کد خبر 1091061
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
ترامپ دستور اجرایی برای حفاظت از مجسمه‌های ٖآمریکا امضا کرد

آمریکا هیچگاه تمایل ندارد پرستیژ ابرقدرتی اش لکه دار شود اما به نظرم اینبار قضیه متفاوت است.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک نوشت: دادگستری آمریکا بر اساس حکم یک قاضی با این توجیه که درآمد حاصل از نفتکش های ایرانی عازم ونزوئلا صرف فعالیت هایی که او تروریستی میخواند خواهد شد ، دستور توقیف آنها را داده است.

پرواضح است اقدام ایران در شکستن محاصره ونزوئلا ضربه شدیدی به پرستیژ بین المللی آمریکا وارد آورد و این امر انتقاد شدید نومحافظه کاران را در پی داشت.

آمریکا هیچگاه تمایل ندارد پرستیژ ابرقدرتی اش لکه دار شود اما به نظرم اینبار قضیه متفاوت است.

ترامپ با توجه به اوضاع نامطلوبی که در اثر بحران کرونا در زمینه محبوبیتش بوجود آمده است به وضوح شاهد آن است که کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا از این فرصت بهره جسته اند تا تحریم های آمریکا را ناکارآمد کنند.

بنابراین با این ملاحظه که دستاوردی در عرصه سیاست خارجی  نزد افکار عمومی عرضه نکرده ، خوب می داند اگر اوضاع به همین منوال جلو برود واگذاری انتخابات به رقیب دموکرات دور از ذهن نیست،  فلذا در صدد است با یک قمار سنگین ورق را برگرداند.

این پوکر احتمالا رویارویی محدود با ایران است به طوری که نه به یک جنگ تمام عیار بدل شود و همچنین بتواند به زعم خود جمهور اسلامی را بر سر جای بنشاند.

فرضیه فوق از آن جهت مطرح می شود که دور از ذهن است که دادگستری فدرال ایالات متحده بدون هماهنگی با دولت این کشور مبادرت به صدور چنین حکمی نماید.

آمریکا خوب می داند در صورت توقیف نفتکش های ایرانی، مسئولان جمهوری اسلامی نیز به سان برخورد با بریتانیا در سال گذشته، دستور مقابله به مثل خواهند داد و پیچیدگی قضیه از اینجا شروع خواهد شد.

اگر نفتکش های ایرانی توقیف شوند و سپاه پاسداران نیز درخلیج فارس عکس العمل متقابل انجام دهد، احتمالا شاهد یک سر کنش و واکنش متوالی خواهیم بود که تالی منطقی آن درگیری مستقیم است ؛ چیزی که در گذشته مسئولان ۲ کشور از آن پرهیز کردند اما اینبار احتمالا ترامپ قصد دارد با این پوکر شانسش را امتحان کند.

 فلذا به زعم نگارنده سطور تصمیم سازان و تصمیم گیران جمهوری اسلامی باید از الان آمادگی لازم را در خود ایجاد نمایند چرا که به آمریکای ترامپ ، انگلیس نیست که قدرت و جسارت واکنش به توقیف نفتکش هایش را نداشته باشد و به همین دلیل باید به سان قضیه ۵ نفتکشی که ماه گذشته عازم ونزوئلا شدند مسئولان نظام در عالی ترین سطوح از طریق کانال های رسمی و غیررسمی به دولت ترامپ هشدارهای مقتدرانه ای را در جهت پرهیز از درگیری اعلان نمایند و همچنین لزوم آماده باش نیروهای نظامی و برگزاری رزمایش های متناسب در خلیج فارس و دریای عمان احساس می شود.

ارزیابی ها نشان می دهد در شرایط عادی ترامپ به احتمال زیاد حریف جو بایدن نیست و همین امر در کنار اوضاع نه چندان مناسب اقتصاد ایران شاید دلیلی بر رفتارهای تهاجمی تر وی در ماههای آتی شود تا بلکه بتواند ورق را به سود خود برگرداند.

البته دست ایران نیز به هیچ عنوان بسته نیست خصوصا در زمینه استفاده از نیروهای نیابتی اش اما به هر حال مواجهه با یک قمارباز ظرافت های خاص خودش را می طلبد؛ چیزی که در سه سال و نیم گذشته ایران نشان داده به خوبی آن را از بر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    0 3
    خخخخخ ! خدا خيرت بده بابا ! عجب كارشناس هاى خفنى تو مملكت مون داريم ! پس بنا به نظر جنابعالى قبل از اينكه چند كشتى ديگه به ونزوئلا بفرستيم يه هفت هشت ده تا مانور نظامى سنگين و نيمه سنگين در خليج فارس و درياى عمان برگزار كنيم تا ترامپ قرمساق و پمبئوى الدنگ جرات نكنند دست از پا خطا كنند ؟!
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    2 1
    آمریکای احمق. فقط یه گزینه داری، دل رو بزن به دریا. شروع کن تا تمومت کنیم
    • کوروش IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      0 1
      درود برشما "دقیقا" فاز برگشته! الان بچه های ما دنبال دلیل میگردن که حال آمریکای آشغال رو بگیرن؛ای خدا بازگشت کامل انشاءالله->بدیهیه فعلا نیست ولی عملیات در خلیج فارس بسیار نزدیکه،به به به.پاینده ایران خداحافظ همگان.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    3 1
    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. ترامپ ضعیف تر از اونه که یه جنگ بتونه راه بندازه.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    1 1
    چرا از کلمه نیروهای نیابتی حرف می زنید اگر مردم هر کشور برای عزت خود و اقتدار کشورش مسولیت پذیر باشند نیروهای نیابتی ایران محسوب میشود شما در زمین کی بازی میکنید ایران خودش میتواند از خود حتی از کشورهای منطقه دفاع کند رفتار و گفتمانهای را عوض کنید واب درآسیاب دشمن نریزید
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    0 1
    امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.اما لابی صهیونیست در امریکا تصمیم به کنار زدن ترامپ دارد. باید مواظبت کرد این لابی نتواند طرح خود را با کمک ترامپ خرفت در اخرین روزهای حیات سیاسیش اجرا کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس