ویژگی‌های منحصربه‌فر‌د استراتژیک‌ترین پروژه نفتی دولت/ طرحی ژئوپلیتیک که جنوب شرق کشور را متحول می‌کند + فیلم

طرح انتقال خط لوله نفت خام گوره به جاسک در اواخر هفته گذشته با حضور ویدیو کنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نفت رسما آغاز به کار کرد و از سوی دولت استراتژیک‌ترین طرح لقب گرفت، اما ویژگی‌های خاص این طرح چیست؟

به گزارش مشرق، طرح انتقال خط لوله گوره به جاسک ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارد که موجب می‌شود این طرح راهبردی و زیربنایی لقب بگیرد و می‌تواند منشا تحول بخش مهمی از کشور در جنوب شرق کشور باشد و مزیت‌های ژئوپلیتیک برای کشور ایجاد کند. 

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با هزینه 1.5 ‌میلیارد یورویی حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است فاز نخست آن تا اسفندماه سال جاری به بهره‌برداری برسد. 

بیشتر بخوانید:

این طرح‌ حائز ویژگی‌های خاصی شد که هر کدام به تنهایی می‌تواند مایه غرور ملی باشد امکان تولید لوله کاملاً ترش به صورت صد در صد داخلی علی‌رغم اینکه ما چندین این دهه از از صنعت نفت ما می‌گذرد اما این دست آورد نتیجه طرح مهم انتقال نفت خام گوره به جاسک بود. 

این طرح اولین‌های زیاد دیگری نیز داشت ساخت شیرآلات 42 اینچ که سایز بزرگ است برای اولین بار توسط سه شرکت شیرساز داخلی برای این پروژه اجرا می‌شود. 

این طرح به لحاظ ویژگی‌ها یک دستاورد ملی است و هم به لحاظ اتفاق افتادن برای اولین بارهای زیادی که در آن رخ داد و هم فراتر از آن انگیزه همیت و باوری بود که باعث شد این طرح اجرا شود آن هم توسط مهندسان و کارشناسان گمنام که شاید دیده نشوند کشور ما همان اندازه که به طرح‌های این‌چنینی نیاز دارد بیش از آن به ایجاد این انگیزه و خلاقیت نیاز دارد. 

اما چه چیزهایی موجب شد این پروژه راهبردی و استراتژیک لقب بگیرد؟

اولین بحث این است که ما در کشور در سال‌های گذشته بخش اعظمی از محصولات مان محصولات بالادستی بود که به همین خاطر تکمیل زنجیره ارزش افزوده در آن اتفاق نیفتاده یکی از اصلی ترین کارهایی که در این پروژه اتفاق افتاد انتقال نفت خام به پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه هایی است که در آن محصولات پایین دستی تولید می شود.

دور زدن تنگه هرمز و ترانزیت آسان‌تر محصولات

نکته مهم بعدی این است که تمرکز زدایی خود را از صادرات نفت مان که 90 درصد از پایانه خارک اتفاق می‌افتاد با این کار جدا می‌شود تنگه هرمز را دور می‌زنیم و باعث می‌شود دسترسی و ترانزیت کشتی‌ها به منطقه فاصله بسیار کوتاهی بگیرد و این موجب تشویق کشتی ها می‌شود که زودتر کار را انجام بدهند. 

سواحل مکران توسعه می‌یابند، پیش به سوی توسعه همه جانبه جنوب شرق کشور

یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین موضوعات این پروژه بحث توسعه سواحل مکران است از 10 شهر بزرگ و مهم بین المللی جهان هشت شهر بندری هستند که متاسفانه این موضوع در کشور ما اتفاق نیفتاده است سواحل مکران جز سواحل بکر هستند که عملاً با عدم توسعه یافتگی در آن موجب فقر و آسیب شده بود و با ایجاد این ظرفیت‌های اجرایی در منطقه و ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه عملاً ظرفیت ایجاد نیروی انسانی، کار، کارآفرینی، توسعه پایدار و همچنین ارتقای امنیت ملی را در منطقه ایجاد خواهد کرد که همه اینها با ایجاد یک خط لوله نفت با شاخص فرش هست که به طول 1100 کیلومتر قرار است یک میلیون بشکه نفت را جابجا کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس