کد خبر 1093495
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰
عباس آخوندی نمایه

امیدواریم آقای روحانی بعد از این اعتراف بزرگ که باید آن را از روی صداقت تعبیر کرد، آقای عباس آخوندی را به پاسخگویی بکشاند.

به گزارش مشرق، «رضا الماسی» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

۲۴ مردادماه سال ۹۶ آقای روحانی پس از روی کار آمدن دولت دوم خود با حضور در مجلس، نطقش را در دفاع از آقای عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با گلایه از عملکرد ۴ ساله او در بخش مسکن آغاز کرد و گفت: «آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند. البته ما در بخش مسکن نتوانستیم با هم به توافق نهایی برسیم(!) من در دولت دوازدهم اولین چیزی که به جد از ایشان خواهم خواست، مسئله مسکن است.»

این شروع گلایه‌آمیز آقای روحانی با آقای آخوندی در آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش نهایتاً به برکناری آخوندی انجامید. اما مشکلات بخش مسکن در طول ۶ سال وزارت عباس آخوندی به اندازه‌ای روی هم تلنبار شد که شاید حالا حالا این عقب‌ماندگی قابل جبران نباشد.

بیشتر بخوانید:

رواداری یعنی باز گذاشتن دست دلالان زالوصفت بازار مسکن؟

شریکان جرم متهم اول بازار مسکن +عکس

آمار و ارقام نشان می‌دهد دولت باید تغییر مسیر دهد

امروز فاجعه قیمت مسکن به جایی رسیده که اخیراً آقای رئیس‌جمهور در اقدامی کم‌سابقه تصریح کرد: «من به‌عنوان رئیس‌جمهور اعتراف می‌کنم یک عقب‌ماندگی در دولت یازدهم در زمینه مسکن داشتیم.»

این اعتراف دیرهنگام در حالی صورت می‌گیرد که در فاصله کمتر از یک سال به پایان عمر ۸ ساله دولت، اساساًً وقتی برای اقدامات اساسی باقی نمانده و مردم مانده‌اند و این همه نابسامانی در مهم‌ترین و فوری‌ترین نیاز اولیه زندگی‌شان.

آقای روحانی امروز پس از ۷ سال بی‌عملی در بخش مسکن، علت بی‌عملی دولت در این بخش را مشغول شدن به تکمیل مسکن مهر معرفی کرده و می‌گوید: «برخی طرح‌های مسکن متأسفانه اجرایی و عملیاتی نشد. چون گرفتار این بودیم که مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به‌جایی برسانیم و به‌طور طبیعی دچار عقب‌ماندگی در بخش مسکن شدیم.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آمارها، دولت دهم که پروژه مسکن مهر را کلید زد، موفق شد در طول ۴ سال، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی را تحویل مردم دهد. اما هنوز پس از گذشت ۷ سال، دولت یازدهم و دوازدهم از تحویل کامل واحدهای باقی‌مانده این طرح که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است، درمانده است. بگذریم از اینکه در طول این ۷ سال چقدر مردم با طرح‌های موهومی‌مثل مسکن امید و مسکن اجتماعی و حالا هم مسکن ملی سرکار رفتند. در حال حاضر نیز وقتی طرح مسکن ملی (که البته کمی‌جدی شده است) را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌کنیم عیناً همان طرح مسکن مهر است و فقط عنوانش تغییر پیدا کرده!

اما مهم‌ترین سؤالی که در این میان درخور تأمل است اینکه؛ چرا با وجود ناهماهنگی و عدم رضایت رئیس‌جمهور از وزیر متبوعش در دولت یازدهم، او باز هم حیثیت خود را به پای آخوندی ریخت و وی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی‌اش معرفی کرد تا در نهایت مجبور به برکناری او و امروز ناگزیر از اعترافی تلخ گردد؟

از همان روز اول که کابینه دولت یازدهمِ آقای روحانی برای رای اعتماد به مجلس معرفی شد، بیشتر به یک شرکت سهامی شبیه بود. چرا که اکثر قریب به اتفاق افرادی که در ستاد موسوی در سال ۸۸ نقش داشتند، سهمی ‌از کابینه به آنها اعطا شد. همان‌طور که بارها از سوی منتقدان دلسوز به دولت هشدار داده شد، این عامل، مهم‌ترین علت کرختی و ناکارامدی دولت آقای روحانی در بخش‌های مختلف است.

وقتی شایسته گزینی در انتصاباتِ مسئولیت‌های کلیدیِ دولت به دورهمی‌های رفاقتی و باندی و قبیله‌ای تقلیل پیدا می‌کند، نمی‌توانیم انتظار نتایجی بهتر از آنچه در آن قرار داریم داشته باشیم. اعطای بالاترین پست‌های دولتی تعارف‌بردار نیست که رئیس‌جمهور محترم ۵ سال تمام درگیر تعارف و گلایه و خواهش و تمنا باشد و بالاخره بعد از ۷ سال بدون عذرخواهی و درخواست محاکمه مسبب وضعیت کنونی مسکن، به اعترافی خشک و خالی بسنده کند.

دیروز برخی، همزمانی اعتراف آقای روحانی به ناکارآمدی وزارت مسکن و شهرسازی را با اقدام انقلابی مجلس در رد اعتبارنامه تاجگردون و همچنین برخورد قاطع قوه قضائیه با طبری بی‌ارتباط ندانستند. اما نکته مهم این است، همان‌طور که مجلس و قوه قضائیه برخورد با فساد را از درون خود آغاز کرده‌اند، دولت نیز لازم است به اظهار عجز و شرمندگی اکتفا نکرده و خودش برای محاکمه عوامل اصلی و مسببان وضعیت امروز بازار مسکن پیشقدم شود.

مطمئناً با چنین اقدامی، بخشی از اعتماد از دست رفته مردم به دولت بازسازی خواهد شد. ضمن اینکه آیت‌الله رئیسی هم دوباره تأکید کرده که گاهی «ترک فعل» برخی از مسئولان از انجام برخی اقدامات پُرضررتر است و سیاست قوه قضائیه، پیگیری و مواخذه چنین مسئولانی است. همچنین سازمان بازرسی کل کشور هم اعلام کرده؛ پیگرد ‌ترک فعل‌هایی چون بی‌توجهی به ساخت مسکن ارزان قیمت و راه‌اندازی سامانه‌های قانونی، در دستور کار است.

امیدواریم آقای روحانی بعد از این اعتراف بزرگ که باید آن را از روی صداقت تعبیر کرد، از یکسو آقای عباس آخوندی را به پاسخگویی بکشاند و از سوی دیگر همان‌طور که دیروز وعده دادند از همین فرصت محدود استفاده کنند تا با تلاش فراوان، بخشی از این عقب‌ماندگی جبران گردد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    19 0
    بررسی بشه جناب شون بایستی دستی در بساز و بفروشی مسکن تهران داشته باشه و عدم فعالیت در امر مسکن باید دخالت ایشون برای تیانی در گران کردن مسکن در تهران به جهت عدم تولید و ارائه و نداشتن برنامه در این رابطه توسط ایشون با تبانی با بساز بفروش های کلان مسکن در تهران و دریافت حق و حساب باشدوغیر این هیچ توجیه دیگه ای برای عدم فعالیت در امر متصور نیست وباید قوه قضائیه ورود به سابقه ی وزارتش کند
  • محسن IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    15 0
    مگه وزیر جدید آقای اسلامی حرکت مثبتی داشته ،فقط بکارگیری افراد نزدیک و دوستان خودش در مجوعه وزارت حرکت مثبت آنهم برای دست خوشی رفقا مثل دکتر کریمیان در فرودگاه امام که پرونده ایشان در وزارت دفاع کاملا نشان از سو مدیریت و چپاول شرکت در اختیارش بوده اما نمی‌دانم چگونه باز بکار گرفته می‌شوند امثال این گونه افراد . علت تمام این عدم اتمام پروژه ها بکارگیری افراد فرمایشی است که اصلا تخصص ندارند و برای فقط بودن هستند نه کار
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    4 7
    اصولگرایان هم نمیتوانند از گند و افتضاحی که دولت روحانی و عباس افندی زدند فرار کنند چون از ابتدا تا نیمه های راه با هم بودند و طرحهای احمدی تژاد رو با هم میکوبیدند
  • US ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    21 0
    دولت بی تدبیری و نا امیدی آقای روحانی، ۷ سال از وقت یک ملت۸۰ میلیونی را هدر داد. این ۷ سال که به احتمال خیلی زیاد باید یک سال باقیمانده را هم به آن اضافه کنیم، دوران فاجعه باری بود که خسارتهای جبران ناپذیری بر کشور ما وارد شد. بسیاری از فعالیتهای کشور در بخشهای صنعت و کشاورزی و نظامی متوقف شد و از همه اینها فاجعه بار تر شکستن قبح دروغ بود که مسئولین دولتی بدون کوچکترین شرم و حیائی در مقابل دوربینهای تلوزیونی وعده های دروغ و ادعاهای دروغین و تهوع آوری به مردم ارائه کردند. من به مسئولین کشورم بخصوص قوه قضائیه هشدار می دهم که اگر در نتیجه کم کاری شما این غرب گراها همچنان در ارکان کشور ریشه بدوانند و کماکان قدرت خودشان را بسط بدهند روزی خواهد رسید که آنها شما را محاکمه کنند و با حمایتهایی که از طرف جریانهای رسانه ای داخلی و خارجی دریافت می کنند افکار عمومی را هم مطابق میل خودشان هدایت کرده و امثال آقای آخوندی که با نگاه طلبکارانه با مردم ایران حرف می زنند در جایگاه شاکی قرار بگیرند!! اگر مجلس از فرصتی که ملت در اختیار او قرار داده بخوبی استفاده نکند تبعات خطرناکی به بار خواهد آورد که دیگر هیچ وقت قابل جبران نخواهد بود. امثال آقای آخوندی که سالهای سال بر مناصب دولتی چنبره زده اند و مشکلات فاجعه بار کشور را رقم زده اند نباید اینچنین سرمست و با خیال آسوده با روزنامه ها مصاحبه کنند. باید هرچه سریعتر محاکمه این دغل مدیران را با شخص عباس آخوندی شروع کنند و بقیه را هم به پای میز محاکمه و صدور احکام سنگینی مثل حبس و اعدام بکشانند. به امید پخش تصاویر آقای آخوندی در لباس راه راه متهمان سیاسی-اقتصادی. در غیر اینصورت آنها لباس راه راه را به تن یک یک ملت خواهند کرد.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    32 0
    همین که این آخوندی داره راست راست راه میره کسی هم ازش بازخواست نمیکنه اهانت به نظامه!!!
  • شهروند ارومیه IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    18 0
    سلام آقای عبدالعلی زاده وزیر دوران اصلاحات منطقه تاریخ باستانی پشت مسجد جامع ارومیه را تخریب و به نماد ساختمانهای کلیسایی انگلیس تبدیل کرد زخمی که هنوز در پیکر مرکز شهر ارومیه خود نمایی می کند و شهرداری که زمینهای مرغوب شهر را به سرمایه گذاران ترکیه برای ورود فرهنگ عثمانی به مزایده می گذارد و کسانی که در غالب شرکتهای مشاور بصورت خزنده فرهنگ غرب را در نمادهای شهری پیاده می سازند آری باید مشاورین متخلفان در وزارت خانه ها نیز با نگاه تیزبین قوه قضاییه شناخته شوند و آنها هم محاکمه بشوند وزیرها و مدیران متخلف با مشاوران چندین ساله متخلف شناسایی و محاکمه شوند رسانه ها نباید از آدمهای پشت مدیران و وزیران که در سایه نشسته اند غافل شوند آنها هستند که تحلیل و دستور العمل های بیگانگان و دشمنان انقلاب اسلامی را پیاده سازی می کنند.
  • محمودرضا IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    26 0
    اگر این رسم پاسخگویی مسئولین درباره عملکردشون جا بیوفته دیگه هر کسی جرات نمیکنه که سرمایه مملکت رو هدر بده و در نهایت فقط برکنار بشه ولی با حداکثر حقوق و مزایا و طلبکار هم باشه مثل آخوندی که با این همه خسارت که به بار آورده از موضع کارشناس مسائل رو تحلیل میکنه و دوباره چرندیاتش رو منتشر میکنه
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    17 0
    تخلف آخوندی از آن دسته جرائم است که اثرش مختص یک زمان خاص نیست، بلکه یک دهه یا یک نسل از ترک فعلش متضرزر شده و آسیب دیدند.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 17
    نظر عباس اخوندی این بوده که مسکن مهر سیاست درستی نبوده. اگر این تصمیم در بردارنده منافع شخصی نبوده کسی نمی تونه وزیر رو به خاطر تصمیم اشتباهش محاکمه کنه. در این صورت هیچ وزیری در اینده جرات به تصمیم گیری های کلان پیدا نمی کنه. شما حواستون به اثرات ان نیست.
    • ناصر IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      6 0
      اتفاقا بایک فراخوان از همه اسیب دیدگان دوران ایشان باید خواست تا از ایشان شکایت کنند تا دیگر هیچ مدیری به خود اجازه ندهد باعث تباهی و ازهم پاشیدگی میلیونها زندگی شود به خدا خیلی ها خود کشی کردند به خاطر شرمندگی نرد زن و بچه
    • محمودرضا IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      8 0
      مشکل آخوندی و دوستانش اینه که هنوز با وجود این همه گرونی و بی ثباتی بازار مسکن قبول نداره روش اشتباهی در مدیریت داشته و حتی به تجربیات کشور های دیگه درباره این موضوع هم توجهی نداره ،فقط از اقتصاد آزاد یه اسمی فهیمده و به جزئیاتش کاری نداره این یعنی قصور در مسئولیت ، جایگاه وزارت محل آزمون و خطا نیست که آقایون باش بازی کنن
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
      0 0
      نخیر اینطور نیست اخوندی شهریور 92 برای گرفتن رای اعتماد در مجلس قویا از مسکن مهر دفاع کرد تا توانست رای اعتماد بگیرد اما بعد که خرش از پل گذشت منافقانه به طرق مختلف ان را اجرا نکرد بعد هم با روی کار امدن مجلس بعدی که اکثرا از اصلاحاتیهای سلفی بگیر بودند دیگر کاملا خیالش راحت شد و فاجعه امروزی مسکن رقم خورد
  • r IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    7 0
    مجلس باید طبق فرمایشات چندسال پیش رهبری هرچه سریعترطرح حذف انتخابات ریاست جمهوری و تبدیل آن به انتخاب پارلمانی نخست وزیر را تصویب کندباتصویب این طرح دیگرمهنازهاوبار ان هاورقاصه هاوآوازه خوانان وشکم پرستان وبی بی سی ودیگرشهوت پرستان ضدخدانمی توانند برای مملکت امام زمان تصمیم بگیرندوکشوررابه چنین روزهایی بیاندازندوبرای ماامثال روحانی وخاتمی هرزه انتخاب کنندبلکه شخص اجرایی کشورتوسط نخبگان درمجلسی انتخاب می شودکه شورای نگهبان باغربالگری می تواندنقش موثری دراین زمینه ایفاکندبعدازتصو یب این طرح بلافاصله عدم کفایت روحانی رابه رای بگذاردودراسرع وقت یک نخست وزیرانقلابی و جهادی انتخاب وبارای اعتمادبه کابینه انقلابی و برگشتن به غنی سازی بالای ۲۰درصدوباتوکل به خداوند تبارک و تعالی توسعه و آبادانی کشور را آغازکندودوباره یاس و ناامیدی و وحشت به اردوگاه غرب وشیطان بزرگ برگرداندوسپس قوه قضائیه محاکمه کسانی که در دوران ریاست جمهوری روحانی به نظام وکشورخیانت کردندمحاکمه کند.ازهمین امروزبایداین کار را آغازکنندفردادیر است.غربگرایان خائن دزدصفت بایدازصحنه سیاسی کشورحذف شوند.مجلس باید چنین اقدامی انجام دهد.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    2 0
    چاقو دسته خود را نمی برد
  • محمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    6 0
    ماجرای این افساد طلبان دقیقا مثال زن بدکاره ای است که از هیچی ترس ندارند
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    14 0
    مواظب باشین آخوندی با فرار نکنه!
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    9 0
    جالبه. ناطق نوری دو تا باجناق داره یکی از یکی بهتر
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    فقط محاکمه ان هم عادلانه که اگر حکم اعدام هم صادر شد اجرا بشود نه اینکه دادگاه فرمایشی باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس