه مادی گرای دارن درک این مسائل انتظار نمیره ؛مسئله بعد اینکه بعد از اون شکر فراوانی ک خوردید(لازم به ذکره که اونقدی جرئت نداشتین که تو جنگ رودرو اینکارو کنین اخرم به ترور متوسل شدین بدبختای ترسو) یه جوری سیلی خوردید و نفهمیدین که از کجا خوردین که اون هیمنه قلابیه خالیوودیتون مثه اف 35 های کذاییتون سقوط کرد... در کل امریکا با ترور شخص کار به جایی نمیبره اینو با کمی فکر کردن میشه فهمید با این کار فقط تنفر افرینی میکنه ضد خودش و اتحاد بشتر برا دشمنش...مقاومت یه تفکره نه یه شخص البته از امثال ترامپ و غیره ازین بیشتر انتظار نمیره... غمگین و شکست خورده باشید:)
  • کارشناس IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    16 8
    یا چینیه یا روسیه
  • احمدی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    15 2
    چرا در برابر مشکلات بزرگ روز اقتصاد و معیشت مردم منفعل شده اید چرا در برابر طلای 1،060،000 تومانی و سکه قریب به 12،000،000 تومان و دلار 25،000 تومانی سکوت کردید چرا درباره افزایش لجام گسیخته کالاها که به نظر میرسد عمدی باشد حرفی نمی زنید
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    16 1
    چنین برجکی خوبه اما وقتی شاسی خستگی سازه داره و حتی شاسی نو بی ام پی ۱ و ۲ نیز توان مقابله با تهدیدات فعلی رو نداره ما نیازمند یک پلتفرم زره قوی هستیم که بشه با تغییراتی راحت ماژولهای اون رو عوض و برای کاربردهای متنوع ازش بهره ببریم نفربرهای شنی دار apcو ifv گوناگونی توی دنیا هست از تی ۱۵ و کورگانتس روس تا آژاکس انگلیس یا بردلی آمریکا و کانادا یا پوما آلمان و یا نمر صهیونیست و تیرکس سنگاپور تا تولپر ترکیه اما بهترین نفربری که دیدم با هزینه کم چندین نقش رو بازی میکنه بسیار مدرن زره قوی و چنیدن پلتفرم داره لنیکس آلمانه یعنی به تغییر برجک میتونه نقشهای متفاوتی بازی کنه از مهندسی رزم تا خودروی فرماندهی خودروی زره ای پیاده نظام و....
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      1 4
      تو همون مهره گمشده ای هستی که همه دنبالت میگردن
  • کامران IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    0 2
    درتمام ادوات زرهی و حتی بالگردی نیرو زمینی جای نارنجک انداز اتوماتیک نصیر 40 میلیمتری با برد 2 و نیم کیلومتری خالیه و همیشه با هر رونمایی به این فکر فرو میرم که کاش به جای تیربار معمولی این سلاح نصب میشد یا حتی در کنارش، اما حیف که ندیدم هیچوقت....!!! کمی فکر کنید که نفرات و خودروهای دشمن در برابر آتش سنگین این سلاح چه بلایی سرشون میاد
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    7 7
    با این اسباب بازی ها نه شغل ایجاد می شوند و نه می توان جلوی امریکا و اسراییل ایستاد . البته فقط می توان بیت المال مردم را غارت کرد
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 2
    دستاوردهای نیروهای مسلح بسیار خوب و عالی هست ولی متاسفانه در هیچ مواردی به جز ساخت موشک شاهد تولید انبوه هیچ کدوم از این دستاوردها نبودیم، که بسیار جای تاسف داره، بیشتر برای نشان دادن در نمایشگاه ساخته می شوند انگار
  • US ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    8 12
    یه کپی درجه 3 دیگه!!نوآوری و ابداع پس کجاس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      5 6
      با همین کپی های درجه سه سامانه سوم خرداد رو ساختند زدن پهپاد امریکا رو ترکوندند خسته نشدید اینقدر مزخرف میگید
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    3 24
    دردی دوا (دعوا)نمی کنه......پهپاد برقی با پیل هیدروژنی میخواهیم که بتونه تا امریکا بره و برگرده .....اطلاعات بیاره ......
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 2
    جناب F35 شنیدم تو آمریکا هر روز چندتا انفجاره من از الان در پوست خود نمیگنجم.
    • f-22 IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      5 7
      نفعی برای شما نداره . بزودی در پایگاه های نیروی هوایی ایران فعلی مستقر خواهیم شد .
    • حجت IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
      1 0
      ایالات محترقه آمریکا
  • علی خدایی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    2 2
    خدا قوت به ارتش و سپاه عزیزان خدا قوت همیشه
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    1 2
    این کارها دیگه قدیمی شد ه وهزینه الکی جنگ جنگ اقتصادی است پولها را الکی خرج این کارها نکنید اقتصاد را قوی کنید اقتصاد قوی همه چیز به دنبال خود می آورد
  • سریال IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    3 6
    با تانک آبرامز یا مرکاوا یا هرچی دیگه قراره بیان فقط توکه پاچه خوار اونایی بهشون بگو پوشک یادشون نره چون هردفعه از مرز ما رد شدن تا بچه های سپاه رو دیدن شلوارشو رو خیس کردن وسلام...
  • US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 1
    جناب مشرق نیوز بهتر بود درباره حرکت اماراتی ها در پرتاب مریخ گرد هم مقاله ای کار می کردی!! جالبه کسانی که برنامه فضایی ایران در مدارهای اطراف زمین رو بلند پروازی می خواندند یا ژاپن بدون موشک را الگوی ایران می نامیدن با دخیل بستن به امارات از دیشب تا الان در حال تمجید مریخ گردی اماراتی ها هستن!!...
    • مصطفی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
      1 1
      کدومشونو خودشون ساختن؟؟؟ مریخ گرد رو یا موشک ماهواره بر رو؟؟؟ راستی این مریخ بر از کجا پرتاب شده؟؟ از تود امارات؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس