غوغای روحانی؛ سکه ۷۰۰ درصد ، دلار ۴۷۲ درصد ، مسکن ۳۱۶ درصد

اسحاق جهانگیری می‌گوید دولت در حوزه کاهش تحریم‌ها و سامان دادن به زندگی مردم موفق بوده است، نگاهی تطبیقی به افزایش قیمت‌ها فقط در ۳ سال اخیر گویای همه چیز است.

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی ایران مطلب قابل‌تاملی از شب تولد ارز 4200 تومانی در فروردین 1397 را روایت کرده که تصویر جالب‌توجهی از شیوه مدیریت و حکمرانی دولت بر اقتصاد است. او می‌گوید در شب تولد ارز 4200 تومانی وی معتقد به اعلام نرخ ارز 4800 تومانی بوده، آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بسیار علاقه‌مند به اعلام نرخ 4500 تومانی بوده، نرخ مدنظر رئیس‌جمهور 3800 تومان و نظر اکثریت به 4200 تومان بوده و سپس آقای جهانگیری ابتدا اصرار می‌کند نرخ را 4300 تومان اعلام کند، اما درنهایت با مخالفت رئیس‌جمهور مجبور می‌شود نرخ را 4200 تومان اعلام کند.

بیشتر بخوانید:

قیمت‌های میلیونی و میلیاردی از کجا آمد؟

این روایت از آنجاکه مربوط به تصمیم‌گیری درمورد یکی از مولفه‌های تاثیرگذار بر اقتصاد، پول ملی، تجارت و حتی جزئی‌ترین امور معیشت مردم است، واقع‌بینانه‌ترین تصویر از مدیریت دولت بر اقتصاد ایران است که بیش از آنکه به برنامه‌ریزی، پیش‌بینی، تعیین راهبرد و چشم‌انداز متکی باشد، بر شانس و اقبال و سلایق شخصی استوار شده که شکست‌های ناشی از آن، این روزها حسابی کام مردم را تلخ کرده است.

در گزارش پیش‌رو وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن، ارز، طلا و اقلام خوراکی ضروری خانوار طی نزدیک به سه سال اخیر یعنی از مردادماه سال 1396 تاکنون را بررسی کرده‌ایم که نتایج بسیار قابل‌تامل است. طی کمتر از سه سال فعالیت دولت دوازدهم، هر مترمربع مسکن در تهران 14.5 میلیون تومان گران‌تر شده است؛ دلار رشد 472 درصدی داشته؛ سکه 700 درصد گران شده و برخی اقلام خوراکی همچون رب گوجه‌فرنگی، چای و گوشت بیش از 200 درصد افزایش قیمت داشته و اقلام دیگر طی این مدت بیش از 120 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

اما درکنار افزایش بی‌رویه قیمت‌ها که اثر مخربی روی قدرت خرید خانوارها داشته و منجر به فقر عمومی شده، روی دیگر مدیریت ناکارآمد دولت طی این مدت، سودهای بادآورده‌ای است که در نبود و عدم اعمال ابزارهای کنترلی (همانند انواع پایه‌های مالیاتی) عده‌ای از طریق معاملات سفته‌بازانه و سوداگری در بازارهای مسکن، ارز، سهام، طلا و سکه به آن رسیده‌اند.

700 درصد رشد قیمت سکه در 3 سال

طلا همواره به‌عنوان پشتوانه و محافظی در مقابل افزایش و کاهش ارزش پول و ایفای نقش ذخیره ارزش و سرمایه‌گذاری امن موردتوجه بوده است. عوامل موثر در افزایش قیمت طلا در دو سطح داخلی و خارجی قابل‌بحث است که شامل تغییرات جهانی قیمت نفت، نوسانات ارزهای خارجی، تعدیل نرخ بهره، نرخ تورم، میزان عرضه و تقاضا، تنش‌های سیاسی، بحران‌های مالی و اقتصادی، وجود شرایط نامطمئن در اقتصاد جهانی، شاخص‌های بازار سرمایه و میزان نقدینگی در بازار است. طی سه‌سال اخیر، ازجمله موارد اثرگذار بر قیمت طلا می‌توان به افزایش چشمگیر نرخ ارز اشاره کرد که از نیمه دوم سال 1396 شروع شده و تاکنون ادامه داشته است.

وقوع بحران‌های مالی ناشی از کرونا به‌عنوان یک شاخص نااطمینان‌کننده اقتصادها نیز بر تقاضا و قیمت جهانی این محصول افزوده و بخشی از افزایش قیمت فعلی طلا در ایران مربوط به همین موضوع است. کاهش قیمت نفت، تنش‌های سیاسی و عرضه و تقاضا هم موارد دیگری هستند که در کنار عوامل اصلی، نقش مکملی را در افزایش قیمت طلا و سکه داشته‌اند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد پس از التهابات ارزی سال 1390 و 1391 که منجر به افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف ازجمله سکه و طلا شد، از مردادماه سال 1392 یعنی شروع دولت روحانی تا پایان این دولت روند قیمت سکه و طلا از ثبات نسبی برخوردار بوده است، اما با اتمام انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396 و انتخاب روحانی برای دومین‌بار به‌عنوان رئیس‌جمهور، شرایط کشور طوری رقم خورد که با اضافه شدن پازل تحریم‌ها، قیمت‌ها در همه بازارها روند صعودی پرشتابی را آغاز کرده که تاکنون این وضعیت برقرار بوده است.

در این زمینه بررسی قیمت سکه نشان می‌دهد هر قطعه سکه تمام (جدید یا امامی) در اولین روزهای شروع دولت دوم روحانی (دولت دوازدهم) حدود یک میلیون و 218 هزار تومان بوده که با رشد 690 تا 700 درصدی این روزها در مرز 10 میلیون تومان در نوسان است.

رب، چای و گوشت با 200 درصد رشد صدرنشین خوراکی‌ها

بررسی مقایسه‌ای قیمت‌ها در بخش اقلام خوراکی خانوار نشان می‌دهد در دولت دوازدهم قیمت اقلام ضروری خانوار رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است، به‌طوری‌که مقایسه داده‌های آماری تغییرات متوسط قیمت 23 قلم از کالاهای خوراکی خانوار طی مرداد 96 و نیمه اول تیرماه 1398 نشان می‌دهد طی این مدت از 23 قلم بررسی‌شده، سه قلم رشد بیش از 200 درصدی داشته‌اند. در این گروه، سیب درختی با رشد 236 درصدی از حدود 4200 تومان به بیش از 14هزار تومان رسیده و رتبه اول را بین اقلام خوراکی دارد. پس از آن، رب گوجه‌فرنگی با رشد 235 درصدی از حدود پنج هزار تومان در مردادماه 96 به بیش از 17هزار تومان در هفته‌های اخیر رسیده است. چای خارجی نیز طی این مدت با رشد 204 درصدی، جایگاه سوم بیشترین افزایش قیمت در بین اقلام خوراکی را داراست.

پس از این سه قلم، هشت قلم رشد بیش از 130 درصدی داشته‌اند که عبارتند از رشد 178 درصدی گوشت گوسفندی، رشد 162 درصدی عدس، رشد 159 درصدی موز، رشد 153 درصدی خیار، رشد 147 درصدی برنج خارجی، رشد 143 درصدی شکر، رشد 137 درصدی قند و رشد 131 درصدی شیر.

گروه سوم مربوط به اقلامی هستند که طی مردادماه 1396 تاکنون رشدی بین 60 تا 130 درصدی را تجربه کرده‌اند. در این گروه رشد 129 درصدی سیب‌زمینی، رشد 128 درصدی گوشت گوساله، رشد 125 درصدی پرتغال، رشد 120 درصدی ماست و لوبیاچیتی، رشد 116 درصدی گوجه‌فرنگی و مرغ، رشد 99 درصدی پنیر، رشد 95 درصدی برنج ایرانی، رشد 67 درصدی تخم‌مرغ، رشد 65 درصدی روغن مایع و رشد 61 درصدی کره پاستوریزه دیده می‌شود.

اما در میان اقلام خوراکی قصه برخی اقلام همچون برنج، گوشت، قند، شکر، عدس و لوبیا، بسیار غم‌انگیز است، چراکه درحالی برای واردات این اقلام طی سه سال اخیر میلیاردها دلار ارز دولتی صرف شد که قیمت‌ها همواره درحال صعود بوده و قیمت این اقلام با اقلامی که ارز 4200 تومانی و 3800 تومانی دریافت نمی‌کردند، چندان فرقی ندارد.

طی 3 سال؛ مسکن متری14.5 میلیون گران‌تر شده

این روزها قیمت مسکن سر به فلک کشیده و کمتر خانواری است که توان تامین یک خانه مناسب شأن و شخصیت و طبقه اقتصادی-اجتماعی خود را داشته باشد. مسکن به‌عنوان یک کالای اقتصادی دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سایر کالاها متمایز و تحلیل عرضه و تقاضا و بازار آن را پیچیده می‌کند. از یک‌سو مسکن کالای مصرفی است که پس از غذا و پوشاک، مهم‌ترین نیاز اساسی بشر و گران‌ترین کالای ضروری خانوار تلقی می‌شود (سهم 36 تا 45 درصدی در سبد هزینه‌ای خانوار) و از سوی دیگر به‌عنوان کالای غیرمنقول بادوام و سرمایه‌ای است که سرمایه‌گذاری در آن بزرگ‌ترین بخش دارایی به‌شمار می‌رود و علاوه‌بر خانوار، برای بنگاه‌های اقتصادی نیز جذابیت بالایی دارد. از این رو سیاستگذاری در این حوزه اگر عالمانه نباشد، می‌تواند در کنار خارج کردن خانوارها از بازار خرید و اجاره، بخش تولید و مشاغل وابسته به آن که در ایران حدود 170 صنعت کوچک و بزرگ را شامل می‌شود را هم از فرآیند تولید و ساخت مسکن بیرون کند.

  بررسی قیمت مسکن در شهر تهران طی دوره نزدیک به سه ساله دولت دوم روحانی (دولت دوازدهم) نشان می‌دهد طی این مدت قیمت مسکن از متری چهار میلیون و 586 هزار تومان در مردادماه 1396 با افزایش 316 درصدی در خردادماه سال‌جاری (آخرین آمار رسمی) به متری بیش از 19 میلیون تومان رسیده است. به‌عبارتی دیگر طی این مدت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران افزایش 14.5 میلیون تومانی داشته که در نوع خود بی‌نظیر و بی‌سابقه است.

رشد 472 درصدی دلار طی سه سال

این روزها اقتصاد ایران به‌طور عجیبی دلاریزه شده است؛ چراکه در کنار کالاهای کاملا وارداتی و کالاهایی که به‌واسطه واردات اقلام سرمایه‌ای و واسطه‌ای تحولات آنها وابسته به نرخ ارز بوده و تغییرات ارز، در قیمت نهایی این کالاها موثر است، یک سری اقلام دیگری نیز هستند که بنا به سلایق شخصی، با افزایش تغییرات نرخ ارز قیمت این کالاها نیز ساعتی تغییر می‌کنند. اما نرخ ارز به‌عنوان معیار ارزش برابری پول ملی یک کشور در برابر پول کشورهای دیگر منعکس‌کننده وضعیت اقتصادی آن کشور در مقایسه با شرایط اقتصادی سایر کشورهاست. این شاخص، آینه نمای اقتصاد یک کشور مقابل سایر کشورها در محیط اقتصاد بین‌الملل است.

همچنین نرخ ارز از مهم‌ترین متغیرهای اقتصاد کلان شناخته می‌شود که تغییرات آن به‌طور گسترده بر متغیرهای اقتصادی نظیر رشد و تورم تاثیر می‌گذارد. بر این اساس، اتخاذ سیاست‌های مناسب نرخ ارز در کشورهای درحال توسعه همواره بحث‌برانگیز بوده و عمده بحث‌ها بر محور میزان نوسان‌های نرخ ارز در رودررویی با تکانه‌های داخلی و خارجی استوار است. در ایران طی سه سال اخیر، تحریم‌های خارجی و شرایط اخیر ناشی از شیوع ویروس کرونا که منجر به کاهش صادرات و کاهش ورودی ارز شده است، عواملی هستند که به‌شدت بازار ارز را تحت‌ثاتیر قرار  داده‌اند. اما در کنار این عوامل، تقاضاهای سفته‌بازانه و سوداگر نیز این روزها به‌واسطه رشد بازارهای مالی ازجمله بازار بورس، کاهش نرخ سود بانکی و... حسابی به‌جان بازار ارز افتاده و در تغییرات نرخ آن نقش دارند.

در این زمینه بررسی‌های آماری نشان می‌دهد پس از التهابات ارزی سال 1391 و 1392 وضعیت نرخ ارز تا حدودی با ترزیق ارز فیزیکی و کاهش سطح تحریم‌ها و... در دولت اول روحانی (یازدهم) به ثبات نسبی رسیده بود که از نیمه دوم سال 1396 وضعیت به کلی دگرگون شده و در سال 1397 نیز با خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌ها و در ادامه با سیاست‌های غلط مدیریت بازار ارز و همچنین شیوع ویروس کرونا، نرخ ارز بی‌سابقه‌ترین جهش را در طول چهار دهه به‌خود دیده است؛ به‌طوری که نرخ دلار آمریکا از حدود 3 هزار و 821 تومان در 14 مردادماه 1396 (شروع دولت دوازدهم) با رشد 472 درصدی به 21 هزار و 844 تومان تا لحظه نگارش این گزارش رسیده است. نکته قابل تامل اینکه، فقط در سه ماهه اخیر نرخ ارز 38 درصد رشد داشته و مقدار افزایش آن تقریبا معادل 63 درصد نرخ دلار در سال 1396 بوده است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 44
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    78 0
    لعنت أبدي بر كساني كه بايد جلو گراني را بگيرند ولي بي تفاوتند ننگ بر انها
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    42 0
    لامصب ها ازرو هم نمیرن ها هرچی فش میخورن از رو نمیرن باو روتون کم کنین سنگ پا بود الان شزمنده میشد
  • بوئین زهرا IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    39 0
    این دولت چکار دیگه ای مونده که نکرده تا عملا ً با زبان بی زبانی داد بزنه که بیاد ما رو بر کنار کنید ، کجایند متولیان و تصمیم گیرندگان موازی و بالادستی ؟ چرا این دولت رو منحل نمیکنید ، این خواست آحاد مردم و ملته
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    25 0
    دولت فربه و تنبل نافش از نفت قطع شده باید از جیب مردم بردارد. این واقعیت تلخ بیماری دولت است.
  • نخبه دلسوز مردم IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    20 3
    مسبب و علت این بیماری وابستگی به نفت محصول حکمرانی امثال رفسنجانی ها ، خاتمی ها، خوئینی ها، میرحسین ها بر این کشور است. منابع ملت در تسخیر یک دولت تنبل با 5 میلیون نیروی کم کار و مخل پیشرفت ملت/
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    19 0
    این آقای جهانگیری و رئیسش آقای تدبیروامید خودشون خوب میدونن که چه بلایی سر ملت و کشور آورده اما دیگر با این سخنان فقط و فقط قصد تمسخر کردن ما مردم را دارند و الا با چه روویی میتواند بگوید که ما در اداره کشور موفق عمل کرده ایم؟ آقای جهانگیری آیا جنابعالی جرأت دارید که همین سخنان را بیایید و بصورت روو در روو در یکی از میادین شهر به مردم بگوئید؟
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    20 0
    بیچاره مردم با این قیمت طلا و سکه دیگه کدوم جوونی میتونه ازدواج بکنه دخترا مودن تو خونه کسی ککیش هم نمیگیزه هیشکی به فکر مردم نیست
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    7 5
    جرقه افزایش چندبرابری قیمت دلار در سال 96زده شده یعنی زمانی که برخی ها در دولت وبانک مرکزی سود سپرده ها ی بانکی را به نصف کاهش داده و مردم از ترس کاهش ارزش دارایی‌های خود به سراغ دلار وسکه رفتند.سود سپرده بانکی باید به سطح تورم پنجاه درصدی افزایش پیدا کند تا بازار متلاطم ارز سامان یابد.
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    7 1
    وقتی تیترغوغای روحانی در....خواندم بیاد بعدازظهر روزی افتادم که درخیابان شریعتی شهرمان درعقب تاکسی سرویس درحالی که به ماشینهای درحال عبور ومرور نگاه میکردم که ازهر حدود صدتاماشین دوسه نفری بوق میزدند غمی عمیق سراسروجودم را گرفته بود و گویی امروز را میدیدم که بحال همه ازجمله کسانی افسوس میخوردم که نمیدانستند به کسی رای داده اند که جز به ارباب و درآوردن نامی درتاریخ برای خود فکرنمیکرد مردیکه عملا هیچ برنامه ای درپس شعارهایش نبود جملات انتخاب شده ای که بیشتر بنام یک فیلم وکتاب وجملات قصار به هیچ چیز شباهت نداشتند . وقتی که سالها قبل او فکر شدن امری نشدنی بود ذهن خسته از معادله ارباب ورعیتیش راه راه را در بک خوش وبش بی بدیل یافته بود . آنروز وآن غروب غم من رای نیاوردن رییسی نبود بلکه میدانستم مردی آمده که سالهاقبل بدون اطلاع امام این راه را باکسی که فقط به اواطمینان داشت رفته بود واینک به جوانی می اندیشم که وقتی راه پدررا درباره همسایه نمی پذیرد خوش اخلاقی را باهمسایه آغازمیکند امانمیداند همسایه هرگز سلام وعلیک اورا ازبین برنده دشمنیش با پدر وپسر اشتباه نمیگیرد امااینجاما ازمردی سخن میگوییم که خودش پسردارد !
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      10 0
      تیتر عوعای روحانی نگر آدم رو یاد پاچه خواری های رشیدپور در همایش حامیان روحانی می اندازد
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    6 0
    کسی که عاشق مملکتش باشه توفکرآبادانی واسایش مردمه نه نابودکردن مردو ومملکت
  • اکبر IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    3 15
    دوستان نمیدونم فاز شما چیه الان موقع این حرف ها نیست
  • محمد IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    8 1
    چرا خودرو رو نگفتید که پونصد درصد قطعات خودرو که هزار درصد ( مثلا یه صفحه کلاچ پژو ۱۸۰ بود الان ۱۸۰۰ هست ) یعنی دقیقا هزار درصد قیمت طلا که ۸۰۰ درصد و الی ماشاالله
  • ناشناس IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    8 1
    فقط استیضاح رئیس جمهور
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    3 0
    والا این قیمتها برای شما خوبه ،ما که کیش هستیم گرونتر من تخم مرغ سی هزار خریدم مرغ کیلو 22و.....
  • حسین IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    2 1
    هه....
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    وقتی مافروش نفتی نداریم خوب میان ازجیب مردم بدبخت وبیچاره برمیدارن به دادمردم برسیدچراکسی کاری نمیکنه نمایندگان ماتومجلس چراکاری نمیکنن مااقشارفقیروبیچاره چه گناهی کرده ایم
  • احمد IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    12 1
    اسحاقی برو بمیر خدا همتون رو لعنت کنه
  • سید حبیب IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    لطفا حسن روحانی رو عزلش کنید بسه اینهمه فشار به مردم مجلس انقلابی لطفا این رو عزل کنید له شدیم زیر فشار اینهمه گرانی
  • رضا IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    ما برای خرید همه چیز مالیات می دهیم جز خرید و فروش ارز وطا به خاطر همین وضعیت مرتب به هم میریزد و عدهای حسابی سود می کنند.
  • مجید IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    تاثیر آمریکا و غرب در مشکلات مملکت ۱۰ درصد و تاثیر سوئ مدیریت و رانت وفساد مسئولین ۹۰ درصده، پس مشکل اصلی مسئولین و بعضی قوانین است و اگر اینها اصلاح نشود تا هزار سال دیگر اوضاع بهتر که نخواهد شد بلکه بدتر هم میشود.
  • گمنام IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    شما که تیتر بالا کلی شعار دادی به شعور عمومی توهین نکن ۳ ساله مردم همه جوره دارن ناله سر میدن کو گوش شنوا، چرا این آقا استیضاح یا اخراج نمیشه
  • مجتبی DE ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    واقعا مشکل روحانیه. اگه ما تحریم آمریکا رو نداشتیم باز کردن میشد روحانیه که هیچ هر کی دیگه هم‌میومد اگه قرار بود با دنیا اینجور باشیم همین میشد چه روحانیه چه هر کی دیگه بیاد همین مشکل جای دیگه اس
  • مینا IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    ای داد ای داد ازاین همه گرونی بدبخت شدیم .یکی نیست به دادمون برسه.اخه.
  • رسول IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    آقای احمدی نژاد چند هزار نفر را پروار کرد تا سفر استانی انجام داهد یا نامه های کسانی به نبالش می دویدن را بخوانند خوب نادان یک سایت درست کن.
  • ناشناس DE ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
    0 0
    مونم این جهانگیری چی میزنه اصلا تو این عالم نیست انگار
  • فرات IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    بعضیا و اطرافیانش در ساختار خود دولت خوب از این سکه و ارز و مسکن که عمدا نظارت نکردند به ثروت و مال و ملال رسیدند... عین خیالشون نیس مملکت اگه بخاطر اقتصاد از هم بپاشه آقازاده هاشون تبعه کشورهای دشمن هس راحت میرن اونجا در امنیت زندگی می کنند...خدا بهمون رحم کنه
  • علی IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    طناب ظلم ازکولفتی پاره میشه
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    1 0
    کاش لوازم خانگی رو هم اضافه کنید لطفا که حداقل ۳۰۰ درصد اضافه شده
  • سعید IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    آقا چرا همش چسبیدید به نقدینگی مردم مگه چند درصد این مردم نقدینگی کلان دارند این دولت با تدبیر فقط و فقط هشتاد میلیون ایرانی را با چهار پنج میلیون دلال و پولداری که ان هم از خودشان هستند مقایسه میکنند و پدر کل مردم درومد به گدایی افتادیم دیگه نای زندگی کردن و از مردم گرفتن تا کی بابا دست از مقایسه کردن بردارید به فکر مردم باشید این مردم تاب تحمل ندارن
  • رابین هود IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    2 0
    گندی که این دولت به کشور زد برای جبرانش سالهای زیادی نیازه،کاش مجلس کاری انجام بده،بخدا من 2 جا کار میکنم ولی بازهم از پس مخارج زندگی بر نمیام
  • محمد IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    2 0
    خود کرده را تدبیر نیست
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    4 0
    خواهش میکنم منو ببخشید.. من از بی ادبی بدم میاد و خدا شاهده نه وضع زندگیم خرابه(خدا رو شکر) و نه با کسی مشکل شخصی دارم ولی.. به خدا از نگاه کردن... انقدر حالم بهم نمیخوره که از نگاه کردن به این دو تا ..
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    3 0
    روحانی معلومه که نمیتونه مملکت رو اداره کنه
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    7 0
    افرین بخودم که درطول انقلاب به احمدی نژاد رای دادم
  • علی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    به طرف گفتند خوابیده آب نخور عقلت کم میشه، گفت عقل چیه ! حالا حکایت ما شده هنوز جهانگیری فرق بین ریال را از دلار تشخیص نمیده اظهارنظر میکنه . بابا ما نخواهیم صحبت نکنید چه کسی را باید ببینیم. بس کنید پدر این مردم دراومد .
  • ناشناس IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    نظر من و امثال من بجایی تو این مملکت نمیرسه صدای ماشنیده نمیشه میگن خبر خوب برا سرمایه دارا ک طلا افزایش پیدا میکنه خبر برا بالاییها خوبه برا عموم مردم چی برای قشر کم درامد چی برا جوونایی ک میخان ازدواج کنن چی تا کجا باید این فقر و تضاد طبقاتی ادامه داشته باشه این حق جوونا نیس کی قراره صدای ماها شنیده بشه دیگه شکسته شدیم زیر بار این همه گرفتاری و مشکلات یبارم خبر خوب ب قشر کم درامد بدید یبارم بجای سرمایه دارا بفکر کارگرای جامعه باشید
  • نا شناس IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    بسه گرونی تورم اختلاس این همه کشت و کشتار کاری نکنین مردم آتیش به قصابی ها سوپر ها میوه فروشی ها پارچه فروشی ها خیاطی ها داروخانه ها بیمارستان ها وووو بزنن کاری کنید داروهای خاص خارجی و ایرانی قیمت گوشت و مرغ حبوبات و لبنیات و مواد غذایی پوشاک بوتیک آرایشگاه ها برنج نبودن روغن قیمت خیاطی ها بنزین اجاره مسکن خرید مسکن قیمت لواز برقی مصالح ساختمانی وووو رو درست کنید وگرنه همه جا رو ملت ایران به آتیش می کشند و توله گرگ هاتونم جونشون در خطره
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
    0 0
    قبلا میگفتن دوسال بخور نون تره یه عمر بخور گوشت بره ولی الان اگه گیرت اومد بخور نون تره بعد یه عمر برو تو گور بایه کفن پاره اینا جواب داره آقای تدبیر
  • محمد IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 0
    لعنت بر دولت لعنت بر نمیدونم هرکس که به نوعی مسئول این بدبختی ها می باشد
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 0
    خدا رحمت کنند حکمت طاقت را
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    2 0
    ببینید چطور ب ریشه مردم میخندن مردمه نفهم چرا بیدار نمیشید تا کی توسرتون باید بزنن بسه دیگه
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    1 0
    روی آب بخند
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    3 1
    ایا وقت ان نرسیده است که به ندای ملکوتی نایب امام زمان که همواره خیر خواه دنیا واخرت ما بوده بی تعصب و هوشمندانه گوش دهیم معیارهای انتخاب ریس اجرایی کشور چیست وچه‌کسی به خوبی همه انها را صادقانه به ملت بیان کرد ....ای کسانی که امروز ناله میکنید ودرد ورنج زندگی ومعیشت را باتمام وجود درک میکنید چرا روز اول ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس