کد خبر 1088715
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
پرونده ویژه تسنیم/ "مکران؛ گنج آشکار"

وزیر راه و شهرسازی آذرماه سال گذشته دستور رهبر معظم انقلاب برای انتقال نیروی دریایی ارتش از بوشهر به سواحل مکران را موتورپیشران توسعه این منطقه عنوان و گفته بود: شرق مکران روی خط توسعه افتاده است.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب در سال‌های نه‌چندان دور از سواحل مکران به‌عنوان "گنج پنهان" نام می بردند. استفاده از این واژه از سوی فرمانده معظم کل قوا گویای اهمیت بسیار بالای این منطقه و تاکید ایشان بر توجه دولت‌ها به توسعه آن بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره بر توسعه سواحل مکران به واسطه مزیت‌هایی از جمله تامین امنیت و ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور تاکید کرده‌اند. ایشان آذرماه سال 91 در دیدار مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توانایی جمهوری اسلامی برای دستیابی به اهداف را زیاد دانستند و تأکید کردند: پیشرفت و عبور از موانع در سایه توفیق خداوند متعال، همت، ‌نشاط و انگیزه دست یافتنی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

فرماندهی معظم کل قوا سواحل گسترده جمهوری اسلامی و به ‌ویژه ساحل دریای عمان و عقبه آن در منطقه مُکران را ثروت عظیم ملی توصیف کردند و افزودند: اگر دولت و سایر مسئولان با نگاه راهبردی به مناطق دریایی، به کمک بیایند، این منطقه ی عظیم و مهم می‌تواند توانایی‌های زیادی را برای جمهوری اسلامی به‌وجود آورد.

وزیر راه و شهرسازی آذرماه سال گذشته دستور رهبر معظم انقلاب برای انتقال نیروی دریایی ارتش از بوشهر به سواحل مکران را موتورپیشران توسعه این منطقه عنوان و گفته بود: شرق مکران روی خط توسعه افتاده است.

محمد اسلامی با یادآوری این‌که در ستاد توسعه سواحل مکران، ایجاد این شهر جدید و بهره‌بردن از خلیج زیبا و فرصت‌های بی‌نظیر این منطقه را به‌عنوان یک ضرورت اعلام کردیم،‌افزود: تدوین طرح و نقشه توسعه برای استفاده از ظرفیت بزرگ استراتژیک و جمعیت مستعد و با نشاط این منطقه فاخر دیگر موتور پیشران توسعه سواحل مکران است.در طرح جامع توسعه سواحل مکران به مواردی نظیر اینکه استعدادهای محوری این زیست‌بوم و این مردمان چیست و چه موتورهای توسعه‌ای باید برای آنان روشن شود توجه کرده و برای اخذ مصوبات لازم و همراه و همگرا کردن همه دستگاه‌های کشور به این منظور مسیر سختی را پشت سر گذاشته‌ایم که یک هماهنگی و رویکرد منظم اتفاق افتد و هر دستگاه برنامه توسعه خود را در این منطقه دنبال کند تا حاصل همگرایی آنان به نقشه توسعه منطقه بیانجامد.

وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از دستور رهبر معظم انقلاب برای برداشت منابع مالی مورد نیاز راه آهن چابهار-زاهدان از صندوق ذخیره ملی، اظهار کرد:‌با تزریق منابعی که این ماه به پروژه خواهیم داشت، ظرفیت حداکثری را در کارگاه ایجاد کنیم و شاهد گسترش فعالیت باشیم.

اسلامی روند توسعه بندر چابهار را مثبت و مناسب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه یکی ازکارهایی که برای اولین بار در بحث طرح جامع شهر چابهار صورت گرفت، یکپارچه دیده‌شدن شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای، خط ریلی و بندر بود و با درنظر گرفتن ملاحظات و نظرات مسوولان استان، شهرستان و مردم، یک پیوستگی و همبستگی بین شهر، شبکه حمل‌ونقل و بندر ایجاد شد. همچنین عملیات فرودگاه جدید چابهار امروز آغاز می‌شود و با پروژه‌های ریلی، جاده‌ای، بندر و فرودگاه و شهر جدید شاهد توسعه‌یافتگی منطقه شرقی مکران خواهیم بود.

در کنار وزارت راه و شهرسازی، سایر وزارتخانه ها از جمله نفت نیز اقداماتی را برای توسعه بیش از پیش سواحل مکران آغاز کرده که شاید یکی از برجسته‌ترین آنها آغاز عملیات اجرایی احداث خط لوله انتقال نفت تا بندر جاسک باشد که هفته گذشته کلنگ آن به زمین زده شد.

با توجه به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب و پیگیری دولت، ظرفیت‌های سواحل مکران تا حدودی شناسایی شده و بایستی برنامه‌های ویژه‌ای برای استفاده از این پتانسیل‌های "آشکار شده" تدوین و اجرایی شود. البته گرچه پروژه های متعددی توسعه‌ای در بنادر، زیرساخت‌های ریلی، حمل‌ونقل جاده‌ای و... در سواحل مکران اجرا شده یا در حال اجراست، اما با توجه به اهمیت این منطقه و تاکید مقامات عالی‌رتبه نظام 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    0 1
    با این گنج هم خداحافظی کنید چون چینی ها با حمایت آمریکایی ها در بندر گوادر پاکستان مشغول سرمایه گذاری هستن تا اون رو به هاب قدرتمندی تبدیل کنن بنابراین دبی ، کیش و چابهار به زودی تعطیل خواهند شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس